Ekranlaşdırılmış ədəbi əsərlər
Layihədə
Fyodor Dostoyevskinin "İdiot" əsəri əsasında
çəkilmiş filmləri təqdim edirik
Süjet: İyirmi altı
yaşlı knyaz Mışkin nüfuzlu zadəgan nəslindəndir.
O, İsveçrədən Peterburqa dönür. Erkən yaşda valideynlərini itirən knyaz əsəb
xəstəliyindən İsveçrədəki sanatoriyada
müalicə olunub.
O, qatarda zəngin tacir Roqojinlə tanış olur və ondan ilk dəfə
Nastasya Filippovnanın adını eşidir. Roqojin
aristokrat Totskinin məşuqəsi olan Nastasyaya vurğundur.
Mışkin şəhərə
çatandan sonra, arvadı ilə uzaq qohumluğu çatan
general Yepançinin yanına gedir. Burada o, general, arvadı və
onların üç qızıyla tanış
olur. Mışkinin səmimiyyəti, təmizliyi
və dərinliyi onlarda rəğbət oyadır. Generalın evində Nastasyanın portretini görəndə,
qadının gözəlliyi, özəlliklə gözlərindəki
iztirab knyazı sarsıdır. Knyaz öyrənir
ki, Totski generalın qızlarından biri ilə evlənməyi
planlaşdırır. Ona görə Nastasyadan can qurtamaq
üçün generalın yardımçısı Qavrilaya
qadınla böyük cehiz müqabilində evlənməyi təklif
edir.
Mışkinə
Qavrilanın evində kirayədə qalmaq təklif olunur. O, burada Nastasya ilə tanış olur və qadın onu evindəki
ziyafətə dəvət edir. Bu zaman Roqojin gəlir,
Nastasyaya onunla yaşamaq üçün xeylu pul təklif
edir. Burada qalmaqal yaşanır və
knyazın Nastasyaya dediyi "Məgər siz indi
özünüzü göstərdiyiniz kimisiz?" cümləsindən
qadın mütəəssir olur.
Axşam hamı
Nastasyanın evinə yığışır. Qadın knyaza
Qavrilaya ərə gedib getməməsi barədə sual verir.
Əgər knyaz "yox" desə, o, bu nikaha
razılıq verməyəcək. Mışkinin
"yox" cavabından sonra Totskinin planları alt-üst
olur. Roqojin yenə gələrək
Nastasyaya pul təklif edir və onunla bərabər
olmasını arzulayır. Knyaz
Mışkin də Nastasyaya evlənməyi təklif edir.
Nastasya isə ona layiq olmadığını
deyərək Roqojinlə gedir.
Bu arada böyük mirasa
sahib olan Mışkinin generalın qızlarından biri
Aqlayayla münasibətləri yaranır. Nastasya Aqlayaya
knyaza ərə getməsini xahiş edən məktub
yazır.
Aqlaya knyazın
iştirakı ilə Nastasya ilə görüşərək,
ona hansı haqla məktub yazmasını, özəl həyatlarına
müdaxilə etməsini soruşur. Qızın təhqiramiz
tonundan qeyzlənən Nastasya knyazdan onunla qalmasını istəyir
və Roqojini qovur. Knyaz Nastasyanı
seçir. Onlar toya hazırlaşır.
Amma qadın sonucda Roqojinlə qaçır.
Ertəsi gün knyaz Roqojinin yanına gəlir və
onun Nastasyanı öldürdüyünü görür.
Hər iki kişi
qadının meyiti başında yuxusuz gecə keçirir. Ertəsi gün polis gəlir və Mışkinin
sayıqlayan Roqojini sakitləşdirdiyini görür.
Baş vermiş hadisədən knyazın psixikası tamam
pozulur və o, daha kimsəni tanımır...
"İdiot" romanı
1868-ci ildə yayımlanıb. Dostoyevskinin sözlərinə
görə, Raskolnikovdan sonra o, tamamilə ideal bir obraz yaratmaq
istəyirdi. Müəllif Mışkinin
simasında dərin, mərhəmətli, həssas,
anlayışlı, bağışlaya bilən, iztirab çəkən
müqəddəsi yaradır. Mışkinin
aliliyi insan təbiətinin qüsurlarına -
tamahkarlığa, paxıllığa, sinizmə qarşı
qoyulur. Bütün paralel, yan xətlər
onun ətrafında cərəyan edir. Knyazın
"idiot" adlandırılması əsəb xəstəliyinə
görə yox, səmimiyyətinə, saflığına
görədir. Yazıçı
"İdiot"u öz sevimli əsərlərindən biri
adlandırıb.
Mütəxəssislərin
fikrincə, yazıçı, əslində, knyaz
Mışkinin simasında İsa Məsihin obrazını təcəssüm
edib. Romanın bir yerində Mışkin Roqojinin evində
alman rəssamı Hans Holbeynin "Ölü İsa Məsih"
(1521-22) tablosunu görür. Əsərdə
İsanın meyiti son dərəcə realist boyalarla təsvir
edilib. Bir qayda olaraq adıçəkilən
tabloya kimi, ölmüş İsa sakit və əzəmətli,
vücudu təmiz, pak təsvir olunurdu. Holbeyn isə
ölmüş İsanı ilahiləşdirməyib, adi meyit
kimi çəkib: bədənində qançırları,
yaraları, döyülmə izlərini, çürümə
əlamətlərini nəzərə çarpdırır,
gözləri isə yarıaçıq və
ölgündür.
1867-ci ildə
yazçının Bazeldə gördüyü bu əsər
onu sarsıdır. Romanın bir yerində Roqojinlə
Mışkinin arasında tablo ilə bağlı dialoq
keçir. Roqojin əsərə
baxmağı sevdiyini deyir. Bundan dəhşətə
gələn Mışkin rəsmin bir adamın inamını
öldürə biləcəyini deyir. Dostoyevski belə
bir antiteza ilə Mışkini - İsanı - Roqojinlə - Dəccalla
qarşı-qarşıya qoyur...
Romanın 20-yə yaxın
ekran versiyası var. İlk dəfə əsəri 1910-cu ildə
rus rejissoru Pyotr Çardınin adaptasiya edib. Səssiz
qısa film on səhnədən ibarətdir.
Əsər müxtəlif
illərdə, italyan, rus, fransız, alman, ingilis rejissorları
tərəfindən ekranlaşdırılıb.
Layihəmizdə üç
filmi təqdim edəcəyik. Öncə qeyd edim ki,
izlədiyim filmlər arasında "İdiot"
romanının layiqli ekran versiyası ilə
rastlaşmadım. Elə romanlar var ki,
kompozisiya mürəkkəbliyinə, spesifik bədii məziyyətlərinə,
psixoloji-emosional, fəlsəfi-sosial dərinliyinə, ən əsası
energetik gücünə görə, onların süjetini
kinoya köçürmək effektli nəticə vermir. Ortaya sadəcə ədəbi mətnin sxematik
kalkası çıxır. Bu halda, ən
optimalı, əsərin motivindən yararlanaraq, rejissorun həmin
əsərə orijinal baxış sərgiləməsi, yeni
kontekst təklif etməsidir. Və əlbəttə
ki, film müəllifin ədəbi əsərə
heyranlığından yox, onun haqda yeni söz demək ehtiyacından
yaranmalıdır. Necə ki, Alberto
Moravianın "Nifrət"ini Qodar, Ryunosuke Akutaqavanın
"Sıx meşə"sini Kurosava özününküləşdirə
bildi.
Kurosavadan söz
düşmüşkən, dünya kinosunun belə bir əhəmiyyətli
ismi "İdiot"a özünəməxsus
baxış nöqtəsi tapa bilməyib.
Rejissor əsəri 1951-ci ildə
lentə alıb. O, hadisələri XIX əsrdəki Rusiyadan müharibədən
sonrakı Yaponiyaya gətirib. Onun qəhrəmanı
Kindzi (Masayuki Mori) əsir düşərgəsindən
Hokkaydoya qayıdır. Düşərgədə
edama məhkum olunsa da, son anda qərar ləğv olunub və
o, bundan dərin psixi sarsıntı keçirib. Rejissor qəhrəmanının
bioqrafiyasındakı bu detalla Dostoyevskinin həyatından
sitat gətirir. Yazıçı dövlət
əleyhinə göstərdiyi fəaliyyət ittihamı ilə
1849-cu ildə həbs edilir, ona güllələnmə
hökmü oxunur. Son anda əfv xəbəri
gəldiyi üçün o, ölüm cəzasından xilas
olur. Və edam cəzası həbslə
əvəzlənir.
Kurosavanın qəhrəmanı
Kindzi qatarda Denkiti (Tosiro Mifune) ilə tanış
olur və onun Taeko (Setsuko Hara) adlı qadına mübtəlalığını
öyrənir.
Kindzinin qohumları onu
mehmanxanaya yerləşdirir. Ona çatacaq
mirası isə əsir düşməsi xəbərini
alandan sonra satdıqları məlum olur. Kindzi Taekoyla tanış olanda ona evlənmək təklif
edir. Qadın isə buna layiq
olmadığını deyərək Denkiti ilə qalır.
Romanda olduğu kimi, sonda qadın
öldürülür.
Kurosava əsəri
yaponlaşdırsa da, müəyyən mənada rus koloritini
qış təsvirləri, musiqi ilə yaratmağa
çalışıb. Aktyor seçimi isə uğursuzdur.
Kindzi obrazı Mışkin kimi təsirli deyil,
özünəməxsusluğu ilə seçilmir. O, mərhəmətli,
həssas, anlayışlı yox, tamamən zavallı, miskin
görünür. Onun insanları
bağışlaya bilməsi, üzüyolalığı,
sanki gözüqıpıqlığından,
qorxaqlığından, əsirlikdə aldığı
travmalardan doğur. Taekonun portretini ilk dəfə
görəndə Kindzinin ağlamasının emosional bəraəti
verilmir. Həmin epziodda heç bir təsirli,
ifadəli üzə malik olmayan Taekonu görəndə,
Kindzinin ağlaması mübaliğəli verilir, göz
yaşları mərhəmətin, şəfqətin yox,
bayağı melodram motivi kimi ortaya çıxır. Onun başqalarından fərqləndirən mənəvi
böyüklüyü təsvir olunmur.
Ümumiyyətlə,
rejissorun nəqlinin intonasiyası sentimentallığa,
duyğu sümürücülüyünə hesablanıb. Rejissor
üslubuna xas cəhətlər - kadrlarda çox
personajın yerləşdirilməsi, çoxmənalı
mizanlar, perspektivli planlar, xüsusən final səhnəsində
işıq və kölgə ilə nəsə qeyri-real bir
dünya yaratmaq bacarığı da əhvalatı
uğursuzluqdan xilas etmir.
Uzun-uzadı, tutarsız
dialoqlar, monoloqlar isə filmi yorucu edib. Filmin ilk
versiyası 4 saat 26 dəqiqə olsa da, studiyanın təkidi
ilə ixtisar olunub. Ekranlara
çıxandan sonra film yapon tənqidçiləri tərəfindən
tənqidlərə məruz qalıb. 1951-ci
ildə, Yaponiyada milli kinomükafatı verən "Kinema
dzyumpo" jurnalının reytinqində film 18-ci yerdə qərarlaşıb.
Bu, Kurosavanın yeganə filmidir ki, onun fəaliyyəti dövründə,
jurnalın hər il tərtib etdiyi "on ən
yaxşı film" siyahısına daxil olunmayıb. Hətta bəzilərinin fikrincə, ekran işini
iflasdan baş rolun ifaçısı Setsuko Haranın
populyarlığı qurtarıb.
Rejissor özü filmi haqda deyir:
"Mən "İdiot"u "Rasyömon"a qədər
çəkmək istəyirdim. Erkən
yaşlarından rus ədəbiyyatını sevmişəm.
Anladım ki, Dostoyevski ən yaxşı müəllifdir
və bu əsərdən əla film çəkmək olar.
Dostoyevski hələ də sevdiyim
yazıçıdır və mənə görə, o, yeganə
yazıçıdır ki, insanın mahiyyəti haqda həqiqəti
yazıb".
1958-ci ildə rus-sovet
rejissoru İvan Pıryevin çəkdiyi "İdiot"
ekrana çıxır. Rejissor əsərin yalnız ilk hissəsini
çəkə bilir. Çünki
baş rolun ifaçısı Yuri Yakovlev ağır ruhi vəziyyətindən
dolayı ikinci seriyada çəkilməkdən imtina edir.
Müəllif isə başqa aktyorla işləmək
istəmədiyindən ikinci seriyanı çəkmir.
Rejissor ədəbi mətni
demək olar ki, dəyişməyib, onun əsəbi ritmini, gərginliyini
verməyə çalışıb. Knyaz Mışkinin
ifadəli, dərin baxışlarını, kübar,
ehtiyatlı maneralarını aktyor Y.Yakovlev dolğun ifa edib.
Nastasyanın (Yuliya Borisova) da gözəlliyində,
Kurosavanın Taekosundan fərqli olaraq, iztirab duyulur.
Bununla belə, film daha
çox əsərin üzdən köçürmək cəhdidir. Hadisələrin
baş verdiyi məkanda teatral atmosfer hakimdir, əhvalat qeyri-real,
qurama təəssürat yaradır, personajlar arasındakı
münasibətlərdə pafos qatı güclüdür.
Çex rejissoru Saşa
Gedeon əsəri 1999-cu ildə ekranlaşdırıb. "İdiotun
qayıdışı" adlanan filmdə Gedeon romanı fəlsəfi-dini
qatlardan arındıraraq məişətləşdirib,
ideyasını kiçildərək xeyli
lokallaşdırıb. Hadisələr
müasir dövrdə baş verir. Psixi xəstəxanada
müalicə almış gənc Frantişek (Pavel Lişka)
qohumlarının yaşadığı kiçik şəhərə
qayıdır. Mağmın, atipik
davranışına görə, maymaq kimi qəbul olunur.
Onu kimsə ciddi qəbul eləmir. Klubda gənc qızlar onu ələ salır, şər
ataraq oradan qovdururlar. Mışkin kimi həssas
olan qəhrəman digər personajları düşdükləri
pis vəziyyətlərdən xilas edir, bir kişini sevən
iki bacının konfliktinin ortasına düşür. Ümumulikdə isə, filmdə böyük mənada
konflikt yoxdur.
Yuxuda daim qarabasmaların izlədiyi
qəhrəman, sanki kadrın mərkəzində yox,
periferiyasındadır. Bu isə onunla ətraf arasındakı uçurumu
göstərir...
"İdiotun
qayıdışı" filmi Çexiyada mükafatlara layiq
görülüb.
Sevda Sultanova
Ədəbiyyat qəzeti .- 2019.- 6 iyul.- S.24-25.