"Qatarda 18 əhvalat" təqdimat edildi
Edebiyyatqazeti.az xəbər verir ki, Kəngərli Aləm Qulu oğlunun “Qatarda 18 əhvalat” adlı yeni kitabı oxucuların ixtiyarına verilib.
Kitab “Qanun” nəşriyyatında
çap olunub. Bu, “Naməlum
adam”dan sonra
Aləm Kəngərlinin
oxuculara təqdim etdiyi ikinci nəsr
kitabdır.
Kitabın redaktoru
Fərzuq Seyidbəyli,
korrektoru Hicran Hüseynova, ön sözün müəllifi
filologiya elmləri doktoru, professor Cavanşir Yusiflidir.
Kitabın Ön sözündə professor Cavanşir
Yusifli belə yazır: “İnsan yazmağa başladığı
an həyatında yeni
səhifə açılır.
Bu ana qədər keçirdiyi həyəcan,
çəkdiyi iztirab,
tuş gəldiyi haqsızlıqlar, ürəyini
riqqətə gətirən
təbəssümlər başqa
bir şəkildə ağ vərəqin
köksündə tumurcuqlanmağa
başlayır. Doğrudan
çox maraqlıdır,
sənə məlum olan, az
qala hər cizgisini tanıdığın
hislərin, duyğu və fikirlərin yazıda başqa, tam fərqli şəkildə
görünməsi, şəkillənməsi
içindən, bəzən
də yanından keçdiyimiz həyatın
qəribəliklərlə dolu olduğunu təsdiqləyir. Bu mənada hekayə janrı unikal keyfiyyətlərə malikdir,
həyatın hansısa
çox adi, bəzən nadir hallarda rastlanan məqamını
tutub yazmaq özün də bilmədən onu və onunla birlikdə ömür mətninin gizlində qalan nöqtələrini kəşf etməyə gətirib çıxarır.
Kimlərsə hekayəni kaleydoskopla
müqayisə edir, çevrir, fərladır,
içindəki rəngbərəng
zərrəcikləri tanıyır
və zənn edirsən ki, həyatın, gerçəklik
və dünyanın dərinliklərinə enə
bildin. Ancaq bu kimi hislər
aldadıcı da ola bilər.
Çünki nə həyat,
nə də hekayə kaleydoskop deyildir, hekayə qəlbinə, ruhuna, yaddaşına köçən
həyatın bir məqamının başqalaşması,
çevrilməsidir. Kafkanın
“Körpü” adında
bir hekayəsi var – qoca, ixtiyar
kişi uzun illər boyu üstünü ot basmış körpüdən keçir.
Bu keçid bir
andır, ancaq onun hər zərrəsi
bölünərək özünü
göstərir, əlindəki
əsayla körpüyə
astaca toxunan ixtiyar onun indicə
uça biləcəyini
xəyalından keçirir.
Çünki körpü
illər boyu bunun həsrətini çəkmişdi: kimsə
ona toxunsun, üstündən keçsin...
Körpü indicə uçacaq.
İxtiyar kişi...
elə o da yaşının, həyatının
ölümlə təmas
məqamındadır, qəlbi
o qədər həsrətlə
dolub ki, ani toxunuşdan uçub-dağıla bilər.
Hekayə bu mənada digər janrlardan fərqlənir, həcm anlayışını arxada
buraxır, sənə
həyatın elə tərəflərini, yaxud
indiyə qədər
gizli qalan cizgilərini göstərir
ki, özünü kiminsə iztirab və sevincinə toxunmuş kimi hiss edirsən. Aləm Kəngərlinin hekayələri bu mənada həm ənənəvi, həm də orijinaldır. Bu mətnlərdən söz açmazdan qabaq bir ayrıntıya
diqqətinizi cəlb edim.
Ümumi “hekayə anlayışı”
var, ancaq bu anlayış müəllifdən müəllifə
dəyişir, təkcə
ona görə yox ki, hər
bir hekayə müəllifi ora öz qəlbini, ruhundan hansısa riqqətli məqamları
qoyur. Daha çox ona
görə ki, yazı prosesində hər bir müəllif
özünəməxsus yol
seçir – nəyi təlqin etməli, açıq, yoxsa gizli yollarla addımlamalı? Bu fikir ilk baxışdan təəccüblü görünə
bilər, ancaq yazı prosesi, mətləbi ifadə etmək, ötürmək
üsulu bəlkə müəllif özü də bilmədən bir anın içində
həll edilir. Demək, yazı prosesində müəllifin niyyəti mətnin poetik sistemini bəlləyən
amillərdəndir.
Aləmin hekayələrinin (on səkkiz
hekayə-!) hamısını
oxudum. Bu hekayələrin
hər birində əhvalatlar, müxtəlif
insanların, ailələrin
başına gələn
vaqeələr sadə
dillə nəql edilir. Burda bir məqamı
da vurğulamaq lazımdır. Nəsrə çevrilən
“hekayət” yuxarıda
qeyd edilən müəlılif niyyətindən
başqa, tam fərqli
keyfiyyətləri də
ifadə edir. Həyatda rastlaşdığımız hansısa
hadisəni analiz edib ona “yalan”,
yaxud “həqiqət” etiketlərindən birini yapışdıra bilərik.
Ancaq qəribə görünsə
də bədii mətndəki “hekayət”
anlamı (yaxud hadisə...) eyni zamanda həm yalanı, həm də həqiqəti ifadə edə bilər. Yəni, oxucu bu hekayəni oxuduqca ona öz hislərini
qatır, hekayə bir ərazi, bir qəlb dünyası
kimi genişlənə,
darala, başqa sözlə təbii ölçülərini dəyişə
bilər. Bu mənada
Avropada “yeni roman” cərəyanının nümayəndələrindən
biri – Mişel Bütorun dediklkəri maraq doğurur: “Biz hər an hekayənin daxilində realla xəyali olan şeyin arasında fərq qoymağa məcburuq, bu son dərəcə kövrək,
az qala “deşik-deşik” olan bir sərhəddir, həmişə dayanmadan
“arxaya çəkilən”
bir sərhəddir, çünki dünən
həqiqət adına
qəbul etdiklərimiz,
əcdadlarımızdan bizə
ötürülən “elm”, bir sözlə, dünən həqiqi görünənlər bu
gün xəyali gerçəkliyə çevrilir.
Bu fərqin, bu
“mərz”in aradan götürülməsinə yol
vermək mümkün
deyildir. Təxəyyülə “qamçı” vurun, o dördnala çapacaq, həqiqəti deməyin yeganə üsulu elə həqiqət axtarışına çıxmaqdır,
bu, metodik şəkildə gördüyümüz,
rastlaşdığımız adamlarla, danışdığımız
informasiyalarla üzləşib
toqquşmağımızdır. Qısası,
bu elə hekayə üzərində
bir növ işləməkdir.”
Aləm Kəngərli bu kitaba sığınan on səkkiz hekayəsində həqiqət axtarışına çıxır, bu mətnlərdə istənilən hadisəylə rastlaşa bilrəsiniz – sevgi tarixçələrindən, peşmançılıq ifadə edən hadisələrə, bu günün, dünənin ürək sıxan incəliklərindən gələcəyin robot texnikasına qədər. Yəni, Aləmin on səkkiz hekayəsi nə qədər fərqli məqamlardan bəhs etsə də, onları birləşdirən bağlar hər an göz önündə olur, insanların, deyək ahıl kişilərin sanatoriyada davranışları, min bir əziyyətlə böyütdüyü övladlarını bir yana çıxarmaq üçün tanrıdan ömür diləyən insanların sanatoriyada rüşvət kimi hallarla rastlaşması, cəmiyyətin, həyatın özünün nə dərəcə sağlam olmaması ilə rastlaşmaları... başqa bir hekayədə personajın qənaəti ilə kəsişir: ümid işığının düşdüyü yerlərə diqqətdə saxlamaq lazımdır. Yəni, hansısa məqam hekayələrdə təsadüfi seçilsə də onun anlatdığı cəhət, ümid, yaxud kədər aşıladığı cizgilər hekayə məkanında mütləq rastlaşır, müəyyən proyeksiyada bir-birlərini tamamlayırlar. “Missiya” hekayəsində Sevil müəllimənin təlaşı “Sanatoriyada” hekayəsindəki ahıl kişinin daxili gərginliyi ilə üzvi şəkildə qovuşur. Yaxud “Ehsan”, “Qonaq”, “Oğru” və sair hekayələri götürün. Sevil müəllimənin övladı yoxdur, körpə təbəssümünə həsrətdir. Ancaq o, sinifdə şagirdlərinə öz övladı kimi baxır, onların üstündə əsir, qayğısını əsirgəmir. Əlaçı şagirdlərin – ayrı-ayrı siniflərdə oxuyan qardaşla bacının birdən-birdən küskünləşməsi, dərslərə hazırlıqsız gəlmələri onu dərindən narahat edir. Astma xəstliyinə tutulan Sevil müəllimə övladı olmadığına görə evdəki gərginliyə rəğmən bu qardaş-bacının ailəsinə baş çəkmək qərarına gəlir. Məlum olur ki, ailə faciə içindədir. Valideynlər boşanır. Bu hekayə, müəllifin həyatdan seçib ayırdığı əhvalat “Dilənci”, “O olmasın, bu olsun”, “Kupedə”, “Oğru”, “Ehsan” və sair hekayələrdəki incə nüanslarla birləşir, yəni Aləm Kəngərlinin bu əhvalatlarının hamısını bir yerdə əvvəldən sona qədər oxumaq lazımdır . Bu kitabın ən önəmli cəhəti mətnlərin ayrı-ayrılıqda və bir yerdə - bütöv bir mətn kimi oxunma xüsusiyyətinin olmasıdır. “Oğru” hekayəsindəki yeddi-səkkiz yaşlarındakı qız uşağı elə “Missiya” hekayəsindən bu mətn məkanına keçid edib. Ailəsi ehtiyac içində yaşadığından uşaq marketdən oğruluq edir. Marketdən şokolad oğurlayıb qoynuna qoyur, çıxanda nəzarətçi biləyindən yapışır. Onu dövrələyən müştərilən hərəsi bir söz deyir, qıza üərk yandırır, onu sərt nəzarətçinin və müdirin əlindən almağa çalışırlar. Ancaq müdirin təklifi onları pərən-pərən salır... “Ehsan” hekayəsində kənd həyatına məxsus adi əhvalat rəsm edilib. Hekayədə kənddəki mənzərə çox xəsisliklə verilir. Bunun əksinə, insanların xisləti, onların sükutla bu və ya digər davranışa rekasiyaları həmin təbiət mənzərəsinin yerini tam fərqli nüanslarla doldurur. Kənddə həyat, təbii landşaft ... elədir ki, hər kəs öz yerində görsənir, pis adamı, xeyrə-şərə qarışmayan, ya da dələduzu hamı dəqiq tanıyır, ancaq pozulmayan qanunlar da var, camaat bu prinsiplərə bilmərrə əməl edirlər, çünki əsas olan budur – həyat, ömür ibrət dərsidir, kimsə bunu vecinə almasa da. Özünün və atasının kənddə məlum səbəblərə görə sevilmədiyini bilən oğul tək qalmır, atası ağır xəstəliklə dünyasını dəyişdiyi gün kənd əhli onu tək qoymur, onun sevinci bu dar məcalda çox həqiqətləri üzə çıxarır. Bu hekayələrdə insan xarakteri ən müxtəlif situasiyalarda və fərqli gərginlik dozalarında sınağa çəkilir. Bəzən gərginlik o həddə çatır ki, insan özünü dara çəkilmiş kimi hiss edir. Neyləməli, ölüm qapını kəsdirib, güc, taqət yox, cavanlıq enerjisi süstlüklə, xəstəliklərlə əvəz edilib. Bu hekayələrdən birində arvad-uşağını, ata-anasını kənddə buraxaraq Rusiyaya getmiş, orada təzə ailə qurmuş kişinin aqibəti bizi kədərləndirir. İnsan gücünün aşıb-daşdığı anlarda buraxdığı səhvləri saya saymır, qocalıb əldən düşəndə günahını anlayır və qəti addım atmaq qərarına gəlir. Ancaq bu qəti addımdan həyatı sına, ömrü çiliklənə bilər. Yuxarıdakı “Körpü” hekayəsini xatırlayın. Körpü adicə təmasa həsrətdir, bu həsrətin onun belini qırmasından xəbəri yoxdur, adi səs, qocanın nəfəs dərməsindən uçub-dağıla bilər...
Aləm Kəngərlinin
hekayələrindəki məqamlar insan həyatının
munis, görk olası
məqamlarıdır”.
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2019.- 6 iyul.- S.32.