"Mən" olmağımın tarixçəsi...
parçalar
Dumanlı yadıma
düşür ki, hərdən Ağdam Mədəniyyət
Evində tamaşa və tədbirlərə gedirdik. Sözsüz,
Ortaçağda Ağdam camaatı bilməzdi teatr nədir.
Ancaq Xarrat Qulunun Şuşada qoyduğu tamaşalardan
ağdamlılar xəbərsiz ola bilməzdilər.
Şuşanın mədəni həyatı
üstəgəl Maarifçi teatr gələnəyi -
hamısı birlikdə XIX yüzilin sonundan
ağdamlıları belə bir ideyaya öyrəşdirmişdi
ki, teatr deyilən nəsnə var və o, yaxşı
şeydir. XX yüzilin 20-ci illərində
isə Sovet mədəni siyasətində teatra ayrılan yer
ağdamlıların bir kəsimini hətta teatral etdi.
Ağdam Mədəniyyət
Evinin tikili təkin proyekti unikal deyildi, bir neçə əyalət
şəhərində oxşartısını
görmüşdüm (indi onun əkizini Quzanlıda tikiblər). Ağ bina idi,
pəncərə formalarında, fasadında nəsə antik
detallar, sütunlar vardı. Fasadının
təpəsi bucaqlaşırdı və orada deyilənlərə
görə, binanı tikdirmiş Məşədi Abbasın
adı yazılmışdı. Sonradan adın
üstünə suvaq vurdular və mənim vaxtımda suvaq elə
də qalmışdı, heç kim ona
ağ rəng çəkib gizlətməyə
çalışmamışdı. Davadan qabaq Məşədi
Abbas İcra başçısı imiş. "Məşədi
və İcra başçısı" - o illərin
paradoksu! Mir Cəfərin seyidliyi kimi. Güman ki, 30-cu illərdən sonra məşədilər
və hacılar Sovet siyasi səhnəsindən əriyib getdilər.
Yox, amma. Məşədi Əzizbəyovun
26-lar siyasi mifində adı qalmışdı, axı! Məşədi Abbasın Mədəniyyət evinə
öz adını yazması italyan-gürcü tragikomik
kinonovellalarında olan məzəli əhvalatlara
oxşayır - o vaxi görünür, dərəbəylik
imiş, yoxsa Sovet hökuməti hardaydı ki, Məşədi
qorxmayıb adını Mədəniyyət Evinin üstünə
yazsın?! Mən bunu yazdım və
düşündüm, bəlkə də haçansa kimsə
30-cu illərdən film çəkəndə
yazdığım əhvalatı çağın duzlu
simvoluna çevirəcək, beləcə, Məşədi
Abbas Azərbaycan mədəniyyəti üçün Məşədi
İbad qədər sevimli personaj olacaq! Heyif ki,
ağlıma gəlməyib bu məzəli olayı "Qəribə
adamlar, qəribə olaylar" kitabıma salım.
Məşədi Abbasın nəvəsi
İncəsənət İnstitutunda mənim müəllim həmkarım
oldu. Əri Mərkəzi Komitə katibi Rafq Zeynalov idi,
tanışlığımız da vardı.
(Bu yazını yazanda
neçə gün öz-özümə "məşədi..."
deyib düşünürdüm ki, onun adı dilimin
ucundadır, yadıma düşəcək? Ancaq heç
cürə huşuma gəlmirdi ki, gəlmirdi. Halbuki, 90-cı illərəcən bu kişinin mənim
bioqrafiyama heç bir dəxli olmasa da adını bilirdim.
Bu yazıma Məşədi Abbası
salmağım yüz minlərlə ağdamlı adlar dəryasından
bir "balıqqulağını"
çıxarmağın etnoqrafik ləzzəti
üçündür. Gördüm tapa
bilmirəm, sorğumu Facebook-da paylaşdım və Asəf
Quliyevdən cavab gəldi - Məşədi Abbas).
***
Yadımdadır, 50-ci illərdə
qohumlarımgildə də çörəyi stol
başında yeməzdilər. Qayda 60-cı illərdə
dəyişdi. Ancaq Ağdamda dəyişdi,
bütün bölgələrdə yox. 60-cı
illərdə hər yay Bakıdan Ağdama, - evimizə gələndə
biz, artıq stulda oturub stolda çörək yeyirdik. Ağdamda mənim kimilər yalnız soyuqda odun
sobası yanında yerdə oturanda, uzananda kef alırdılar.
***
Xanlar babamın dükanı
haradasa Ağdam məscidinin yanında, bazara gedən
küçədə idi. Orada yenə kitab
satılırdı, di gəl, uşaq olduğumdan mağaza məndə
heç bir düşüncəli-kədərli təəssüratlar
oyatmırdı. Ancaq Ağdam bizdə
olsaydı, indi görsəydim, əski türbələrə,
savaş yerlərinə baxırmış kimi baxardım.
Çox güman ki, ermənilər o dükan
olan binanı söküblər və indi dükanın
daşları Şuşada, ya da Gümrüdə hansı ermənininsə
divarlarında semantikasız (məna bildirmədən) uyuyur.
***
Huşumda 50-ci illərin ortasında
Ağdam mehmanxanasının həyətində
gördüyüm iki çinli, - bir kişi
və bir qadın qalıb. Geyimləri
şıkına (şuxluğuna) görə
ağdamlıların geyimindən ayrılırdı. İtlə gəzirdilər. Deyəsən,
sirklə bağlı gəlmişdilər. Ağdamda sirk yox idi, bəs haradan bu güman
başımda qalmışdı, bilmirəm. Bəlkə
onlar Mədəniyyət Evində hansısa mədəni
proqramm çərçivəsində fokus-mokus göstərirdilər?!. Görəsən, onlar nə
oldu? Xunveybinlər başlarına oyun
açdı, yoxsa HonqKonqa qaçdılar, ya nə? İndi yada salanda görürəm ki, onlar Mao Tzedun
Çininin adamlarına oxşamırdılar.
O çağki Çinin imici
Ağdamda və Bakıda dözümlü Çin ketləri
ilə formalaşmışdı. Sovet
adamları kimi kasıb yaşayan ölkələrdə gec
dağılan ayaqqabı, gec üzülən paltar yiyəsində
öygü doğurur. O çağ hamı usanmadan
bir-birinə ayağındakı Çin ketlərinin
yaxşı qalmasını deyirdi. İşə
bax ki, XXI yüzilin erkənlərində Çin malları
iki-üç günlüyün simvolu oldu.
Bu xatirəm XXI yüzildə
mənim üçün bir yazımın bioqrafik fonu oldu. Orada Keynsin
iqtisadi nəzəriyyəsindən çıxış edərək
dözümlü ayaqqabı və avtomobillərə
baxışın dəyişməsini yazmışdım.
Məqaləmin ritorik ana sorusu bu idi: necə beş
il eyni ayaqqabını geyməkdən, eyni maşını
sürməkdən ləzzət almaq olar?! Bəlkə,
yaxşısı budur ki, ayaqqabı, maşın ucuz
olduğu üçün tez-tez dəyişdirilsin və bu da
istehsalata, ürətimə stimul olsun?!
Ağdam mehmanxanasının
müdiri Mustafa müəllim (adı necə yadımda
qalıb?!), axsaq kişi idi və deyəsən,
həyətdə biz oynayan zaman nəsə mehmanxana
mülkünə ziyan vuranda üstümüzə cumurdu, çatmayanda
dalımızca daş atırdı. O mehmanxana mənə
azman göydələn kimi görünərdi. Sonralar
yeniyetmə çağında Ağdama gələndə bu
ikimərtəbəli bina balacalığı ilə məni
şaşırtdı, - bunumu uca sayırdım?! Böyüyəndə belə
çaşqınlıq məndə çox oldu. Mədəniyyət Evinin qabağındakı
meydança mənə necə azman görünə bilərdi?!
Sarcalıda Fərman babamgilin ikimərtəbəli
evini necə nəhəng görə bilərdim?! Onun yanındakı hündür palıdın
(Elçinin romanına düşüb) diametri bir metrlik
gövdəsini necə üç metrlik görə bilərdim?!
İnsan yaşlandıqca
ucalıqları, genlikləri, azmanlıqları
başqa-başqa qavraya-qavraya dünənlə bugünkü
fərqlərinə mat qalır!
***
Mustafa müəllimin (üzü də
yadıma düşür, bizi daşlamasaydı, düşməzdi)
axsaqlığını yazandan sonra uşaqlıq dünyamda
axsaqlıq məsələsinin üstündə bir az durum. Anamın "Dudum"
dediyi "Durna" adlı ata nənəsinin ikinci oğlunun
adı "Dadaş" idi və mənim uşaqlıq
çağımda o, İcra Sovetinin başçısı
idi. Qalife şalvar və uzunboğaz
çəkmədə gəzərdi. Yeriyəndə
dəhşətli axsayardı. Mən isə
o çıxıb gedəndən sonra qohumları onun
yerişini yamsılamaqla güldürərdim. Ancaq nəsə
adam yamsılamaq mənim şakərim
olmadı, yalnız oğlum Totoda bu aktyorluq istedadını
gördüm. Bəs yamsılama gəlişib mənim
naturama çevrilməyəcəkdisə, niyə Dadaş əmimlə
bağlı rüşeym kimi indi yazımda üzə
çıxdı?! Bəlkə
yamsılamanın bu rüşeymi məndə aktyor sifətinə
yox, alim ipostasına transformasiya etdi?! Axı, mənim
narrativlərimdə, yəni elmi düşüncələri
söyləməyimdə Lotmandan, Losevdən çoxlu forma (bəlkə
fikir də) yamsılamaları var!
Həm də Dadaş əmimin
axsamasını yamsılayıb qohumları güldürəndə,
- amma adamda nə qədər darıxdırıcı həyat
olmalıdır ki, uşağın bu yamsılamasına ləzzətlə
güləsən - bax, bunu edəndə mən ilk tamaşa
verməyin narsistik kefini aldım. Psixoanaliz buna ekzibisionist
ləzzət deyir. Bunacan heç vaxt
özümü beş-altı adamın
baxışlarını çəkən uşaq kimi
duymamışdım. Dadaş əmimi
yamsılamaqla bunun ilk təcrübəsini yaşadım.
Ancaq bu axmaq məsələdə öz xeyrimə
bir nəsnəni deyim - onu yamsılamaq texniki baxımdan elə
də çətin deyildi. Əsas məsələ
uşağın bununla "nou-hau" yapıb
başqalarına yumoristik qulluq etməsi idi. Mənim sonrakı yaşamımda zarafat, məzələnmək,
duzlu danışmaq - şitini çıxarmayanda
dostlarımı, tanışlarımı mənə
bağlayan bağlardan oldu. Əgər məndən
ötrü dostlardan kimsə darıxırdısa, həm də
bu xasiyyətimə görə darıxırdı. Bəzən şitini çıxarmağımı
isə mənə xanımım Dilarə demişdi. Sonralar həm Orxanda, həm də Totoda məclisi əyləndirən
artistlikləri gördüm. Belə nəsnələr
qenetik keçmir. Ancaq bəlkə də
onlar atalarından bu şakəri götürmüşdülər,
ya da öz tapıntıları idi.
***
İndi ki, Dadaş əmimdən
(əslində, anamın əmisindən) danışdım,
azəri qohumluq ilişgilərinin bəzi ilginc yönlərindən
söz açım. "Əmilər, dayılar, bibilər, xalalar -
onların uşaqları" - bu iki sıra arasında ilişgiləri
götürüb onların struktur necəliyini göstərmək
istəsək, "yaşca böyük/yaşca
kiçik" ikişər qarşıtı (oppozisyonu)
alınacaq. Aydın olacaq ki, əmi və
dayılar, bibi və xalalar yaşca böyüklərin,
onların uşaqları yaşca kiçiklərin qrupunu
yaratmalıdır. Ancaq bir şey var.
Paradoks bundadır ki, qohumluq sistemi patriarxal, gələnəksəl
toplumlarda (dönəmlərdə) formalaşsa da,
özünü təmiz sxemdə patriarxallıqdan xeyli
ayrılmış çağdaş toplumlarda göstərir.
Bunu anladım. Azərbaycanda
indi çoxuşaqlılıq yox dərəcəsindədir.
Yox dərəcəsində olmayanda isə, yəni 40-50 il bundan qabaqsa ananın axırıncı
doğduğu oğlan böyük bacısının bir il
qabaq doğduğu uşağın dayısı ola bilərdi.
Ancaq indi, adətən, əmi, dayı, xala, bibi
yaşca böyüklük, onların uşaqları yaşca
kiçiklik göstəricilərinə cavab verir. Gec evlənmələr buna ikinci nədəndir.
Qabaqlarsa ideal qohumluq sxemi təmiz şəkildə
başlarda qalsa da, işdə tez-tez pozulurdu. Örnəyin, mənim anamın bir xalası
yaşca ondan kiçik idi.
İkinci məsələ. Adətən, belə
sayılır ki, adam ana qohumlarını
ata qohumlarından çox istəyir. Gerçəkdə
bu da tez-tez pozulur. Örnəyin, mənim
anam ata qohumlarını görəndə, eşidəndə əriyib
gedirdi. Bir Mərkəzi Komitə təlimatçısı
vardı, şairlik də edirdi, adı Ramiz Məmmədov idi
(şair Ramiz Məmmədzadə nəzərdə tutulur).
Anam, onunla sıx ünsiyyəti olmasa da
atası Xanlar babamın qohumlarından olduğu
üçün onu uzaqdan-uzağa olsa da çox istəyirdi.
Anama baxıb mən də onunla tanış olub
mehribançılıq edirdim, hərçənd onun tərəfindən
özümə elə də maraq görməmişdim.
Bu girişdən sonra bizim
şəcərədən danışım. O mənim oğullarım
üçün ilgincdir. Ancaq o, Azərbaycanda nəsildən
nəslin doğması ilə, şəcərəyə
düzlənmiş adlar-şəxsiyyətlər qalereyası
ilə, Azərbaycana kimlərin haradan gəlib hara getməsi
ilə maraqlananlar üçün də ilginc ola
bilər. Hərçənd təəssüf
ki, bu şəcərədə bir romantik və ya
qalmaqallı şəxsə, olaya rast gəlmədim. Sanki mənim şəcərəmə düzlənmiş
qızların, oğlanların heç biri Romeo və
Cülyetta, Leyli və Məcnun sevgisini
yaşamamışdı, qadınlar ərlərinə xəyanət
etməmişdi. Belə çıxır
ki, qadınlarla ilgili namus normalarının basqısı elə
güclüymüş ki, belə sapıtmaları
mümkünsüz etmişdi, etməsəydi, mütləq
yaddaşlarda iz qalardı. Mənim əcdadlarım,
sözsüz, şeiri, musiqini sevirdilər və
görünür, həyatlarında yaşamadıqları
sevgi intriqalarını poeziya və segahlarda
yaşayırdılar. Adi dünyada isə vaxtı
çatanda qızlar qohumlara, tanışlara verilib evdə ərlərinin
başına "nırx əkirdilər" (Ağdamdan qalma
deyim), oğlanlarsa həmin qaydada qohum, tanış
qızlarını alıb dünyada nəticəsi olmayan
seksual xəyallarla yaşayırdılar.
Ana sarıdan şəcərəmizdə
tapdığım ən qədim əcdadımızın
adı Göyüşdür. Bir ayağı
qısa olduğu üçün ayaması "G...tü əyri
Göyüş" idi. Onun oğlu Xəlil
də öz oğluna Göyüş adını qoymuşdu. Anamın atası
Ağalar bu axırıncının oğlu idi. Hesablasan, bu sıra XIX yüzilin erkəninəcən
gedib çıxır.
Ağalar babamın arvadı Firəngiz
nənəmin şəcərəsi beləydi: Bəyim
xanım, atası Aslan bəy, onların qızı Bilqeyis,
oğlanları Əli bəy. Axırıncı
erməni-müsəlman davasından sonra Tiflisə
köçmüşdü. Onun oğlu
Sankt-Peterburqa gedib alim olmuşdu. Nə
üzrə bilmirəm. İndi ondan olanlar
güman böyük Rusiyada və bəlkə də
böyük dünyada əriyib yox olublar.
Gördüyünüz kimi,
bu şəcərədə bircə Firəngiz nənəmin
anası və atası nəsə bəylik zümrəsi ilə
bağlı görünür.
Bu qohumlarımda bir fakt mənə
ilgincdir. Seyidlilər Kəbirli tayfasından törəmələr
idi və döyüşgənlikləri ilə ad
çıxarmışdılar. Nadir
şah Kəbirli və Cavanşir tayfalarını Xorasana
sürgün edəndən sonra Qarabağ dağlarında
onların yerinə erməniləri köçürüb
başçılarına "məlik" titulunu
vermişdi.
Mən gördüyüm Seyidlidə
elə bir igidlik yox idi, qavrayışımda iki yerə
bölünürdü: Kötəlin
qırağındakı bizim oba və yerdə qalan Seyidli. Obamıza gəlmək üçün yerdə
qalan Seyidlidən keçəndə orada yaşayan seyidlilərə
heç bir doğmalıq duymazdım. Sanki
yad yerdən keçirdim. Kötəlin düz
qırağında Ağalar babamın XX yüzilin erkənində
(daha da qabaq ola bilərdi) tikdirdiyi ikimərtəbəli
daş ev dururdu. Seyidlidə başqa yerdə mən
əskidən tikilmiş ikimərtəbəli daş ey
görməmişdim. Olanlar davadan sonra
tikilənlər idi. Hərçənd
Ağalar babam bəy deyildi. Deyirlər,
yüzbaşı olmuşdı. Bəy
olmadığı üçün onun ikimərtəbəli
evinin olması qəribədir, hərçənd nökərləri
varmış.
Anamın xalası Sənubər bunu
belə danışıb: Seyidli kəndində
Göyüşlər məhləsi əcdadımızın
adı ilə bağlıdır. Ağalar
Göyüşoğlu (ikinci Göyüş) 1939-cu ildə
ölüb. Seyidli varlısı imiş,
orada dəyirmanı vardı. Dəyirmanı
mən görmüşdüm, həyətimizin başında
arxın üstündə pəyəyə oxşayan balaca bir
tikili idi.
2009-cu ildə qohumumuz cəbhəçi
fəal Ruhəngiz xanımın anası, 84 yaşlı Zərif
xala ilə söhbət etdim. Dedi ki, hamı nənəniz Raxşəndənin
atasına "Ağalar bəy" deyirdi. O, varlı və
nüfuzlu adam idi. Zərif
xala bunu da söylədi ki, Ağalar babanı bir dəfə
Seydlidəki evin ikinci mərtəbəsində oturan
görmüşdü.
Ağalar babamız Sovet
çağında Sallaqxananın müdiri olubmuş. Hündürboylu,
qarayanız kişi imiş. İçməzdi,
ancaq qumarbaz idi. Üç arvadı, 12
qızı vardı. Firəngiz nənəmin
üstünə Ziba xanım adında birisini alıb
qıraqda saxlayırmış. Raxşəndə
nənəmin göy gözləri atasından gəlirdi
(maraqlıdır ki, mənim nənəmgildə ataları
Ağaların o biri arvadları, uşaqları haqqında
heç bir xatirə yox idi).
Nənəmin atası oxuyub
yazmağı bilirmiş. Zərif xala deyir ki, həmişə
qəzet oxuyarmış. Bacısının
adı Fatma imiş. Fatmanın oğlu
Qaçay, Qaçayın oğlu Elxandır. İndi köçkün olan Elxanı çoxdan
görməsəm də, dostumdur. O da atası kimi
göygözdür. Başqalarında az
gördyüm ayıq-sayıq ağlı və özünə
kinayəni onda görmüşəm. Elxan
çox asanlıqla dədə-baba qaydalarına mız qoyar,
insaflı olmaq üçün öz zibillərini etiraf edərdi.
Qaçay əmini mən görmüşdüm, çox
mehriban adam idi. Bunu yazıram
və gözümün qabağına mənə göy
gözləri ilə baxan Qaçay əmi, nənəm, Elxan
görünür. Hamısının
gözləri göy idi. Vahid Qazi
Elxanın yaxın qohumudur, gözləri göy olmasa da,
sarışınlığı ilə qarayanız
ağdamlılardan ayrılırdı.
Elxan gödək
enliçiyin bir oğlandı. Bir dəfə 18-19
yaşında Seyidlidə, babamgildə olanda həyətin o
başındakı Elxangilə getmişdim. Ədabaz-ədabaz
dedim, gəl güləşək. Güləşdik, bir dəqiqənin içində
arxamı yerə vurdu. Belə asan uduzmağı təsadüf
sayıb dedim, bir də güləşək.
İkinci dəfə də arxamı yerə
vurdu. Ona uduzmağım məni
çaşdırdı. Axı, idmanla məşğul
olurdum, boks-güləş texnikasını bilirdim, necə
oldu, onunla bacarmadım?! - Bu, indi də mənə sirdir.
Mən, hətta mosta gedib başımın
üstündən atmağı da bacarırdım - bədənim
elastik olduğu üçün. Bir dəfə
belə mosta gedib əmim İbrahimi yerə
çırpmışdım və nənəm Reyhan peziliyi
ilə ad çıxarmış oğlunun yerə sərilməsindən
bərk pərt olmuşdu. İbrahim əmimin
isə bu, vecinə olmamışdı.
İndi isə ata sarıdan
şəcərəmi söyləyim. Qarabağnamələrdə
yazırlar ki, Sarcalı tayfası Cavanşir bəylərindən
olan sarışın olduğu üçün Sarıca
Alı adını almış adamın nəslidir. Onun parlaq nümayəndələrindən biri Pənahəli
bəy olub.
Quzey Azərbaycanda bir
neçə Sarcalı var, Urmiyədə də var. Bizim kəndə
o biriləri ilə dolaşıq salmamaq üçün
Göytəpə Sarcalısı və ya Çəmənli
Sarcalısı deyirdilər. Seyidli Ağdama
bitişik olduğu üçün kənd ab-havasını
itirmişdi. Sarcalı isə mənim
üçün sözün əsl mənasında kənd
idi. Bu yerdə özümlə ilgili bir nəsnəni
anlamıram. Ağdam rayon
sayılırdı və rəsmi sənədlərdə
şəhər adlandırılsa da, adamların ona "şəhər"
deməyə dili gəlmirdi. Bakıda
"rayonlu", "çuşka" sözləri isə
ağdamlıların urbanistik camaat sayılması
şansını lap azaldırdı. Bəs,
məndə 56-57-ci illərdə kənd idilliyasına yönəlik
Russoist şakər haradan idi ki, Sarcalını sevirdim?!
Fransada Jan-Jak Russo sivilizasiyaya, uyqarlığa qarşı kənd
dünyasını qoyub onun təbiiliyini üstün göstərəndə
bunu mən başa düşürəm - orada uyqarlıqda yaşayan
fransızlar o dünyanın quramalığından bezmişdilər.
Bəs mən niyə Ağdamda
yaşaya-yaşaya kəndi elə sevirdim, bəyəm
Ağdam özü kənd kimi bir şey deyildi?!
Sarcalıda elektrik
işığı yox idi, gecələr çıraq
altında otururdular. Yemək daha çox şor-əppək idi (Şahbaz
Xuduoğludan bildim ki, 20 il sonra Yardımlının
Hamar kəndində də əsas yemək şor-çörək
imiş).
Mən Sarcalını o qədər
sevirdim ki, 60-cı illərdə ora asfalt çəkiləndə
qanım qaraldı. Bu reaksiyam məntiqsiz idi, çünki
sevdiyim Sarcalıda yağışdan sonrakı
palçığa nifrət edirdim.
Sarcalı camaatının danışığı
bəzi sözlərlə ağdamlılardan
ayrılırdı. "Qapını qayır" - bu deyim
güman ki, kilid ixtirasından qabaq yaranmışdı, yəni
o çağlarda yaranmışdı ki, qapını
bağlamaq, onu açılmağa qoymamaq üçün
açarı burmurdular, nəsə yapırdalar, qururdular,
qayırırdılar. Ağdamlılarda isə
"qayırmaq" feilində güclü seksuallıq
vardı. Sanki bu deyim fərqi "kəndçi/şəhərli"
qarşıtından ləzzət alan
hansı ağdamlılarasa kənd adamlarını dolamaq
üçün bəhanə verməliydi. Ancaq qohumlarımda
və küçələrdə kənd
danışığına lağ eşitməmişdim.
Ağdamda kənddə, şəhərdə "ayə/vayə",
"dana/dayna", "gələjəm/gedəjəm",
"gəlif/gedif" deyərək bir ləhcə ilə səs-səsə
verirdilər.
Sarcalıda "doqqaz"
deyirdilər, "əppək" deyirdilər,
ağdamlılar isə onları işlətməzdilər. "Əppəy"in
"əkmək" variantı Anadolu türklərində
var. "Həndəvər" sözünü Sarcalıda
eşidib 25-30 yaşımdakı yazılarıma gətirmişdim.
İndi hərdən-birdən başqa yazılarda görəndə
içimdən özümə soru gəlir: nə
yaxşı, bu söz ədəbi dilə yayılıb?! Hərçənd
quşqum var ki, o fars kökənli
sözdür. Mənim yazılarıma
"urvat" Sarcalıdan keçib, türkcənin gözəl
sözü sayırdım, ancaq deyəsən, ərəbcənin
"mürüvvət" sözündəndir.
Yeri gəlmişkən, 50-ci
illərdəki ağdamlı danışığında
Avropa sözlərini də söyləyim. O çağ "fors",
"forsdu/forslu" sözünü çox eşidərdin.
Mənim xalamın qayınatası "Forsdu Rəşid"
idi. "Azərbaycan" qəzetinin
baş redaktoru olan Amilin (xalamoğlunun) babası. O, əslən,
şuşalı idi. Ağ, hündür
adamdı, Sallaqxanası vardı. Deyəsən,
o da Ağalar babamla dostluq etmişdi. Rəşid əmi
məni görəndə belə əzizləyərdi:
"eşşək qara sən qara, eşşəkdən də
sən qara".
Bu Rəşid əmi birdən
ayağında çust, əzik-üzük paltarla şəhərə
çıxa bilərdi, ancaq həmişə başında
bahalı buxara papaq olmalıydı. O, papaqla şəstlə gəzdiyinə
görə "forslu Rəşid" ayamasını
almışdı. Can verəndə mən həyətdəydim.
Xəbər gəldi ki, gözündə yaş dənələri
göründü və dedi: mən bu dünyada hər kefi
gördüm, amma gözüm burda qalır. Nə
kef görmüşdü, deyə bilmərəm. Adı onunla çıxmışdı ki, Savad (qəribə
addır) adında bir kürd arvadını saxlayır. Bəlkə də kürd deyildi. Qubadlı, Laçın tərəfdən gəlmişdi.
Ağdamlıların bir axmaq xasiyyəti
vardı, o taydan gələnlərə "kürd"
deyirdilər. Bax, bu Savadı mən
görmüşdüm, qara, çox kök arvad idi - Rəşid
əmi bundan necə kef alırdı, fantaziyam bir şey demir.
Sonralar mən ingiliscə
öyrənəndə bildim ki, bu dildə "fors"
güc, hakimiyyət deməkdir. Bakıda onu işlətmirdilər,
bəs Ağdama necə gəlib çıxmışdı?!
Avtobus vağzalına
"Sayustrans" deyirdilər. Bakıda ruscanı
öyrənəndə bildim ki, bu söz "soyuznıy
transport" sözündəndir - balaca vağzalın yekə-yekə
soyuztrans adlandırılmasında nəsə ağdamlı ədabazlığı
vardı.
Orada şəhərin
içində o baş-bu başa 1-2 saatdanbir avtobus keçərdi. Adı
"Poqorod" idi. Yalnız sonralar
morfoloji analiz aparıb ayırdım ki, ruscadan alınma kəlmədir.
Bu leksik bilgiləndirmədən
sonra atamın şəcərəsini deyim. Onun əcdadı
Qara İbrahim təxminən XVIII yüzildə ya İraqdan,
ya Suriyadan Tərtərin Qaraqoyunlu kəndinə gəlibmiş.
İnanmıram, ərəb olsun. O
çağda türkcəni bilməyən ərəbin burda
nə işi vardı?! Qara İbrahim güman
türkmən və ya türkman, bayat olub. Onun bir oğlunun adı Mehdi imiş. Mehdinin oğlunun birinin adı Həmid, o biri Kərbəlayi
İbrahim olub (bu axırıncının arvadının
adı möhtəşəm idi - Məşədi
Mülkicahan). Sonrakı nəsil
Sarcalıda yaşayıb.
Bizim nəslimiz Həmiddən
gəlib. Onun 4-5 oğlu olub, biri mənim çox sevdiyim
Surxayın atası Gülü, o birisi Şirin, digərləri
Fərman, Atakişi (oğlanları Lələ, Əyyub,
Balakişi) olublar. Bizdən başqa
hamısının soyadı "Həmidov" idi.
Əmim İbrahimin arvadı Xanım
Kərbəlayi İbrahimin qızı Sənəmin
kötücələrindən idi, mənə
danışmışdı ki, Sənəm arvad and içəndə
deyərmiş: atam İbrahimin 14 yarası haqqı.
Sənəmdən babası
haqqında başqa soraq qalıb: mənim babam
qardaşları və babası ilə bura Məkkə-Mədinədən
gəlmişdilər (Aqilin əldə etdiyi başqa bilgiyə
görə, ya İraqdan, ya Suriyadan gəlmişdilər). Deyirlər ki, Qara İbrahim seyid nəslindən olub,
özü ilə "Quran" gətirmişdi, bir də xəncər.
Bizim ailə
"mifologiyasında" o var ki, Kərbəlayi İbrahimin xəncəri
dəmiri də kəsərmiş (bəlkə Dəməşq
poladından olub?!) Qara İbrahimdə ekstrasenslik vardı (bu
ekstrasenslik elementləri mənimlə oğlum Orxanın da əlində
var). Kürəyində beşbarmaq izini andıran
tüklər varmış
Atam Musa xatırlayır ki, həmin
xəncəri görmüşdü. "Quran" isə,
deyirlər, atamın əmisi oğlu, anası seyid olan
Əyyubgildə qalmışdı.
Kərbəlayi İbrahimin
arvadı Məşədi Məlikcahanın Ağdamın Pirhəsənli
Kəngərliləri ilə qohumluğu vardı. Bundan nə
çıxarmaq olar, bilmrəm.
İbrahim Kürün
üstündə Soltanbud meşəsinin ayağındakı
qışlağına gedəndə onu 9 güllə ilə
öldürmüşdülər, bəs niyə qızı
and içəndə 14 yaraya and içirdi? Və bir də
bu nə and idi ki, yara və güllə ilə bağlı
idi?!
Bir müəmmalı xəbər
vardı ki, Kərbəlayi İbrahimi Alışlar nəslindən
olan kimsə öldürmüşdü. Kimdir bu
Alışlar, onu da tapmaq mənə imkansız. Ancaq nəslin huşunda süjetini itirmiş belə
faktların qalması intellektual improvizəyə yaxşı
bəhanə verir.
Atamın anası Reyhan nənəmin
birinci əri Şirin imiş. Sarcalının
yanındakı meşədə olanda dostunun (və uzaq
qohumunun) tüfəngi açılır, güllə onun
ayağına dəyir. Kəndə gətirirlər,
yatağa düşür və qanqrendən ölür.
Bircə Mələk adında qızı
qalır. Reyhan nənəm evlərinə
qayıdır və orada ya kiməsə ərə gedir, ya da
onu kiməsə vermək istəyirlər. Qayınanası tapançalı Məşədi
Sayad hay-küylə onu qaytarıb oğlu Fərmana, mənim
babama verir. Fərmanın uşaqları
ata ayrı ögey bacıları Mələyə baxıb Fərmana
"ata" yox, "əmi" deyirdilər. Mən də onlara baxıb "əmi" deyirdim.
Fərman əmimin çənəsində nəsə
yara vardı, ona görə həmişə təpəsindən
çənəsinə sarıx çəkərdi, ləqəbi
də ağzı əyri Fərman idi. Həmişə
onu qəzet kağızından tənbəki çəkən
görmüşdüm.
Nənəmin Fərman əmimə
münasibəti ironik idi, nə babam nənəmlə həvəslə
danışardı, nə nənəm onunla. Atamın anası ağ, üz-gözündən
xanım-xatınlıq yağan arvad idi. Atam
yaraşığını ondan almışdı. Nənəm ərinə neyçünsə "Qədimalı"
deyərdi, beləcə ərin adını çəkməmək
tabusunu kinayəli ləqəblə həll etmişdi.
Qardaşım Aqilin dediyinə görə, nənəmin
ölümünə babam dözməyib ondan bir az sonra dünyasını dəyişdi - belə
görünür ki, üzdəki soyuqluğun dərinində
güclü bağlılıq varmış, ən azı
babamda.
Niyazi Mehdi
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2019.- 13 iyul.- S.10-11.