Qızıl
orta...
Təbiət və təbiətin
qanunları,
qaranlıqda gizliydi.
Tanrı: - Nyuton olsun! - dedi
və hər şey
aydınlandı...
Aleksandr Pop
Ötən həftə
keçirilən "Fizika və lirika" konfransına dəvət
olunanda öncə Yılmaz Əsədoğlunu
xatırladım. 1937-ci ildə Bakıda "xalq düşməni"
Əsəd Verdiyevin ailəsində dünyaya gəlmiş
Yılmaz bəy 1962-ci ildə Moskva Dövlət Universitetinin
fizika fakültəsini bitirmiş, elə Moskvada da fizika elmlər
doktoru alimlik dərəcəsini müdafiə etmişdi. Sonra
Azərbaycan Elmlər Akademiyasının Fizika İnstitutunda
Kvant Sahə Nəzəriyyəsi laboratoriyasının
müdiri, 1992-ci ildən 2003-cü ilə - ömrünün
sonuna kimi isə Türkiyədə Trakya Universitetinin professoru
olmuşdu. Kvant Sahə Nəzəriyyəsinin dünyada
seçkin ismlərindən biri olan Yılmaz Verdiyev həm də
dilçilərimizin bugünə qədər xəbərsiz
qaldığı "Ləhcə farkımız fərqimizdədir"
adlı unikal bir araşdırmanın müəllifidir.
"Fizika və lirika" konfransına dəvət
aldığımda ilk yadıma düşən də
Yılmaz Əsədoğlunun həmin əsəri oldu.
Çünki bu kitabında Əsədoğlu
öz bənzərsiz alim təfəkkürünü həm
də ortaq türkcənin gerçəkliyə çevrilməsi
probleminə yönəltmişdi... Dünyaca ünlü
fiziklər - Fəza Gurseyin, Asim Barutun dəyər verdikləri
Yılmaz bəy 2001-ci ildə "Yeni Azərbaycan" qəzetində
"Ədəbiyyat" əlavəsinin məsul redaktoru
olduğum dönəmdə mənə
göndərdiyi bir məktubu Eynşteynin sözləri ilə
başlayırdı: "Nyutonu bir şairlə müqayisə
etmək olar. Onun şeirləri o qədər zərifdir ki,
onları ancaq yeni bir dillə yazmaq mümkündür. Elə
bir dil ki, onu yalnız şairin özü
yaratmalıdır".
İndi hamı Füzuli deyil ki,
"elmsiz şeirin, əsassız divar olduğunu"
anlasın. Və məncə, yüksək erudisiyası, dərin
zəkası olan alimlər şairlərimizə
qloballaşmaqda olan dünyanın ahəngini dərk etməkdə
yardım edə bilər. Məsələn, belə bir konuda:
yüksək texnologiyalar əsrinin şeir dili necə
olmalıdır? Fikrimi örnəklərlə dəqiqləşdirmək
istəyirəm. Bir vaxt biz Tixonovun "xeyir-duası" ilə
"şair xalq"a "çevriləndə" bunun ən
böyük fəsadı ədəbiyyatımıza dəydi.
Və elə o zaman kristalloqraf Xudu Məmmədov "Məhdudiyyət
fikrin anasıdır" deyə şairlərimizə səsləndi. Xatırlatdı ki, "forma məhduddursa, fikir
sıxılır, yığcamlaşır,
büllurlaşır. Dərinlik burdan gəlir". Yəni
uzun-uzun, qafiyəli sicilləmələrə ehtiyac yoxdur. Bunu
xatırlatdı və məhdud formada fikrin necə
yığılmasını, yığcam formada fikri necə
dəqiq ifadə edə bilməyin örnəklərini də
özü yaratdı:
Anam ozan olubdur,
Dərdə dözən olubdur.
Dili haqdan bağlanıb
Naxış düzən olubdur.
Yəni anam ozandır, amma söz
söyləmir, naxış düzür. Ozanlığını
naxış düzməklə izhar edir. Çünki dili
haqdan bağlanmış bu anaya
Tanrı şeir yazmağın dilini deyil, xalça
toxumağın dilini öyrədib. Fikir nə qədər
şairanə və necə sərrastdır... Hətta Xudu Məmmədovun
yazdığı bu bayatıdakı estetik harmoniya
Maleviçin "Qara kvadrat"ındakı fəlsəfi dərinliyi
də aşıb-keçir. Dörd misrada
sıxılmış enerjinin partlayışı sənətdə
yeni bir kainat yaratmaq gücündədir. Kristalloqraf alim
anaların toxuduğu xalçanı Füzulinin
yazdığı şeir kimi oxumağın kodunu yaradır, həm
xalçaçılıq estetikamızın yeni rakursdan dəyərləndirilməsinə,
həm də poeziyada fikrin sıxılmasına,
yığcamlaşmasına, büllurlaşmasına necə
nail olmağın yolunu göstərir, fizika ilə lirika
arasında qızıl ortanı tapır...
Tanpınarın "Ne
içindeyim zamanın, / Ne de büsbütün
dışında / Yekpare, geniş bir anın / Parçalanmaz
akışında" misraları birbaşa intellektlə
intuisiyanın birgəliyindən, qovuşuğundan, hibridindən
hasilə gəlib. "Ne içindeyim zamanın" Berqsona
aid zaman fəlsəfəsinin gəlişdirdiyi
düşüncənin şeiridir. Tanpınarın bu məqama
yalnız ilham pərisinin qanadları üzərində, yaxud
stixiyalı şəkildə gəlməsi mümkün
deyildi. Onu bu şeirə gətirən Berqson fəlsəfəsidir:
"Şeir və sənət anlayışımda Berqsonun
zaman tələqqisinin mühüm bir yeri var. Freydlə
Berqsonun bərabər paylaşdıqları bir dünyanın
çocuğuyuq. Onlar bizə sirri insan zəkasında, insan həyatında
aramağı öyrətdilər...".
Bir garip rüya şeklinde,
Uyuşmuş gibi her şekil.
Rüzgarda uçan tüy bile
Benim kadar hafif değil.
Tanpınar bu şeiri
yazdığı illərdə kvant fizikasında metafizika ilə
fizikanın bir-birindən ayırılıb-ayrılmayacağını
təyin etməyə çalışan belə bir hipotez də
vardı: kainat bir vakuumdan, məkan və zamanda heçlik
durumundan yaradılmış bir
kvant dalğalanmasıdır.
Bu şeirdə bir də
Eynşteyn cazibəsi var. Eynşteyn "Mən həyatım
boyu işığın nə olduğunu araşdıracağam"
- deyirdi. Tanpınarın şeiri isə "Mavi, masmavi bir
işıq, / Ortasında yüzmekteyim" - deyə bitir. Əslində,
bitmir. Ucsuz-bucaqsız zamanın içinə dalıb
işığın qoynunda axmaqda davam edir. Çünki bu
varlıq üçün keçmiş, indi və gələcək
yoxdur. O, "Yekpare, geniş bir anın / Parçalanmaz
akışında"n keçib gedir.
Yaxud Everettin çoxlu dünyalar
interpretasiyası həm də ədəbiyyatda paralel
dünyalar anlayışının gəlişməsinə səbəb
oldu. Nobel mükafatı laureatı Əbdüs Salamın
"İdeallar və gerçəklər"
kitabında "Kosmik kod" əsərinin
müəllifi Paqelsə istinadən Nobel mükafatı
laureatı Feynmanın belə bir təcrübəsi
xatırladılır; o, hissiyyatlardan təmizlədilmiş
bir təcrübə qurğusunun içərisinə girərək
orada ekzosomatik (bədən dışı) bir təcrübə
keçirmişdir. Öz bədəninin çölə
çıxdığını və bədəninin öz
yaxınlığında yatdığını
müşahidə edən Feynman bu təcrübənin
doğruluğunu yoxlamaq üçün qolunu hərəkət
etdirmiş, bu zaman önündəki bədəninin də
qolunun hərəkət etdiyini görmüşdür. Sonra bədəninin
xaricində qaldığını düşünüb təkrar
özünə dönmüş, bədəninə
girmişdir. Feynmandan bu qəribə təcrübəsini nə
ilə izah edə biləcəyini soruşanda cavab verib ki,
pozulmuş heç bir fizika qanunu görmədim...
Paralel dünyaların
varlığı kvant fizikasının dahisi tərəfindən
elmi və praktik yolla belə isbatlanıb...
Yenə də konfransa
qayıdıram. Məruzələri dinlədikcə
üç kitab barədə düşünürdüm -
Xudu Məmmədovun "Qoşa qanad"ı, Azad Mirzəcanzadənin
"Yaradıcılıq haqqında düşüncələr"i
və Yılmaz Əsədoğlunun
"Bir fizikçinin hatıraları ve
düşünceleri". Hər üç kitabın
epiqrafını xatırladım: "Qoşa qanad" Taqorun
"Yanlışların üzünə qapı
bağlananda, həqiqət bayırda qalır" aforizmi,
"Yaradıcılıq haqqında düşüncələr"
Rəsul Rzanın "Damla dənizdə yaxşıdır /
Damlasız dəniz olmaz" misraları, "Bir fizikçinin
hatıraları ve düşünceleri" isə Əli bəy
Hüseynzadənin "Ucundadır dilimin həqiqətin
böyüyü / Nə qoydular deyəyim, nə kəsdilər
dilimi" ağrısı ilə başlayır. Elmi təfəkkürlə
bədii fəhmin, lirika ilə fizikanın mistik
kodlarını daşıyan belə mətnlərin meydana
çıxmasına zamanın ehtiyacı var. Təbii ki,
qızıl ortanı unutmamaq şərtilə.
18 iyul 2019
Azər TURAN
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2019.-20 iyul.- S.5.