Günəşi içənlərin
türküsü...
Ədəbiyyat
yarandığı gündən ondakı kosmoteosentrik
başlanğıc daim güclü olmuş, dünyanı
küll halında görmək arzusu, təbiət hadisələrinin
insanın arzuları ilə harmoniyası, qlobal vəhdət
prinsipi qabarıqlığı ilə seçilmişdir. Qədim Misir, yunan ədəbiyyatlarında,
klassik nümunələrdə - Nizami Gəncəvinin "Xəmsə"sində,
Ruminın "Məsnəvi"sində, Nəsimi, Füzuli
qəzəllərində, Sabir, Cavid, Hadi, Abbas Səhhət
şeirlərində təbiətlə insanın vəhdəti
ideyası təməl prinsip kimi təlqin olunmuşdur...
Fransız rəssam Matissin
çəkdiyi günəşli rəsmləri nəzərdə
tutan Lui Araqon İkinci Dünya müharibəsi illərini
xatırlayıb deyirdi ki, "O ağır illərdə
Matiss bizə kömək etdi və biz günəşi qoruyub
saxlaya bildik". Sənət xilasdır, yeganə mənəvi
sığınacaqdır, bütün hallarda tutunub ruhunu
qorumaq, öz yaradıcı kimliyinin çevrəsində
qalmaq üçün dirənişdir. İnsanın
sənətdən qaynayan, ondan qaynaqlanan bir udum ümid
işığı var. O işıq özünü sözlə
təsəlli edənləri qoruyan tək silahdır. Bəs ədəbiyyatla, sənətlə məşğul
olmayanlar mənəvi impulsu hardan alırlar, görəsən?
Texnologiyanın vizual ünsiyyəti, ruhsal
başlanğıcı sıxışdırıb bir
küncə atdığı indiki zamanda bu sual daha çox
düşündürür adamı. Bəlkə
bu üzdən son vaxtlar elmlə ədəbiyyatın
qarşılaşması, müxtəlif axtarış sahələrinin
bir-birinə təsiri, konvergensiyası zərurəti
çoxalıb?
Elmin bədii
düşüncə ilə birgəliyinə ən gözəl
nümunələrdən birini Məhəmmədhüseyn
Şəhriyarın "Eynşteynə peyğam"
şeiri verir.
Düşüncə və axtarış
konteksti baxımından bir-birindən uzaq görünən bu
iki sahənin uğurlu hibridini duymaq olur bu şeirdə.
Şəhriyar Eynşteyni daha yüksəklərə
qalxmağa, onu öz kölgəsinin üzərindən
uçmağa qanadlandırıb Allahın sirrini
"tapmağa" çağırır: "Eynşteyn,
daha yuxarı qalx/ Allahın özünü tap". Ədəbiyyatşünas
Yaşar Qarayev haqlı olaraq burada qlobal nizamın, kosmik
harmoniyanın rəmzini arayır: "Bu məqam - həm
Şəhriyarla Eynşteynin, həm də irfanla ən yeni
riyaziyyatın, Şərqlə Qərbin təmas və
görüş məqamıdır. Sabaha, gələcəyə
dünya məhz bu qapıdan keçib-getsin deyə, şair
alimə irfanın kodunu və möhürünü -
"eşq açarını" təklif edir".
Görəsən,
Eynşteynin güc aldığı mənbənin adı nə
idi?
Dostoyevski! Bu barədə fizikin özünün etirafı
var: "Dostoyevski mənə hər bir mütəfəkkirdən,
hətta Qaussdan da çox şey verir". Fizik və filosof B.Kuznetsov
"Eynşteyn" kitabında bunun səbəbləri üzərində
düşünərək belə şərh verirdi
ki,"Eynşteyn, Dostoyevski yaradıcılığından əhəmiyyətli
impuls ala bilərdi, çünki bu
yaradıcılığın mərkəzində intellektual
münaqişələr dururdu, çünki Dostoyevskinin
poetikası rasional poetika idi, çünki onun romanının
ana xətlərini təşkil edən mövzu - öz ziddiyyətlərində
çırpınan, təcəssüm olunmağa can atan insan
fikri idi...".
Ədəbiyyat
yarandığı gündən ondakı kosmoteosentrik
başlanğıc daim güclü olmuş, dünyanı
küll halında görmək arzusu, təbiət hadisələrinin
insanın arzuları ilə harmoniyası, qlobal vəhdət
prinsipi qabarıqlığı ilə seçilmişdir. Qədim Misir, yunan ədəbiyyatlarında,
klassik nümunələrdə - Nizami Gəncəvinin "Xəmsə"sində,
Ruminın "Məsnəvi"sində, Nəsimi, Füzuli qəzəllərində,
Sabir, Cavid, Hadi, Abbas Səhhət şeirlərində təbiətlə
insanın vəhdəti ideyası təməl prinsip kimi təlqin
olunmuşdur. Hətta dünya poeziyasından maraqlı bir
nümunəyə diqqət edək: VII əsr hind şairi
Bhartrihari "Üç şataka" ("Üç
yüz") poemasında yazırdı:
...Yer kürəsi! Yer kürəsi!
Qitələrinlə, okeanlarınla
Nəsən sən?
Kainatda kiçicik bir atom!
Bu kiçicik bir atomu da
Çoxlu-çoxlu
hökmdarcıqlar
Tikə-tikə bölməyə can
atırlar.
Bundan ötrü
Dəhşətli müharibələr
aparırlar!..
Ey
dünyayaradılışının əzəli!
Mən bizi həyat çevrimlərinin
Zəncirində saxlayan Cəhaləti
ataraq
Kainatla canbirqəlbdən
qovuşuram.
Poeziyada təbiət hadisələrinin
mənalandırılması, günəş,
yağış, qar, külək kimi təbiət hadisələrinin,
ilin dörd fəslinin əlamətlərinin rəmzləndirilməsi
bəlkə də
poeziya yaranan gündən onunla qoşa
addımlamışdı.
İnsan içinin bədbin ovqatının payızla
assosiasiya yaratması, sevilən gözəlin camalının
günəşə bənzədilməsi, göz
yaşının yağışla təsvirə çəkilməsi,
nikbin çaların lirik "mən"in gözündə,
könlündə bahar əhvalı yaratması - poeziya daim bu
polifonik mənzərələrin hüdudlarında gəzişmişdir.
Ən munis çalarları özündə
ehtiva eləyən göy qurşağının bütün
rəngləri lirikada cəmlənmişdir.
Fizikanın predmetinə daxil
olan Günəş - təbiət hadisəsi ilə
bağlı poeziyanın meydanda olan nümunələrin
sayı ölçüyəgəlməzdir. Yerin həyat
üçün əlverişli planet olmasını təmin
edən məhz Günəş sistemindəki qüsursuz
nizamdır. Bəs poeziyada bu fəza
elementinə müraciətin səbəbi nədir? Burada da o, "nizam,
kosmos yaratmaq" missiyası kimi rəmzlənə bilirmi?
Materialist fəlsəfə kainatdakı
nizamın, qanunauyğunluğun izahını yalnız təsadüf
deyə xarakterizə edirdi. Yəni bu
açıqlamaya görə, kainatda hər şey təsadüflərə
borcludur. Əslində isə, təsadüfün
yaratdığı harmoniya deyil, daha çox xaos ola bilər. Kainatsa
düşünülmüş, məntiqi, ardıcıl
sıralanmaya hesablanmış nizamdan başlayır və
davam edir. Bu nizamın, dünya
tarazlığının əmələ gəlməsində
və qorunub saxlanmasında xüsusi rolu olan Günəş
poeziyada da elə bu missiyanın daşıyıcısı
statusunda iştirak edir.
XX əsrin əvvəllərində
günəşə verilən lirik yozum iki kontekstdə təsvirə
gəlir: bir tərəfdən, o, insan ruhunun nikbinliyinin,
romantikasının rəhni kimi: "Seyranə
çıxıb dağda, çəməndə,/ Güldükcə günəş mən də
gülərdim" (H.Cavid).
Həmçinin süqutun, tənəzzülün,
şəxsiyyətin iflası məqamlarından
başlanğıc götürərək: "Hər günəşə
vardım ləkəli gördüm, / Hər vicdana girdim
kölgəli gördüm". (H.Cavid). M.Müşfiq
lirikasının qanadlı romantikasında poeziyaya adlayan
günəş: "Əllərində əllərim,
gözlərində gözlərim.../Asılaydı sözlərim/.
Könlünün qulağından
bir qızıl tana kimi,/Günəş
doğana kimi", - sonrakı, 30-60-cı illərin
poeziyasına qədər həmin duyğusallığın,
şeiriyyətin mənbəyi olaraq təcəssümün
predmetinə çevrilir. Bu dövr poeziyası
günəş doludur, günəş hərarətinə,
günəş işığına bələnmiş
kimidir. O qədər ki, 20-ci illərin sonlarında
Bakıda ilk şeir kitabını çap etdirən Nazim Hikmət
ona "Günəşi içənlərin
türküsü" adını qoymaqdan başqa rəmz
aramır.
L.Q.Frizman "Lirik janrın həyatı"
kitabında yazır: "Poeziya
mənim üçün heyrətə layiq bir möcüzədir
- elə bil ki, bax, indicə göydən yerə
düşmüsən və özünə gələr-gəlməz
gözlərini açıb... yerin, torpağın cazibəsindən
məst olursan". Bütün şairlərin
şeirlə birinci görüşü belə
başlayır. İçinin saflıq pəncərəsindən
dünyaya boylanır, ona elə gəlir ki, hər nə varsa
burda, həmin saflığın - təbiət və torpaq,
insan və zaman əxlaqının içindədi. Sonra
başa düşür ki, əslində, belə deyilmiş,
bu dünyanın həm də boz rəngləri, boz
insanları, boz duyğuları varmış. Onda
fərdi özünüdərk başlayır, şair
içinin dərinliyinə enir, daha çox özünün
mənəvi durumunu sərgiləməyə can atır.
Dünya ilə dialoq sükutun monoloquna
çevrilir. Hər şey bu sükuta,
onun gətirdiyi tənhalığa tərk edilir.
Gördüyü hər nəsnədə bu tənhalığın
havasını duyur, onun yaşamına köklənir şair:
"Şairi küsdürən dünyanı üzüb,/ Günəş sistemindən atmaq da
azdır!" (M.Araz).
60-70-ci illər
poeziyasının lirik "mən"i ekzistensial məqamlara
həssaslığı ilə diqqət çəkir. Bu poeziyada şair
dünyadan, təbiətdən, yaşadığı məkan
və zamandan uzaqlaşıb hətta özünün belə
olmadığı yerlərə səmtlənir: "Bir kimsə
tutmasın xəbər,/ Gəl
çıxıb gedək birtəhər./ Bu ev, bu
küçə, bu şəhər,/ Bu dəniz olmayan yerə..."
(R.Rövşən). Həmin illərdə poeziya üfüqlərində
bir obrazın işığı daha gur görünməyə
başlayır: Tanrı! Bu obraz uzun illərin susqunluğundan
sonra V.Səmədoğlu, V.B.Odər, R.Rövşən
poeziyasında şeirə gətirilməklə işıq
effekti yaradır: "Kimdi o göydən
şığıyan?!/ Dünya dolub işığıynan./ Bəlkə də, göy
qurşağıynan/ Düşüb Allah özü gəlir".
Şaqalın "Nuh və Göy qurşağı"
tablosunu xatırladan bu misralarda müəllif Göy
qurşağını nərdivan obrazında əyaniləşdirməklə
Allahın yer üzünə enişi simvolikasının sənət
dili ilə ifadəsinə nail olur. Azər Turan "Sevgi məktubu
kimi" məqaləsində yazır ki, "Ramiz Rövşənin
bu misraları yerə yeddi rəngli səma nərdivanı ilə
enən Buddadan, Altun İşıqdan, Məsihdən, yaxud
Tanrını yerə göy qurşağının
üstündə "endirən" Mark Şaqala qədər
fərqli uyqarlıqların və
fərqli düşüncə iqlimlərinin bülluruna
toxunub çiliklənmiş və
dünyanın faniliyini,
qürubu və dekadansı şəkilləndirmişdi".
Günəşə
münasibətdə 60-70-ci illər poeziyasında yaranmış
olan yalnız forma deyil, həm də məzmun dəyişimi -
(dekadans məqamı!) 90-cı illərin şeirində daha kəskin
şəkildə təzahürünü tapdı. Bu dövrün gənc ədəbi
qüvvələrinin şeirlərində əsas poetik ovqat
çöküş ritmi üzərində kökləndi,
şairlər daha çox "darıxmaq", "təklik",
"tənhalıq" düşüncəsinin təsiri
altında yazmağa başladılar: "Darıxmadan
yaşamaq olmur/ adam bir udum havadan/ bir içim sudan
ötrü/ darıxıb yaşayır" (Sevinc Pərvanə).
"Darıxmaq" demək olar ki, gənclərin
həyat tərzinə çevrildi. "Bir
udum havaya, bir içim suya" darıxacaq qədər dərinləşdi
məsələ. Poeziyanın əlvan mənzərəsini
daha sərt, kəskin boyalar əvəz eləməyə,
günəşin yerini qürub, baharın yerini payız
simvolikası tutmağa başladı.
Payız gələndə
saralmış yarpaqlara ehtiyac olmur
ağacların
sarı yarpaqlar gözəl olsa belə,
utanc verir ağacların dəmir
qüruruna
yuvarlandı ömrümün baharı
içimin qaranlıq uçurumuna.
Sevinc Pərvanə
Şeirimizdə daha çox
qaranlıq - "günəşsizlik" hakim olmağa
başladı.
Maraqlıdır ki, "qaranlıq" məfhumu
90-cı illər şeirinin əsas obrazlarından birinə
çevrildi. Bu dəfə günəşin,
işığın əksi, neqativi kimi... Bu poeziyada "günəş"in
qürubu, yoxa çıxması insan ömrünün
heçliyə, boşluğa yuvarlanması kimi simvolik məna
kəsb edirdi. "Mən günəşin
batmağını seyr edirəm/ Günəş də mənim
batmağımı" (Rasim Qaraca) - bu iki misrada içini
qaranlıq, təklik bürüyən insanın əhvalı
uğurlu əksini tapır, mənzərə tamamlanır.
Rasim Qaracanın digər misralarına diqqət edək:
"günəşə nə etdiniz, pis adamlar.../ bir az erkən
batmağa başladı".
"Bir az erkən"... Yəni gəncliyin yaşanmayan illərindən,
itirilən zamanın acısından bəhs edir şair.
90-cı illər şeirində hakim olan
çöküşün səbəbləri içərisindən
ana xətt kimi keçir bu nisgil. 90-cıların
poeziyasında əsas bədii ovqatı təşkil edən
çöküş gününün bozluğunu yaşayan,
sabahına heç bir ümidi qalmayan ruhun
çıxılmazlıq duyğusundan yaranırdı.
"Küləyi, yağışı, qarı"
özünə dost bilən qəhrəmanın
ağrılar önündə içinə çəkilməkdən
başqa çarəsi qalmırdı. Zənnimcə,
bu dövr poeziyasını 70-80-ci illərin dekadans
ovqatından ayıran amillər də bununla əlaqədar
idi. Məsələn, V.Səmədoğlu
1968-ci ildə "Görüşdük/ İçdik./ Bir az/ süfrədə olandan yedik,/ bir az
xatirələrdən./ Gələcəyə də
uzatdıq/ əlimizi hərdənbir.../ Çörək
boyat/ xatirələr acı,/ gələcək yanıq
çıxdı...", - deyərək eyni ovqatla
yaşamın mənasızlığına işarə edir,
zamana tutunma gerçəkliyinin itirilməsindən bəhs
edirsə, 90-cı illərin şairi eyni nisgillə həyatın
boşluğuna, yaşanılan ömrün mənasızlığına
nəinki işarə edir, onu olduğu kimi, daha sərt, epotaj
səciyyəli tonla nəzərə
çarpdırırdı:
otuz il yolların bağrını
yortdum
günəşin necə doğduğunu
necə batdığını seyr
etmədən yaşadım
xəyallarım narkotik
sevgilərim nevroz
həyatım boz.
Zahir Əzəmət
70-80-ci illər şeirinin
çöküşünün səbəbləri daha
çox bəşəri, qlobal ümidsizlikdən doğan tənəzzüllə
əlaqədar idi. 90-cıların şeirlərinə
"boz", "nevroz" ifadələrini gətirən səbəblər
isə başqadır. Təbii ki, burada da
qlobal problemlərdən doğan ümidsizlik öndədir.
Amma bura həm də fərdin başqa ağrıları əlavə
olunub: müharibədə itirilən gəncliyin nisgili, gələcəklə
bağlı iddiliyaların yoxa çıxması, sosial
problemlərin məngənəsində çırpınan
şair həyatı, gün-güzəran dərdi, heç
yerdən boy göstərməyən işığa həsrətlik
və s. və i.a. Təbii ki, hər nəslin yetişdiyi, ədəbi-bədii
təfəkkürünün formalaşdığı
zamanın onun yaradıcılıq yolunun müəyyənləşməsində
xüsusi rolu olur. Bu halda zaman məfhumu ədəbiyyat
üçün yalnız tarixi göstərici olmayıb, daha
geniş fəaliyyət hüdudunu - onun özünəməxsus
yaradıcılıq ritmini, inkişaf dinamizmini çevrələyir. Yeni nəsil
yazarlarının keçib gəldikləri yolun arxasında
parçalanan, işğal olunan Azərbaycan həqiqətləri,
zamanın üzləşdirdiyi fəci və dramatik
situasiyalar, sosial-siyasi problemlərin mənəvi-psixoloji aləmdə
yaratdığı təbəddülatlar dayanır:
"Dayandırın yağışı/ Günəşi
susdurun/ Biz köpəkləri təpiklə vurub öldürən/Amansız
adamların arasında doğulmuşuq..." (Alik
Əlioğlu).
90-cı illərdən
başlayaraq milli poeziyada əsas poetik ovqatı təyin edən
pessimizm çalarları günümüzədək
funksionallığını davam etdirməkdədir. Daha çox gənclərin
yaradıcılığında hakim olan bu əhval-ruhiyyə
şeirimizin ümumi mənzərəsində bu gün də
dominantlığı əldən vermir: "Oksigensiz tunellərdə
keçir ömür./ Ömür dedikləri
ölümə qədərki tunel./ Ölüm-depoya gedən
qatardan düşməmək kimi bir şey./ - Qardaş,
düşmürsənsə, icazə ver düşək..."
(Qismət).
Sənət, ədəbiyyat isə...
Xilasdır dedik. Günəşi
qorumaq məqamından gedir söhbət. 80-ci illərin
sonlarında poeziya üfüqlərində qəfil gün
işığı kimi doğub elə gəldiyi qəfil
sürətlə də qeybə çəkilən şair
Faiq İsmayılovun bir şeirini xatırlayıram.
Günəşi canına çəkib sevgi nəğmələri
yazan və Azərbaycan poeziyasına dopdolu sənət miras
qoyan Faiq İsmayılov bu şeirdə günəşi bir
gözəllik möcüzəsi kimi təsvir edib:
Günəş şirədi
başdan-ayağa,
Arıların qanadı yanmasa
Uçarlar düz günəşə.
Budaqlardan asılıb
Günəşdən şirə
çəkir
"mələs
gülöyşə".
İçmişəm günəş
şirəsi
və günəş kimiyəm.
dilimdən düşməyir
sevgi nəğməsi!
Bütün sevgi nəğmələri
günəşi içənlərin
türküsüdür!
Elnarə AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 20 iyul.- S.6-7.