Yaddaşımızın Qara dəniz həsrəti...
"Xəzər dənizi
yalnız şimdi deyil, ta qədimdən də bir türk dənizi
olaraq türk gəmilərinin seyrinə meydan olmuşdur".
Mirzə Bala Məhəmmədzadə
***
Sahilə çıxıram, Qara dənizlə
Oturub üz-üzə,
Diz-dizə danışmaq istəyirəm
mən,
Xəzəri soruşmaq istəyirəm
mən:
Məktub alırsanmı Xəzərdən,
de bir?
Xəzri dəcəlinin kefi
necədir?
Məmməd Araz
XX yüzil Azərbaycan
şeirini özünün poetik cəsarəti və kəşfləri
ilə zənginləşdirən Əhməd Cavadın
"Qara dəniz" şeiri bədii təfəkkürümüzün
hüdudlarını misilsiz dərəcədə genişləndirən
əsərlərdəndir. 1914-cü ildə Birinci Cahan
savaşında Türkiyənin iştirakından hədsiz
duyğulanan şair bu şeiri ilə təkcə Türkiyəyə
deyil, bütün türklüyə təəssübünü
və sevgisini bədii təcrübədə az
rast gəlinən bir ilham və ehtirasla ifadə
etmişdi.
Çırpınırdın Qara dəniz
Baxıb Türkün
bayrağına!
"Ah!..." deyərdim,
heç ölməzdim
Düşə bilsəm
ayağına.
Əli bəy Hüseynzadənin
arxivində "Qara dəniz" şeirinin Əhməd
Cavadın xətti ilə yazılmış nüsxəsinə
diqqəti cəlb edən görkəmli türk alimi, professor
Osman Fikri Sertkaya "Ahmed Cevad Ahundzadenin "Kara Deniz"
şiiri" məqaləsində ilginc bir məqama toxunur:
"Arap harfleri ile yazılı bu belge Halk Edebiyatı ve
Folklorunun değerli araştırıcısı Hacettepe
Üniversitesi öğretim üyesi Prof. Dr. Özkul
Çobanoğlu tarafından Facebook'ta 17 Şubat 2016, 00.31'de
yayımlanmıştır. Prof. Dr. Osman Fikri
Sertkaya "Çok şükür, orijinali bulduk" notu ile
17 Şubat 2016, 18:29'da şiiri paylaşmış ve Prof. Dr.
İbrahim Yıldırım'a göndermiştir.
İbrahim Yıldırım da şiiri yakın dostu Adalet
Tahirzade'ye göndermiş, şiir yine Facebook'ta Adalet Tahirzade
tarafından 18 Şubat 2016, 20:29'da
paylaşılmıştır. Yine İbrahim
Yıldırım Baku'daki arkadaşı Azer Turan Bey'e Osman
Fikri Sertkaya'nın okuduğu metin ile orijinal fotokopiyi bir mektup
ile birlikte göndermiş, İbrahim Yıldırım'ın
gönderdiği mektup, şiirin eski yazı fotokopisi ve Osman Sertkaya'nın eski yazıdan okuduğu metin 20
Fevral (Şubat) 2016-cı il tarihli "Edebiyyat Gezeti'nin
üçüncü sahifesinde Baku'da
yayımlanmıştır. Osman Fikri Sertkaya
Ahmed Cevad'ın el yazılı metnini şöyle okumuştur.
"Sevgili Turan"
mefkuresine birinci yol gösterdin.
Üstad Ali Beg Hüseyin-Zade
Hazretlerine takdim".
Azər Turan bildirir ki, 1 may 1918-ci il tarixli nüsxə "Qara Dəniz"
şeirinin ilk və yeganə əlyazma nüsxəsidir. Və
təqdimatdan da göründüyü kimi, şeir "Ustad
Əli bəy Hüseynzadə həzrətlərinə"
xitabən və ithafən
"Sevgili Turan məfkurəsinə birinci yol göstərdin" qeydi
ilə başlayır...
Professor Asif Rüstəmli "Qara dəniz"
şeirinin baş mühərrir Mirzə Bala Məhəmmədzadə
tərəfindən Azərbaycan Cümhuriyyəti
dövründə nəşr edilən ilk milli jurnal olan "Gənclər
yurdu"nun birinci sayında çap olunduğunu göstərir.
"Qara dəniz"in böyük mütəfəkkir
Əli bəy Hüseynzadəyə avtoqrafla təqdim
olunduğunu bildirir: "Məcmuənin 3-4-cü səhifələrində
yer alan Əhməd Cavadın "Qara dəniz"
şeirinin birinci bəndi sonrakı nəşrlərdə fərqli
şəkildə çap olunduğu üçün
müqayisə məqsədilə ilk mətbu variantı belədir".
"Gənclər yurdu" jurnalının ilk
sayındakı nəşrində (iyun 1918 - Y.Q.) şeirin
birinci bəndi aşağıdakı şəkildə
getmişdi:
Çırpınardın Qara dəniz
Baxıb Türkün
bayrağına!
"Ah!..." deyərik,
heç ölməzdim
Düşə bilsəm
ayağına.
Müəllif fikirlərini davam etdirərək
yazır: "Birinci və üçüncü misralarda dəyişiklik
cüzi də olsa, mənaya təsir etmək gücünə
malikdir". (Bax: Asif Rüstəmli. "Zirədən
başlanan yol". (Mirzə Bala Məhəmmədzadənin
həyatı, yaradıcılığı və mühiti).
Bakı, "Gənclik", 2019, səh. 46).
Ayrı düşmüş dost elindən,
İllər var ki, çarpar sinən!..
Vəfalıdır gəldi, gedən
Yol ver, Türkün bayrağına!
Həssas və vətənpərvər
şair bütün dünyanın dəhşətli bir
sınaq qarşısında olduğu zaman türk
dünyasının və ellərinin
parçalandığını, qarşılıqlı əlaqələrinin
və birliyinin, demək olar ki, son dərəcə zəiflədiyi
bir vaxtda, sanki qardaş millətləri haraylayır və
onları bir-birlərinin əhvalından xəbərdar
olmağa səsləyirdi. Böyük şair
qardaş Türkiyədə, Türküstanda, Qafqazda və
xüsusən, Azərbaycanda gözlənilən qətliamları,
qırğınları öncədən görür və
öz ciyərparələrini bu dəhşətli fəlakətlərdən
birlikdə qurtulmağa, xilas olmağa
çağırırdı.
Əhməd Cavadın
"Qara dəniz"i amansız və "mədəni"
yırtıcılarla üz-üzə gəlmiş türk
dünyasını birliyə və həmrəyliyə
çağırışı ilə böyük əhəmiyyətə
malik olması öz yerində. Amma bu şeir Azərbaycan
etno-poetikasının unutduğu və
yadırğadığı bədii təxəyyül
qatlarından doğulduğuna görə də hədsiz dəyər
daşıyırdı. Akademik Yaşar Qarayev
"Cümhuriyyət dövrü və onun poeziyada
yaddaşı - Əhməd Cavad" məqaləsində
aşağıdakıları vurğulayırdı:
"...Ə.Cavadın sonralar bütün Türkiyədə
az qala milli himn qədər kütləvi şəkildə
oxunan və sevilən əsəri
"Çırpınırdın Qara dəniz" olur... Göygölə, milli bayrağa, Qara dənizə və
Dəli Kürə ən yaxşı şeirləri o illərdə
Əhməd Cavad yazıb. "Azərbaycan
sözü" ilk dəfə bu rübabda poetik mübtədaya,
xəbərə dönüb, Əhməd Cavadın
yazdığı nəğmədə təkrir və nəqarət
olub".
İnciler tök, gəl yoluna,
Sırmalar səp sağ, soluna!
Fırtınalar dursun yana,
Salam Türkün bayrağına!
"Qara dəniz"
metaforası türk yaddaşının məğlubiyyətlərdən
öncəki - zəfərlər və qalibiyyətlər
dövrünün işarəsi idi. Təbii ki, Qara dəniz
həsrəti milli yaddaşda yaşayırdı. Bir an da, bir gün də unudulmamışdı.
Amma milli yaddaş ağrısının estetik yaddaş
faktına çevrilməsindən ötrü nə az, nə çox, bir neçə yüz il
lazım olmuşdu. Azərbaycan şeirinin Molla
Pənah Vaqif, Qasım bəy Zakir, Seyid Əzim Şirvani zirvələrinə
bu həsrət enməmişdi, bu kədər
yağmamışdı. Məhz Türkiyənin
və türklüyün taleyi Qərbin antihumanizmi və
qeyri-insani ehtirasları tərəfindən sınağa
çəkiləndə, ölüm və qalım
dilemması qarşısında dayananda milli yaddaşın
üsyanı estetik yaddaşın üfüqlərində
görünməyə başlamışdı. Əgər türk dünyasının tarixi faciələrini
Hüseyn Cavid bədii təfəkkürə gətirmişdisə,
onun taleyinin müasir ölüm-dirim çağlarını
və çabalarını ədəbiyyata gətirmək
Əhməd Cavadın şərəfli və danılmaz xidmətidir.
Türküstanda Əbdülhəmid Çolpan və
Türkiyədə Mehmet Akif Ersoy kimi Əhməd Cavad da Azərbaycanda
millət üçün döyüşən və
çarpışan poeziyanın banisidir:
Dost elindən əsən yellər,
Bana şer, salam
söylər.
Olsun bizim bütün ellər
Qurban Türkün bayrağına!
Yol ver Türkün bayrağına!!!
Beləliklə, Əhməd
Cavadın "Qara dəniz"ində coğrafi məkan və
ünvan yüz faizli etno-poetik işarə kimi
çıxış edir. Qara dəniz
türkün və türk dünyasının adının,
şanının və şərəfinin ifadəsi kimi mənalandırılır.
Birinci Cahan
savaşının təzəcə
qızışdığı bir zamanda Ə.Cavadın öz
mənəvi iztirablarını və böyük
nigarançılığını tərənnüm etmək
üçün Qara dənizə xitab etməsi heç də
təsadüfi deyildi. Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, Qara dəniz
obrazı burada türk dünyasının itirilmiş
torpaqlarının və vətənlərinin, şərəf
və şöhrətinin, ümumən, şanlı tarixinin
rəmzinə çevrilib. Qara dənizə
bu cür həssas və ehtiraslı münasibət heç də
təsadüfi deyildi. Elə həmin dövrdə
türk dünyasının bir sıra başqa coğrafi məkan
və ümmanlarına, o cümlədən, Xəzər dənizinə
də eynən o cür yanaşıldığının,
itirilmiş Qara dəniz və əlimizdən çıxmaq təhlükəsi
başının üstünü almış Xəzər dənizi
də eyni dərəcədə doğma və əziz deyimlərlə
tərənnüm olunduğunun, vəsf edildiyinin şahidi
oluruq. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin Əhməd Cavad qədər
atəşin və ehtiraslı müdafiəçisi, dahi sənətkarımız
Cəfər Cabbarlı öz mübariz və mücahid
qardaşı Mirzə Bala Məhəmmədzadəyə həsr
etdiyi "Salam" şeirində Turan və türk
dünyasının "Altun dağ", "Göklər
eli", "Baykal", "Odlar yurdu" və başqa
müqəddəs və əziz and yerləri, güvənc və
qürur məfhumları sırasında Xəzərə
müraciət edir:
Amal quşu Şərqə doğru
uçarkən,
Gündoğuşda murad suyu içərkən,
Səbah yeli Altun dağdan keçərkən,
Turan ellərinə salam
söyləyin.
Bir gözəl görsəniz
Göklər elindən,
Öpün dalğalanan ipək telindən,
Od yurdunun yavruları dilindən,
Turan ellərinə salam
söyləyin.
Baykalda görsəniz ördək izləri,
Unutmayın
tapşırdığım sözləri,
And verirəm durnalarım, sizləri,
Turan ellərinə salam
söyləyin.
İntizar gözlərdən Xəzər
doğuldu,
Həsrət yürəgimiz yanar
tağ oldu,
Dillərimiz Turan deyə yoruldu,
Turan ellərinə salam
söyləyin.
Yıldızlı bir göy tac üstə ay parə,
Bir al yaylıq verim, yetirin yarə,
Durnalar, durnalar, bizdən dübarə,
Turan ellərinə salam
söyləyin.
"Salam" şeiri
"İstiqlal" qəzetinin 1920-ci il 1
fevral sayında "Cəfər Cabbarzadə" imzası ilə
çap olunmuşdu. Burada bu şeirin ilk dəfə
olaraq prof. Asif Rüstəmli tərəfindən məlum edilərək,
Türkiyədə və Azərbaycanda çap etdirildiyini də
vurğulamaq yerinə düşər. Və şeir
haqqında Cümhuriyyətşünas alimin ürək
sözlərini gətirməyi də oxucular
qarşısında öz borcum hesab edirəm:
"Azadlığına və müstəqilliyinə
qovuşan Azərbaycan Cümhuriyyətinin Turan ellərindən,
dostlarından-doğmalarından ayrı
salındığı, təkləndiyi, yalqız
qaldığı Azər türklərinin "İntizar çəkən
gözlərindən Xəzər doğulduğu, həsrətli
ürəklərin Yanardağ olduğu, dillərimizin Turan deyə
yorulduğu" günlərdə, anlarda şair haray çəkir,
nalə qoparır, "tapşırdığı sözləri"
unutmamağı rica edir, müqəddəs və möhtəşəm
tarixi dəyərlərə, soykök eyniliyinə güvənib,
sığınıb soyuqluğa son qoymağa, birliyə,
bütövlüyə, vəhdətə
çağırır. "Salam" şeiri
Cümhuriyyəti canı-qanı, dişi-dırnağı ilə
quranlara, istiqlalı fədakar mübarizələri ilə əldə
edənlərə təhlükənin
yaxınlaşdığını bildirən ilk bədii xəbərdarlıq
məktubudur. "Salam" şeiri
xatırlanmasını, yada salınmasını istəyən
xalqın milli Cümhuriyyətinin yaranışında
"göydən enmiş xilaskar bir mələk kimi tələqqi
etdiyi" (M.Ə.Rəsulzadə) Nuru Paşalara, Mürsəl
Paşalara, qardaş Türkiyəyə istiqlalın qürub
çağı, fırtına önü "SOS"
mesajı idi...". (Asif Rüstəmli. "Zirədən
başlanan yol". (Mirzə Bala Məhəmmədzadənin
həyatı, yaradıcılığı və mühiti).
Bakı, "Gənclik", 2019, səh. 111-112).
"Qara dəniz" və "Turan
ellərinə salam söyləyin"
şeirlərini poetik talelərinə və yaranma səbəblərinə
görə də bənzər hesab etmək olar. Yuxarıda
qeyd edildiyi kimi, Əhməd Cavad "Qara dəniz"
şeirini XX yüzilin dahi
mütəfəkkiri və türkçü ideoloqu Əli bəy
Hüseynzadəyə "Sevgili Turan məfkurəsinə
birinci yol göstərdin" deyə
təqdim edilib, "Salam" şeiri isə yenə də
Azərbaycan Cümhuriyyəti uğrunda misilsiz mübarizlərdən
biri Mirzə Bala Məhəmmədzadəyə ithaf olunub. Əhməd Cavad öz şeirində
Birinci Cahan savaşının başlanğıcında
bütün türk ellərinə və türk
dünyasına ayıq-sayıq olmaq xəbərini göndərirdisə,
Cəfər Cabbarlı isə Azərbaycan Cümhuriyyətinin
süqutu və qürub çağları ərəfəsində
qardaş türk ellərini yardıma və birliyə səsləyirdi.
Əhməd Cavad "Qara dəniz"i türklüyün və
türk birliyinin rəmzi kimi vəsf edirdisə, Cəfər Cabbarlı
da "Türk dənizi" kimi min illərdən bəri
şöhrətlənmiş Xəzər dənizini müqəddəs
və ulu türklüyün, türk xalqları birliyinin
simvolu kimi tərənnüm edirdi.
Ə.Cavadın və C.Cabbarlının bu
qəti inam və inancları qədim tarixə söykənirdi.
Son üç min ildə 20-yə yaxın əzəmətli
imperiyalar və super dövlətlər yaratmış türk
etnosunun sönməz və silinməz tarixi təcrübəsinə
və yaddaşına əsaslanırdı. Mirzə Bala
Məhəmmədzadə "Xəzər türklərin dənizidir"
adlı məqaləsində yazırdı: "...Xəzər
dənizi dörd bir tərəfdən türk torpağı
ilə bürünmüşdü: Şərqdə
Türküstan, Qazaxıstan, şimalda İdil Tatar yurdu -
sabiq Altın Orda xaqanlığı, Batı, Toxtamış
xaqanlar səltənəti, cənubunda və qərbində
Dağıstan və Azərbaycan durmaqdadır. Bu
cür sərt coğrafi nöqtə nəzərindən Xəzər
hələ də bir türk dənizidir və türk
xalqını həmişə rabitə və münasibətdə
saxlayacaq asan və təbii bir yoldur. Xəzər
indi deyil, ta keçmişlərdə də böylə
idi". (Mirzə Bala Məhəmmədzadə. İstiqlal mücadiləsi. Elmi redaktor: akademik
İsa Həbibbəyli. Nəşrə hazırlayan: prof. Asif
Rüstəmli, Bakı, "EkoPark", 2018, səh. 57).
Xəzər dənizinin və Qara dənizin
türk tarixinin və taleyinin ən möhtəşəm rəmzlərindən
biri olması barəsində Mirzə Bala Məhəmmədzadənin
tarixi və etno-milli yaddaşımızı ethizaza gətirən
və dirçəldən aşağıdakı mülahizələri
də diqqətəlayiqdir: "Moğolstan və
Türküstan şərqindən çıxıb
axın-axın qərbə axan türk qəbilələri hərə
bir müddət Xəzər ətrafında
yaşamış, hərə xüsusi bir ad ilə
adlandırmışdır. O cümlədən, moğollar
Quzğun dəniz söyləmişlər. Türkmənlər
Göy dəniz deyərmişlər. Tatarlar
isə tam mənası ilə Türk dənizi elan etmişlərdi.
Tarixi, milli, coğrafi və ticarət
nöqteyi-nəzərindən başqa, Xəzər dənizi
böyük bir strateji əhəmiyyətə də
haizdir". (Yenə orada).
Təbii ki, sovet dövründə,
xüsusən, stalinizm repressiyalarının vüsət
aldığı 20-ci, 30-cu və 40-cı illərdə nə
Dədə Qorqudu, nə Koroğlunu, nə də
türkün tarixini və türk tarixinin rəmzi kimi Qara dənizi
xatırlamaq olardı. Yalnız 50-ci illərin
sonu və 60-cı illərdən etibarən milli poetik təfəkkür
özünün qadağan olunan və
yadırğadığı sahillərinə qayıtmağa
başladı. Həmin sahillərdən
biri də bu illər ərzində daha da uzaqlaşmış
və "yadlaşmış" doğma Qara dəniz idi.
Müasir bədii
düşüncəyə Qara dəniz həsrətini qaytaran
şairlərdən biri ustad Rəsul Rzadır. Onun 60-cı illərin
əvvəllərində qələmə alınmış
"Qara dəniz sahilində düşüncələr"
şeiri yeni poetik epoxanın etno-poetik manifesti kimi qiymətləndirilə
bilər. Kifayət qədər irihəcmli
və əzəmətli bu şeirdə "Qara dəniz"
motivi və obrazı müəllifə öz əsrinin ən
kəskin və ən acı həqiqətlərini söyləməyə
imkan vermişdi. Səkkiz hissədən və
ya parçadan ibarət olan bu böyük şeiri
ümumdünya və ümuminsan faciələri haqqında əsər
hesab etmək olar. Amma bu ümumdünya dəhşətləri
fonunda müəllif ümumtürk faciələrini də
göstərməyə cəsarət etmişdi.
"Qara dəniz"lərin
milli-poetik ənənəsi və Qara dəniz yaddaşı
XX yüzilin ikinci yarısındakı poeziyamızda da
canlı və sirayətedici olmuşdur. İtirilmiş
Vətən və türk torpaqlarının ağrısı
çox vaxt Qara dəniz kodu altında ümumiləşdirilmişdir.
Hüseyn Cavidin, Məhəmməd Hadinin,
Əhməd Cavadın, Cəfər Cabbarlının, Nazim Hikmətin,
Səməd Vurğun və Rəsul Rzanın türk
etno-poetik təfəkkürünü öz əzəli
miqyaslarına və sərhədlərinə qaytarmaqla
bağlı vətənpərvər təşəbbüsləri bu dövr Azərbaycan ədəbiyyatında və
poeziyasında əks-səda verməsi qanunauyğun və təbii
bir hal idi. 50-60-cı illərdən başlanan poetik yenilənmə
və yüksəlişin, milli düşüncə
oyanışının bayraqdarlarından olan yeni şairlər
nəslinin həmin dövrdə qələmə aldıqları
bir çox əsərlər yuxarıda söylədiklərimizi
təsdiq etməkdədir.
Yaşar Qasımbəyli
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2019.-20 iyul.- S.24-25.