Akifdən qabaqkı Ulucay Akif...
Ulucay Akifin şeirlərini oxuyanda
("Ədəbiyyat qəzeti"nin 22
iyun nömrəsi) üzü üzlər görmüş sifətimə
"müdrik" bir təbəssüm qondu. Fikir ver - Ulu
Yaradan, uzundu dünyanın kəndiri - dedim. Gör
örkən harda gəlib doğanaqdan keçdi. Şükür sənə, Ulu Tanrı. Nələri təkrarlayırsan ey çərxi gərdiş?
Doğrudan, söz oğlundan söz doğulur.
Adı qoyulan Ulucay vaxt sarıdan atasını -
Akif Səmədi qabaqladı. Şeiri,
sözü adının gəldiyi zamana - Dədə Qorqud əyyamına
dartıb apardı. Atası Akif Səməd xeyli bəri
döndərmişdi sözün ağzını... XVI, XVII yüzilliklərə tərəf. Sözün qoşma, gəraylı çiçəkləyən
çağlarına. Başı Qurbaniyə gedirdi,
ayağı Ələsgərdə, Molla Cumada bitirdi... Akif təhtəlşüur
ilə vermişdi bu ismi, adı ona... Ulucay onu
tarix baxımdan doğrultdu. Aparıb çıxardı
Dədə Qorqud dövrünə, ondan əzəlki
çağlara...
Bu səhər məhlənizdən
keçəndə fikir verdim,
boya ilə adını
yazdığım divarı da
söküblər... çox
üzüldüm.
Eynən "Dədə
Qorqud"dakı "Evdən çıxıb yüyürəndə
sərvi boylum" intonasiyasıdır. Bu ifadə tərzində
Ulucay Akif Səmədin davamı kimi yox, sələfi kimi
görünür... Fikrin, ruhun sərbəstliyinə və
azadlığına görə...
O zaman cəsarətin
ən böyüyü idi bu, -
hayqırmaq məhəbbəti -
məktəbdə partalara,
küçədə divarlara.
XXI əsrin
hayqırtısı nə qılıncdı, nə
beşatılan. Elə məhəbbətdi ki, bunu məktəbdə
partalara, küçədə divarlara hayqırasan. Gərəkdir
- ola ki, hayqırasan. Və
ruhdu onu hayqırdan. İndiki yazılarda
çatışmayan bu hayqırtıdı elə...
Bu da atası, - ustadı Akif Səmədin
söykəndiyi söz ocağının - heca şeirinin
azmanı Hüseyn Arifin
Qaçardım mən də dərsdən
-
Sən dərsə gəlməyəndə
- səmimiyyəti.
Belə götürəndə
Ulucay Akifin ruhu özündə həm dünəni
yaşadır, həm də bugünü - atasından
sonranı. Dumduru bir söhbətdi, özü də o mərhələni
keçib qurtaran adamın səmimiyyətlə elədiyi
etiraf. Bu mənada götürəndə Ulucay Akif Səmədin
həm dünənidi, həm də sabahı... Ruhlu
övlad həm dünənə vara bilir, həm də sabaha
yolçuluq eləyə bilir.
Ulucay Akif gəncdir. Sinif
otaqlarından, auditoriyalardan təzəcə ayrılıb.
Sözün istisi, münasibətin həlimliyi
hələ üzündən, gözündən çəkilməyib.
Kitabda yazılanlara tam inanan vaxtıdır.
Ancaq bu nöqtədə də sözün,
fikrin mayası olan şübhə yaxşı mənada ona
rahatlıq vermir. Yüz illərlə
qulağımıza üfürülən "günəş
bizdən çox uzaqdır" - fikrinə şair
yanaşması çox orijinaldır. O qədər təzə
və deyilməli olduğu kimidir ki, adam təəccüb
eləyir bu "bədii həqiqəti" indiyə qədər
eşitmədiyinə...
Elm yanılır,
Ya da məsafələr...
isidə bilirsə əgər
deməli, o qədər də uzaqda
deyil günəş,
deməli, o qədər də
güclü deyil uzaqlar,
deməli, kimsə uzaqlardan qayıda
bilər...
Bəlkə də bunu oxuyan, heca
vurğunu bir qazaxlı şair - lap elə İbrahim
İlyaslı bu intonasiyalı şeirə ağız büzəcək,
Akifin yolunu, üslubunu davam etdirməməkdə Ulucayı
qınayacaq. Əslində, Akif də elə belə deyirdi -
Üzə dayanıb durmaqdan
getməkdi mərd iş - dur gedək...
Hər ikisində eyni
intonasiyadır. Sadəcə, heca fərqi var - Akif gəraylıda
deyirdi, Ulucay müxəmməs üstə
pıçıldayır şeirini. Gəraylı bir az yüyrəkdi, müxəmməs isə bir
az əhatəli, dərin həqiqətlərə nüfuz eləyən
formadı. Ustad Vaqif Səmədoğlu Azərbaycan
şeirinin sultanı Səməd Vurğunun təsirindən
qopub öz üslubunu yarada bildi. Onlarla şair ustadın
kölgəsində küllənir hələ də... Əslində, Səməd Vurğun da, Vaqif Səmədoğlu
da eyni şeyi deyirdi. Sadəcə,
intonasiya fərqi ilə seçilirdi deyimlər. Vətənlə bağlı heca vəznində nəyi
tərənnüm eləsən "Azərbaycan"
şeirindən zəif olacaq. Ancaq Ulucay Akif "Vətən"
şeirində yazır ki:
Mənimçün
sevdiklərimin qucağıdır Vətən,
bir şəhərlik yerin varsa əgər,
bərk-bərk qucaqla məni,
qucaqla ki,
vətəndaşlıq dilənim səndən...
Bundan özünə
yaxın, bundan doğma necə üz tutmaq olar Vətənə.
Necə onunla dərdləşib baş-başa, ürək-ürəyə
qalmaq olar.
Vətəni bir ruh kimi
canından, qanından keçirir Ulucay Akif. "Bədəninin
paytaxtı olan qəlbində özünə bir saray
qurmağı və sonsuzadək yaşamağı" ərklə,
oğulluq məsuliyyəti ilə umur. Umur
ki, mənə oğlun kimi bax. Onda ürəyimin
bir parçasına çevriləcəksən. Bu ögey münasibəti Vətənlə
doğmalaşdırmaqdır. Kimə
sirdir ki, dağını, daşını tutiya kimi ürəyimizin
başında gəzdirməli olduğumuz Vətənin
bütövlüyünü qoruya bilmədik.
Əllərimdən başlayır bu
ölkənin sərhədi,
ayaqlarımda bitir,
sən də ayaqyalın gəz
üstündə -
sinəmdə min bir gül bitir.
Bədii sözün gizlinləri
oyadan çalarından, yaşının imkan verdiyi duyumundan
çox yararlanıb Ulucay Akif. O, yaşından çox
böyükdü. Akif Səmədin qısa
ömürlüyündə
yığıb-yığışdırdığı
intellektual və bədii bazanın üstündən kəmənd
atıb sözün bədii imkanlarına. Üstəgəl,
öz düşürdükləri... Bir baş
ağıllıdı, müdrikdi, uzaqgörəndi, ikisi
saydıqlarımdan iki qat artıq.
Elə asan görünür ki,
qalın kəndir, kiçik bir stul.
hər şey sıfra
qayıdır, yenə artıq!
- budur düstur.
Bu yetkin bir başın qənaətidir,
özü də hər başın yox, bədii həqiqətləri
həyat-ölüm səviyyəsinə qaldıra bilən,
obrazlı düşüncəni adi həyat həqiqətinə
çevirə bilən başın... Bir çox həqiqətlərə
hali olan idraklı düşüncə özündə cəsarət
tapır deməyə ki: "Elm yanılır.., ya da ki, məsafələr",
"hər şey sıfra qayıdır -
budur düstur"... Bu düşüncələr
həyat haqqında ötkəm hökmlər verən
filosofların, idrak sahiblərinin düşüncələrinə
meydan oxuyacaq bədii həqiqətlərdir.
Bir tətiyin ucundaca
Boylanır üzünə həyat.
Sən əyrilərdən
qaçdıqca -
Gülər hər
düzünə həyat.
Oturuşmuş, səksən
yaşlı bir müdrikin gələ biləcəyi
ağıllı qənaətdir. Gənc yaşda bu
keşməkeşlərdən baş tapa bilmək,
düzün, əyrinin başlanğıc və yerdəyişmə
məqamlarını saf-çürük eləmək, bu
bölgüdə həyatın hansına rəvac verdiyini təyin
eləmək "qabiliyyəti" rəğbət
yaradır. Özü də bədii təyinat,
üslub, ifadə baxımdan yerli-yerində. Əyriləri də həyatı xəlq eləyən
yaradıb, düzləri də. Bəlkə
də ulu dərgahın xanəsində əyrinin yeri düzdən
ucadır. Bu da yaranışın sirli xislətindən
biridir. Burda rəğbət oyadan cəhət
odur ki, əlində bir ovuc qan gəzdirən gənc bunu
saf-çürük eləyib doğru nəticə
çıxara bilir. Bu "doğru" dediyimiz
də şübhəlidir. Kim dəqiq
bilir - doğruyla yalanın sərhədini? Bütün aşkar, gizli həqiqətlərin
kökündə, mayasında şübhə dayanır.
Şübhənin böyüklüyüylə
ölçülür kamilliyin yaşı... Şübhəsiylə
böyükdür Ulucay Akif. Akif Səməd mövzuya
gördüyü həqiqətin gözüylə
yanaşırdısa;
Dərd ha deyil düşmür
çiçək
badamdan Akif Səmədə...
Hamlet şübhəsilə
təkcə səhnəni yox, yeri-göyü şübhə
toxumuyla sulayan Ulucay Akifin bədii həqiqəti çox vaxt
gümana söykənir, ehtimal dağları ucaldır oxucu
qarşısında.
Güzgüdəki əksinlə də,
gələ bilmirsən göz-gözə...
deyəsən, orucsan yenə,
dilin dəymir bircə sözə...
Şeirdə sözün,
ifadənin, ümumiyyətlə, dilin duruluğu əsas məsələdir. Bədii əsər
elə dil faktorudur - birinci, dil yoxdursa, kələ-kötürdürsə,
onu oxumaq, zindan əzabı çəkmək kimi bir
şeydir. Məsələn, atadan misal gətirək;
A bəxtəvər, elə bilmə
Yadam mən Akif Səmədə!..
Sadə bir fikrin aydın ifadəsi. Bir də var
- deyəsən,
orucsan yenə,
dilin dəymir bircə sözə...
İfadə sadə və
aydındır. Sadəcə, beytdə ifadə olunan fikir
ikimərtəbəlidir. İçin
ziddiyyətini açmağa yönəlib. Birinci tərəf güman eləyir ki, içi orucdur,
ikinci tərəf bu cəhətdən də ehtimal olunur ki,
dilin bircə sözə dəyməyib - yəni oruc
olduğuna görə şeir yazmamısan. Çox uğurlu tapıntıdır. Orucsan - dilinə bircə söz dəyməyib, yəni
orucunu açmamısan, orucu çörəklə, yeməklə
açırlar, bu isə sözlə açılan orucdu, yəni
şairin, sözün oruc tutmasıdır. Bu boyda fikirləri iki misraya
sığışdırmaq, doğrudan da, ustalıq tələb
eləyir. Deyəcəklər ki, dil Akif Səmədin
üslubundan ağırdı, qəlizdir, çətin
başa düşülür. Dil
aydındır. İfadə olunan fikrin dərinliyi
çox vaxt içi kasıb oxucuya qəliz
görünür. Bundan aydın, duru necə ifadə eləmək
olar:
Əllərimdən başlayır bu
ölkənin sərhədi, -
ayaqlarımda bitir.
Deyəcəklər
anlaşılmır. Bu ki, dumdurudur. Türkün
xalis ana dilində yazılıb. Sadəcə,
ifadə olunan fikir çox çalarlıdır. Adi baş onu qəbul eləyə bilmir. Ad qoyurlar ki, qəliz yazır.
Mərmər döşəməli
zallarda,
yüksək səslə,
ya da
yaşıl çəmənliklərdə,
astaca
özündən danışırmış
kimi
şeir demək
alqış sədaları altında...
Şeir deyiləndə təkcə
alqış sədaları yada düşməməlidir...
Bununla yanaşı, bir az məsuliyyət
qatılmalıdır. Oxucu zövqü nəzərə
alınmalıdır. Sürünməməlisən
aşağı səviyyəli oxucunun ayağına. Oxucunu yetirməlisən. Onu
çıxarmağa çalışmalısan boz
düşüncə tərzindən. Gərək əvvəl
özün yetişəsən ki, sonra kiməsə deməyə
bir fikrin, bir sözün ola... İndi elə götürək ki, Ulucay da Akif Səməd
kimi yazır. Bu onda olacaq Akif Səmədin kölgəsi...
Necə ki, ədəbiyyat doludur kölgələrlə.
Nə yaxşı ki, Ulucay Akif öz yolunu,
öz üslubunu özü müəyyənləşdirməyə
çalışır. Heç kimə bənzəmək
istəmir - öz şair atasına belə. Oxucuya özünü tanıtmaq istəyir.
Çox rahatlıqla pıçıldayır ki, "bir
gün düşərəm yadına, çıxaram beyninin
dərinliklərindən...". Bədii
sözün beş başı olur - kim
hansını götürdü, götürdü. Heç götürməmək də olar. Bu ən rahatıdır. Bir də
var müəllifin dediyi sözün dibinin dibinə getmək,
ordan əli dolu qayıtmaq. Gəl indi bu
ovqatı yaz görüm - dibinə gedə biləcəksənmi?
İndi sən
yazdığım ən gözəl,
yaşadığım ən bərbad şeir kimisən,
gülüşünü itirmisən.
Altı boş olan misralar
topuz kimi adamın alnına dəyib yerə düşür. Bunlar isə
adama tez yapışır. Ruhlu
misraların fikir bolluğunda azmaq, ucsuz yaşıllıqda at
çapmaq kimidir. Çətini o çəməni
görənə qədərdir. Sonra ondan əl
çəkdi yoxdu, nə qədər istəyirsən
çap ki çapasan. Ulucay Akif
yaşıl ormanın yüyənsiz atlısıdır.
Atın başını yığmır, hara gəldi
çapır. Buna ilham atı deyirlər.
İndi bu küçələr, bu
şəhər, ölkə,
sənin yoxluğunda boz və
bomboşdur.
"Sevdiklərimin
qucağıdır Vətən" -
dedinsə əgər
deməli, bizimçün edam da
xoşdur,
deməli, bizimçün
sürgün də xoşdur.
Ən böyük sürgün səhra istisində - şeir havasının sevdalı başa vurmasıdır. Ulucay Akif atası kimi bu sürgündə havalı başı bir addım da ondan qabaqda gəzdirə bilənlərdəndir... Yolundan sonsuzluq, başından sevda əskik olmasın, qardaşoğlu...
Dərin
sayğılarla...
Avdı Qoşqar
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 27 iyul.- S.10-11.