Hacı İsgəndər...
Romandan parça
1918-ci ildə Qafqaz İslam
Ordusu Nuru Paşanın komandanlığı altında Azərbaycanın
azadlığı uğrunda savaşanda Hacı İsgəndər
özünümüdafiə batalyonu yaradaraq ermənilərə
qarşı döyüşüb misilsiz fədakarlıqlar
göstərib və Nuru Paşa tərəfindən "Xalq
Qəhrəmanı" ordeni ilə təltif edilib. Bolşeviklər
hakimiyyətə gəldikdən sonra Hacı İsgəndər
daim təqib altında olub. Onu ölümdən
o dövrdə Azərbaycana rəhbərlik etmiş Ruhulla
Axundov xilas edib. 1937-ci il
repressiyası zamanı Ruhulla Axundovla birlikdə Hacı
İsgəndər də həbs edilib, həbsdə olduğu
müddətdə ona erməni müstəntiqlər tərəfindən
amansız işgəncələr verilib. Ağır
işgəncələrə dözməyən Hacı İsgəndər
həbsxanada vəfat etsə də, onun meyitini ailəsinə
verməyiblər. Hacı İsgəndər
məzarı olmayan qəhrəmanlarımızdandır.
"Hacı İsgəndər" romanı
onun həyat və döyüş yolundan bəhs edir.
I fəsil
Günəşi, sanki
ildırım doğradı. Dünyanı isidən Şəmsin
paramparça olması ilə soyuq hava kütləsinin
üstünə şığıdığını hiss
elədi, əl-ayağı buza döndü. Var
gücüylə hayqırdı, amma bu hayqırtı dibsiz
bir boşluğa düşdü. Dünyanın
üzərinə Günəşin qanı
tökülmüşdü. Günəş
özüylə birgə dünyanı da iki yerə
bölmüşdü. Günəşsiz
qalmış dünya bu qapqara qanda boğulurdu, şaxta onun
hayqırtısını da havada dondurmuşdu. Ölüm Günəşin mənfi tərəfidir,
ona görə onu gecəyə oxşadırlar. Ölümə və Günəşə çox
baxmaq olmur, adamın gözü qamaşır.
Alnında tək gözü
olan çeşməkli, dırnaqları yırtıcı
quş caynağına bənzəyən əcaib bir məxluq
vahiməli qəhqəhəsi ilə Günəşin
qanı tökülən yerdən ona sarı
addımlayırdı; bütün səslər havada donsa da,
tək bircə onun qəhqəhəsi Yer üzünü lərzəyə
gətirmişdi. Neştər kimi iti burnun altındakı
üfunətli ağızdan qopan bu qəhqəhə
aramsız güllələr kimi qarşısına keçəni
- qoca-cavan, arvad-uşaq bilmədən
biçib-tökürdü. Balıqlar dənizin
suyuna qarışmış qandan eymənib özlərini
quruya atırdılar. Dəniz sahilindəki
vətəgələrin qarşısında veyil-veyil
yırğalanan qayıqların içi balıq cəsədləriylə
dolub daşırdı. Balıqlar kütləvi
şəkildə intihar etmişdilər.
***
Əvvəl üzü
oyandı, sonra qulaqları həyata döndü, gözlərindən
əvvəl ağzı açıldı ki, içində
sıxılıb qalmış qışqırtı axıb
getsin. Amma dodaqlarının arasından isti bir səssizlik
yayıldı. Gözlərini açanda
ömür-gün yoldaşı Məsmə xanımı
başının üstündə gördü.
"Ay kişi, bayaqdan
çağırıram, oyanmaq bilmirsən. Qapıya
yad adamlar gəlib, səni soruşurlar".
Hacı üstündən
yorğanı çəkib ağır-ağır yerindən
dikəldi, ayaqlarını yerə sallayıb bir müddət
çarpayıda oturdu, əlini saqqalına çəkib nə
baş verdiyini anlamağa çalışdı. Gözlərindən
duman çəkildi, tədricən yatağın
başındakı dolab, çarpayının başına
söykədiyi çəlik, sürahi, stəkan, qəlyan
gözünə aydın şəkildə göründü.
Arvadının çöhrəsində
heç vaxt görmədiyi təşviş məsələnin
ciddiliyindən xəbər verirdi. Qadının
qəlbinə nisgil çoxdan yol tapmışdı,
insafsız dövran onu qorxutmuş, səksəkəli eləmişdi.
Candonunu çiyninə atıb çəliyin köməyilə
yerindən qalxdı:
"Səhərin gözü
açılmamış kimdi məni axtaran?".
Məsmə xanımın səsi
titrədi: "Nə bilim, vallah. Allah xeyrə calasın!".
Boğazını arıtlayıb:
"uşaqları oyatma" - dedi.
Xeyli vaxt idi ki, səksəkəli
yatırdı, tez-tez yuxusunu qarışdırırdı. Məsmə xanım ərinin
fikirli gəzib-dolandığını hiss etmişdi,
neçə dəfə xoş sözlə, qılıqla
kişinin ürəyinə girmək istəsə də hər
dəfə cəhdi uğursuzluqla nəticələnmişdi.
Hacı bərk adam idi, sirr verən deyildi.
Onun narahat tövrü arvadının da
rahatlığını əlindən almışdı,
nigaranlıq qadını üzüb əldən
salmışdı. Hələ də bir az
əvvəl gördüyü dəhşətli yuxunun təsiri
altında idi. Mircavad ağa ilə
axşamkı söhbətləri ovqatını
büsbütün təlx eləmişdi. Bütün
ölkə boyu müsavatçı, pantürkist ovuna
çıxmışdılar. Kənddən
də bir neçə adamı aparmışdılar. Hacının da dincliyi pozulmuşdu, narahatlıq oxun
axıra qədər çəkilmiş yayı kimi gərilməkdəydi.
Mircavad ağa Hacı İsgəndərə
simsar adam idi, axşamkı çay
süfrəsində ona ehtiyatlı olmağı tövsiyə
etmişdi. Bir neçə gün əvvəl
qara maşınla kənddə kabus kimi dolaşan hökumət
adamları Ağanın da evində axtarış
aparmışdılar, axırda heç nə tapmayıb
çıxıb getmişdilər. Mircavad ağa o taydan
gələn ağır seyidlərdən idi, imanlı, Allaha
ibadət edən adam idi. O taydan gələnlərə
həmşəri (həmşəhərli) deyirdilər,
Mircavad ağa da həmşəriydi. O, Məşrutə
inqilabının qəhrəmanı Səttarxanın
döyüşçülərindən olmuşdu. Məşrutə inqilabında fəal iştirak edib
və tuthatut başlayanda at belində bu taya qaçıb, gəlib
Buzovna kəndində qərarlaşıb. Həmin
gün onun bütün silahdaşlarının artıq
soyumuş cəsədi Təbrizdə dar ağacında yellənirdi.
Ata-anası, qardaş-bacıları o tayda
qalıb. Buzovnada kargüzarlıqla məşğul
olan Muxtar kişinin qızı Bikə ilə evlənib, elə
bu kənddə də yaşamağa başlayıb. Bu izdivacdan iki oğul, üç qız dünyaya gəlib.
Murtuza, Müştəba, Möhtərəm,
Ələviyyə, Xədicə. Övladlarından
heç birinə atalarının vətənini görmək
qismət olmadı...
Böyükdən-kiçiyə hamı bu bəstəboy, üzünurlu kişinin hörmətini saxlayırdı. Başına fəs qoyur, narın saqqal saxlayırdı. Çox vaxt nəleyn geyərdi, alnında səcdəyə getdiyi möhürün izi qalmışdı. Balalarını dərziliklə dolandırırdı. Onu çuğullamışdılar ki, evində "Quran" var, molladır. Allahsızlar şəriət adamlarına rəhm edir, bəzilərini sürgünə yollayır, bəzilərini isə güllələyirdilər. Kənd camaatı yığışıb Ağanı qorumuşdu, "o, molla deyil, seyid adamdır, dərziliklə dolanır" deyib onu aparmağa gələnlərin zənnini azdırmışdılar.
Ötən axşam Mircavad ağa ilə başmaqseyrinə çıxmışdılar. Tikintisi yarımçıq qalmış Cümə məscidinin yanından keçəndə Hacı İsgəndər ayaq saxlayıb dərindən ah çəkdi. Sanki keçmiş zamanın arxasınca düşmüşdülər və Cümə məscidi bu gündən daha çox, dünənə aid olmağı ilə bu iki dostu məkanca da ötənlərə aparıb çıxarmışdı. O vaxt daş karxanaları xüsusi adamlar tərəfindən idarə olunurdu. İstənilən imkanlı şəxs karxana aça bilərdi, bunun üçün şəhər idarəsindən icazə almaq kifayət idi. Daşlar karxanadan tikinti sahəsinə arabalarla və dəvə belində daşınırdı. Daşın uzaq karxanalardan daşınması çətin idi və olduqca baha başa gəlirdi. Bakının ağ daşı başqa ölkələrdə də şöhrət tapmışdı. Deyilənə görə, Tiflisdə uca imarətlərin tikintisində əsasən Bakının ağ daşından istifadə edirmişlər.
Yağışlı günlərdə iş daha da çətinləşirdi, palçıq arabaların rahat yürüməsinə imkan vermirdi. İsti havalarda isə araba və fayton çarxları, at dırnaqları ilə əzilib xırdalanmış daşlardan qalxan toz adamların ağız-burnuna dolaraq nəfəs almağı çətinləşdirirdi. Bərk xəzrilərdə bu küçədən keçmək mümkün deyildi. Cümə məscidi belə çətin şəraitdə tikilirdi. Məscidin fasadında, iç divarlarında ərəbcə daş kitabələr həkk edilmişdi. XX əsrin başlanğıcında tikilməyə başlasa da, hansı səbəbdənsə tikinti yarımçıq qalmışdı. Ustalar məscidin günbəzini və minarəsini tikib başa çatdıra bilməmişdilər.
"Kəblə İmran yadındadı da. Zalım oğlu, elə bil Rüstəm Zal idi, sal daşları necə qaldırırdısa, daşın heç ruhu da incimirdi". - Hacının nisgilli səsi qatı duman kimi Ağanın içinə çökdü. "Bu məscid tikiləndə cavan oğlan idim, bütün günü buralarda ustalara, fəhlələrə kömək edirdim. Kəblə İmran yorulmaq nədi bilmirdi ki. Fəhlələrin kələyini kəsmişdi. Bədəni elə bil tuncdan tökülmüşdü. Bilirsən də, rəhmətlik həm də ilan ovsunçusu idi. İlanı əliylə tutardı. O vaxt kimin ki, həyətinə ilan girərdi, gəlib onu aparardılar ki, ilanı tapıb məhv eləsin".
Mircavad ağa da xəyal köhlənini Hacıyla birgə keçmişə doğru səyirtməkdəydi. Aralarındakı söhbət dəvə karvanı kimi ləngərli idi.
İmran kişi hələ Kərbəlayı olmazdan əvvəl kəndin tunc biləkli pəhləvanlarından idi. Deyirmiş ki, gecə yatmaq üçün deyil, bekarçılıqdan onu adamlar özlərindən uydurublar. Yatmaqla insan Allahın verdiyi ömrü qısaldır. Deyirlər, heç evdə-eşikdə də onu yorğan-döşəkdə görən olmayıb. İmran kişinin "aforizmlər"indən biri də bu idi: "Uzun ömür yaşamaq istəyirsinizsə, çoxlu soğan-sarımsaq yeyin". Uşaqlar onun bu sözünə gülüşürmüşlər. Ülgüclə dilini kəsib camaata göstərirmiş, dilindən bir damcı qan axmadığını görən adamların heyrətdən gözü böyüyürmüş. İmran kişinin belə sehrbazlıqlarını saymaqla qurtaran deyil. Oturanda da bir quzunu yeyib dururmuş. Böyüklər nadinc uşaqlarını İmran kişiylə qorxudurmuşlar. İmran kişinin adı çəkiləndə qadınlar yaşmaqlanarmış. Deyilənə görə, çox zəhmli baxışları varmış. Mircavad ağa onu belə xatırlayırdı.
"Necə yadımda deyil? Zalım oğlu xam at kimi idi, ram eləmək olmurdu. Mən ömrümdə o cür qüvvətli adam görməmişəm. Ovsunçuluğu əməlli-başlı möcüzə idi. Deyirlər, bir dəfə körpə uşağı ilanın əlindən qurtarıb".
"Hə, İsabalanın oğlu üçaylıq imiş, kişi xırmanda olub, arvad da həyət-bacada qurdalanırmış. Girib evə, uşağın yüyrüyündə qıvrılmış ilan görüb. Vay-şivən qoparıb, qonşular tökülüşüb gəliblər. Kəbleyinin dalıycan uşaq yollayıblar. Kəbleyi gəlib görüb ki, ilan uşağın böyründə yatır, yaxınlaşanda oyanıb başını qaldırır. Bir xeyli ilanla baxışırlar, bu kişi dilinin altında nə dua oxuyursa, ilan yüyrükdən sürüşüb düşür. Uşağın anası özünü yeyib-tökürmüş ki, bəs ilan yenə qayıdacaq, gərək onu öldürəydin. Kəbleyi qayıdıb ki, o ilan bir də bu həyətə gəlməyəcək. İsabalanın oğlu indi maşallah, yekə kişidir. O vaxtdan o həyətdə ilan görən olmayıb. Allah o kişiyə rəhmət eləsin!".
Mircavad ağa Hacının danışdığı əhvalatın təsiri altındaydı, dərin fikrə getmişdi.
"Elə bu məscidin tikintisində onun böyük əməyi olub. Rəhmətini bu dünyada qazanıb gedib. Allah bu kafirlərə lənət eləsin! Allahın evini anbara döndərdilər".
"Ağa, sən özün Allah şahidisən, mən o vaxt bu məscidi tikdirib başa çatdırmaq istəyirdim. Ermənilər məni çuğulladı, bolşeviklər tökülüb gəldi üstümə. İmkan vermədilər bu işi başa çatdırım".
"Allah bəlalarını versin!" - Ağa hiddətlə Allahsızları lənətlədi.
Hələ Allahsızlar dövran sürürdü, hakimiyyət müvəqqəti olaraq şeytanın əlinə keçmişdi. Cümə məscidinin minarələri Həzrət Abbasın qolları kimi qələm olmuşdu, ahı minarə kimi göyə ucalmışdı. O ah bir gün Allahın evini anbara çevirənləri tutacaqdı.
Tutatut başlayanda birinci elə Axund Kamiyabı həbs etmişdilər. O, Qum şəhərində dini təhsil almış savadlı ruhanilərdən idi. Söyləyirlər ki, Kamiyab azan verərkən, mərsiyə oxuyarkən onun qüvvətli, sağlam səsi Bakının bir neçə qıraq kəndinə yayılarmış. Onun yanıqlı səsi qəm, kədər selabına dönüb dinləyənlərin ürəyinə axarmış. "Zəminxarə", "Humayun" üstündə oxuduğu qəsidələr dünyanın faniliyindən, gərdişi-dövranın vəfasızlığından bəhs edir, dinləyicini sarsıdırmış.
Axund Kamiyab əlsiz-ayaqsızlara,
kasıb-füqəraya əl tutar, ianələr edərmiş.
Xasiyyətcə mülayim, ucaboy, enlikürək adam imiş, əyninə
arxalıq çuxa geyər, başına araxçın
qoyarmış. O, həm də el içində mahir xalq təbibi
kimi tanınırmış. Yüzlərlə xəstə
onun əlindən şəfa tapmışdı.
O, insan bədəninə yoluxmuş müxtəlif mərəzləri
çöl çiçəkləri ilə, təbii bitkilərlə
zərərsizləşdirər, xəstəni sağaldarmış.
Bir gün Ağa möhkəm azarlamışdı, evdəkilər
fikirləşib ki, adicə soyuqdəymədir, keçib gedəcək,
amma kişinin vəziyyəti günbəgün
ağırlaşırdı, qızdırma onu tamam haldan
salmışdı. Oğlu Murtuza gəlib atasını bu vəziyyətdə
görüncə dedi ki, kişini sağaltsa Mirzə
sağaldacaq. Mirzəni gedib evindən gətirdirlər,
alicənab bir adam idi, danışanda heç kəsin
üzünə baxmırdı. Uşaqlar evdə
pıçıldaşırdı ki, "bu kişi həkimdən
çox mollaya oxşayır. İraq olsun, qardaşım
atamın üstünə molla gətirib-nədi?".
Mirzə danışdıqca qızlar diqqətlə onu dinləyirdilər,
gördülər ki, o, heç də molla deyənləri
demir, cürbəcür bitkilərdən hazırlanan məlhəmlər
haqda təmkinlə izahat verir, onların faydaları
haqqında danışır. Mirzə dediklərini bir
kağız parçasına yazıb Murtuzaya verdi və
tapşırdı ki, dediklərimə mütləq əməl
edin. İkicə günə kişi sapsağlam olub ayağa
qalxacaq. Onun yazdığı bitkiləri əldə
edib məlhəm hazırladılar, Ağa o dərmanları qəbul
etməyə başladı. Ağa Mirzənin dediklərinə
sidq-ürəkdən inanmışdı. Doğrudan da səhərisi
günü Ağanın qızdırması düşdü,
iştahası açıldı. İkinci gün isə artıq
yerindən qalxıb oturmuşdu. Repressiyanın tüğyan
elədiyi günlərin birində Mirzə qoltuğunda
qalın parçaya bükülmüş beş-altı kitab
gətirib Ağaya verir ki, sən etibarlı adamsan, bu kitablar
qoy bir müddət səndə qalsın. Ağa o kitabları
alıb evin çardağında gizlədir. Bu, Mirzənin
Ağayla sonuncu görüşü olur. Bir neçə
gündən sonra eşidirlər ki, Mirzəni həbs ediblər.
Ağa isə həmin kitabları ömrünün sonuna qədər
qoruyub saxlayır. Həmin kitablardan biri qara cilddə idi. Bu,
Hüseyn Cavidin "İblis" əsəriydi.
Mirzə Kamiyab günün birinci yarısında İçərişəhərin Məhəmmədyar məscidində, ikinci yarısında "Gileylər" məscidində rövzə edərmiş. Tez-tez Təzəpir məscidinə, Göy məscidə (Hacı Əjdər məscidi) dəvət olunarmış. Hələ bəxtiyar günlər idi, qara yellər əsməmişdi, azad düşüncə sahiblərinə sədəmə toxunmamışdı...
Qara yel 1929-cu ildə əsdi. Bu yel məscidləri,
mədrəsələri burulğan kimi içində
batırdı. Saysız-hesabsız din xadimləri bu
burulğanda boğuldu. Əlli yaşlı Axund Kamiyab din
xadimi kimi həbs edilib Sibirə sürgün olundu.
1934-cü ildə Sibirdən
Bakıya qayıdan Axundu şəhərə buraxmırlar. Onu həbs edən
zaman İçərişəhərdəki
mülkünü və Buzovnadakı bağını əlindən
almışdılar. Şəhərdə
qalmağa yeri də yox idi. Onu Qubaya
sürgün edirlər. Kamiyab Qubanın
Nüvədi kəndində kolxoz bağında bağban
işləməyə başlayır. Ömrünün
iki ilini də doğma mühitdən kənarda keçirir.
Kamiyabı bu dəfə həmişəlik
məhv etmək üçün 1936-cı ildə onun
Bakıya gəlişinə imkan yaradırlar. Zavallı Axund şəhərin
keçmiş Dağlıq küçəsində kasıb
mənzil kirayələyir və... Heç o mənzildə
könül rahatlığıyla yaşamağa belə macal
tapmır.
Müdhiş 37-ci il
özünü yetirir. Düşünən beyinlərin
sür-sümüyü ilə qızdırılmış
sobanın dudkeşindən ucalan fəryad tüstüsü
ölkədə harın küləklər kimi qırmancını
sağa-sola çırpan hökm sahiblərinin
iştahasını günbəgün artırır...
"Troyka"nın tiyəsindən qan
daman dəhrəsi şaq-şaq şaqqıldayır.
"Troyka"nın
günahsız qurbanlarından biri də Axund Mirzə Kamiyab
idi. Onu bir gecədə həbs etdilər.
Cəmi on dəqiqəlik məhkəmə öz qəti və
dəyişilməz hökmünü verir: Güllələnsin!
Ertəsi gün Axundu qətlə
yetirirlər.
İndi də "Troyka"nın vahimə saçan qara maşını
Hacı İsgəndərin qapısı ağzında
dayanmışdı. Qara maşın
ağzını açıb öz qurbanını həmişəlik
udmağa tələsirdi. Hacı İsgəndər
Axundun acı taleyini gözünün önündən
keçirərək eyvana çıxıb əlüzyuyanda
üzünə su çəkdi, başmaqlarını geyib
pilləkənlərdən endi. Gələnlər
hökumət adamları idi, səbirsizcəsinə həyətdə
var-gəl edirdilər. Hacı əlüstü
məsələni anladı. Nəhayət,
növbə ona da çatmışdı. Gələnlərin əliboş
qayıtmayacağını bilirdi. Heç
tükü də tərpənmədi, təmkinini pozmadan
çağırılmamış qonaqlara "xoş gəldin"
elədi.
Gələnlərin
üzü daş kimi idi, orda insana məxsus heç bir ifadə
tapmaq mümkün deyildi.
"Göstəriş var, bizimlə
getməlisiniz!".
Bu cümlə uzun illərin
nigaranlığına son qoydu, içində bir
yüngüllük hiss elədi. Məsmə xanım
ilk dəfə ərinin üzündə qocalığın
nişanələrini gördü; səliqəylə
vurulmuş saqqalının qismən gizlətdiyi üzündə
dərin qırışlar vardı. Amma bu
qırışlar onun yenilməz gücünə, iradəsinə
kölgə sala bilməmişdi. Cüssəli
bədəni hələ də mübarizə əzmini itirməmişdi.
Qarşısında dayanan əlisilahlı adamlara baxıb
ürəyində özü-özüylə
danışırdı:
"Qəlbin qəbuledilməz
bir şeylə rastlaşıb, onu qəbul eləmək məcburiyyətində
qaldığı vaxt gəlir. Bu, sınaqdı, dərk
eləməyə çalışma. Baş verənləri
təsəvvürünə belə gətirməyinin
mümkün olmadığını qəbul et.
Əzabı da qəbul et. Bu
əbləhlərin önündə sınma, əyilmə.
Xanımının yanında səni sındırmağa
çalışırlar, dik dayan, qoy o səni
aciz görkəmdə görməsin! Onun yaddaşında sona
qədər qəhrəman kimi qal!".
Səsinə gümrahlıq ahəngi
verib xanımına son sözünü dedi:
"Narahat olma, Məsmə.
Uşaqlardan muğayat ol, onları sənə
tapşırıram. Başıma bir iş gəlsə, mənə görə
heç kimə yalvarma, heç kimin qabağında əyilmə!".
Məsmə xanım
doluxsundu, qəhər boğazında düyünləndi,
yaylığının ucunu ağzına sıxıb
hıçqırığını boğdu. Həmişə
şux və gümrah görünən qadın da elə bil
birdən-birə qocalmışdı.
Hacı İsgəndər 1918-ci ildə
türk-müsəlman əhalisinə qarşı həyata
keçirilən kütləvi qırğınların
qarşısını almaqdan ötrü
özünümüdafiə dəstələri yaradaraq ermənilərə
qarşı döyüşmüşdü, Bakının
xilasında mühüm rol oynamış Qafqaz İslam
Ordusunun komandanı Nuru Paşa bu qorxubilməz qəhrəmanın
şücaətinə, qoçaqlığına heyran
qalmışdı. Hacı İsgəndərin
adı gələndə ermənilərin dizləri əsirdi,
bu ad dığalarda vahimə oyadırdı, gecəni rahat
yata bilmirdilər. Hacı İsgəndər
adlı kabus qılınc kimi başlarının
üstündən asılmışdı. Sovet hökuməti bunları ona
bağışlamayacaqdı. Erməniləri
himayə edən bolşeviklər öz hakimiyyətini
möhkəmləndirdikdən sonra bir-bir öz düşmənləri
ilə haqq-hesab çəkirdilər.
Hardansa davakar
qağayıların cır səsləri gəlir, arxa
küçələrdən uşaq gülüşləri
eşidilirdi.
Damları günəş, pəncərələri dəniz
qoxusu verən daş evlər gecənin sükutunu hələ
üstlərindən atmamışdı. Hacı İsgəndərin
xəyalı bir anlıq iyirmi il əvvələ - 1918-ci ilin
yazına qayıtdı.
Kənan Hacı
Ədəbiyyat
qəzeti. - 2019.- 27 iyul.- S.14-15.