Ədəbi mətndə mən və başqası…
"Xəz paltolu
Madonna" romanında "Üçbucaq arzu"
Ədəbi tənqidçi,
strukturalist Rene Jirarın "Romantik yalan və romanesk həqiqət"
tədqiqat işində "ədəbi mətndə mən
və başqası" mövzusu orijinal forma və məzmunda
təhlil edilir. Jirar "Üçbucaq arzu"
tendensiyasını Avropa ədəbiyyatına tətbiq
etmişdir. Servantes, Flober və
Dostoyevskinin romanlarında "Üçbucaq arzu" və
onun fiziki-metafiziki strukturu yaradılır. Türk ədəbiyyatında
isə Əhməd Həmdi Tanpınar, Turqut Uyar və Orxan
Pamukun romanları "Üçbucaq arzu" tezisi ilə səsləşir.
"Üçbucaq arzu" iki formadadır.
Həm obrazlar arasında, həm də müəlliflə
obrazların ünsiyyətində əks olunur. "Üçbucaq arzu"nu hadisələrin mərkəzində
dayanan, işi görən əsas obraz olan subyekt, subyektin
aktivlik dərəcəsini və münasibətini tənzimləyən
obyekt və onları təyinedici keyfiyyətlə müəyyən
edən, tamamlayan şəxslər formalaşdırır.
Səbahəddin Əlinin
"Xəz paltolu Madonna" romanının qəhrəmanı
Raif Əfəndi "üçbucaq arzu" tezisinə
uyğundur.
"Xəz paltolu Madonna" romanında "Üçbucaq
arzu"nun necə ifadə edildiyini bilmək üçün
Raif Əfəndinin digər obazlarla ünsiyyətinin sərhədlərini nəzərdən
keçirmək lazımdır. Çünki
"Xəz paltolu Madonna" romanı "inqilabçı,
xilaskar, azadlıq carçısı modernlik imicinə"
paradoksal reaksiya olaraq yazılıb.
"Ölmürəm ki, - dedi. -
Ölsəm nə olacaq? Onlara nə var? Mən onlar üçün nəyəm? Sonra
daha acı və daha insafsız bir şəkildə əlavə
etdi: - Mən onlar üçün heç nə deyiləm...
Heç nə deyildim". "Ölümə
yaxınlaşdıqca yalandan uzaqlaşır". Don Kixot kimi, o da mövcud vəziyyətin fərqindədir.
Ancaq bunları sadəcə ölümünə
yaxın qəbul edir və dilə gətirir. "Oxuduğum saysız-hesabsız tərcümə
romanlarmdakı qəhrəmanlar kimi, hər sözümə tərəddüd
etmədən baş əyən mənliyimlə
qarşıma çıxan hər şeyi kəsib
doğrayırdım". Don Kixot"da
Alonso Kixano cəngavər "Amadis"in təsiri ilə
dünya səyahətinə çıxmağa qərar verir.
Artıq Don Kixota çevrilən Kixano
Sanço Pansanı ilhamlandırır. Onda
arzu oyadır. "Sanço Pansa Don Kixotla
birlikdə olanda sahib olacağı "ada"nı xəyal
edir. Bu arzular Sanço kimi adi bir adamın
ağlına gələ bilməz. Onları
Pansaya Don Kixot təlqin edib. Bu dəfə
təlqin ədəbi deyil, şifahidir. Amma
aradakı fərq vacib deyil. Yeni arzular təzə
üçbucaq yaradır, orada Don Kixot, Sanço və əfsanəvi
ada var. Üçbucaq arzunun təsirləri hər ikisində
eynidir". "Üçbucaq arzu"da
subyekt, obyekt və onları təyin edən, tamamlayan şəxs
mövcuddur. Cümlə üzvlərinin
strukturuna bənzəyir. (Baş üzvlər
mübtəda və xəbər, onlar arasında olan əlaqəni
genişləndirən tamamlıq və ya təyinin təsir
gücü). Burada arzu
üçbucağı mövcuddur. Deməli,
Raif Əfəndinin vəziyyəti Don Kixotdan o qədər də
fərqlənmir.
Raif Əfəndi subyekt, yəni
arzulayan tərəf, Xəyalındakı "mən"
obyekt, yəni arzulanandır. Roman qəhrəmanları
isə onlar arasında əlaqə yaradandır. Haqlı
olduğu halda səsini çıxara bilməyən,
ata-anası tərəfindən "qız uşağı"
adlanan Raif Əfəndi gücü, enerjini, təsəlli və
yaşamaq ehtirasını romanlarda tapa bilir. Roma
tarixinə aid köhnə bir kitabda adı keçən
Muçius Skayevola adlı bir müvəkkil kimi Raif Əfəndi
də əlini oda basıb eyni mətanəti göstərmək
istəmiş, ancaq barmaqlarını möhkəm
yandırmışdı.
Raif Əfəndi Emma Bovariyə
də yaxınlaşır. "Floberin qəhrəmanlarının
əsas cəhəti sabit xarakterlərinin və özlərinə
xas fərdi cizgilərinin yoxluğudur. Təkbaşına
olanda "bir heç" olduqları üçün mənimsədikləri
bir təlqin sayəsində nəsə "bir şey" ola
bilirlər". Məlum olduğu kimi,
psixika obyektiv aləmin beynimizdəki subyektiv inikasıdır.
Əsərdə Raif Əfəndinin obyektiv aləmi
qeyri-obyektiv şəkildə dərk etməsinə oxuduğu
romanlar mane olur. Əlini yandırır və
dözümsüzdür. Haqlı o halda
ona qışqıran Həmdi bəyə qarşı isə
inadkardır. Paradoksal emosiyadır bu.
"Xəyalımızda təsəvvür etdiyimiz
xariqüladə şeylərin həyatda
olmadığını hələ dərk etməmişdim".
Raif Əfəndi təkcə
oxuduğu romanlarla hərəkət etmir, hətta ötəri
olaraq göz gəzdirdiyi qəzetin təsirinə
düşür. Əməllərində qəti qərar
verə bilmir. "Yox" deməyi
bacarmır. Raif Əfəndi kitaba və ətraf
mühitə reaksiyası baxımından Alonso Kixano ilə
eyni estetik mühiti bölüşür. Rene
Jirarın qiymətləndirmə meyarları və təhlil
metodlarının "Xəz paltolu Madonna"ya tətbiq etməyim
öz nəticəsini verir.
Digər bir arzu
üçbucağı isə Raif Əfəndi ilə Mariya
Puder arasındadır: "Turgenevin romanlarını ikinci dəfə
və son səhifələrinə qədər oxuduğum
hallar da olurdu. Bunlardan biri bir neçə
gün bütün varlığımı sarsıtmışdı.
Bu romanın qəhrəmanı Klara Miliç
adlı bir qız, olduqca sadəlövh bir tələbəyə
aşiq olur. O sevir və bu haqda heç kəsə bircə
kəlmə də olsun demir. Qız öz
coşqun ehtirasına qurban gedir, məhv olur. Nədənsə, bu qızı özümə
çox yaxın hesab edirdim. Mən bu qadını
yeddi yaşımdan bəri oxuduğum kitablarda, beş
yaşımdan qurduğum xəyal dünyasında
görmüşdüm".
Raif Əfəndi romanlarda
oxuduğu qadına vurulur. Raif Əfəndi Mariya
Puderə görmədən vurulmuşdu. Onu
əlçatmaz təsəvvür edirdi. (Ah,
Dulsineya, ah!) Özünü isə Turgenevin
romanındakı Klara Miliç kimi aparır. Mariya Puderin bütün şərtləri ilə
razılaşır, sevgisini etiraf edə bilmir.
Daxili təyinedici funksiyaya
malik hər hansı obrazda təqlid ən azı xarici təyinedici
qədər əslinə bağlı və sadiqdir. Bu real vəziyyət bizə
təəccüblü gəlirsə, bunun səbəbi təqlidin
sadəcə yaxın bir nümunəni nişan
almaması daxili təyinedici obrazla əlaqədə diqqətlə
gizlətməsidir. Raif Əfəndi əsərin
heç bir hissəsində özünü Klara Miliçə
bənzətdiyini qəbul etmir. İmitasiya
və təqlid hər zaman inkara meyillidir. Don
Kixot da öz həqiqi kimliyi ilə razılaşmır.
Axı Don Kixot, ən azından, ölüm anında
ayılır. Səfeh cəngavərlik
romanlarını inkar edir.
Məsafə, təbii olaraq,
Servantesdə ən böyükdür. Don Kixotla əfsanəvi
Amadis arasında heç bir münasibət mümkün
deyildir. Emma Bovari Parisdən uzaqdadır.
Julien Sorel, Emmanın etmədiyi hər şeyi edir.
"Qırmızı və Qara"nın
əvvəlində qəhrəmanla tamamlayan arasındakı məsafə
"Madam Bovari"dəkindən daha az deyildir. Ancaq
Julien bu məsafəni aradan qaldırır. Tamamlayan ilə arzulayan subyekt arasındakı
uzaqlıq təbii olaraq fiziki ölçüyə
sığmır. Coğrafi məsafənin bir səbəb,
amil ola bilməsinə rəğmən
ikisi arasındakı məsafə hər şeydən əvvəl
psixidir. Servantes hər növ məsafələri
aradan qaldırır. Kafka kimi.
"Kafka (Servantesdən miras aldığı modern) ədəbiyyatı
polissiz və gömrüksüz" bir intəhasızlığa,
sərhədsizliyə məhkum etdiyi kimi...
Servantesin Don Kixotu kimi, Raif
Əfəndi də öz arzusu ilə əlaqə yaradandan
uzaqdadır və heç vaxt onlara çata bilmir. Bu hissədə
oxucu çox vacib və zəruri bir münasibətin içərisinə
daxil edilir. Duyğu estetikası və oxucunun hiss və həyəcanı
kəsişir. Bu məqamda təcrübəli
oxucu "Xəz paltolu Madonna" romanı ilə
yanaşı, bu mövzuda mütaliə etdiyi ədəbi mətnlər
haqqında da düşünür və yeni bir
"Üçbucaq arzu" yaranır. Çünki
təcrübəli oxucu üçün duyğu estetikası
çox vacibdir. Oxucu ədəbi dövrləşməni
də xatırlaya bilir. Səbahəddin
Əlidən illər sonra "Üçbucaq arzu" irəli
və geriyə sıçrayır. Modernləşmə
prosesi, ən azından, ədəbiyyat tarixində reallaşır.
Növbəti arzu
üçbucağı Raif Əfəndi ilə İntihar
arasındadır.
"Bu göl Vanses idi. Bir gün Mariya ilə
Potsdamdakı ikinci Fridrixin "Damsız" sarayının
parkını gəzməyə gedərkən o, qatarın pəncərəsindən
bu yeri nişan vermiş, burada, indi durub-dayandığım
ağacların altında, yüz neçə il bundan əvvəl
bədbəxt alman şairi Kleyst ilə sevgilisinin intihar etdiklərini
söyləmişdi. Məni bu yerə
sürükləyib gətirən nə idi? Nə üçün düz yoldan
çıxıb, bu tərəflərə gəlmişdim?
Ən nəhayət, nə üçün evdən
çıxar-çıxmaz elə bil müəyyən bir məqsədlə
buraya gəlmişdim".
Raif Əfəndi
İntiharı arzulayırdı. Raif Əfəndinin
Vanses gölünə gəlməsi səbəbsiz deyildi.
Əslində, ölmək istəməyən
Raif Əfəndi Mariya Puderdən eşitdiyi hekayənin təsiri
ilə hərəkət etməkdə idi. Yaddaş, şüur qəribə bir hiss və həyəcanın,
arzu bucağının təsirində idi. Səbahəddin Əlinin "Xəz paltolu
Madonna" romanında "Üçbucaq arzu"
estetikası çoxsəsli və çoxqatlı
quruluşdadır. "Xəz paltolu
Madonna"da "Üçbucaq arzu" Oğuz Atayın
"Tutunamayanlar" romanı ilə də kəsişir.
"Tutunamayanlar"da Turqut Səlimi daha
yaxşı tanımaq üçün onun dostlarını
tapır və yazdığı nəğmələri oxuyur.
Bu vəziyyətə "Xəz paltolu
Madonna"da da rast gəlirik. Danışan
şəxs Raif Əfəndini tanımağı arzulayır.
Subyekt təhkiyəçi (danışan şəxs),
obyekt Raif Əfəndi, tamamlayan isə dəftərdir.
"Bir-birimizə həmişəkindən
daha yaxın olmağımızın lazım gəldiyi
bir vaxtda, bu nə sözlərdir
deyirsən?
Başını sallayaraq: - Xeyr, dostum, xeyr! - dedi. - İndi bir-birimizə həmişəkindən daha
uzağıq. Çünki artıq mənim
heç bir ümidim qalmadı. Bu sonuncu
idi". Mazaxist - hər şeydən
öncə bezmiş bir sahibdir. Daima öz
uğursuzluğunu arzulamaqdan zövq alan
bir adamdır. Sahib, həm bir arzusu varmış
kimi edir, həm də arzusunu gizlədərək digər
şəxslərin arzusunu istədiyi kimi idarə etməyi
bacarır. Obyekti əldə edir, ancaq bu
obyekt əldə edilən bir nəsnə olmağa icazə
verdiyi üçün bütün dəyərini itirir.
Mariya Puder xəzinə axtaran,
bütün ümidini qaldırmağa gücü
çatmayacaq qaya parçasına bağlayan adam
kimidir. Raif Əfəndinin qarşısına
müəyyən və bu günə qədər heç
kimin öhdəsindən gələ bilmədiyi "şərtlər"
qoyur. "Bir heç" olan, onsuz da
romanlarla hərəkət edən Raif Əfəndi bu şərtlərə
əməl etdikdə Mariya Puder xəyal
qırıqlığı yaşayır.
Raif Əfəndidə də
mazaxistliyin izləri görünməkdədir. Ona
qarşı olan haqsızlıqlardan mazaxistcə zövq
alır. "Nə etdiyimi özüm də
bilmədən maşın kimi işlədim. Bilə-bilə aldadıldım, lakin bundan zövq
aldım".
Qadın ölür, ancaq
aşiq həyatdadır. Artıq obyekt yoxdur, amma tamamlayan
Veltçaninovun yenə də qarşısıalınmaz cazibəsi
vardır. Roman qarşısıalınmaz
duyğuların, üçbucaq arzuların sonsuzluğunda hələ
də oxunur, hələ də kəşf edilir.
Ülvi BABASOY
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 27 iyul.- S.25.