Qoqolun çəkmələri-
Vaqif Səmədoğlu üçün
(bir
şeirin yozumu üstündə etüd)
Vaqif Səmədoğlu
şeirinin "əşya
lüğətin"də ayaqqabı o qədər görümlü yer tutur ki, istər-istəməz
avtoportretinin detalı
kimi də yadda qalır.
Əynimdə sarımtıl plaş,
Ayaqlarımda bir cüt macar çəkməsi
Göy qübbəsini qoyub başıma,
dayanmışam
yer üzünün
sakit bir küçəsində...
Nə bir yana
getmək,
nə də evə dönmək istəyirəm.
Yoruldummu
yolum yarı olmamış?
"Yaşıl eynəkli adam" pyesinin
remarkasında səhnəyə
öncə "ayaqqabı
çıxır": "Qaranlıq, tamamilə kimsəsiz küçələrlə,
ağır ayaqqabıları
ilə, səkilərdən
əcaib əks-səda
çıxara-çıxara bir adam addımlayır".
Vaqif Səmədoğlu
şeirində istənilən
nəsnə, predmet-əşya
metafizik, mistik mənalar çevrəsinə
daxil olur. Təsadüfi deyil ki, ayaqqabı
ilə bağlı inanclar, mifoloji təsəvvürlər mövcuddur.
Yuxuda ayaqqabı görmək həmişə darlıqdır.
Bir başqa inanca görə, bəylə gəlini bədnəzərdən
qorumaq üçün
başına köhnə
ayaqqabıları tökürlər.
Uzaq səfərə çıxan
adamın dalınca ayaqqabı atmaq adəti olub.
Evlə
eşiyin, "o dünya"
ilə "bu dünya"nın sərhədində ayaqqabımızı
çıxardırıq... Ayaqqabı "o dünya"nın işarəsi kimi qavranılır. Öləndə insandan şəkillər,
bir də ayaqqabılar qalır, onu da qapının
ağzına qoyurlar.
Ayaqqabının mistik statusu Vaqif Səmədoğlunun
bu şeirində təqdim edilir. Səhv etmirəmsə,
şeir 1963-cü ildə
yazılıb.
Məzarıma
nə başdaşı
qoyun,
nə heykəl.
Bir cüt ayaqqabı qoyun,
ayağı yalın
geyib getsin...
Məti
Osmanoğlu yazır ki, "Vaqifin bir şeiri filoloji ictimaiyyətin bir hissəsində ironik zərb-məsələ,
atmacalı jarqona çevrilmişdi. "Sən öl" andının qarşılığı
olaraq "Özün
öl, ayaqqabıları
da başdaşın olsun" deyənlər vardı".
Ölüm nəfəsli bu şeir, əslində, vəsiyyətdir. Vəsiyyət nitq janrı
və nitq aktı kimi, dilçilik termini ilə desək, həmişə
performativdir, yəni söz əmələ bərabərdir. Şairin bu
arzusu ölümündən
sonra yerinə yetir - tanınmış heykəltəraş Mir Teymur
onun məzarının
sinədaşı üstə
bir cüt daş ayaqqabı da yapdı.
"Ayaqqabı - məzar" motivi universitet professorumuzun Qoqolla bağlı bir söhbətini mənə xatırlatdı.
Professor danışırdı
ki, 30-cu illərdə
Sovet Rusiyasında, bəyaz kilsələrin yıxıldığı, keşişlərin
kütləvi güllələndiyi
dövrdə üç
nəfər komsomol fəalı, ateist cavan Qoqolun qəbrini
açmaq fikrinə düşür. Hamı bilirdi ki, Qoqol paltarlı-çəkməli
məzara gömülüb.
Hər biri Qoqoldan xatirə
olaraq nəsə götürür. Arakçeyev
soyadlı biri - qəbiristanlığın müdiri,
keçmiş komsomol
işçisi daha fərasətli tərpənir:
o, Qoqolun çəkmələrini
çırpışdırır. Evdə şkafın üstünə
qoyub hər gün çəkmələrə
tamaşa edir. İnsafən çəkmələr yaxşı qalmışdı.
Başqası pencəyindən nəsə kəsib qoparır.
Kabus həmin
gündən başlayır. Qoqolun çəkmələri
hər gecə Arakçeyevin yuxusuna girir, inkir-minkirlər onu boğur. Hər gecə soyuq tər içində, dəli kimi yuxudan qalxır və zəng edib bu gecə
kabuslarını dostuna
danışır. O da
məsləhət görür
ki, həmin çəkmələri təcili
aparıb Qoqolun qəbrinin yanında basdırsın...
Nəhayət, Arakçeyev ağır,
ölümcül xəstəliyə
tutulur və az sonra
dünyasını dəyişir.
Onu harda basdırıblar - bu gün də bilən yox...
Deyilənlərə görə, Qoqol ayaqqabı xiridarı və dəhşət çəkmə həvəskarı
olub. İstənilən çəkmənin,
başmağın kəm-kəsirini
çəkməçidən də yaxşı bilirdi... Çəkmələrə o qədər aludə
idi ki, çəkməçiyə
tez-tez sifarişlər
verirdi. Mənzilində çəkmələrinin sayı-hesabı bilinmirdi.
Çox vaxt bu çəkmələri
heç geymirdi də!
Qoqolun qəribəlikləri
bununla bitmir. Bir səfərə
çıxanda da özü ilə çamadanda iki-üç
cüt təptəzə
çəkmə götürürdü.
Qoqol əsərlərində
kimi təsvir edirsə, mütləq onun çəkmələrini,
başmaqlarını xatırlayır. Başmaq, çəkmə
Qoqolun qəhrəmanları
üçün ən
vacib həyat hadisəsidir, əsas geyim atributudur. Başmağın yoxdursa, sən
heç kimsən.
Ayaqqabı bədii detal kimi onun personajlarının
portretini tamamlayır. "Neva prospekti" povestində ayaqqabıya həsr olunmuş mahnı da var. Təsvir mütləq ayaqqabıdan
başlayır. Məsələn:
"Onun mənzilinin sahibi olan qarı
qapının qəribə
bir sürətlə döyüldüyünü eşidib
yatağından sıçramış
və bir ayağında başmaq, tələsik qapını
açmağa yüyürüb..."
("Şinel").
Qoqolun zəngin
portret qalereyası əslində həm də ayaqqabı türlərinin sərgisidir. Ayaqqabı dahi
yazıçının ən
vacib müşahidə
obyektidir. "Dikanka yaxınlığında
xutorda axşamlar"
povestində də əsas baxış obyekti qızın yaşıl koftası və qırmızı çəkmələridir. Qızın yalın ayaqları təzə palçıqla
elə yapılmışdı
ki, onu çəkmə
kimi qəbul etmək olur. Yaxud "Şinel"də:
"O, maraqla bir maqazinin pəncərəsi
önündə durub,
içəridəki şəkilə
tamaşa etməyə
başladı, bu şəkildə çəkməsini
çıxaran gözəl
bir qadın başdan-başa çılpaq,
qəşəng ayağını
açıb göstərirdi".
"Dəhşətli intiqam" povestində deyilir ki, qonaqlar
Katerina xanımın
"gümüşü nallı
uzunboğaz çəkməsinə
heyrətlə baxırdılar".
"Çekevik" adlı
başmaqlar xanımların
yüksək statusunu bildirir. Dəmirçi Vakula sevgilisi
Oksananın bütün
istəklərini yerinə
yetirməyə çalışır.
Ondan padşah arvadının başmaqlarını
- "çekevik" almasını
istəyir: "Dəmirçi,
padşah arvadının
başmaqlarını mənim
üçün alsan,
sənə gedərəm.
- Dəmirçinin bütün bədəni cuşa gəldi, indi o ancaq Oksananı
düşünürdü" ("Milad bayramı gecəsi").
Beləcə, "məzarda ayaqqabı" motivi həm Nikolay Qoqolun, həm də Vaqif Səmədoğlunun
ölümünü mifolojiləşdirir,
onların bioqrafik kontekstini və məna miqyasını dəyişdirir.
Yuxarıda Qoqolun çəkmələri
ilə bağlı mistik əhvalatı niyə danışdım? Bilmirəm. Onu bilirəm ki, Vaqif Səmədoğlunun
məzarı üstündəki
ayaqqabılar nəyəsə
işarə edir...
Rüstəm KAMAL
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.-
1 iyun.- S.12.