Orfeusun parçalanışı
Yazıçı
Cavi Dana
Bəzən sükut bəsit bir danışıqdan çox şey ifadə edir. Özünü "dünyada"
və Azərbaycanda
"tanıtmağı" bacaran "sənət adamlarının" rədd
etməkdən, boyun əyməyə qədər
bir çox məna ifadə edən "qarışıq"
bir sükutu qanuniləşdirdiyini, təbii
bir hala saldığını və
həmin sükut qanunlarının
ağıldan, cəmiyyətdən,
təbiətdən və
eyni zamanda tarixdən, dilin inkarından və sıxışdırılmasından, uyğunluq və sənət növlərinin
tədqiqatlarından, trans halı
və başqa şiddətli duyğu və hisslərdən, bütövlükdən, sağlam
düşüncədən, yaddaşın mifik qatda təkrarlanmasından
və yaxında baş verə biləcək fəlakətin qəti bir şəkildə hiss edilməsinə qədər
normal bəşəri instinktlərin
yadlaşmasına qədər gətirib çıxarıb. Və yenə
sükut. Təbii ki,
ədəbi tənqid
belə bir mühitdə ciddi dəyər ifadə etmir. Tənqid iki fərqli
formatda susur. Əvvəla,
sükut etirazdır, yazmaqdan və danışmaqdan daha münasib bir seçimdir. İkincisi,
bayağı təbliğatla
heç kimə və heç kəsə yol tapa bilməyən yaltaq ədəbi tənqidin acizliyidir.
İxab
Xassan "Orfeusun parçalanışı: Postmodern bir ədəbiyyata doğru" kitabında ədəbiyyatda baş verən dağılma və yenidən qurulma prosesini Orfeusun faciəvi hekayəsinə bənzədir.
Orfeusun gənc kişilərə
olan qayğı və rəğbəti Maenadları qəzəbləndirir.
Onlar Orfeusun başını kəsib ifa etdiyi aləti lira ilə birlikdə Herbus çayına atırlar. Ancaq Orfeusun kəsilmiş
başı nəğmə
oxumağa davam edir. Xassan 1914-cü ildən 1970-ci illərə qədər olan ədəbiyyatın səssizliyini ifadə edir. Başı qoparılmış bir ozanın nəğmə oxumasındakı
ironik bir səssizlik və dağılma prosesinin mahiyyəti üzə çıxır. Telləri qopardılan
liradan gələn musiqi səsləri rəmzi, simvolik ironiyadır. Modernist ədəbiyyatın radikal
və konservativ meyarları ədəbiyyatın
əsrlərdir yaşayan
qaydalarını heçə
saydı. Ədəbiyyatda
bir sükut baş verdi.
Başı qopardılmış Orfeus kimi ədəbi
düşüncə tarixi
öz axarında davam etdi. Ancaq format dəyişikliyinə məruz
qaldı. Modernizmdən əvvəl də dəyişilmə və yenilənmə prosesləri
baş vermişdi. Amma və lakin bu
qədər radikal
və təməldən
rekonstruksiyaya rast gəlinməmişdi. Modernizmdə seçicilik, elitarlıq
o qədər radikal idi ki, estetika
və sənət dəyərləri belə
unudulurdu. Orfeusvarı bir
şikəstlik, yarımcanlıq
yaranmışdı. Postmodern
ədəbiyyatda mühafizəkar
və total ədəbi-estetik
görüşlər ironiya
yolu ilə yumşaldılır və
sıradan çıxarılırdı.
Hörmətli Cavi Dan xanım,
bəs niyə İxab Xassanın görüşlərini müasir
ədəbi proses və tənqidin
vəziyyəti üçün
misal gətirirəm? Çünki Xassan hər hansı bir ideya, estetika
və bədii mətndən heyranlıqla
danışmır. Soyuq, analitik
və bir o qədər təmkinli, dəqiq fikirlər irəli sürür.
Yeri gəldikdə hər hansı yazıçının
yersiz şişirdilməsinə,
onun mühafizəkar baxışlarına tənqidin
obyektiv pəncərəsindən
baxır.
Orfeusun parçalanışı
Dostoyevski, Tolstoy, Balzak,
Hüqo və başqalarının möhtəşəm
ədəbiyyatının ucuz,
mexaniki, sənət əsəri kimi təqdim edilən sayıqlamalarla eyni səviyyədə tutulmasına
təəssüf edir.
Müasir
ədəbi proses də, tənqid də başı kəsilən Orfeus kimidir. Ancaq arada böyük
fərq var. Qışqırmaq,
özünü zorla gözə soxmaq bəxtəvərliyi susmaq
təmkinindən yaranan
inadkarlığı üstələyir.
Bayağılaşdıqca bayağılaşır. Haqqında yazı yazdıran da və yaxud
könül xoşluğu
ilə yarınmaq istəyən də nəticədən asılı
olmayaraq bu prosesdən zövq alır. Nəhayətdə haqlı iradlar
və tənqidlər
yaranır.
Və əlli il
sonra: Orfeuscuqlar həyatla vidalaşanda səsləri eşidilməyəcək.
Çünki Orfeusun parçalanışı
həm də ədəbiyyatın və
yazıçıların gerçək
kimliyinə, özünəqayıdışdır.
Bütövlükdür. Şikəstlik deyil. Təəssüf ki, biz daha çox
şikəstlik bürcündə
ömrü bada veririk.
Ülvi BABASOY
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.-
15 iyun.- S.8.