Cəfər Cabbarlı dramaturgiyası:
milliliyin həqiqətləri, sinfiliyin illüziyaları
Cabbarlı dramaturgiyası: nəzər
nöqtələri
I məqalə
XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatının nəhəng
simalarından biri, heç şübhəsiz
ki, Cəfər Cabbarlıdır. Onun yaradıcılığı bütövlükdə sovet
dövrü ədəbiyyatşünaslığının,
eyni zamanda müstəqillik dövrü
elmi düşüncəsinin
diqqət mərkəzində
olmuşdur. M.Ə.Rəsulzadə,
Ə.Nazim, M.Arif, Ə.Sultanlı, M.Əlioğlu,
V.Osmanlı, Y.Qarayev, R.Əliyev,T.Məmməd, B.Əhmədov, R.Əhmədov
və b. tədqiqatçılar
onun yaradıcılığını
müxtəlif istiqamətlərdən
elmi təhlil obyektinə çevirmişlər.
Ədəbiyyatşünaslığımızın cabbarlışünaslıq qolu bu gün
də - müstəqillik
dövründə də
irəliyə doğru
hərəkətdədir. Müstəqillik dövründə Cabbarlı irsinin tədqiqində prof. A.Rüstəmlinin xüsusi
əməyi olduğunu
qeyd etməliyik.
Xüsusən onun Cabbarlının
həyatı, əsərlərinin
nəşri istiqamətindəki
boşluqların doldurulmasında,
təhriflərin aradan
qaldırılmasındakı müstəsna əməyini
vurğulamaq lazım gəlir.
Tədqiqatlarda da səsləndirildiyi kimi, "Cəfər Cabbarlı iki epoxanın məhsulu, oğlu, sənətkarı
idi" (Y.Qarayev) və bu cəhət
onun yaradıcılığının
mürəkkəb, hardasa
həm də ziddiyyətli bir yol keçməsini şərtləndirir, eyni
zamanda ədəbiyyatşünaslığın
onun haqqındakı mövqeyinə münasibətdə
müstəqillik dövrünün
elmi düşüncəsində
mübahisəli, fərqli
baxışların meydana
çıxmasına təkan
verir. Ədəbiyyatşünaslıq Cabbarlı irsinə
yenidən qayıdış
zərurətini hələ
milli müstəqilliyimizin
ərəfə dövründə
etiraf etməyə özündə güc tapmışdır. Y.Qarayev
1989-cu ildə "Klassik
sosialist realizmi - Cəfər Cabbarlı"
məqaləsində yazırdı:
"Hər halda bu yaradıcılığın
yenidən elmi dərkinə aşkar ehtiyac yaranmışdır" .
Bu tendensiya müstəqillik
dövrünün ədəbiyyatşünaslığında
əsaslı şəkildə
qüvvətlənmiş, aparılan
tədqiqatların qüvvətli
tərəfləri ilə
bərabər, zəif,
qeyri-obyektiv və ən əsası isə sovet rejiminin ideoloji siyasətinə söykənən
cəhətlərin müəyyənləşdirilməsinə
cəhd edilmiş, böyük sənətkarn
irsinə elmi-nəzəri
və metodoloji baxış zərurəti
hərtərəfli əsaslandırılmışdır.
A.Rüstəmli Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin "Azərbaycan
dilində latın qrafikası ilə kütləvi nəşrlərin
həyata keçirilməsi
haqqında" 2 yanvar
2004-cü il tarixli Sərəncamı əsasında çap olunan Cabbarlının dördcildliyinin birinci cildində özünə
yer alan "Ön söz"ündə
yazır: "Bununla belə, böyük sənətkarın ədəbi-bədii
yaradıcılığı, elmi bioqrafiyası dövrün və zamanın ziddiyyətləri
fonunda tam, sistemli, əhatəli, konyunkturadan
kənar araşdırılmamış,
kifayət qədər
obyektiv tədqiq edilməmişdir... Cəfər Cabbarlının
geniş yaradıcılıq
panoramını sosializm
ideologiyasının dar
və tutqun pəncərəsindən müşahidə
və dərk etmək müşkül və mümkünsüzdür.
XX yüzilliyin sonuncu onilliyində Azərbaycan xalqı siyasi müstəqilliyini bərpa etdikdən sonra bu böyük
milli sənətkarın
epoxasını, həyat
və yaradıcılığını
istiqlal işığında
araşdırmaq, ədəbi
tənqidin Cabbarlı
irsini dəyərləndirmə
meyarlarını obyektiv
elmi prinsiplər müstəvisində nəzərdən
keçirmək zərurəti
yaranmışdır". Bu il C.Cabbarlının
anadan olmasının
120 ili tamam olur. "Cəfər Cabbarlının 120 illiyinin
qeyd edilməsi haqqında Azərbaycan Respublikası Prezidentinin Sərəncamı"nda C.Cabbarlı
"Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndəsi,
böyük şair, yazıçı və dramaturq" kimi dəyərləndirilir, onun
yaradıcılığının ideya-estetik əsasları və müasirliyi haqqında qiymətli mülahizələr yer alır.
Ölkə Prezidentinin Sərəncamı
Cabbarlı irsinin tədqiqi və təbliği nöqteyi-nəzərindən
ədəbi-elmi, mədəni
və pedaqoji ictimaiyyətin üzərinə
mühüm vəzifələr
qoyur. Bu yazı
həmin vəzifələrin
yerinə yetirilməsi
ilə bağlı görməli olduğumuz işləri bu və ya digər
dərəcədə gerçəkləşdirmək
istəyinə hesablanmışdır.
***
C.Cabbarlı qısa bir ömür
yaşamış, keşməkeşli
həyat yolu keçmişdir. Taleyin onun qismətinə cəmi otuz beş illik
bir ömür yazması - 1934-cü ildə
vəfat etməsi onu qarşıdan gələn repressiya burulğanından xilas etdi və yaradıcılığının
qadağan edilməsinin,
xalqdan gizlədilməsinin
qarşısını aldı.
"Sağlığında
bədii nüfuzu xalq arasında qeyri-adi, rəsmi, siyasi, ədəbi dairələrdə isə
qeyri-sabit olan" (Y.Qarayev) sənətkarın
yaradıcılığına müsbət tendensiya ilə yanaşmağa şərait yaratdı.
Heç
şübhəsiz ki,
bu müsbət tendensiya Cabbarlı irsini "deşifrə"dən
(M.Ə.Rəsulzadə) xilas
etmədi. Onun yaradıcılığının
daha çox sosializm idealları nöqteyi-nəzərindən uyğun
gələn hissəsi
araşdırıldı, qismən
uyğun gələn hissələri bu ideallara uyğunlaşdırıldı,
heç gəlməyənlərin
isə nəşrinə,
təbliğinə icazə
verilmədi. Ona görə
də "bu vaxta qədərki (məqalənin yazıldığı
1989-cu ilə qədərki
zaman nəzərdə
tutulur - T.S.) yasaqlı
və doqmatik ədəbi güzgüdə
Cabbarlı irsi heç də bütün zənginliyi ilə" (Y.Qarayev) görünə bilmədi.
C.Cabbarlı zəngin və çox istiqamətli bir yaradıcılıq yolu keçmişdir. Poeziya, nəsr
və dramaturgiya onun yaradıcılıq yolunun əsas istiqamətlərini təşkil
edir. Bununla bərabər, C.Cabbarlının
yaradıcılığının ağırlıq mərkəzini
dramaturgiyasının təşkil
etməsi, sənət
taleyinin ecazkarlığının,
qüdrətinin və
ən nəhayət, ədəbiyyat tariximizdə
tutduğu yerin dəyəri daha çox bu sahədə
yaratdığı əsərlərin
bədii səviyyəsi
ilə ölçülür.
Dramaturgiyada C.Cabbarlı tam orijinal
sənətkardır, yeni
bir ədəbi istiqamətin nümayəndəsidir.
Böyük sənətkarın dramaturgiyasına
elmi-nəzəri və
metodoloji nüfuz cəhdindən qabaq C.Cabbarlının ədəbiyyat
tariximizdəki yeri ilə bağlı bir məsələyə xüsusi diqqət yetirmək ehtiyacı yaranır. Müstəqillik illərinə qədər
C.Cabbarlının öyrənilməsi
və təbliği onu "Azərbaycan sovet dramaturgiyasının
banisi" və həmçinin "Azərbaycan
sovet ədəbiyyatında
sosialist realizminin banisi" (Y.Qarayev) kimi tanımaq və tanıtdırmaq tendensiyasına söykənmişdir.
Bunun real və praktik nəticəsi isə o olmuşdur ki, C.Cabbarlı ədəbiyyat tarixlərində
və ali
məktəb dərsliklərində
Azərbaycan sovet ədəbiyyatının nümayəndəsi
kimi təqdim edilmişdir. Bu, əlbəttə,
A.Rüstəmlinin dəqiq
ifadə etdiyi kimi, "Cəfər Cabbarlının geniş yaradıcılıq panoramını
sosializm ideologiyasının
dar və tutqun pəncərəsindən
müşahidə və
dərk etməy"ə,
həmçinin təbliğə
gətirib çıxarmışdı.
Halbuki, onun bədii irsinə hansı istiqamətdən
baxılırsa baxılsın,
C.Cabbarlı XX əsrin
əvvəlləri Azərbaycan
ədəbiyyatının, xüsusən romantizminin nümayəndəsidir.
Cabbarlı irsinin ən
obyektiv mənzərəsini
böyük sənətkarın
yaradıcılığını H.Cavid, M.Hadi, A.Şaiq, A.Səhhət kimi görkəmli romantiklərlə bir sırada öyrənməklə
yaratmaq olar. Qeyd edək ki, ədəbiyyatşünaslığımızda
bu istiqamətdə müəyyən təşəbbüslər
olmuşdur. V.Osmanlının "Azərbaycan romantikləri"
kitabında (1985) C.Cabbarlı
yaradıcılığının H.Cavid, A.Şaiq romantizminin davamı kimi öyrənilməsi məsələyə obyektiv
yanaşma təşəbbüsü
kimi dəyərləndirilməlidir.
Lakin təəssüf ki, bu istiqamət sonrakı illərdə lazımi qədər inkişaf etdirilməmişdir.
Xüsusən Cabbarlı dramaturgiyasına
"sosialist realizmi"
prizmasından baxış
onun romantizmin nümunəsi kimi yaranan və qəbul edilən əsərlərini belə
"sosialist realizminin
estetik dəyərləri
ilə qiymətləndirmək"
təşəbbüsünə gətirib çıxarmışdır. Ona görə
də C.Cabbarlı irsinin sovet dövrü
ədəbiyyatında yox,
XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəlləri
Azərbaycan ədəbiyyatı
mərhələsində öyrənilməsi
metodoloji baxımdan ən düzgün yoldur. Bu yol
Cabbarlı irsinin əsas hissəsini "sosialist realizmi"nə gedən yolun başlanğıcı kimi
təqdim edən elmi baxışdan qurtarar və bu irsə onun
həqiqi mahiyyətini,
yazıldığı metodun
estetik prinsiplərini əsas götürərək
dəyərləndirmək imkanı verər.
Təyyar SALAMOĞLU
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 22
iyun.- S.2.