Dərdlər axan nov
Ələkbər
Salahzadənin "Ney" şeiri var, həm avanqard
düşüncənin özünü qurma xassəsi, həm
də klassik şeirdə dönüb-dolaşıb mənaca
çoxalma keyfiyyətinin birləşib qovuşduğu
kiçik bir şeir. Bu şeirin təhlilində alliterasiya,
sintaktik paralelizm kimi fiqurlardan bəhs etmək olar və
lazımdır da, ancaq həm də bəs deyil. Yuxarıda
sadalanan iki keyfiyyət (avanqard düşüncə və
klassik məna etalonu) sayəsində mətn hər an dəyişir,
özünə qayıdır, neyin obrazı yaranır, ney bu
anın hansısa döngəsində sözə dönür
və nəhayət, neyin səsi gəlir. Şair bunu necə
bacarıb, halbuki, şeir oxunuşu və zahiri görkəmi,
düzümüylə diqqəti bir elə cəlb etmir. Bunun
səbəbi var. Fikrimizcə, hər bir şeirin, bunu yazan
şairin mətnin içindəki enerjini ötürmək
üslubu tam fərqlidir, Ələkbərin şeiri bu mənada
dərindən analiz edilməlidir.
Əvvəlcə
belə bir vacib qeydi edək ki, müəyyən tip şeirlərdə
enerji mətn pasajları ilə birgə, yaxud paralel üzə
çıxmır, əksinə, zamanla açılır,
zaman boyunca baş verən hadisələrdən törənmiş
kimi həmin vaxtın divarına yapışır, yəni
şair bu şeiri, bu mətni yaradarkən, Karl Yaspers
demiş, ora bir damcı qanını da qoymuş, ona
özündən sonra yaşamaq haqqı vermişdir (yəni
şair nə zamansa bu şeirlərdən ayrı düşəcəyini
bilir-!). Enerjisi dərhal görünən şeirlərdə
sofistik keyfiyyət güclü olur, hər şey məhz bu
yuvaya yığışaraq insanları, onların hisslərini
əsir alır, güc və enerji birdəfəlik, son
damlasına qədər ötürülür, bunun sayəsində
üstündən illər keçəndən sonra mətn
artıq oxunmur, min illərin ölüsünə qarışır
(şair əbədi olaraq bu şeirlərin içində
qalacağına əmin olmaq istəyir-!).
Ələkbər
Salahzadənin "Ney" şeirinə baxaq:
Bu nəydi,
nəydi?
-
neydi!
Yanğılardan
əsib gələn mehdimi,
ahdımı?
Bir ürəyi
yandırdımı-yaxdımı?
Neydi,
neydi,
neydi bu,
Yaraları
köhnədi,
təzələndi
- göynədi.
Nəydi
bu,
neydi bu!
Təzəydi,
köhnəydi
bu?
Qırıq
qarğı naləsi
neydi, ney.
Hələ
də ahlar axan
novdu,
nov...
Qəribə
bir ifadə var: Ələkbər Salahzadə şairlər
üçün şairdir. Ələkbər Salahzadə
sözün bütün mənalarında xalis şairdir, estradaya
sığmayan, oxucudan alqış ummayan, dünyanı
xalçalardakı butalara bölüb, sanki çox dərdli
bir insanın demək istədiyi anda dilinin altında qalan,
kilidlənən sözü, mənanı tutub "əyirən",
rəngdən-rəngə salan şairdir. Sözün mistik
anlamında şair adı yaraşan çox böyük bir
ustadır, onun şeirini sübh tezdən bir gülün
yanında oxuyun, ləçəklərindəki şeh titrəyəcək,
bir anlığa gülün qəlbinin döyüntüləri
şehləri qamaşdıracaq... Həm də,
texnologiyaları içində gizlədib, görünməz
edib əsl həqiqətləri elə şeirin öz dilində
deyə bilməsiylə: Əsrin havası çatmır,
şeirin ortalarında, nəsrin ortalarında...
"Ney"
şeirini dəfələrlə oxuyun, eyni söz və səslərin
təkrarı sizə bu mətnin qurulma mexanizmini göstərəcək,
o, mənanı tapmaq üçün sözdən
qaçır, sözləri azdırmağa
çalışır, qafiyə də (neydi, nəydi...) bu mətndə
həmin funksiyanın icrasına yardımçı olur, səs-söz
təkrarlarıyla yaradılan qafiyələr sözdən,
onun qabığı və konturlarından qaçmaq və
xilas olmaq istəyir. Bu anlamda şeirdə hər bir durğu
işarəsi də mətnin mənanı vermək gücünü
artırır, tənzimləyib başqa keçidlərə
yol axtarır. Kiçik bir mətndə yollar bitib-tükənmir.
Halbuki, belə deyək, ortada, "teatr səhnəsində"
bir iki söz-anlam oynanılır: yanğılardan əsən
meh ürəkləri yandırıb-yaxır, yaralardan əsir,
köhnə yaralar təzələnir, nəticədə
kiçik qarğı qırığı dərdləri
axıdan nova çevrilir... İlk gözə dəyən,
hissə toxunan şey qəlb tarixçələrinin
"ixtisar olunmasıdır", gizlədilməsi və
başqa formada, necə deyərlər, özünün mənaca
antonimiylə təqdim olunmasındadır. Əvvəlcə
xatirələr gəlir, belə deyək, əynindəki
köynəyin düymələri titrəşən kimi olur,
mehin aha çevrilməsi dərhal görüntü
yaradır, adi, kiçik qarğı parçası: bu neydi,
neydi, neydi... Düymələrin titrəşməsiylə
köhnə yaralar təzələnir, sonra... hər şey
bir-birinə qarışır: təzəydi, köhnəydi
bu? Sonra da ürəyin əriyib o qarğının novunda
axması... Dünya belədi, göz açıb yumunca
keçir, ortada həsrət və intizar qalır, çəkilməz...
Yuxarıdakı
fikrimizə qayıdaq. Bu sözlərdən qaçaraq məna
necə yaradılır? Ümumi prinsip aydın olsa da, bunun
şübhəsiz ki, bir mexanizmi var. Məsələ belədir
ki, məkan kompozisiyalı ənənəvi heca şeirindən
fərqli olaraq bu açıq mətnli şeirdir,
bütöv mətndəki sənə fərqli söz deyən
kəsiklər bənd, yaxud qafiyələnmə məqamında
deyil, ixtiyari şəkildə üzə çıxır, yəni
şeir özü hansısa bir mübhəm nöqtədəsə
hardan gəldiyini bilib də unudur, bu mühüm məqamı
yaddan çıxardığından onun xatırlanması
ancaq və ancaq şüursuzluq aktına əsaslanır. Mətnin
içindəki ən ixtiyari yerlərdəki enerji
oyandıqca bu ərazidə, necə deyərlər,
"düymələr" titrəşir,
yanıb-sönür. Qəfil yada düşən nəsnələr
dünyaya təzədən gəlir, eyni taleyi yaşamaq
üçün, dərd budur!
Cavanşir YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 22 iyun.- S.11.