Anar Məmmədov “Uşaq
inanmalıdır ki, kuklanın
arxasında insan deyil, elə
kukla özüdür”
"Dördüncü divar" layihəsinin qonağı Abdulla Şaiq adına Kukla Teatrının rejissoru Anar Məmmədovdur
- Anar bəy, sevimli aktyorumuz Ramiz Məmmədovun oğlusunuz. Rejissorluq sənətini
seçməyinizdə atanızın rolu olmuşdu?
-
Atamın sənətindən daha çox qardaşım təsirlənmişdi.
Müəyyən mənada aktyorluq potensialı da vardı. O,
çox istəyirdi ki, aktyor olsun. Atama bu haqda deyəndə
atam dedi ki, əgər məndən yaxşı aktyor olacaqsansa,
ol. Atamın bu sözlərindən sonra qardaşım
özündə bu güvəni tapa bilmədi, hərbçi
oldu. Amma mən, belə deyək də, özümə
inandım.
- İncəsənət
Universitetində kurs rəhbəriniz, müəlliminiz Bəhram
Osmanov olub. Bəhram Osmanovdan nələr öyrəndiniz?
- Bizim Bəhram
müəllimlə indi də həm tələbə-müəllim,
həm də həmkar kimi münasibətimiz var. Mən ondan
indinin özündə də bir çox şeyləri öyrənirəm.
Çünki universitet illərində keçdiyimiz bəzi
şeylər zamanla yaddan çıxır və ya dəyişilir.
Bizim kursumuz isə ümumiyyətlə çox unikal kurs idi.
Çünki dram rejissorluğu fakültəsi olaraq on nəfər
idik. Bu isə rejissorluq fakültəsi üçün həddindən
çox idi. Bəhram müəllimin bizə ilk sualı bu
olmuşdu. "Niyə bu sənəti seçmisiniz?". Həmin
on nəfərdən bircə mən rejissorluq sənəti
üzrə işləyirəm. Bəhram müəllim həvəsli
tələbələrlə də maraqla işləyirdi. O bizə
deyirdi, rejissorluq elə sənətdir ki, bunu öyrətmək
olmur, amma öyrənmək olur.
- Kukla Teatrını seçmək,
uşaqlarla ünsiyyətdə olmaq istəyi necə
yarandı?
-
Universiteti bitirəndən sonra hərbi xidmətə getdim.
Xidmətdən qayıdandan sonra işləmək
üçün Kukla Teatrına dəvət aldım. O vaxt
teatra gələndə teatrın baş rejissoru rəhmətlik
Rəhman Əlizadə mənə dedi ki, universitet illərində
nə öyrənmisənsə, hamısını unut, hər
şeyi sıfırdan başla. Sonralar doğrudan da, elə
onun dediyi kimi oldu.
- Nələri unutdunuz?
-
Bilirsiniz, Kukla Teatrının spesifikası tamam
başqadır. Bu teatrda tamaşa qurmaq daha çətindir,
rejssordan daha çox fantaziya tələb edir. Aktyorlarla iş
prosesi tamamilə fərqlidir. Burada biz hissləri,
duyğuları aktyorlara elə ötürməliyik ki, onlar
kuklaya, kukladan isə tamaşaçıya gəlib
çatsın. Ən böyük tənqidçilərimiz də
elə bizim tamaşaçılarımızdır.
Çünki tamaşa onların xoşuna gəlməsə,
ya ağlayacaqlar, ya da evə getmək istəyəcəklər.
Biz digər
teatrlara tamaşaçı hazırladığımızdan
çiynimizdə çox böyük məsuliyyət var. Bu
baxımdan Rəhman müəllimin sözlərində həqiqət
vardı. 2011-ci ildən Kukla Teatrında işləsəm də,
bu günə qədər öyrənirəm.
- Kuklalarla işləməyin çətinlikləri
nələrdi?
- Bəhram
müəllim bizə canlı insanlarla işləməyin necəliyini
öyrədib. Amma kuklalarla işləməyin çətinliyi
ondadır ki, kuklalar bir simaya malik olur. Onlar düzəlib bizim
teatın səhnəsinə gələndə ya
ağlayırlar, ya da gülürlər. Kukla Teatrı
aktyorunun əsas uğuru isə peşə vərdişinin
olmasındadır. Çünki onlar artıq kuklaya öyrəşiblər.
Kuklaya və yaxud da istənilən taxta parçasına
öz emosiyalarını ötürə bilirlər. Bundan
sonrası isə zəhmətdən və işdən ibarətdir
ki, baxan tamaşaçı bundan sonra danışanın insan
yox, kukla olmasına inansın. Bizim aktyorlarımız
hamısı qara geyinir. Qara geyimdə, üzləri
bağlı olsalar da, bizim aktyorların məharəti
ondadır ki, zalda əyləşəndə biz, sanki
onları unuduruq, görmürük. Buna görə də
Kukla Teatrının aktyoru olmaq digər teatrın aktyoru
olmaqdan çətindir.
- Dram rejissorluğu fakültəsinin
məzunusunuz. Kukla Teatında işləmək sizin
üçün nə qədər maraqlıdır?
-
Bilirsiniz, aktyorlar arasında belə bir fikir əmələ gəlib
ki, Kukla Teatrının aktyoru gedib başqa teatrlarda işləyə
bilməz və s. Amma rejissorlar arasnda belə fikir yoxdur.
Çünki rejissor hər yerdə rejissordu. Kukla Teatrı mənim
üçün o qədər doğma və əziz bir məkandır
ki, başqa teatrlardan olunan dəvətlər, əməkdaşlıq
prosesi mənim ancaq özümü sınamağım
üçün lazımlı ola bilər. O da Kukla
Teatrından çıxmamaq, uzaqlaşmamaq şərti ilə.
- Kukla Teatrının sehri nədədir
ki, sizi həmişəlik ora bağlayır?
-
Uşaqlığımız bitən zaman biz
böyüyürük. Amma bizim teatrda işləyənlərin
əksəriyyəti elə içi mən qarışıq
hamısı uşaqdır. Uşaqlıq itəndə
saflıq da itir. Biz isə həmişə uşağıq.
Tamaşalarımızı uşaq kimi hazırlamasaq, uşaq
kimi rolları ifa etməsək, uşaqlar bizə inanmazlar. Ona
görə də birinci özümüz uşağa
çevrilirik, sonra onları inandırırıq.
- Əsər seçimində Azərbaycan
nağılları nə qədər cəlbedicidir?
-
Yaxşı nağıllarımız var. Sadəcə olaraq
indi biz internet əsrində yaşayırıq. Mən
özüm də valideyn olduğumdan uşaqların internetlə
sərbəst istifadə etməsinin, əcnəbi cizgi filmlərinə,
nağıllarına baxmasının şahidi oluram. Biz
uşaq olanda "Tıq-tıq xanım" nağılına
sakitcə, maraqla əyləşib baxardıq. Amma indiki
uşaqlar bu cür nağıllara baxmırlar. Bugünün
uşaqları avropasayağı, amerikasayağı cizgi filmlərinə,
nağıllarına baxmağa üstünlük verirlər.
Mən də çalışıram ki, bizim
nağılların tərkibinə müasirlik çalarları
da əlavə edim.
- Qədim nağıllara smartfon
yenilikləri daxil edə bilirsiniz?
- Bunlar
mümkündür, amma sözün düzü, mən etmirəm.
Ona görə ki, nağıl elə nağıl kimi
qalmalıdır. Başqa teatrlarda səhnədə rol ifa edən
iki aktyor facebookdan, vatsaapdan və başqa şeylərdən
danışa bilər. Amma nağıla gəlib çatanda
bunu etməyin tərəfdarı deyiləm. Çünki
nağıl artıq real həyat deyil. Biz hansısa
obrazların həyatını nağıl kimi təqdim
edirik. Ona görə də hər şey nağılvari
olmalı, qədimilik assosiasiyası qorunmalıdı.
- Anar bəy, yəqin ki, teatrın
səhnəsində tək qaldığınız,
aktyorları fasiləyə göndərdiyiniz zamanlar olur.
Nağıl dünyasına düşmüsünüz?
- Bunlar
artıq peşə sirləridir (gülür). Amma təbii
ki, iş təcrübəsində siz deyən hallar da olub.
Sonuncu məşqlərdən sonra aktyorlarımız dincəlməyə
gediblər. Və mən səhnədə dekorasiyalarla,
kuklalarla təkbaşına qalmışam. O zaman artıq
öz-özümə sual vermişəm ki, mənim istədiklərim, təxəyyülümdə
olanlar bunlardırmı, yoxsa yox. Elə tamaşalarım var
ki, mən istədiyim kimi alınıb, elələri də
olub ki, ürəyimcə olmayıb, amma sonradan
görmüşəm tamaşaçılar tərəfindən
çox yaxşı qəbul olunub. Nağıl
dünyasında isə olmuşam. Bu çox gözəl
prosesdir. O dünyada ola bilməsən, Kukla Teatrında da
işləyə bilməzsən. Kukla Teatrının sehri var.
- Səhnənin sehri nədədir
ki, ömürlük ora bağlanırsınız?
- Şəxsən
mənim üçün səhnə həyat tərzidir.
Özümü başqa səhnələrdə təsəvvür
etmək istəməmişəm. Başqa teatrlarda tamaşa
hazırlayanda orda artıq mənim üçün çətinliklər
olmur, əksinə, daha asan olur. Düşüncələrim
daha çevik işləyir. Mənim istər kurs
yoldaşlarım, istərsə digər dostlarım
başqa-başqa işlərdə işləyirlər. Hətta
məvacibləri mənimkindən yüksək olan işlərdə
işləyənlər də var. Amma onlar hər gün səhər
saat doqquzda işə gəlib, axşam evə
qayıdırlar. Bu onlarda məcburi bir prosesə çevrilir.
Və haqlı olaraq istirahət günlərini gözləyirlər
ki, dincəlsinlər. Amma mən axşam düşəndə
sevnirəm ki, sabah yenə iş günüdür. Sabah məşqim
var. İnsanın hər səhər işə getməsi ilə
işləməyə getməsi arasında çox
böyük fərq var. İşlədiyim işdən
zövq aldığım üçün istənilən məvacib
də mənim üçün qiymətlidir.
- Yəni həyatınızın mənalı
olması üçün teatr daha əlverişlidir...
- Əlbəttə.
Mən teatrda gördüyüm işdən aldığım
zövqü hansısa ofisdəki işdən və ya dövlət
vəzifəsindən ala bilmərəm. İstəmədiyim
sahədə, işdə işləmək mənim
üçün kədərli olardı. Çünki həyatı
cəmi bircə dəfə yaşayırıq. Mənim atam həmişə
bizə deyərdi ki, sizinlə bağlı iki məsələyə
qarışmayacam. Bir peşə seçiminə, bir də həyat
yoldaşı seçiminə. Çünki bunların hər
ikisi ilə siz ömrünüzün axırına qədər
birlikdə olacaqsınız.
- Hansı nağılları səhnələşdirmək
sizin üçün çətin olub?
- Mən
həmişə çətin işləri, çətin
nağılları, mürəkkəb aktyorlarla işləməyi
sevmişəm. Düşünməyi bacaran aktyorlarla işləmək
çox maraqlıdır. Əgər aktyora bu gün deyilən
söz sabah da deyilirsə, onda iş prosesi mənim
üçün maraqsız olur. Hətta belə olanda mən
inciyirəm də. Çünki özüm məşqdən
sonra axtarışda oluram, çalışıram. Məşq
prosesində qarşılıqlı fikir mübadiləsi
olanda və rejissor kimi mən qalib gələndə, bu qalibiyyətin
təcəssümünü tamaşada görəndə
çox xoş olur.
- "Maşa və Ayı" kimi məşhur
bir nağılı səhnələşdirmisiniz. Uşaqlar
necə qəbul etdilər?
- Bu
tamaşa hazırlanmazdan əvvəl bizim kiçik
tamaşaçılarımız arasında sorğu
keçirdik ki, onlar hansı nağılları səhnədə
görmək istəyirlər. Sorğudan sonra məlum oldu ki,
böyük əksəriyyət "Maşa və
Ayı" nağılını istəyir. Bu nağılla
bağlı konkret çətinliyim ondan ibarət oldu ki,
nağılın ümumi ideyası, sonluğu yox idi. Cizgi
film boyunca Maşa ancaq ayının ardına düşür,
onu incidir və s. Bizim tamaşaçılarımız isə
balaca olsalar belə, mütləq nəticə tələb edəcəkdilər.
Ona görə də nağıldakı müəyyən
mesajları birləşdirib, tamaşanın sonunu müəyyənləşdirdim.
Tamaşaçılar tərəfindən də yaxşı
qəbul olundu. Eksperiment olaraq da yaxşı
alınmışdı.
- Yəqin ki, uşaqları həmişə
it hürən tərəfə yox, işıq gələn tərəfə
aparırsınız...
- Təbii
ki. Biz uşaqları it hürən tərəfə apara bilmərik.
Qorxarlar (gülür). Bu sahənin ən böyük çətinliyi
ondan ibarətdir ki, uşaq inanmalıdır ki, kuklanın
arxasında insan deyil, elə kukla özüdür. Uşaq
buna inanmasa, deməli, tamaşa alınmayıb.
- Amma sizli-bizli uşaqları
aldadırıq...
-
Aldadırıq, əlbəttə. Amma həm də
aldanırıq. Biz həyatda da həmişə
aldanırıq...
- Atanız tamaşalarınıza
baxır?
- Baxır.
Həmişə də tənqid edir, tərif olmur. Mənim ən
yaxşı tamaşalarımı belə, atam tənqid edib.
Düzdür, bizim fikir mübadiləmiz həmişə
demokratik şəkildə keçir. Amma nədənsə, həmişə
o, qalib gəlir. Bu da təbiidir. Çünki o məndən
çox bilir.
- Bir dəfə sizin tamaşalardan
birinin daxili baxışında iştirak etdim. Tamaşadan
sonra teatrın direktoru Rəşad Əhmədzadə
hamını tənqid etdi. Amma sizə tənqidi də
yumşaq şəkildə oldu. Hiss olunurdu ki, sizə
etimadı böyükdür...
- Rəşad
müəllimə mənim böyük hörmətim var və
ona minnətdarlığım sonsuzdur. Çünki hərbi
xidmətdən yenicə gələn mənim kimi cavan adama
birdən-birə o boyda səhnəni həvalə etməsi,
artıq mənim üçün özgüvən
yaratmışdı. Hər teatrın direktoru bunu etməz.
Bunu etməklə Rəşad müəllim mənə
çox böyük yaradıcılıq şəraiti
yaratdı. Mən də çalışıram ki,
yavaş-yavaş bu etimadı doğruldum. Düzdür, əvvəllər
Rəşad müəllim tərəfindən mənim
işimlə bağlı iradlar olurdu. Mən də ondan
inciyirdim, küsürdüm. Hətta bu haqda atama da deyirdim.
Atam isə deyirdi ki, deməli, işində
çatışmazlıqlar var ki, səni danlayır. Amma indi
görürəm ki, o, elə düz edib məni
danlayırmış. Bu gün mən hər işi
canla-başla edirəm. Və hiss edirəm ki, onun
inamını da doğrulduram. Elə olub ki, iş vaxtı
sona çatıb, amma Rəşad müəllim
tapşırıq verib ki, tamaşa bu gün hazır
olmalıdır. Onda mən gecəyə qədər olsa belə,
qalıb işi tamamlamışam, tamaşanı təhvil
vermişəm. Keyfiyyəti aşağı salmadan sürətli
iş prosesini mənə öyrədən Rəşad müəllim
olub.
- Hal-hazırda hansı əsər
üzərində işləyirsiniz?
- Dövlət
sifarişi ilə "Dədə Qorqud"
tamaşasını hazırlayırıq. Burada biz
tanıdığımız Dədə Qorqud olmayacaq.
Çünki bizim tamaşaçılarımız
uşaqlardı. Biz onlara dastanın bütün
boylarını danışsaq, göstərsək, onlar
üçün yorucu olar. Ona görə də fikirləşdim
ki, bir neçə dastanı vəhdət halına salım.
Düşünürəm ki, yaxşı olacaq.
Söhbətləşdi: Samirə
ƏŞRƏF
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 22 iyun.- S.15.