Xətai xətası
Hekayə
Qızılbaşlar xeyli müddət idi ki,
kol-kosları şər qarışan zaman ibadətdəki bəndlərə
bənzəyən bir vadidə düşərgə
qurmuşdular.
Çadırlar qayalıqlar arxasındakı
uzaqdan baxış quşu qondurmayan kiçik meydançalarda
qurulmuşdu. Şah İsmayılın
üç dəvəyə yük olub gətirilmiş kəcavəsi
həmin səmtin ən uca yerində bərqərar
edilmişdi. Yerli şəraitə görə,
həmin başqalarından fərqli şah çadırı
yaşıl rənglərlə məharətlə
ört-basdır edilmişdi. Kənardan
baxanlar yulğunluq hesab edə bilərdi. Kəcavəyə
qədər çadıra bir neçə qayalığı
keçmək lazım gəlirdi ki, onların ətrafındasa
şahın ən sərrast, çevik sərbazları
keşik çəkirdi. Həmin cəngavərlərin
də əsgəri əlbisəsi yaşıla çalaraq
onları yulğun kollarına bənzədirdi. Yalnız onlara başlarını hücum ərəfəsində
qızılı çalmalarla sarımamağa izin
verilmişdi.
Şər
qarışmağa başlamamışdan Lələ
Hüseyn özünü şah çadırı tərəfə
verdi. Yalnız onun
qarşısı ora qədər, yulğunlara bənzədilmiş
sərbazların nizəsiylə kəsilmirdi. Lələ çadır ətrafında dayanıb
şahın dışarı ayaq qoymasını gözlədi.
Günün axşama əyilən
zamanlarında şahın kəcavəsində istirahət
etdiyindən Lələ Hüseyndən, sərkərdələrdən
tutmuş, oba, oymağlardan onlara yeni qoşulmuş sərbazlara
qədər hamı xəbərdar idi. Həmin
zamanlar heç kimin onu narahat etməyə izzəti və cəsarəti
yol vermirdi. Lələ Hüseynə
düşmən səmtindən gələn gizli xəfiyyələri
mühüm xəbər gətirmişdi (bunlar Osmanlı
tacirləri arasındakı qızılbaş əqidələrdən
idi). Lələ Hüseynin, vərdişinə uyğun
həna çəkib, ədva vura bilmədiyi şəvə
saqqalı biz-biz durub ətəkdəki tikan kollarının
iynələrini xatırladırdı.
Axır ki, Şah İsmayıl ayağını
çadırdan kənara qoydu. İnsanları sir-sifətindən
oxumağı da həmin yaşına qədər öyrənə
bilmiş, mükəmməl mütaliə sahibi
qızılbaş başçısı lələsinin
qaratikan koluna dönməsindən quşqulandı. Onun çinədanında həzm edə bilmədiyi
bir xəbər olduğunu, yuvasına tələsən son
quşlara baxa-baxa göydə aldı.
-
Günün hər çağında çadırıma
girməyə iznin olduğunu bilə-bilə, burda ağac kimi
niyə kök atmağa başlamısan?
Səhərin danı qızılbaş
çalmasına bənzəyənə qədər möhlətimiz
olduğundan.
Varlığı udmağa başlayan axşam
qaranlığında, yaşılı qaramtıllaşan
çadır onları uddu.
Üzbəüz əyləşib bir müddət
bir-birinin gözlərinə baxdılar. (Şah İsmayıl öz
ali adamları, ən çox da başqa
xanlıqların elçiləri ilə üzbəüz,
gözbəgöz oturmağa üstünlük verirdi. Bu da
torpaq üzərində öz şətrənc oyununu
başlatmış bir şahın, baş sərkərdənin
ilk kəşfiyyatına bənzəyir, onun ilk təəssüratını
yaradırdı). Şah başının işarəsilə
sözü Lələ Hüseynə verdi.
- Sultan Səlimin
Bağdada təşrif aparan karvanındakı adamımız
mühüm məlumat verdi.
Şah yenə başının işarəsilə
sözünü davam etdirməsini istədi.
- Yavuz firənglərdən
xeyli silah-sursat alıb. Bu dəfə
zalımcasına bir məmləkəti topa tutmaq
iqtidarındadı.
Şah bu dəfə başını dik tutub dilini
işə salmalı oldu. Dili dodaqları arasından söz xəncəri
kimi sıyrıldı:
-
Yaxşı, təklifin nədir?
- Gecəynən
həmlə edib həmin toplara, mərmilərinə sahib
olmalıyıq, yoxsa.
- Yoxsa, əvvəl
leşkərimizi, sonra da məmləkətimizi
dağıdacaq, hamımızı əsir-yesir edəcək,
demək istəyirsən.
Bu
sözləri söyləyərkən başını bir az da dikəldən (həmin an o, insandan daha
çox şahə qalxmış qızıl ilana bənzəyirdi)
şahın qarşısında Lələ Hüseynin
çalmalı başı məğlub bayraq kimi əyildi. Şah da dincəlişində gözlərinin
çimində çimdirməyib xeyli şeir yazmışdı.
Və şairliyinin fələklərlə əlləşən
havası hələ başından tamam-kamal sovrulub
çıxmamışdı. Elə amiranə
sözləri də həmin ab-hava üzərindən oldu.
- Bu barədə
bir kimsənin xəbəri olmuşmu?
- Şahdan əvvəl bir kimsəyə bildirməyə
nə qüdrətim, nə də mərifətim çatar.
- Onda
dodağına dişlərindən otuz iki qıfıl vurub
susmalısan. Bu, əsgərlər arasında
ruh düşkünlüyü yaradıb, burdan
Çaldıran meydanına qədər məğlubiyyət
cığırımızı aça bilər.
- Yəni
top qarşısına, üzbəüz döyüşə
dayan-doldurum tüfənglə çıxmalıyıq?
- Bir də
qızılbaş qeyrətilə, əsas qüvvəmizi
unudursan, lələ. Biz Allah-Taalanın güc
verdiyi qızılbaşlarıq, karvanbasan quldurlar deyilik.
Şah sözlərinin bitdiyini adətinə sadiq
qalıb gözlərini yummağı ilə bildirdi. Bu da onu
canı kimi sevən lələsini, sanki zülmət aləminə
atdı. Ayağını çadırdan
kənara qoyub axşam qaranlığına da batdı. Amma həmin an ordan uzaqlaşa bilmədi. Sanki hansı bir qüvvəsə ayaqlarını
yerə pərçimləmişdi. Həmin
an o özünü insanlığından qabıq qoyub
hörüklənmiş köhlənə bənzədirdi.
Elə köhlən kimi də içinin
bütün tellərini tarıma çəkib kişnəmək
istəyirdi. Bunu bacarsaydı bəlkə də,
canından ağırlığını,
fağırlığını uçura bilərdi. Neyləsin ki, övlad mehri, məhəbbəti
saldığı İsmayıl qərarıyla onun kişnərtisini
də çidarlamışdı.
Lələ şah çadırı önündə
diri gözüylə səhəri açıb, özünə
əməlli-başlı divan tutdu. Qapqara şum yerə bənzəyən
zülməti ağlından su içən gözləriylə
dan sökülənə kimi o ki var şumlamışdı. Güllərə, çiçəklərə
şehdən göz bəxş etmək istəyən gecə,
sanki lələnin varlığını gözlərindən
süzülüb onu nəmləndirmiş və qəmləndirmişdi.
Şaha süfrə açmağa hazırlaşan xidmətkarlar
lələni çadır önündə görəndə
çox da heyrətlənmədilər. Təamları,
adətən, onun baş aşpazı yoxlayıb iznini verirdi.
Amma lələnin kəlamları onları heyrətin
gümüşü girovuna çəkdi.
- Təamları
özüm aparacağam.
Şah İsmayıl qızıl məcməyi ilə
çadırına girən lələnin gəlişinə
təəccüblənmədi. O özü də gecə səhərə
kimi çimir almayıb, səhərki döyüşü
götür-qoy etmişdi. Amma şairliyindən,
gəncliyindən, qızılbaşlıq qürurundan gələn
qanadlı hissləri onu qərarından döndərə bilməmişdi.
Həmin qərarısa şahlığından
məğlubiyyət acısı çəkməyən Səfəvi
hökmdarı deyil, şair Xətai vermişdi. Təamlara, bala-yağa əl vurmamış, lələyə
qərarının acısını bir daha yedirəsi oldu.
- Bir azdan
döyüş şeypurları çalınacaq...
Səhər namazı sonrası əsgərlər
nizamlandı.
Şeyx Nizaməddin nizami orduya müqəddəs kəlamları
nizama düzüb xeyir-duasını verdi. Döyüş meydanına yarım at mənzili
qalmış ordu dayandı meydanın ortasında
döyüş öncəsi şah İsmayılla Yavuz Sultan
Səlimin elçiləri son dəfə
görüşüb hər iki tərəfin son qərarını
bəyan etməli idi. Tərəflərdən
döyüşdən əl çəkmək istəyən
tərəf peşman pulu verməli idi. Bu da az qala şah xəzinəsinə bərabər
bac-xərac demək idi. Üstəlik də,
qarşı tərəfin əbasına bürünməyi bərabərində
idi.
Savaş ərəfəsi hər iki tərəfin millətinin
və hakimiyyətinin başında durandan bir neçə dəfə
məktublaşmalı olmuşdu. Təəssüflər
olsun, həmin namələr barışın həlim yaz
ovqatını yaradıb, süsən sünbüllərini
bitirə bilməmişdi. İçərilərinə
şahların qəzəbləri də qarışdığından
sözlər yavaş-yavaş gicitkana-qaratikana çevrilməyə
başlamışdı.
Meydana ehtiyatla, gözüaçıq gedən
elçilər kor-peşman qayıdası oldu. Və
şeypurlar Çaldıranın dəhşətli cənginin
şeypurlarını çalmağa başladı. Cəng sədalarına qədər Şah
İsmayıl bədnəzərlərdən məharətlə
qaçırılmış (ətrafın kol-kosu ilə gizlədilmiş)
çadırına yol oldu. Qərargahı
arxasına yel qanadlı köhlənlər çidarlayan mehtərləri
görəndə qanı qaraldı. Qəzəbindən
yoğrulan kəlmələri boğazı qovuşduğundan
az-maz at kişnərtisini xatırlatdı.
- Sizə
bu "at!" əmrini kim verib?
Başlarını
şah önündə aşağı dikmiş mehtərlərin
bir-birlərinkindən dal-qabaq düşmüş
cavabları elə bil dodaqlarından deyil, canlarından
çıxdı:
- Lələ
Hüseyn tapşırıq verdi...
Əslində, Lələ Hüseyn bədəbəddə
onun döyüş meydanından uzaqlaşmasının
qayğısına qalırdı. Amma bunu məğlubiyyət
tərəfə yozduğundan şahın qara
qanlarının rəngini sifətinə də
çıxarırdı.
Döyüşləri seyr edə biləcəyi yerdə
əyləşib hələlik qulaqlarını şəkləməli
oldu. Şah ordusunun ən cəsur və çevik
döyüşçülərindən bir dəstəni
düşmən arxasına göndərmişdi.
İrağı - Əcəmdən qayıdan osmanlı
tacirlərinin əlbisəsini geymiş həmin
döyüşçülər, döyüş öncəsi
firənglərdən alınmış topları sıradan
çıxarmalı idi. Həmin ağır
silahların susdurulması hesabı qələbədən
söz açmaq mümkün olardı.
Şeypurlar çalındı. Qızılbaşların
vaveylaları qurdları, quşları uçurub
qaçırdı düşmənlə üzbəüz gəlirdi.
Qarşı tərəfin ləşkərinin meydana
axmadığı Şah İsmayılı
quşqulandırdı. Düşərgəsi önündə əmrinə
müntəzir çapara hövlnak bildirdi.
- Orduya çatdır
ayaq saxlasınlar, top atəşi mənzilinə yetişməsinlər.
Amma həmin əmri çaparlar çatdıra bilmədi. Topların atəşi
ordunu qırıb-çatmağa başladı. Şah İsmayılın xəbəri yox idi ki, onun
karvanı bu dəfə həramilər tərəfindən
deyil, Sultan Səlim Yavuzun mühafizləri vasitəsilə tərk-silah
edilmişdi.
Qızılbaşlar ər meydanında ər
döyüşünə girib qılınc çala bilmədi. Cavabında əməlli-başlı topa
tutuldular. Və Çaldıran meydanında
başlarında qızılbaş çalmaları olan igid cəngavərlər
qızıl qanlarına boyandılar.
Lələ
Hüseyn arxalarınca düşən osmanlı
döyüşçülərini şahın
çadırı səmtindən azdırmaq istəyirdi. Döyüşçülərindən bir neçəsini
şahı meydandan uzaqlaşdırmağa göndərmişdi.
Onları son nəfəslərinə kimi
qılınclarına sarılıb Şah İsmayıla
möhlət qazandırmağa çalışdı.
Şah lələsini uzaqdan seyr edə bildi. O, şəhid
olmamışdan əllərini uca Tanrıya qaldırıb rəhmətini
oxudu. Və içinə tökülən
qanına qarışan meydandakı al qanların
şırıltısını eşitməyə
başladı. Həmin
şırıltı həm də Sultan Səlimlə son məktublarını
xatırladırdı.
Şah
İsmayıl: - Səni əsir alıb Bəyazid meydanına
aparacağam. Orda ya başına
qızılbaş çalması taxacaq, ya boğazını
Bursa ipəyindən kəndirə keçirəcəksən.
Yavuz
Sultan Səlim: - Son səfərin Ərdəbilə, Şeyx
Cüneyd, Şeyx Heydər məqbərəsinə olacaq. Orda ya ətəyindəki daşlar töküləcək,
ya da al-qırmızı qızılbaş qanın
töküləcək.
Çaldıran döyüşü Şah
İsmayıl Səfəvinin müzəffər
yürüşlərinin sonu oldu. Və həmin meydanda
sərkərdə Şah İsmayıl Səfəvi yox,
şair, Şah İsmayıl Xətai məğlub oldu.
Şah İsmayıl Təbrizin əldən-ayaqdan uzaq
bir guşəsinə çəkilib məğlubiyyətinin
acısını yaşayırdı. Həmin misilsiz acı
da əvvəl-əvvəl onun şirin yuxularına öz zəhərini
qata bilmişdi. Özünün
qısamüddətli çimirləri də dəhşətli
röyalarının partlayışı ilə alt-üst
olurdu. Həmin dəhşətlərdən
xilası üçün özü öz təbibliyinə
başlamışdı (Dərdini bildirib dərman istəyən
şah qüruruna sığışdırmırdı).
Həmin müalicəni də qulaqlarına
pambıq tıxamaqla başladı. Çünki dəhşətli
yuxuları heç vaxt səsini eşitmədiyi Yavuz Sultan Səlimin
göy gurultusunu xatırladan, ildırımdan təhlükəli
kəlamları ilə başlayırdı: Yavuz mən deyil, sən
ola bilərsən, çünki onun bu
göy qübbəsi altında ən misilsizini etmisən.
Özbək xanı Şeybaninin başını kəsib
ondan qədəh düzəltdirmisən...
Həmin kəlamlar şahı ikinci dəfə, ən
köhlən atlarınkından da sürətlə, yuxunun yel
qanadında Özbəkistana aparırdı. Qalib Şah
İsmayılla, məğlub Şeybani xanı üz-üzə
gətirirdi. (Əslində, Şah
İsmayıl Şeybani xana əvvəl-əvvəl belə
bir zülmü etmək istəməmişdi).
- Öz
inadı hesabı millətini qılıncdan keçirtdirib,
yuvalarına bayquş qondurmuş xanların yaşamaq
haqqı olmadığını, yəqin ki, bilirsən...
Həmin kəlamlar əbədi yumulmağı ərəfəsi
Şeybani xanın onsuz da qıyıq gözlərinin bəbəklərini
bir-birinə yaxınlaşdırmış, dilini də
dişinə tutdurmuşdu.
Şah İsmayıl məğlub rəqibinin səsini
duymaq istədiyindən, onun mənliyini
daşlamağını davam etdirmişdi.
- Əslində, gərək səni - ən günahkar bəndəvari
Səmərqəndin ən uca minarəsindən asdırıb
cəmdəyini qurda-quşa yem etdirəydim.
Həmin an Şeybani xan da səltənətinin məğlub
məscidlərinin minarələri kimi susmağa
üstünlük vermişdi.
- Amma mən
dünyadan ömür karvanını çəkib getməyi
öz öhdəmə buraxıram...
Başı ilə Səmərqənd qumaşı
üstəki zümrüd dəstəkli buxara xəncərini
və Çin ustalarının əl işlərindən
çini piyaləni göstərmişdi (həmin piyalələr
suya və şəraba zəhər
qatıldığını bildirə bilirdi. Və zəhəri
artıq olduğundan şəffaf piyalənin içindəki
mayenin rəngi boğulmuşdu).
Şeybani xan özünə öz əliylə (ya
köksünə xəncər sancıb, ya ağzını zəhərə
bulayıb dünyadan köçməyi rəva bilməmişdi).
- Əgər günahların dilini lal, qulaqlarını
kar etməyibsə, onda son macalında son istəklərini
söylə.
İnanmıram ki, ulu Tanrının haqq yolundan
azmış bir bəndənin dilindən incivari müdrik kəlamlar
çıxa.
Bax burda, məşhəri öncəsi Şeybani
xanın üzündən içinin qara qanları çəkildi,
sifəti duruldu. Bəbəkləri də aralanıb
dumduru gözlərini göstərdi. Həmin
gözlər xanın içdən nəsə söylədiyini
apaydın göstərirdi. Doğrudan da,
Şeybani xan sözlərinin əvvəlini səsləndirmək
istəmirdi. Bəlkə də, bunu aman diləyəcəyi
tərəfə yozulmağından ehtiyatlanırdı. Bizim dinimiz, böyük Tanrımızın, Həzrət
Məhəmmədə peyğəmbərlik bəxş və
"Quran" nazil edib yaratdığı ən adil dindir və
həmin din öz məzhəbinə görə heç kəsi
günahlandırmamalı idi. Elə ona görə də
ən günahkar bəndələr üçün də
mövlənin qapısı son nəfəsə kimi
açıq qoyulub...
Bundan sonra kəlamlarını səsləndirib, onun
avazını eşitmək istəyən qalib sərkəri
bu istəyindən də məhrum etmədi.
- Ərdəbilli Şeyx Cüneydin nəvəsi,
Şeyx Heydərin oğlu olduğundan, onların
yürüşünü davam etdirdiyindən xəbərdaram.
İlk kəlmələr Şah İsmayıla həm ləzzət
verir, həm də qıcıqlandırırdı. Düşməninin
sözünü deyib ata-babasına rəhmət oxuması
savab zəfəri hesab edib xoşhallanır, onun aman istəyəcəyini
düşünüb çimçəşirdi.
- Ərdəbilin İranın dilbər guşələrindən
olduğundan da xəbərdaram. Oranın zümrüd
meşələri, buz bulaqları olduğundan tacirlərimiz
bizləri xəbərdar edib. Mən sənə
ən əvvəl geri dönərkən Ərdəbildə nəslinizin
türbəsində tövbə namazı qılmaq arzulayıram.
Sonra da buz kimi çeşmələrin birinin
üstə bu qaynar başını yumağı,
soyutmağı diləyirəm. Şairliyindən
də xəbərdaram. Amma hökmdara soyuq
baş, qaynar ürək gərəkdi. Sənin
şairliyin başına vurduğundan, ürəyin də,
başın da bizlərin plov dəmlədiyimiz qaynar qazanlara bənzəyir.
Bu başla goruna salamat baş apara bilməyəcəksən...
...Pambıq
tıxasının da qulaqlarını xoşagəlməz
avazlardan xilas edə bilməcəyini anlayışı
sonrası, ikinci müalicəsinə başladı. Gözlərini yuxulardan qaçırmağa
hazırlaşdı (buna da ən son, ən dəhşətli
yuxusu səbəb olmuşdu. Onu taxta qəfəsdə
Topqapıya Yavuz Sultan Səlimin hüzuruna aparırdılar.
Həmin röyadan hövlnak ayılıb, bir də
əcəli zamanı gözlərini yummağı qərarlaşdırmışdı)
gündüzlər gözlərini çimirlə aldadıb
gecələri oyaq qalmağa başlamışdı. Onsuz da son günlər əlaqə
saxladıqları sadiq bəndələri də çinədanlarında
son bəxərləri, yanına zülmətə
qarışıb özlərini verirdi. Qara
əlbisəli həmin adamları da Şah İsmayıl
özlüyündə insan yarasalarına bənzədirdi.
Hamisinin gətirdikləri xəbərlər də
gecəninkindən də betər, kösöv rəngində
olurdu.
Xatunu Sultan Səlim İstanbulun baş müşdehidi ilə
nikahlandırıb. Xatunu tamam başqa köşkə yerləşdirib,
içi həm din adamı qarışıq bir naməhrəmin
qapısından girməsinə qadağa qoyub.
-
Taxtınıza bir vəliəhdin əyləşməsinə,
tacımızı bir şahzadənin başına
qoymasına izin verməyib.
...İrandan axtarışınızda olan bütün
casuslarını geri çağırıb. (Yəni sizə
təhlükəli kimi baxmağından vaz keçib).
Şah İsmayıl həsrətlə ətrafdakı
meşəyə baxır, yamyaşıl ağaclara qibtə
edirdi. Çünki röyalardan xilası zamanı da
başı fikir dəyirmanına dönüb bir an ona
rahatlıq vermirdi. Gündüzlər həmin
dinclik rəmzi ağacların birinə dönməyi
arzulayırdı. Amma nə fayda.
Fikirlər günlərini birdən-ikiyə, beşə
çatdırırdı, yavaş-yavaş bir gün ona bir həftəyə
bərabər olur, get-gedə də artırdı... Bax beləcə də sürətlə qocalmağa
başlayır və bunu özü də başa
düşürdü.
Çaldıran onu şahlıq taxtından, şairlik
köhlənindən salmışdı. Qızılbaşlığın
zəfər şeypurlarını birdəfəlik
susdurmuşdu.
Gözünü meşəyə tərəf uzanan bir
cığırdan çəkmirdi. Elə hesab edirdi ki, həmin
cığır Ərdəbilə doğru gedir. Günlərin bir günü həmin
cığırla Ərdəbilin buz bulaqlarının birinin
başına özünü yetirmək istəyirdi. O
çeşmələrlə zamanın yüklədiyi
ağırlığı-uğurluğunu tökə bilərdi.
Amma son bahar özünü çatdırıb həmin
son zümrüdü ümid düşərgahını da əlindən
aldı. Həmin yerləri payız dumanı Sultan Səlimin
sis ordusu kimi zəbt etdi. Sonralar torpaq da,
saçı-saqqalı da qırova çəkilməyə
başladı. Və nəhayət, özünü
dünyada necə ömürləri ağ
və qara dəvə karvarlarının səfərindən
ibarət. Onun ancaq və ancaq son qara dəvələrlə
səyahəti qalıb.
Həmin qara dəvələr də onu buz bulaqların
birinin üstə deyil, Şeyx Səfi məqbərəsinə
aparacaq. Şeyx Güneydin, Şeyx Heydərin üstünə.
Bir zamanlar nəvələrinə ümidlə
baxıb söyləmişdilər.
-
Qızılbaşlığın məşəlini sən
yandıracaqsan.
Bu dəfəsə məzarlar susacaq. Böyürlərində rahatlanmağa gələn tifillərinə söyləməyəcəklər:
- Elə sən də söndürdün...
Vaqif Nəsib
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 22 iyun.- S.24-25.