ƏDƏBİYYAT ÜZRƏ
1950-Cİ İLİN NOBEL MÜKAFATÇISI:
Bertran RASSEL
Britaniyalı filosof, məntiqşünas,
riyaziyyatçı, ictimai xadim. 18 may 1872-ci ildə Uelsdə,
Trellek kəndində anadan olub. Daha çox pasifizm, ateizim,
liberalizm və solçu siyasi cərəyan tərəfdarı
kimi tanınır. Məntiqi riyaziyyat, fəlsəfə tarixi
və idrak nəzəriyyəsinə böyük töhfələr
verib. Estetika, pedaqogika və sosiologiya ilə
bağlı nəzəriyyələri ilə geniş
şöhrət qazanıb. İngilis
neorealizmi və neopozitivizminin əsas yaradıcılarından
biri kimi seçilib. İsveç
akademiyasının məsul katibi Anders Esterlinq Rasseli
"rasionalizmin və humanizmin parlaq nümayəndələrindən
biri, Qərbdə azad söz və azad fikir uğrunda qorxmaz
mübariz" kimi qiymətləndirib. Rassel
XX əsrin ən görkəmli məntiqşünaslarından
biri hesab olunur. 1950-ci ildə "azad fikir
ifadəsi, humanitar ideallar uğrunda rəngarəng və qiymətli
yaradıcılığına görə" ədəbiyyat
üzrə Nobel mükafatına layiq görülüb. Görkəmli filosof 2 fevral 1970-ci ildə Uelsdə vəfat
edib.
"Ədəbiyyat qəzeti"
oxucularına Bertran Rasselin Vudro Uayettlə olan bir müsahibəsini
kiçik ixtisarla təqdim edirik.
Vudro Uayett: Lord Rassel, çox xoşbəxt
adam təsiri
bağışlayırsınız, həmişə belə
olmusunuz?
Bertran Rassel: Yox, əlbəttə, yox. Mənim xoşbəxt olub-olmadığım
dövrlər olub. Amma nə yaxşı
ki, yaşa dolduqca xoşbəxt olduğum dövrlər
çoxalır.
- Ən çox xoşbəxt
olmadığınız dövr hansıdır?
- Gəncliyimdə
çox bədbəxt adam olmuşam. Məncə, elə bütün yeniyetmələr bu
cür olur. Söhbət etməyə
dost-tanışım yox idi. Elə bilirdim intihar etmək
duyğusu məni bir an tərk etmir və
özünü bu addımı atmaqdan zorla saxlayırdım,
lakin əslində, bu, belə deyildi. Bəli, elə
güman edirdim ki, çox bədbəxtəm, lakin bu,
yuxularımdan doğan adi hiss idi. Yuxularımda
həqiqətən çox xəstə olurdum və
ölürdüm. Qəribə də olsa,
yatağımın yanında professor Coveti - Balpiol-kollecin magistri
və Platonun tərcüməçisi - görürdüm,
son dərəcə savadlı adam, ailə
dostumuz idi. Ciyiltili səsi vardı və yuxularımda ona son dərəcə
sentimental tonda deyirdim: "Hər halda, bu bir rahatlıqdır,
tezliklə sizdən uzaqlarda olacağam". O soruşurdu:
"Siz həyatı nəzərdə tutursunuz?".
Mən də cavab verirdim: "Bəli, həyatı nəzərdə
tuturam". O da deyirdi: "Əgər bir az böyük
olsaydınız, bu cür cəfəng şeylər
danışmazdınız". Mən də
yatdım və bir də belə cəfəng şeylərdən
danışmadım.
- Xoşbəxtliyiniz
düşünülmüş plan üzrə baş verib,
yoxsa sırf təsadüfdən?
-
Yalnız işimə aid olan xoşbəxtlik
düşünülmüş plan üzrə olub, həyatımın
yerdə qalan hissəsində isə bu impulsu təsadüf nəticəsində
almışam. Amma, təbii ki, işimlə
bağlı düşündüyüm plan olub və onu
uğurla həyata keçirmişəm.
- Sizin fikrinizcə, xoşbəxtliyi
təsadüflərin və impulsun ümidinə buraxmaq
düzdür?
- Ooo! Məncə, bu məsələ böyük mənada
uğurdan və eyni zamanda işlərinizin necə getməsindən
asılıdır. Həyatımda
dözülməz dərəcədə bədbəxt
dövrlər olub (bayaq söylədiyim gənclik
dövründəki məsələdən xeyli sonra), o vaxt
problemlər məni dalana dirəmişdi və işimi davam
etdirmək üçün ilk növbədə onları həll
etməliydim. Heç bir işıq ucu görmədən
iki il sərasər ömrümü həmin
məsələləri yoluna qoymağa sərf etdim və bu,
həyatımın çox bədbəxt dövrləri idi.
- Sizcə, xoşbəxtliyi təmin
edən nədir?
- Məncə,
əsas dörd amil var. Lap birincisi - sağlamlıqdır,
ikincisi - maddi imkandır ki, bütün ehtiyacları dəf edə
biləsən, üçüncü - xoşbəxt şəxsi
münasibətlər və dördüncü - uğurlu
iş.
- Bəs nədən sağlamlıq?
Nədən ona bu qədər böyük əhəmiyyət
verirsiniz?
- Məncə,
siz çox sağlamsınızsa, mütləq xoşbəxtlik
qaçılmazdır. Xəstəlik insan düşüncəsinə
təsir edir və adamı özünü bədbəxt hiss
etməyə sürükləyir. Müəyyən
xəstəlikləri ciddi qəbul etməmək olar, amma
hamısını yox.
- Necə bilirsiniz, sağlamlıq
sizi xoşbəxt edir, yoxsa xoşbəxtlikdən
sağlamlıq doğur?
- Məncə,
əgər sağlamsınızsa, bu sizi xoşbəxt edir,
amma başqa səbəblər də olur. Mənə görə
bədbəxt adamla müqayisədə xoşbəxt adam təsadüfən xəstələnə
bilər.
- Bəs deyə bilərsinizmi gecəni
rahat yatanda səhərlər özünüzü daha
xoşbəxt hiss edirsiniz, yoxsa gecəni narahat yatanda?
- Əlbəttə, rahat yatanda.
- Gəliri xoşbəxtliyin növbəti
amili hesab etmək olarmı? Bu amil nə qədər
vacibdir?
- Bu,
alışdığınız həyat səviyyənizdən
asılıdır. Əgər kifayət qədər
kasıb yaşamağa alışmısınızsa, o zaman
böyük gəlirə ehtiyac yoxdur. Lakin
əksinə, çox imkanlı həyata
alışmısınızsa və gəlirləriniz sizi qane
etmirsə, özünüzü bədbəxt hesab edəcəksiniz,
yəni bu, vərdişdən asılıdır.
- Bəs bu, adamı durmadan pul
arxasınca yüyürməyə sövq etmir?
- Deyərdim
ki, belə hallar tez-tez baş verir. Varlı adamlar iş
başında ölməkdən qorxurlar və bu cür təsadüflər
tez-tez olur.
- Yəni lap böyük pullar da
mütləq xoşbəxtliyə səbəb deyil.
- Bəli.
Mənim fikrimcə, pul -
özü-özlüyündə minimal şərtdir və
siz onun haqqında həddən çix düşünmək
istəmirsiniz. Əgər onun haqqında həddən
çox düşünməyə başlasanız bu sizi
narahat edəcək.
- Dediklərinizdən belə
çıxır ki, kimsə tənbəlliyi ilə xoşbəxt
ola bilir, bir başqası isə işinin
azlığı ilə?
- Bəli,
lakin mənim təcrübəmdən çıxarış
etsək, o zaman siz xoşbəxt ola bilməzsiniz.
Yaxşı, uğurlu, çətin işin nəticəsi
adamı gerçək mənada çox xoşbəxt edə
bilir və ağlım kəsmir ki, tənbəl adam nə vaxtsa belə bir hissi yaşaya bilər.
- Əgər sizə
çox ağıllı olmamaqda böyük zövq var desəydilər,
buna necə reaksiya verərdiniz?
- Belə
bir şeyə getməzdim. Ağıllı
olmamaqda heç nə məni cəzb etmir və bunda heç
bir zövq görmürəm. Yox, mən ağla
üstünlük verirəm!
- Necə bilirsiniz, fəlsəfə
xoşbəxtliyi təmin edə bilir?
- Əgər fəlsəfə sizi maraqlandırırsa və
ondan başınız çıxırsa, təmin edir, əks
halda bu, bənnanın kərpic hörməyinə bənzəyir. Ümumiyyətlə,
yaxşı bildiyiniz hər şey xoşbəxtliyi təmin
edir.
- Hansı hallarda qibtə hiss
edirsiniz?
- Hə,
qibtə... Bu hiss bir çoxu üçün bədbəxlik
mənbəyidir. Rəssam Heydonu
xatırlayıram, o qədər yaxşı rəssam
olmayıb, amma olmaq istəyib. Gündəlik tutub və
orada yazıb: "Özümü Rafaellə müqayisə
etdim və bədbəxt bir səhər yaşadım".
- Qibtə ilə bağlı fikirlərinzi
daha ətraflı izah edə bilərsinizmi?
-
Onları xoşbəxt edə biləcək çox şeyi
olan əksər adamlar, başqalarının onlardan daha
imkanlı olduğunu düşünüb narahat olurlar. Kiminsə daha yaxşı maşını və
yaxud bağı olduğunu zənn edirlər. Ya da daha münasib şəraitdə yaşaya biləcəklərini,
başqa işdən daha yaxşı xeyir götürə biləcəklərini
düşünürlər. Amma əslində,
əldə etdiklərinə sevinməli və bundan xoşbəxt
olmalıdırlar. Bəs onlar nə edirlər?
Belə bir zövqdən imtina edir,
ağıllarını gərəksiz qibtə hissi ilə
yükləyirlər.
- Darıxmaq... Sizcə,
darıxmaq nə qədər vacib amildir?
- Məncə,
çox vacib amildir, amma deməzdim ki, bu hiss yalnız insanlara
aiddir, çünki zooparkda meymunları müşahidə edərkən
mənə elə gəlib ki, onlar da darıxır, lakin
başqa heyvanların da darıxa bildiyini deyə bilmərəm.
Düşünürəm ki, yüksək
intellekt çox mühüm məsələdir. Bunu vəhşilərin simasında görmək
olur, onlar ilk dəfə sivilizasiyalı insanlarla təmasa girəndə
daha çox alkoqol qəbul etmək istəyirlər. Onlar bunu "İncil"dən,
"Tövrat"dan çox istəyirlər. Ya da mavi
muncuqlar: ona görə istəyirlər ki, bu əşya
onların darıxmasına bir müddət son qoyur.
- Elə fikirləşirsiniz ki,
çox adam bədbəxt olduğu
üçün özünü aldadır?
- Bəli,
məncə, lap çox adam
özünü aldadır.
- Necə
düşünürsünüz, həbsxanada xoşbəxt,
ya da bədbəxt olmaq mümkündürmü? Özünüz də orada olmusunuz.
-
Ömürümün çox yaxşı günlərini həbsxanada
keçirmişəm, lakin o zaman hələ həbsxana həyatındakı
çətinliklərdən xəbərim yox idi. Əqli
işlə məşğul olmağa öyrəşən adam üçün ora çox çətin,
fiziki işə alışmış adam üçün isə
çox asan yerdir, çünki alışdığın
intellektual işdən uzaq düşmürsən.
- İnsanların bir-birlərindən
götürüb təkrarladıqları formullara necə
baxırsınız? Uzun
və xoşbəxt yaşamaq formullarını nəzərdə
tuturam.
- Uzun ömür yaşamaq tibbi məsələdir və mənim demək istədiyim faktlardan asılı deyil. Müəyyən sistemləri müdafiə edənlərdən çoxlu ədəbiyyat alıram. Deyirlər ki, onların dərmanını qəbul etsəm, saçlarım yenidən qaralacaq. İnanmıram belə bir şeydən xoşum gələr, çünki əminəm, saçlarımın ağlığı insanların mənim həqiqət söylədiyimə əminliyini daha da artırır.
Tərcümə
etdi: Əyyub QİYAS
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 22 iyun.- S.32.