Həmişə müasir şair
Poeziyanın
qəribə, yazılmamış bir qanunu var: o şairlər
ki, müəyyən müddət ərzində dəbdə
olan mövzularla oxucu kütləsinin rəğbətini əldə
edib geniş auditoriya marağını qazanır, hətta
dövlət səviyyəsində təqdir olunur - onlar
yalnız həmin müddətin, qısa bir zaman kəsiyinin
şairi olurlar. Təəssüf ki, bu gün də
belə şairlər var. Amma o şairlər ki,
"İdrakın zirvəsindən, hissin
yanğınlarından keçir", şeirinin yolu "əsrin
ahəngi-vəzni"dir, ən böyük
mükafatını alqışlardan, gül dəstəsindən
deyil, şeirlərinin özündən alır - onların
şair tərcümeyi-halı bitib-tükənmir. Əli Kərim bu ikincilərdəndir.
Yaşasaydı
- bu il Əli Kərimin 88 yaşı olacaqdı və
çox qəribədir ki, mən bu yaşda Əli Kərim
adlı qoca bir şair təsəvvür eləmirəm..
Yaşasaydı - bu yaşda Əli Kərim
üz-gözü qırışmış,
saç-saqqalı ağarmış, yenə utanan,
sıxılan, tərifdən qızaran bir şəxs
olacaqdı və mən bu şəkildə Əli Kərimi
görmək istəməzdim.
Deyə bilmərəm, bu yaşda Əli Kərim yenə
gözəl şeirlər yazacaqdımı, poeziyada
möcüzələr yaradacaqdımı? Yenə
laqeydliyin, biganəliyin, yaşaya-yaşaya unudulmağın pəncəsində
sıxılacaqdımı? Təsəvvür eləmirəm...
Görəsən,
bu yaşda da Əli Kərim yenə görünməməyə
can atacaq, iclaslarda axırıncı cərgədə
oturacaqdımı?.. Və
güman ki, heç vaxt xalq şairi olmayacaqdı.
Amma bir şey bilirəm ki, Allahın ona bəxş
etdiyi bənzərsiz istedadı və Əli Kərim statusunu
o, heç vaxt qeyb etməyəcəkdi.
Yaşasaydı
əgər... Amma Əli Kərim kimi şairlər
bu qədər çox yaşamırlar. Necə ki,
Puşkin, Lermontov, Müşfiq kimi şairlər
...
Ölümdən
- xəyanət pis,
Ölümdən
- rəzalət pis.
Bəzən
necə gözəlsən,
Ölüm,
sən ey səadət!
Bəli, ölüm Əli Kərimlə zaman, Əli Kərimlə
dünya, Əli Kərimlə bizim aramızda bir çox sədləri
vurub uçurdu. Zaman Əli Kərimi elə 38
yaşındaca saxladı (Puşkin də bu yaşda dueldə
öldürüldü), qocalmağa qoymadı. Dünya Əli Kərimin ölümünə
qıydısa, şairin ölməzliyini etiraf etdi. Çünki Əli Kərim O Dünya-Bu Dünya
arasındakı mənzilin zamanca sonsuzluğunu isbat edən
şairlərdən biridir. Biz isə bu qəfil
ölümdən ayıldıq. Və
başladıq ondan böyük şair kimi danışmağa.
Halbuki, ölümündən neçə il
qabaq Əli Kərim cavan yaşda dünyadan getməyin
böyük faciə olmadığını etiraf etmişdi:
Bəzən
haqq qazanır insan öləndə,
Hətta unudulur ağır günahı.
Hamıya
dərd olur "cavan getməyi",
"Olduqca az görüb, az yaşamağı".
Deyirlər:
"Bilsəydik, ayıq olardıq,
Onu
qoyardıqmı heç gözdən iraq?
Hər
bir dərdinə də çarə qılardıq,
Nə bilək,
o belə az yaşayacaq?".
Eh, bu
gün nə qədər xəyala daldım,
Eh, qəlbim
nə qədər alışdı, dindi.
Sən mənim
qədrimi biləsən deyə,
Bu cavan yaşımda ölümmü indi?!
Altmışıncı illər hələ başa
çatmamış Əli Kərim dünyasını dəyişdi. Onun qeyri-adi
poetik istedadını ilk dəfə böyük şairimiz Rəsul
Rza duymuşdu. Əli Kərim sağ ikən
o, ədəbi gəncliyin axtarışları ilə
bağlı bir sıra məqalələrində onun şeirlərindən
söz açmış, bu şeirləri haqsız yerə tənqid
edən həmkarlarına və tənqidçilərə
tutarlı cavablar vermişdi. R.Rza Əli Kərimin
ölümündən sonra da ona məqalələr həsr
etdi və o məqalələrin birində yazmışdı:
"Mən Əli Kərim haqqında danışanda
keçmiş zaman formasına müraciət eləmək istəmirəm.
Çünki o, canlı şair kimi, insan kimi bu
gün də yaşayır. Əgər
şairin yaşamağı, varlığı onun sənəti
ilə, onun əsərləri ilə ölçülürsə,
onunla müəyyən olunursa, deməli, Əli vəfat eləməmişdir.
Əli sağdır. Əli
bu gün də bizim sıramızdadır".
"Deyə bildiklərinin, demək istədiklərinin
az-çox az bir hissəsini" (R.Rza) deyə bilən Əli
Kərim öz qısa yaradıcılığı ilə
poeziya tarixində mənalı bir səhifə açdı. Bu səhifədə
orijinal, intellektual bir şairin poetik dünyası əks
olunmuşdur. Vəfatından keçən 50 il ərzində Əli Kərim poeziyasından
çox söz açıblar, hətta
sağlığında az qala onu ittiham edənlər də
Əli Kərimin böyük şair olduğunu etiraf ediblər.
Dahi
Belinski məqalələrinin birində yazırdı ki:
"Hər bir poetik əsər şairin bütün
varlığına hakim kəsilən qüdrətli fikrin məhsuludur.
Əgər biz belə hesab etsəydik ki, bu fikir şairin ancaq
əqli fəaliyyətinin nəticəsidir, bununla biz təkcə
incəsənəti deyil, həmçinin incəsənətin
mövcud ola bilməsi imkanını da məhv
etmiş olardıq. Təbiətinə görə şair
olmayan adamın uydurduğu fikir dərin, həqiqi, hətta
müqəddəs də olsa, fərqi yoxdur, onun əsəri
yenə də cüzi yalan, saxta, eybəcər və cansız
çıxacaq, heç kəsi inandırmayacaq, ifadə
etdiyi fikrin bütün düzgünlüyünə baxmayaraq,
hər kəsi məyus edəcəkdir!".
Əli Kərimi də bir şair kimi səjiyyələndirən
məhz poetik fikir idi. O, heç bir şeirində zorla fikir
quraşdırmamış, həmişə fikrin özü
onu səfərbər etmişdir. Bir zamanlar
"intellektual poeziya" anlayışı ədəbi
mübahisələrdə tez-tez işlədilirdi və bəzən
bunu ancaq şeirdə dərin fikir söyləmək dərəcəsinə
qədər məhdudlaşdırırdılar, yəni belə
çıxırdı ki, şeir ancaq fikir naminə
yazılmalıdır. Ancaq şeirdəki
fikrin mahiyyəti məsələsinə gəldikdə burada
bir həqiqət unudulurdu-mücərrəd ideya ilə poetik
ideya tamam başqa-başqa şeylərdir. Belinski demişkən, birincisi ağlın məhsuludur,
ikincisi isə məhəbbətin, ehtirasın, ürəyin.
Yəni ağlın gücü, qüvvəsi
ilə nəsə bir fikir quraşdıra bilirsən, lakin bu
fikir ehtirasla, məhəbbətlə
aşılanmalıdır. Fikrin poetikliyi də,
obrazlılığı da belə yaranır:
Baxdım,
bulağa
baxdım.
O, yox idi
elə bil.
Görünmürdü havatək.
(Bəlkə elə su deyil!).
O, duruydu,
O,
safdı.
Ən ülvi bir arzutək.
Özü
görünmürdü ki,
Dibindəki,
rəngarəng
əfsanəni
tez görək.
Bu şeir müəyyən mənada Əli Kərim
poeziyasını səciyyələndirə bilər. Doğrudan da,
onun poeziyası duru, saf bir bulaqdı ki, dibi də, görə
bilmədiyimiz dərinliyi də poetik bir nağıldı, əfsanədi.
Mən Füzulini çox sevirəm. Neçə
illərdir ha istəyirəm bu sevgimi bir yazıda ifadə
edim. Bacarmıram. Böyük
poeziya qarşısında sən ancaq heyrət etməli və
susmalısan. "Heyrət ey büt, surətin
gördükdə lal eylər məni" - Füzuli. Eyni hissi mən Əli Kərimin poeziyası
qarşısında da keçirirəm. Əli
Kərim poeziyası da Füzuli poeziyası kimi möcüzələrlə
doludur. Əli Kərim də sözü mərtəbəyə
mindirməkdə, ona dirilik bəxş eləməkdə dahi
Füzulinin ən layiqli şagirdlərindən biri idi.
Həsrətin
araya atdı dağ, dərə,
Sönən işıq oldun, batan səs oldun.
Qayıt,
mənim gülüm, qayıt, bu yerə,
Ey mənim
istəyim, nə gəlməz oldun!
Qayıt,
yerinə qoy Ayı, Günəşi-
Yenə olduğu tək görüm həyatı.
Qayıt,
gözüm nuru, könlüm atəşi,
Qayıt,
sahmana sal bu kainatı!
Əli Kərimin "Qayıt" şeirini
bütün zamanlar üçün ən gözəl sevgi
şeirlərindən biri hesab etmək olar. İnsan istəyini, sevginin
müqəddəs hiss olduğunu bu qədər poetik, bu qədər
şairanə ifadə eləmək... möcüzə deyilmi?
Füzuli
haqqında şeirin birinci misrası:
Dünya səni qocaltdı, yaşıdın olsun deyə.
Nə qədər obrazlı deyim. Füzuli
öz müdrikliyi, əbədiliyi ilə dünyadan da
qocaymış. Bunu ancaq böyük söz ustası
Əli Kərim deyə bilərdi...
Fikrimcə, Əli Kərim şeiri XX əsr Azərbaycan
poeziyasında sözün dirilməsi, ehya olunması,
sözün roeziyaya çevrilməsi kimi böyük bir
missiyanı həyata keçirdi. Sovet poeziyası
Sözün gizlinlərdə qalan potensialının tam
qüvvətlə üzə çıxmasına
böyük maneə yaradırdı. Səməd
Vurğunun və digər ustad şairlərimizin poetik hünəri
sayəsində şeir lisanımız xəlqiləşdi,
amma etiraf edək ki, dilimizin bədii təsvir arsenalı,
obrazlar, metaforalar, məcazlar qatı tam açılmadı.
"Bu dildə varlığın hər sədası var"
- bu Əli Kərimin misrasıdır və həmin misra - dərk
olunmuş zərurət tam reallığı ilə ilk dəfə
Əli Kərim poeziyasında öz bəhrəsini verdi.
O zaman -
deyəsən, vaxt qovuşanda
Şeirlə musiqi bir ucalırdı.
Bütün
könüllərin sifarişilə
Damcılı bulaqda Habil çalırdı.
Elə
bil köksündən çəkib çıxarır
Titrək kəmanəni bir xəncər kimi.
Qanı,
kəlamı
Töküb titrədirdi hər gümüş simi.
Sözlü
ürəyinə əyib başını,
Hər
bir adiliyə yumub gözünü
Çalır,
yırğalanır səs dəryasında.
O
çalmır elə bil...
Unutmuş
bizi,
Dərin bir yuxuya yuvarlanıbdır.
Hansı əsrdəsə
ilişib qalıb,
Neçə əsrdir ki, xumarlanıbdır.
Mahir kaman ustası Habil Əliyevə həsr olunmuş
bu şeir sözlərin, söz birləşmələrinin, misraların
necə ahəngdar bir şəkildə birləşib poetik vəhdət
yaratmasının əyani sübutudur. Hələlik
şeirin yalnız ilk üç bəndini təqdim elədik,
amma bu üç bənddə elə buradaca bitə, sona vara
biləcək bir tamlıq var. Şair həm Habilin zahiri
görünüşündə üzə çıxan
daxili dünyasını əks etdirir, həm də əsrləri
dilə gətirir. Habil həm bu
dünyanın - bu əsrin adamıdır, həm də ötən
əsrlərin. Davam edək:
Əli kəmanədir,
kəmanə-əli.
Çalır
kamançanı
Kəmanə özü.
Gözümdə
ilk məna dəyişir,
dönür,
Dünya düşəcəkmi sahmana özü?
Elə
bil unudub "Segah"ı Habil,
Qırılsa musiqi o neyləyəcək?
Habil ilan
dili çıxarır, nədir,
Arzu qızmarında ilantutantək.
Ürəyi
çırpınır barmaqlarında,
Onlardan tökülür simlərə nəbzi.
Özü
də bilmir ki, çalır
ya
çalmır;
Nə
dünyanı görür Habil,
nə
bizi.
Bu üç bənddə isə Habil kamanının
sehri canlandırılır. Habilin kamana, kamanın
Habilə çevrilməsi "prosesi" sözlərin
yaratdığı çoxçalarlı məcazların
bir-birini əvəz etməsində üzə
çıxır. Misralar arasından Habil
kamanının yanıqlı səsini də eşidirsən.
Əli Kərimin bənzərsiz şair istedadı onun ənənəvi
mövzulara münasibətində, daha doğrusu, bu
mövzulara orijinal şair deyimlərini qatmasında da nəzərə
çarpır. Təsəvvür edin, minillik Azərbaycan
poeziyasında Ana mövzusuna müraciət etməyən bir
şair tapılmaz. Ancaq Ana haqqında
yazılan şeirlərin çox böyük bir hissəsi
unudulmuşdur. Əli Kərim isə deyilənləri
təkrar etməmiş, poeziyada öz ana obrazını
yaratmağa müvəffəq olmuşdur. Budur, onun
üç bəndlik "Ana" şeiri:
Demirəm
göy kimi ucadır adın,
Yox, yox, alçalmasın söhbətin, sözün.
Sən
ki, yaranışdan oxşar olmadın,
Ancaq özün kimi böyükdür özün.
Əyilib
alnından öpəndə hərdən,
Könül dodağıma bir də öp, - deyir.
Ağarmış
saçına əl vuranda mən
Əlim Şah dağının başına dəyir.
Bu şeir 1952-ci ildə qələmə alınıb və
əgər həmin ildə ana mövzusunda yazılan əksər
şeirləri nəzərdən keçirsək, doğrudan
da, Əli Kərimin bu mövzuda bir kimsəyə bənzəmədiyinin
şahidi olarıq. Xatırlayaq ki, Əli Kərimin 1954-cü ildə
yazdığı "Qaytar ana borcunu" şeiri ənənəvi
poeziyada təzə söz demək, oxucuda təzə hiss,
duyğu, emosional əhval-ruhiyyə yaratmaq və şeirin
böyük auditoriya qazanmaq imkanına malik olması
baxımından misilsiz bir nümunə idi. Deyim
ki, onun "Atamın xatirəsi" adlı şeiri də Azərbaycan
poeziyasında Ataya həsr olunan ən gözəl şeirlərdən
biridir.
Əli Kərimdən söz açan əksər tədqiqatçılar
onu "assosiativ poetik təfəkkürə" malik şair
kimi səciyyələndirmişlər. Assosiativ
şeirdə bədii təsvir vasitələri-təşbihlər,
istiarələr qəfil və gözlənilməz mahiyyəti,
səciyyəsi ilə seçilir. Obrazlılıq,
sözün poetik incəliyi assosiativ şeirdə ən
önəmli xüsusiyyətdir. Ə.Kərim dünya ədəbiyyatında
gedən prosesləri izləyirdi, o, şeirin zamana görə
dəyişməsini, yeni mənalar kəsb etməsini
çox yaxşı bilirdi və "İntellekt və
poeziya" adlı bir yazısında deyirdi: "İndiki
mürəkkəb bir dövrdə hər şair, xüsusən,
ədəbiyyata mübarək qədəmlər atan şair
çox çətin problemlər qarşısında
qalır. Bunu lazımınca dərk edənlər, gələcəkdən
də o yana bir gələcək
görür, arxasındakı zəngin keçmişi də
götürüb irəli gedə bilir. Enşteynin
bir sözü məni həmişə heyrətləndirir və
ruhlandırır. Sual veriləndə ki, bu elmi zirvəyə
çatmaq üçün sənə kim
daha çox kömək etmişdir, o deyib: Dostoyevski. Qəribədir, alim yox, yazıçı. ..Nisbilik nəzəriyyəsinin kəşfi zamanı
alimə təsir eləyən böyük Dostoyevski
psixologizmindəki ruhi "zəncir reaksiyası",
kompozisiya paralelləri və polifoniya olub. Elm
təkcə formulalar cəngəlliyi, şeir-qafiyələr,
rədiflər, bəndlər, beytlər yığnağı
deyil. Bu cür şeiri əlifbanı bilən hər adam yaza bilər. İztirabdan, narahatlıqdan
yoğrulmuş şeir başqa şeydir!".
Budur, Nəsiminin ölümünə, daha doğrusu, ölməzliyinə
həsr olunmuş "Şəhidliyin zirvəsi"
şeiri:
Altı
yüz ildir idrak
çırpınır pələng kimi.
Nərə
çəkir,
ağlayır,
tapa
bilmir ki,
bilmir -
o bir
sirri-Xudanı.
Sirri-Xuda
Tanrıdır, gözəgörünməz İlahidir. Bunu həm adi mənada, həm də daha geniş mənada
anladıqda insan idrakının Sirri-Xudaya - onun möcüzələrinə,
sirlərinə gücü yetmədiyi, izah edə bilmədiyi
anlamı yaranır. Yəni Allah insanı
xəlq edir, ancaq hər insanın özü də bir sirdir,
möcüzədir. Ancaq Yaradılan onu
Yaradana - Sirri-Xudaya oxşayır. Necə ola
bilər ki:
Təpədən
dırnağadək
soyalar
bir adamı;
Necə ola dinməsin,
Böyük
əqidəsindən
Bir misralıq enməsin.
Gözündən
bir nöqtə yaş
sinəsinə düşməsin.
Qaşları
çatılmasın
bir
xırda vergül qədər.
Diri-diri
soyulsun,
əqidədən keçməsin.
Altı
yüz ildir bəşər
ağrılardan inildər.
Altı
yüz ildir bəşər
düşünər,
çatmaz yenə
Məşəqqətli
ölümün
Nəsimi zirvəsinə.
Əli Kərim modernist şair idimi? Bəli! O, mümkün qədər
şeirdə artıq şablonlaşmış ifadə vasitələrindən,
çeynənmiş söz biçimlərindən imtina
edirdi, amma elə ənənəvi şeirin özündə
yeniliklər icad edirdi. Çünki:
XX əsr!
Dağ,
Dağ
boyda bir kəlmədir...
Onun
yamacına mən
dirsəklənib düşündüm...
Başıma
ulduz yağan
qalaktikaya
döndüm.
Gördüm
ki, azalıbdır
məsafələr minə bir.
Gördüm
ki, şeirin vəzni
daha
meridian deyil,
Nə də
axıcılığı
təyyarə sürətidir.
Bu misralar o zamankı modernist ruhlu gənc Azərbaycan
şairlərinin manifesti kimi səslənirdi.
Əli Kərim öz zamanında da müasir şair idi,
indi də müasir şair olaraq qalır, gələcəkdə
də belə olacaq, çünki şeir hansı dövrdə
yazıldığından asılı olmayaraq həmişə
öz bədii-estetik təravətini və səviyyəsini,
mükəmməlliyini qoruyub saxlamalıdır. Zaman, dövr,
mühit dəyişə də bilər, cəmiyyətdə
yeni sosial münasibətlər yarana bilər, amma şeir
öz yaşarılığını qorumalıdır və
bu mənada Əli Kərimi bütün sonrakı zamanlar
üçün yaşadan şeirlər çoxdur.
Sevdiyim
şairlərdən biri - Ramiz Rövşən deyir ki: "Əli
çox böyük istedad idi. Əlinin qədrini
mühit də bilmədi. Şair
özünü qorumağı bacarmalıdır. Şair gərək həyatını elə qursun
ki, hər şey onun sənətinə qulluq eləsin. Əli daxilən çox tənha bir insan idi. Son 50 il ərzində mənə elə gəlir ki,
Azərbaycan poeziyasında Əli Kərimdən böyük
itki olmayıb".
Amma Əli Kərim öz qısa ömrüylə Azərbaycan
poeziyasında bir tarix yazdı, sözün Əli Kərim
zirvəsini yaratdı. Böyük şairimiz Bəxtiyar Vahabzadənin bu
sözlərilə yazını bitirək: "Əli Kərimin
şair ömrü onun ölümündən sonra
başlanır, o, həm də gələcək zamanların
şairidir".
Vaqif
YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 29 iyun.- S.6-7.