Çingiz Əlioğlunun naturadan poeziyaya adlamış
qəhrəmanı - Müqəddəs Məryəmdir,
satqın İuda
Çingiz Əlioğlu ədəbiyyata
gəldiyi zamandan etibarən ədəbi fikrə yeni, sərbəst forma və ifadə, milli dəyərlər, psixologizm,
fəlsəfilik, altmənalılıq
kriteriləri ilə şərtlənən modernist estetikanı
gətirmiş şairdir. Onun iki fərqli dönəmdə
yazdığı şeirlər
ciddi üslubi poetik eyniyyəti ilə səciyyələnir,
ədəbi təmayüllərə,
dünya cərəyanlarının
poeziyada təzahürü
baxımından diqqət
çəkir. Sovet
epoxasında romantizm, simvolizm estetikasını formalaşdıran xətlə
seçilmiş Çingiz
Əlioğlu 90-cı illərdən sonra yeni şəkil alan poeziya üfüqündə
də özünü
rahat hiss etdi. Onun bu vaxta qədər
düşüncə sərbəstliyi
kontekstindən fərqlənən
mətnləri təbii
olaraq formada sərbəstliyə gətirib
çıxardı, ənənə
buxovunu çoxdan qırmış şair müstəqillik dönəmində
daha konseptual olaraq yeni poetik
konstruksiyalılığa yön
aldı. Çingiz Əlioğlunun
poeziyasının əsas
keyfiyyətlərindən biri
antitezalar üzərində
qurulmasıdır. Bunu yalnız
yaradıcılığına xas özəllik kimi qeyd etmirəm,
şairin əsas poetik kredosu ümumən, həmin dalğanın içindədir.
Müstəqillik dönəmindən
sonra postmodern düşüncə
tərzinin, sərbəst
şeir şəkillərinin
ən gözəl nümunələrini meydana
qoyan Çingiz Əlioğlu, eyni zamanda hecanın da kamil örnəklərini
yaradır, həmçinin
"Əlvida, on birlik
heca şeirim..."də bu vəznin
meydanının daralmasına
xəfif kinayə ilə etiraz edirdi: "Yenilik" aşiqi, naşı "şəyirdlər"/Nəzmin
ağ bəhrində sərbəst üzürlər./Bax, meydan
sulayır, at səyirdirlər/Sənə əski deyir, ağız büzürlər".
Bütün bunlar öz yerində, əsas məqamlardan biri də Çingiz Əlioğlunun poeziyasının
ideya yüklü olmasıdır. Rus semiotiki Y.M.Lotmanın
90-cı illərin əvvəllərində
səsləndirdiyi maraqlı
fikri vardı. O bildirirdi ki, "incəsənətdə ənənəvi
forma məzmun duallığı
artıq müvafiq strukturda reallaşan ideya anlayışı ilə əvəz olunmalıdır. Çünki bədii mətn özü mürəkkəb
quruluşlu bütöv
bir məna olduğu üçün
onun elementləri də məna yüklüdür". Çingiz Əlioğlunun
poetik üslubu ideyanı obyektiv semantika ilə ifadə etməyə meyillidir. Çox şairlərin təsvir predmetinə çevirdiyi kiçik obrazlara Əlioğlu makro poetik anlam qazandırmaqla
ideyanın ifadəsinə
nail olur. Onun "Yol gedən
qadın" şeiri
var. 2002-ci ildə yazılıb
bu şeir. Bu dönəmdə (elə indi də!)
qadın, sevgi mövzuları zamanın
ultramodern dəbinə uyğun
olaraq hər kontekstdə şeirin predmetinə çevrilirdi.
Burada epataj səciyyə də vardı, hirsin, qəzəbin gətirdiyi aqressiv
ton da, eyni zamanda ənənəvi poeziyanın təcəssümə
çevirdiyi sevilən,
sevən lirik "mən" də. Çingiz Əlioğlunun
qadın obraza münasibəti bunlardan heç birinə bənzəmirdi:
Bütün iradəsi ovuclarında,
Yığıb yumruğunu sıxıbdır
bərk-bərk.
Zərif
barmaqların şəffaf
sümüyü
Ağarır tar qolu çərəkləritək.
Tənində bir qətrə
yox artıq əti,
Bir dəri,
bir sümük, dümdüz fəqərə.
Baxışlar inadkar, hərəkət
qəti,
Hər addım
mismardır çalınır
yerə.
Dikdaban çəkmənin uşaq
sürüşən
Novlartək hamardır parlayan səthi.
Hər məqsəd yolunda dör-dör döyüşən
Bu qadın yorulmur
boş çıxsa cəhdi.
Gör neçə üzü var bu şux
balanın,
Müqəddəs Məryəmdir, satqın
İuda.
Odlara calanıb, yurdda qalanın
Qalalar qalanıb
hökmüylə oda.
Hünərdə ortaq yox, tayı nə gəzir,
Çəlimsiz canıyla canlar alıbdır.
Şahin
tək şığıyır,
pəri tək süzür,
Ardınca yol çəkən gözlər qalıbdır.
Tiyanda qovrulan, ruhdan doğandır,
Döyüşkən aslandır, nazlanan sona.
Siçandan qorxub da, ilan boğandır,
O gedən qadındır, yol verin ona.
Müəllifin bir az
pessimist, bir az da ekzistensialist ruhunda yazdığı bu şeirdəki süjet qrammatik təzad üzərində
qərarlaşmaqla şair
üslubunun individual çalarını
önə çıxarır.
Və bu individuallıqda şair bədii təzadlara istinadən əks semantikanın yaratdığı
estetik mücərrədliyi
meydana qoyur. Zahiri forma təsvirilə daxili mahiyyətin plastik, obrazlı məcaz axını bütövləşir.
Qadındakı ikili başlanğıcı,
daxili mücərrədliyi
ifadə etməyin ikonoqrafik kodla təqdimi baş tutur. Poetik və simvolik detal kimi bəşər
tarixinin iki məlum ünvanı seçilir ki, təsvir etdiyi ideya-obrazın səciyyəsini
verə bilsin, mətləbi bir az da dərin və formada çatdırsın:
"Müqəddəs Məryəmdir,
satqın İuda"!
Tarixdəki yerini və statusunu görk etdirsin: "Qalalar qalanıb hökmüylə oda".
Bu şeirdə Çingiz Əlioğlu bütün
poeziyası üçün
xarakterik olan emosionallıqdan uzaq bir mövqe sərgiləyir, qadına
şamil olunmuş təyinləri geri itələyir, hər hansı təyinatlardan sürüşən qadın
başlanğıcını önə
çəkir. Onun dünyasının
ekzistensiyasını yaradır,
mənəvi sarsıntı
və yaşamını
ictimai-psixoloji müstəviyə
çıxarır. Bu
şeirdə qadına
tətbiq olunan milli mentalitet standartları - ənənəvi
əxlaqla motivləşən
cəmiyyət qanunları
yoxdur, eyni zamanda onun sosial
kateqoriya kimi əks cinsdən bir pillə yuxarıda dayanmaq istəyinə, ironiyaya da rast gəlmirik.
Şeir, sadəcə,
Qadını anlamağın
gərəkliyini qabardır:
"Yol verin ona", - deyir. İçinizdə, düşüncənizdə,
həyatınızda...
Bəli,
poeziya fərdi-fərqi
iç duyumlarının
mənalanmasıdır və
bu mənalanmalar ancaq yeni dil
və düşüncə
zəminində gerçəkləşir,
sənət faktı olur. Mövzu həm də onu gərəyincə sərgiləyə bilən
estetik səviyyə istəyir! Qadını bu dərinlikdə,
gerçəklikdə, gücdə
şeirə çevirən
nə qədər poeziya nümunəsi var? Ki, oxucunun qənşərinə
qadının aqibətini,
durumunu gətirsin, onun hər növ
- məişət, sosial-ictimai,
mənəvi-mədəni, psixoloji durum mürəkkəbliyi
içrə obrazını
ifadə eləsin.
Həm nakamlıq, sarsıntı, bəxtsizliklə,
keşməkeşli həyatla
uğraşan, həm
də müzəffər
duruşlu, savaşlardan
çəkinməyən, ağrıları
yenib sabaha inadlı addmlarla atılan qadın obraz! Mənəvi və fiziki çalarları ilə naturadan poeziyaya adlamış qəhrəman!
Çingiz Əlioğlunun
yaratdığı və
gözəllik duyumuna
çevirdiyi qadın
obraz - sənət faktı!
Elnarə AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.-
29 iyun.- S.11.