Dostum, abim və həmkarım
Çingiz
Əlioğlunun 75 illiyinə
"Onlar,
nağıl və dastanlarda olduğu kimi, üç nəfər
idilər: Çingiz Əlioğlu, Elxan Zal Qaraxanlı və
Zəlimxan Yaqub. Hər üçü də
yalnız onlara xas bir şeir ustası təkin könlümə
oyuldu. Zəlimxan Yaqub, Türk millətinə
olan sevgisini əks etdirən və bu millətin keçmişinə
sahib çıxaraq gələcəyi üçün də
mübarizə aparmağa çağıran vətən və
millətsevər şeirləri ilə könüllərdə
taxt qurdu. Şeirlərində fəlsəfi dərinliyi
duyğuların zərifliyi ilə ən incə şəkildə
hörməyi bacaran, dünya mədəniyyəti və ədəbiyyatı
ilə əlaqədar geniş məlumata sahib məşhur
şair Çingiz Əlioğlu və nəhayət, həqiqətən
tarixi bir yaddaş daşıyıcısı kimi dastan
şeirlərinin yanında insan duyğularının ən
incə, ən dərin, ən dramatik istiqamətlərini
açan intim şeir ustası Elxan Zal Qaraxanlı". Bu sətirlər tanınmış tatar şairi,
tatar mifologiyası üzrə dünyada tanınmış
mütəxəssis Culpan Zarifə məxsusdur. Culpan xanımı Azərbaycanda da yaxşı
tanıyırlar, xüsusən "Ədəbiyyat qəzeti"
dəfələrlə onun şeirlərini və haqqında
yazılanları dərc edib. Mən bu günlərdə
75 illik yubileyi qeyd olunan Çingiz Əlioğlu barədə
məqalə yazmağa oturanda, ilk öncə bu böyük
xanımın yazdıqları yadıma düşdü,
çünki Çingiz müəllim də onun yuxarıda
sitat gətirdiyi dəyərləndirmənin vurğunudur. "Şeirlərində fəlsəfi dərinliyi
duyğuların zərifliyi ilə ən incə şəkildə
hörməyi bacaran, dünya mədəniyyəti və ədəbiyyatı
ilə əlaqədar geniş məlumata sahib məşhur
şair Çingiz Əlioğlu". Bu
sitat onun barəsində nəşr olunan bir çox kitablarda
yer alıb. Elə mən də yazımda
Çingiz Əlioğlunun yaradıcılığına eyni
prizmadan yanaşacam. Culpan xanım kimi duyğusal şair
və böyük zəkalı bir alimin cızdığı
çərçivədən çıxmaq elə də
asan deyil...
Biz Çingiz müəllimlə uzun illərdir dostluq
edirik. O mənim
üçün maraqlı adamdır, yəqin ki, mən də
onun üçün maraqlıyam. Əks halda,
xeyli yaş fərqiylə belə uzunmüddətli
dostluğumuz baş tutmazdı. Culpan
xanımın yazdığı kimi, fərqli bir şair
olmaqla bərabər, həm də çox zəngin məlumatlara
malik adamdır. Həm də
oxuduqlarından başqa, dünyanı çox gəzib,
dünyanın çox məşhur adamları ilə oturub-durub.
Uzun sözün qısası, canlı
ensiklopediyadır. Hərdən zarafatla ona
"Azərbaycanın Afanasi Nikitini" deyirəm. Məşhur rus səyyahı kimi, Çingiz
Əlioğlunun da həyatının çox hissəsi səyahətlərdə
keçib. Şeirlərinin çoxu yerlə-göyün
arasında, təyyarə oturacaqlarında yaranıb. Yəqin, bu onun taleyidir, çünki həm
türkdür, həm də vikinqlər ölkəsi ilə
ruhi bağlılıqları var. Türk və vikinq deyəndə
isə ilk olaraq, ağıla quruda və dənizdə
böyük məsafələri qət etmək istəyi gəlir.
Çingiz müəllim isə məsafələr
qət etmək sahəsində azərbaycanlı ədəbiyyatçılar
arasında dünya rekordçusudur. Yollar onun taleyidir...
Çingiz
Əlioğlunun bir şair kimi böyüklüyünə isə,
məncə, heç kim şübhə
etmir. Özü də bunu Azərbaycandan daha çox, xarici
ölkələrdə hiss edirsən. Mən
onunla bir neçə dəfə xarici ölkələrdə
olmuşam və hamısında da təəssüratlarım
eynidir - o, həm də Azərbaycandan kənarda çox sevilən
şairdir. Heç bilmirəm bu gün Azərbaycanda
neçə belə şair var. Nəzərə alsaq ki, o, ənənəçi
şair deyil, özünəməxsus üslubu, obraz sistemi,
lüğət tərkibi var, şeirlərində
assosiasiyalardan və alliterasiyadan geniş istifadə edir,
yazıları sətiraltı mənalarla zəngindir, belə
poeziyanı, adətən, geniş kütlənin birdən-birə
qavraması çətin olur və belə şeirlər daha
çox elitar bir qrup tərəfindən oxunur. Amma
böyük şairin ustalığı ordadır ki, o,
yazdıqlarını elə bir enerji ilə yükləyir ki,
oxucu onu anlamasa da, duymaq istəyir və yaxud fəhm ilə
anlamaq istəyir. Məsələn, Məhəmməd
Füzulini anlayan çox az adam var, lakin
onu hamı sevə-sevə oxuyur. Yaxud rus
şairi Xlebnikovu. Belə şeiri
ardağıl şeiri (zaumnaə pogziə)
adlandırırlar. Yəni bu gün ədəbiyyatda
belə hesab olunur ki, poeziya ağılnan yox, fəhmlə
qavranır. Məncə, poeziyanın
missiyası da elə budur, bəşərin fəhmini
açmaq, onu inkişaf etdirmək. Albert
Enşteyn deyirdi ki, elmi kəşflər ağılnan yox, fəhmlə
əldə olunur. Tarixin böyük mədəniyyətləri
də fəhmin yaratdığı mədəniyyətlərdir.
Biz bu gün qədim Şumer, Misir, etrusk,
Çin, yunan mədəniyyətləri kimi mədəniyyətləri
ağılnan qavramaq iqtidarında deyilik, amma onları fəhmin
gücü ilə dərk edirik, onun üzərində yeni mədəniyyət
yaradırıq. Dostum Çingiz
Əlioğlunun poeziyası da məhz fəhm
poeziyasıdır. Amma onun yaratdıqları
çoxsaylı obrazlar və elmi biliklərlə yüklənsə
də, sənə elə gəlir ki, asan qavranılır, çünki
mayasında bir gənclik təravəti var.
Ç.Əlioğlunun yetmiş beş
yaşına qədəm qoyduğunu bilsəm də, onun
şeirlərini oxuyarkən, mən onu həmişə gənc
bir oğlan saymışam. Əgər poeziyada gənclik
təravəti yoxdursa, demək bu, poeziya deyil, sərsəm bir
qocanın düşüncəsidir. Bir şey ilahidirsə,
o həmişə gəncdir...
Aramızdakı
yaş fərqinə baxmayaraq, biz uzun illərdir ki, dostluq
edirik, elədiyimiz söhbətlər bir neçə dastana
sığar, amma nədənsə, indi, buludların
üstündə, Allaha nisbiyaxın bir məkanda,
çoxsaylı Astana təəssüratları arasında mənim
düşüncələrim onun şeir fəzasına
yönəlib. Biz onunla başqalarını
çox müzakirə etmişik, şairlərdən, rəssamlardan,
bəstəkarlardan danışmışıq, bir-birimizə
şeirlərimizi oxumuşuq, amma öz şeir fəzalarımıza
səyahət ağlımıza gəlməyib. Yəqin
ki, insan təbiəti belədir, böyüklüyü,
qeyri-adiliyi həmişə qıraqda axtarırsan, yanında
olana isə sadəcə yaxın bir adam
kimi baxırsan. Çünki görünməzlik
qarşısında təzim insan oğlunun genetik
kodundadır...
Nədənsə, Çingiz Əlioğlunun
"Diaspor" poemasını xatırladım. Gözəl
şairimiz Səlim Babullaoğlu bu əsər barədə
geniş bir yazı yazdığından, indi bu barədə
geniş danışmaq istəmirəm, sadəcə diaspor
nümayəndələrinin ona münasibətini görəndə,
düşündüm ki, başqalarının sevgisini qazanmaq
üçün gərək öncə özün sevməyi
bacarasan. Ədəbiyyatda da, yəqin ki,
bir karma qanunu var, elədiklərin gec-tez qarşına
çıxacaq. Çingiz Əlioğlu
da bir şair-səyyah kimi, yurddan qıraqdakıların
yaşadıqlarını öz içindən keçirərək
kağız üzərində "daş bitik"lərə
çevirir. Onun yaradıcılığı
da daxili dünyası kimi çox rəngarəngdir, şeirlərindən
və məqalələrindən dünyanın xəritəsini
çızmaq olar. Onun şeirlərinin
çoxu dünyanın müxtəlif guşələrindən
gətirilmiş təəssürat toxumlarıdır,
Çingiz abinin bağbanlıq qabiliyyəti onları Azərbaycan
dilində çiçəkləndirib. Mən
onun şeirlərini öz dilindən eşitməyi çox
xoşlayıram, bu şeirlər onun səsi, intonasiyası ilə
nə isə mistik bir bütövlük təşkil edir.
Bir dəfə Türkiyədə onun şeirlə
böyük bir auditoriyanı necə
ovsunladığını gördüm. Biz
Türkiyədə, Firat Universitetində şeir oxuyurduq,
Çingiz Əlioğlu, Zəlimxan Yaqub və mən. Zəlimxan Yaqubun necə alovlu şeir oxuması
hamıya bəllidir, amma Çingiz Əlioğlunun şeir
oxumasından sonra salona mistik bir sükut çökdü.
Bu çox böyük bir salon idi, burada Türkiyənin super
müasir gəncliyi təmsil olunmuşdu, geyimləri kimi,
onların düşüncələri də Qərb mədəniyyətində
diferensiallaşıb və bu uşaqlar azərbaycanlılara
sadəcə bir çoban gözü ilə baxırdılar.
Axı onlar, Nazim Hikməti, Kavafisi, Nerudanı,
Anna Zaksı oxuyublar. Və birdən Azərbaycan
şeirinin, yuxarıdan-aşağı baxdıqları bir
ölkənin şairinin sehrinə düşdülər.
Azərbaycan adlı məmləkətin
şairi onların qəlbinə girdi, onların təhtəlşüurunu
tərpətdi. Məncə, bu hiss
Türkiyə cəmiyyətinin üstünlüyüdür,
onlar yaxşını duymaq qabiliyyətini hələ ki itirməyiblər.
Sadəcə, keçmiş imperiya xalqı
kimi, özlərindən daha güclü hesab etdiklərindən
öyrənməyə çalışırlar, kiçik
hesab etdiklərinə isə yuxarıdan-aşağı
baxmağı xoşlayırlar. Amma hesab
edirəm ki, Avropanın heç bir Nobel laureatı bu məclisdə
Çingiz Əlioğluna qalib gələsi deyildi. Söz və səs, bugünkü dünya şou
biznesinin əsas gəlir mənbəyi, budur postmodern hakimiyyətin
əsas silahı. Sadəcə, axmaq
sözlər insanı köləyə çevirir, ilahi
sözlər isə insanı köləlikdən azad edir.
Əlbəttə, köləliyin tərənnümü
poeziyanın missiyası deyil, bunun üçün milyonlarla əli
qələm tutan qaragüruhçu söz adamı var.
Çingiz Əlioğlu isə işıqlı duyğular
şairidir. O, ömrü boyu məmur həyatı
yaşasa da, işıqlı duyğularla yaşayıb. Tarixdə
məmur həyatı yaşayıb işıqlı əsərlər
yaradan məmurlar az olmayıb, amma, məncə,
bataqlıqda gül bitirməyin özü də böyük
qəhrəmanlıqdır. Çünki ədəbiyyat
həmişə dövlətdən yuxarı olub. Dövlətlər gəldi-gedərdi, ədəbiyyat
isə Adəm və Həvva xəlq olunandan bəri həmişə
yaşayıb. Bəşər tarixi həm
də millətlərin gözəllik yaratma tarixidir. Xeops məbədini qan içən hökmdarmı
yaradıb, ya memar-şairmi? Biz minilliklər
arxasından milyonlarla kölə sümüklərini yox,
şairin yaratdığı ehramı seyr edirik. Çingiz Əlioğlunun "Qobustan"
poeması var, bu poemanın içində bir ehram əzəməti
gizlənir, sanki. Ortalıqda azərbaycanlıların
yaratdığı ehram olmasa da, bu ərazidə təbii bir
ehram var ki, azərbaycanlı adlanan etnos ona
sığınmağı özünə şərəf
bilir. Bu şərəfin tərənnümünün
özü də elə asan iş deyil, çünki bu
qayaların yaşı bilinmir, bəlkə də min ildir, bəlkə
də milyon. O günlərə yalnız şair fəhmi ilə
səyahət etmək olar. Allah Çingiz
Əlioğluna böylə bir fəhm verib, o insanlıqdan
öyrəndiyini insanlığa bir ayrı şəkildə
qaytarmağı bacaranlardandır. Bizim
bildiyimiz tarix də bəşəriyyətin seviş və
savaş tarixidir. Amma bunların arasında
da bir tarix var. Bu, sakit qafaların tarixidir. Məncə,
Çingiz Əlioğlunun poeziyası sakit qafaların
poeziyasıdır, dünya yalnız sevişdən və
savaşdan ibarət deyil. Şəxsən
mənim poeziyam əsasən seviş və savaşdan ibarətdir,
amma dünya boyu bunların arasında da həyat olub. Həyat olubsa, onun poeziyası da var. Çingiz
Əlioğlu yaşadığı həyatın
poeziyasını yaradır şübhəsiz, onun həyat tərzi
də bu dünyagörüşünün tərkib hissəsidir.
Məni onunla birləşdirən cəhətlər də az deyil, eyni maraqlarımız da yetərincədir.
Məsələn, hər ikimiz Şopeni də
sevirik, Fikrət Əmirovu da, hər ikimiz eyni rəsm əsərlərindən
həzz alırıq. Sezan və Mone, Stravinski və
Vivaldi, Svetayeva və Verlen, aşıq Ələsgər və
Səlim Babullaoğlu... Siyahını çox
uzatmaq olar. Sənət, sənətkarın
ovqatını kökləyən bir ünsürdür,
şeirin gözəlliyi isə ondadır ki, o, müxtəlif
ovqatlarda yazılır. Həm də
müxtəlif insanlar tərəfindən. Daima eyni əsərləri oxumaq, eyni rəsmlərə
baxmaq, eyni musiqini dinləmək nə qədər
cansıxıcı olardı. Mən dostuma
daima rəngarəng ovqatlar arzulayıram, qoy onun səfər gəmisi
heç zaman mərcan rifinə dirənməsin. 75
yaşın mübarək, dostum, abim və həmkarım!
Elxan Zal Qaraxanlı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 29 iyun.- S.13.