Qeyri-müəyyən qəddarlıq
XX əsr antiroman,
antiteatr, antisənət
erası kimi doğuldu. Antiinsan əsrindən başqa
nə gözləmək
olardı ki. Fəlakətlərlə gəldi
XX yüz il.
Bəla və fəlakətlərin,
fizika və metafizikanın dialektikası
sənət predmetinə
çevrilmədi. Çünki mimezis estetikanın dialektik yanaşma tərzi yadlaşdırma estetikası ilə əvəzləndi.
Samuel Bekketin antiroman
və antiteatr tezisi məhz XX əsrin sosial-mədəni
hadisəsi olaraq yarandı. Bekketist eksperimentlərdə struktur mənanı üstələdi. Ziddiyyətlərə bağlı klassik sənət qavramı həm də Bekketin dialektikaya söykənən estetik ifadə tərzlərini və baxışları
alt-üst etməsi ilə nəticələndi.
Bekketin "Məhəbbətsiz
münasibətlər", "Mörfi", "Qodonun intizarında", "Söz
və musiqi",
"Kreptin sonuncu lent yazısı", "Xoşbəxt
günlər", "Mersye
və Kamye", "Oyunun sonu" əsərlərində Qodonu
- ölümü gözləyən
insanın tragik alın yazısı həyat teatrına məhkum edilməyin absurd
nəticəsidir. Mən isə
Bekketi ruhdan uzaqlaşdırılan robotvarı
obrazları yaradan yazıçı kimi görmək istəmirəm.
Qodonu gözləmək nə vaxtsa harmoniyanı tapmaq arzusu kimi
də şərh edilə bilər. Bekket təkcə Tanrını
və gələcəyi
gözləməyin intizarını
soraqlamır. Gələcəyi gözləməyin absurd lənətini
sərhədsizləşdirir. Sərhədsizləşdirir? Çünki yaşamaq, var
olmaq gözləməklə
heçliyə, yox olmağa bir addım daha da yaxınlaşdırır.
"Molloy", "Malon ölür", "Adsız"
trilogiyası ruh-cəsəd,
fərd-cəmiyyət, natura-antinatura
antitezalarının inkarıdır. Etik və
estetik ideologiyalar həll edilmir Bekket dünyasında. Çünki Samuel Bekket sənətin
qəlbləşmiş iyerarxiya
arxetipini dağıdır.
İnsan özünü tanımaq
üçün özünə
suallar ünvanlayır. Bu yanaşma ədəbiyyatda
"kimlik" axtarışı
məsələsinin ortaya
çıxmasına şərait
yaratmışdır. Bekket hər nə qədər elitar bir eksperimentallığı
ifadə etsə də, sənətin elitar və kütləvi, bayağı
və ciddi təbəqə mədəniyyətinə
ayrılmasına qarşı
çıxmışdır. Bekket teatrında mədəniyyət
bütöv bir ekzistensiyanı, gurultulu mənasızlığı və
təmkinli semantikanı
sərgiləyir. Çünki qibtə ediləcək, həyatdan da mürəkkəb və maraqlı, çoxsəsli
sənət yaratmaq sənətçinin əlindədir.
Bekketin yaratdığı absurd reallıq
sənət ilə həyat arasında olan sədləri ortadan götürmək üçün təbii,
unikal bir cəhddir. Eksperimental ədəbiyyat Coysdan
sonra daha çox Bekket yaradıcılığında maraq doğurur. Rolan Bart sənət əsərlərinin
reallıqdan deyil, təxəyyüldən irəli
gəldiyini qeyd edir. Bekketin yenilik kəşfləri
təxəyyülün sərhədsizliyini
sınaqdan keçirir.
Bekket təxəyyül ilə yaradılan metatəhkiyədə
və arxefaktlarda özünü yenidən
yaratmışdır. Bekketin məna və ifadə estetikasındakı
inqilabi yeniliyi, eyni zamanda fundamental antifundamentalizmi ortaya qoydu.
Bekket tamaşaları fərdin və fərdiçiliyin yox olması "həqiqəti" üzərində
absurdluğun dialektikasını
təbiiləşdirir. Bekketdə təkcə
absurd zaman intervalı
dialektik səciyyə
daşıyır. Absurd
mühit və məkanda insanların özlərini sorğu-suala
tutmaları gərəkdiyini
və yeni kimliklərin yaradılmasının
əhəmiyyətli olduğu
fikrini Vladimir və Estraqonun Qodonu həsrətlə gözləməyində
ifadə edir. Eyni zamanda keçmişlə
bağların qopmaması
gələcəyə doğru
yol cızmaqda olan inadkarcasına törəməyin, çoxalmağın
mənasızlığındakı sirri çözür.
Qodonun intizarında olmaq harmoniya axtarmaqdır, arzulamaqdır. İnsan ona
verilən dəyərlər
haqqında düşünməlidir.
Bu fikirdən yola çıxanlar isə ictimaiyyəti transestetik, transseksual, populist, texnogen asılılıq və vərdişlərdən xilas
edə bilməyəcək.
Bekket sənəti bu qədər geniş fikri
potensial və elmi tədqiqatlara rəvac verdiyi halda Azərbaycan dilində nə qədər yer tutur? Əyyub Qiyas
və Rasim Qaracanın Bekketi təqdim etməsi danılmaz faktdır.
"Qodonun intizarında",
"Söz və musiqi" (Əyyub Qiyas) uğurlu tərcümələrdir. Əyyub Qiyas "İlk məhəbbət" hekayəsini
Azərbaycan dilinin sintaksisinin poetik imkanlarında səsləndirib.
Ancaq Bekket daha geniş
planda tərcümə
edilməlidir. Çünki Coysdan sonra eksperimental
ədəbiyyatın ən
vacib simalarndan biri də Bekketdir.
Coysun "Uliss"ni,
"Bekketin "Mersye
və Kamye"sini ana dilimizdə görməyi ümid edirik. Birincisi, ən çətin,
ikincisi, ən asan əsər hesab edilir. Doğrudan elədir?
Bekket sənəti Tanpınar kimi "nə içindəyəm zamanın,
nə də büsbütün dışında",
- deyir. Tərcümənin azlığı isə həmin absurdluğu təsdiqləyir.
Bir fikrə istinad etmədən başqa bir fikir axınından istifadə etmək, montajlama və estetik eksperimentləri yaratdığı obraza, şəxsə uyğun formada seçmək və fərqli insanlarda orqanik bir şəkildə
əks etdirmək Bekketin düşüncə
estetikasının elastik
hetrogenliyinə əyani
nümunədir.
Axı həyat
heç vaxt izahı, şərhi mümkün olmayan möcüzədir. Təbii ki, insan dünyanı, həyatı
tam olaraq dərk edə bilmir. Samuel Bekket modernist, postmodernist və ekzistensialist düşüncə və
yanaşmaların fövqündə
dayanan qeyri-müəyyən
bir dünya yaratdı.
XXI - "qeyri-müəyyənlik"
əsrinin qəddar müjdəçisi oldu.
"Qodonun intizarında"
dünyanın imitasiyası
fiziki və metafiziki qatda təqdim edildi. Əslində, həyat, var
olmaq çabası Bekket dramaturgiyasının
imitasiyası kimi göründü. Həyatı ədəbiyyata qibtə etməyə məcbur etdi.
Ülvi BABASOY
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.-
29 iyun.- S.25.