Rəng korluğu, təklik qorxusu, xilas istəyi
Ölüm hər bir düşüncə
adamını ciddi mənada düşündürüb,
titrədib, təəccübləndirib,
silkələyib, həyəcanlandırıb.
Əzablar, mənəvi işgəncələr,
anlaşılmaz, izah olunması mümkünsüz
iztirablar, şəfası
tapılmaz xəstəliklər
çoxaldıqca insan
ölüm haqqında
daha çox düşünür. Ölümə bütün mühakimələrdən,
əzablardan xilas yolu kimi baxır.
Elə bilir ki, ölümdən
sonra bütün iztirablar bitəcək.
Axı ölümdən
sonra iztirablarımızın
bitəcəyini kim müəyyən edib? O dünyadan bir adam salamat
qayıtsaydı soruşardıq.
Axı başqa bir reallıq da var, insan yaşamaq
istəyir. Övladlarını,
nəvələrini, sevgilisini,
həyat yoldaşını
bir az
da görmək istəyir. Bir neçə dəqiqə,
bir neçə saat, bəlkə bir neçə gün. Ancaq gerçəkliyin ən dəhşətlisi
odur ki, hamımız öləcəyik.
Sənət adamları erkən
ölümdən həm
də ona görə qorxurlar ki, yaradıcılıq ömrü də yarımçıq qalar.
Məsələn, Ərtoğrol
Cavidin həyatına nəzər salarkən görürsən ki, adam həddən
artıq ideya bolluğu, fikir axını yaşayıb.
Ancaq öz potensialını realizə etmək üçün ömrü
yetmir. Bu səbəbə görə
də işləri yarımçıq qalır.
Bəzi insanlardasa vəziyyət fərqli
olur. Sanki yaşa
dolduqca onlara xüsusi enerji gəlir. Yaradıcılıqlarında daha zəngin
mövzu axını olur. Mənə elə gəlir
ki, Zahid Sarıtorpaq da belə müəlliflərdən
biridir.
Təkrarçılıq olsa da, bu
sözləri deməyi
yenə də vacib bilirəm. Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatında
yetərincə ciddi, savadlı, istedadlı yazıçılar var. Sadəcə,
təəssüflər olsun
ki, onlar özlərini təqdim etməkdə problemlər
yaşayırlar. Bugünün şərtləri yazıçıdan
marketinqi öyrənməyi,
oxucu zövqü ilə hesablaşmağı
tələb edir.
Ancaq Zahid müəllim kimi bu tələblərlə
razılaşmayan, öz
yolu olan, öz üslubunu yaradan yazıçılarımız
da var və
nə yaxşı ki, var. Bayağı kitablar və bayağı müəlliflər
çox qısa zamanda unudulacaq. Zahid Sarıtorpaq kimi müəllifin kitablarısa
zamanın süzgəcindən
uğurla keçəcək.
Ədəbiyyat üçün
30-40 il, hətta bir əsr çox qısa zamandır.
Yaradıcı adamların başqa bir qorxusu da
olur. Məsələn, kor olmaq kimi dəhşətli bir qorxu. Qorxulardan biri də dünyanı
tək rəngdə görməkdir. "Dərdin sarı çəpkəni" romanının
baş qəhrəmanı
Bulud müəllim bu dəhşətli xəstəlikdən əziyyət
çəkir. Romanın baş
qəhrəmanı bəzən
müəllim olduğu
günləri xatırlayır
və o günlər üçün darıxır.
Ancaq müəllimlik sənətinin
dəyərini itirdiyini
görəndə özünə
təsəlli tapır.
Bulud dünyanı sarı rəngdə görür.
Rəngləri ayırmağı bacarmır. Həkim ona bu məsələni gizli saxlamağı, bu sirri heç kəslə paylaşmamağı
məsləhət görür.
Romanın süjetini danışmaq
niyyətində deyiləm.
Məsləhət görürəm ki, bu romanı
tapıb oxuyasınız.
Məqsədim romanda mənə
təsir edən mövzulara toxunmaqdır.
Bulud müəllimin
həyat yoldaşı
vəfat edib. İki oğlu
Rusiyada bizneslə məşğul olur.
Romanı oxuduqca görürük
ki, Bulud daim həyat yoldaşı üçün
darıxır, ürəyində,
yuxularında onunla danışır, ondan bir ümid, bir təsəlli gözləyir. Həyat çox
qəribədir. Kişi rəhmətə
gedəndə qadın
uzun illər yaşaya bilir, özündə güc tapır, həyatla mübarizə aparmağı
öyrənir. Ancaq
qadın rəhmətə
gedən zaman kişi çıxılmaz
hallara düşür.
Ciddi psixoloji gərginlik yaşayır. Qəhrəmanımız Bulud müəllim də bu çətinliyi,
ümidsizliyi, çarəsizliyi
yaşayır. Bu ağır iztirablara dünyanı tək rəngdə görmək
çətinliyini də
gəlsəniz vəziyyət
daha da qəlizləşir.
Əslində, buna rəng
korluğu deyilir.
İndi müasir dünyada rəng korluğunu aradan qaldıran xüsusi eynəklər istehsal olunur. Roman yazıldığı dövrdəsə bütünlükdə
ölkəmizin belə
eynəklərdən xəbəri
yox idi. Rəng korluğu dünyada çox az rast gəlinən xəstəlikdir
və əsasən kişilərdə olur.
Rəng korluğu - Daltonizm gözün görmə mərkəzindəki xüsusi
piqmentlərin yoxluğu
və yaxud əskikliyi nəticəsində
yaranan xəstəlikdir. Bunun nəticəsində
daltoniklər müəyyən
rəngləri ya qara, ya da
olduğundan tünd görürlər. Ən çox
rastlananı qırmızı,
mavi, yaşıl rənglərinin eyni - qara rəngdə və qırmızı-yaşıl,
mavi-sarı rənglərinin
əskik görünməsidir.
Etiraf edim ki, bu romanı
oxuyana qədər rəng korluğu haqqında düşünməmişdim. Rəng korluğu
haqqında düşünməsəm
də, kor olmaq haqqında düşünmüşdüm və qorxmuşdum. Borxes oxumaqdan kor olmuşdu.
Eşitdiyimə görə, Homer də kor şair
olub. Dərd gözdən kor
olmaq deyil ki. Bu dünyada
ağıldan, könüldən
kor olanlar da var. Bulud müəllimin
oğulları elə
ağıldan və könüldən kor olanlardır. Rəng korluğu
xəstəliyinə görə
bir zamanlar bu xəstəlikdən əziyyət çəkən
yapon qadın fond yaradıb. Bu fonddan rəng korluğundan əziyyət
çəkən xəstələrə
kütləvi miqdarda pul ayrılır. Bulud müəllimə ayrılan
pulları oğulları
boş yerlərə xərcləyib məhv edirlər. Romanı oxuduqca insana
aydın olur ki, gözdən, könüldən kor olan bu iki
oğlu atalarının
xəstəliyindən daha
çox, fonddan əldə ediləcək
pul maraqlandırır.
Həyat
niyə bu qədər vəfasızdır?
Zahid Sarıtorpaq "Dərdin
sarı çəpkəni" romanında
mənim bilmədiyim,
rast gəlmədiyim xeyli maraqlı sözlərdən istifadə
edib. Romanın dili sadədir,
xalq dilinə yaxındır. Ancaq toxunduğu
mövzular ağırdır.
İnsan
beynində fəlsəfi
sualların yaranmasına
səbəb olur.
Bu suallara cavab
tapmaqsa bəzən insandan bir ömür
alır.
Rəng korluğundan əziyyət
çəkən qəhrəmanımızı
həm də təklik qorxudur. O, doğma
insanlarının əhatəsində
belə, mənəvi
rahatlıq tapa bilmir. Bulud müəllim xilas
olmaq istəyir. Xilas ola
biləcəkmi? Bu suala cavab tapmaq
üçün romanı
oxuyun.
Nicat Həşimzadə
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.-
29 iyun.- S.29.