"Oyatma mürgülü xatirələri..."
Nüsrət Kəsəmənli
haqqında
Azərbaycan ədəbiyyatının və oxucusunun
yadında yaradıcılığı, şəxsiyyəti,
həyatı və həyat tərzi ilə bənzərsiz izlər
salmış Nüsrət Kəsəmənlinin ömür
yolu yaddaşa münasibət baxımından xüsusi maraq
doğurur - onun keçdiyi yol maraqlı və mürəkkəb
bir bədii əsər ilə müqayisə edilə bilər. Bu əsərin
bir hissəsini, bəzi süjetlərini taleyin gözəgörünməz
əlləri yazmışdı. Bir hissəsi
də Nüsrətin öz
"yaradıcılığının" məhsulu idi.
Nüsrət şeirlərində həyatı
"nağıl dilinə" çevirməyə
çalışır, yaşadıqlarını "Biri
vardı, biri yox" prizmasından keçirirdi. Professor
Rüstəm Kamalın müşahidəsinə əsasən:
"Nağıl Nüsrət Kəsəmənlinin poetik
dilində fəal və sabit işlənən janrın
adıdır. Nüsrət Kəsəmənli
nağıllarında olub-olmuşları və olacaqları
danışırdı. "Daha nağıllara
inanmıram" desə də, ömrünü nağıl
kimi danışırdı:
"Uşaq
yaddaşımı qanatdı getdi,
Daha nağıllara inanmıram
mən...".
Məsələ bundadır ki, uşaq
yaddaşının formalaşdığı uzaq bir kənd
evində Nüsrət taleyin düzüb-qoşduğu təsirli
bir nağıl qəhrəmanı kimi
böyümüşdü. Tale onunla uzun müddət
özündən xəbərsiz oyun oynamışdı və
18 yaşına, məktəbi qurtarana qədər Nüsrətin
bu oyundan xəbəri olmamışdı. 18
yaşında bilmişdi ki, gözünü dünyaya
açanda başının üstündə
gördüyü, ana bildiyi insan onun nənəsi, ata bildiyi
insan babası, qardaş bildiyi insan da atası imiş. O
vaxta qədər öz bioloji anası barədə isə məlumatı
olmamışdı:
Beşiyim
başında layla yananda
Bayatı hicranın dilində qaldı.
Ürəyim bir ata-ana yanında,
Əllərim nənəmin əlində
qaldı...
Nüsrətin sonrakı taleyi də,
yaradıcılığı da uzaq Kəsəmən kəndində
yaranmış ağ-qara nağılın davamı oldu. Bəlkə, elə buna
görə onun şeirlərində inandığı və
inanmadığı nağıl, nağıl obrazları
tez-tez təkrarlanan bir leytmotiv təşkil edir...
Nüsrətin şeirlərinin ən maraqlı və özünəməxsus cəhəti
bundadır ki, bu şeirlərdə geriyə - "uşaq
yaddaşını qanadan" nağıla qayıtmaq,
nağılı yenidən yaşamaq arzusu yoxdur. Nüsrət
daha çox içində olduğu zamanın, dayanmadan
axıb keçən ömrün nağılını
yaratmağa və "canlı" nağılda
yaşamağa üstünlük verirdi.
O da maraqlıdır ki, Nüsrətin sonrakı
yaradıcılığında uşaqlıq illəri, sanki
öz rənglərini itirib, şairin poetik yaddaşı o illəri
ağ-qara film kimi canlandırır. Arzuladığı rəngli
dünya onun uşaqlıq yaddaşının əhatə
dairəsindən uzaqda görünüb itir:
Uzaqdaydı
mən istəyən ocaqlar,
Ürəyimdən gəlib-keçdi sazaqlar.
Atalıydı, analıydı uşaqlar,
Bizim evdə
biri vardı, biri yox.
Gözlərimə
doldurmuşam yağışı,
Bir köynəkdə
çıxarmışam mən
qışı.
Şalvar-pencək geyinirdi tay-tuşum,
Məndə isə biri vardı, biri yox...
Bu yazıda "ağ-qara film" ifadəsini gəlişigözəl
obraz kimi işlətmirəm. Nüsrət Kəsəmənlinin
oğlu Rəşad qəribə bir xatirə
danışır: atasının ən sevdiyi film (və ya
filmlərdən biri) Hindistan rejissoru Rac Kapurun "Avara"
filmi olub. Yaşının yetkin
çağında bu filmə baxanda hönkürüb
ağlayırmış. Oğlu: "Sən bu filmdə
nə görmüsən, niyə ağlayırsan?"
soruşanda deyirmiş: "Siz başa düşə bilməzsiniz,
bu mənim həyatımdır. Siz buna film kimi
baxırsınız, mən isə o filmi görəndə,
sanki həyatımı yenidən yaşayıram"...
Uşaqlığında və yeniyetməliyində
yaşadığı həyatı yenidən
yaşamaq ömrünün ən xoşbəxt anlarında
belə, onu ağladır, ona kədər və
gözyaşı gətirirdi. Həmin ağ-qara
filmin yaddaşda oyatdığı nağılla Nüsrətin
ağlı-qaralı real ömrü arasında sərhəd
tapmaq çətindir. Bu elə Nüsrətin
özü üçün də çətin idi. Ən çətini də həmin sərhəddə
dayanıb oradan geri baxmaq, uşaqlığı və yeniyetməliyi
yaddaşda yenidən canlandırmaq idi. Lap
nağıllarda olduğu kimi - Azərbaycan
nağıllarında geriyə baxmaq qadağandır: geriyə
baxmaq insanı daşa döndərə bilir...
Nüsrət Kəsəmənlinin şeirlərində
geriyə baxmaq, xatirələrə
dönmək, xatirələri yuxudan oyatmaq üzərində incə
bir tabu qoyulduğunu görürük. Onun şeirlərində
"xatirə" sözü, demək olar ki, bütün məqamlarda
kədər, ağrı, acı, həsrət, nisgil, tənhalıq
ilə yanaşı işlədilir:
Səsin
karvan dayandırar,
Min xatirə oyandırar,
Ah çəksəm, səni
yandırar...
Tənha
qalan yuvalar
xatirələr adası...
Sən məndə acı bir xatirə qoydun...
Ürəyi doludur xatirələrin...
İndi
xatirənlə yanacağam
mən...
Göz yaşlarım qurumur,
Ağlayır xatirələr.
Hələ qəlbimizdə xatirə
izi,
Hələ ayrılığın nəmlidi
gözü.
İl keçir, ömürdə
xatirə qalır,
Bahar güllərimiz qönçədə
solur...
Gözlərimizdə göllənəcək
xatirə yağışlarımız...
Nüsrətin
həyatında olan və sonradan kədərli bir sevgi hekayəsinə
çevrilən, sözün müəyyən mənasında,
dilə-ağıza düşüb folklorlasan,
nağıllaşan Sevda adlı qadına yazılmış
şeirin də aparıcı motivi, ağrı qaynağı
xatirədir:
Dünəni
bükülü xatirəsinə,
Vurğundur bu günü xatirəsinə,
Qısılıb mürgülü xatirəsinə
Bir sevda ağlayır içimdə mənim...
Məktublar xatirələrin sənədləşdirilmiş,
maddiləşdirilmiş abidəsidir. Nüsrətin şeirlərinin
poetik məntiqi həmin "abidənin" - xatirələri
özündə saxlayan məktubların
yandırılmasını tələb edir:
Ömründə
bircə yol
alicənab ol,
Yandır
xatirəmi - o məktubları...
Yandır
məktubları...
xatirələrim
yansın, külə
dönsün qoy Kərəm
kimi...
Burada maraqlı bir məqamı da xüsusi qeyd etməyə
ehtiyac duyuram.
Nüsrətin yaradıclığında (yəqin ki,
bütün şairlərin yaradıcılığında)
yaddaş anlayışı iki formada təzahür edir: bir -
şairin öz fərdi yaddaşı, sırf öz həyatı,
yaşadıqları ilə bağlı düşüncələri,
yadına düşənlər və ya yaddaşından
qovmaq istədikləri; bir də ictimai yaddaşı, mənsub
olduğu toplumun tarixini fərdin özündən xəbərsiz
şüur altında hifz eləyən, bəzən tarixin ən
ilkin çağlarına gedib çıxan, K.Q.Yunqun ifadəsi
ilə desək, şüurun xaricində olan "kollektiv"
yaddaş.
XX əsrin sonlarında dünya və Azərbaycan ədəbiyyatında
xüsusilə aktuallaşmış ictimai yaddaşa,
xalqın tarixinə münasibətdə Nüsrətin
yaradıcılığı kifayət qədər həssas
idi. İbrahimxəlil xanın qızı
Ağabəyim ağanın faciəli taleyini əks etdirən
lirik-dramatik poemasının adı - "Yaddan çıxmaz
Qarabağ..." bu fikri əyani təsdiqləyir. Həmin poemada da faciəviliyi şərtləndirən
başlıca amillərdən biri fərdi və ictimai
yaddaş arasındakı ziddiyyətdir.
Kənddən ayrılandan sonra Bakıda Nüsrətin həyatının
kifayət qədər parlaq və rəngarəng bir
dövrü başladı. Ağ-qara filmin
içindən gələn Nüsrəti Bakı rəngli
sevgilərlə qarşıladı. Bu
şəhərdə Nüsrətin ən doğma
sığınma yeri də sevilmək oldu. O, hər
şeydən öncə istedadına görə sevildi, ilk əsərləri
ilə ədəbi mühitin, ən əsası da
oxucuların sevimlisi oldu. İctimai rəydə
qeyri-adi bir sevgi şairi doğuldu. Boy-buxunu, səmimi
danışığı, sözün həqiqi mənasında
kişi xarakteri bu sevgini tamamlayan Nüsrət
özünə bəslənən sevgiyə sevgi ilə cavab
verdi: yaradıcılığının başlıca
mövzusu məhəbbət oldu.
O, ömrü uzunu öz qürurunu qoruyan insanın
sevgisini tərənnüm elədi.
Yollartək
döşənib ayaqlarına
Sənə yalvarımmı? - bu mümkün
deyil.
Qoymaram qəlbimtək vüqarım
sına,
Alçalıb yaşamaq ömür-gün
deyil...
Bu qürur, əslində, ağ-qara nağıla
çevrilmiş xatirələrdən sonrakı
yaddaşın diktəsi və hökmü idi. Maraqlıdır
ki, 1970-80-ci illər Azərbaycan (ümumiyyətlə, Sovet)
şeiri üçün səciyyəvi olan kənd nisgili,
yurd həsrəti, şəhərdə özünə yer
tapa bilməmək kimi motivlərə (bunlar urbanizasiyanın -
şəhərləşmə prosesinin bədii sözdəki
əks-sədası idi) Nüsrətin şeirlərində,
demək olar ki, rast gəlmirik. Nüsrətin
poeziyasındakı düşüncə tipi şəhər
adamının, şəhərliləşmiş ictimai
psixologiyanın ifadəsidir.
Nüsrətin həyatında baş verən, onun taleyini dəyişən
ayrı-ayrı hadisələr də məhz şəhər
reallığının məntiqinə və havasına
uyğun süjetlərə oxşayırdı. Ömrün
yeni mərhələsinin yeni nağılları
yaranırdı. Tələbə yoldaşı Eldar İsmayılov
maraqlı bir hadisə danışır. Universitetdə
filologiya fakültəsinin jurnalistika bölməsində
oxuyanda xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadə onlara kurs işlərinin
mövzusunu paylayır. Kiminin mövzusu
Nizami Gəncəvinin, kimininki Füzulinin, kimininki Sabirin əsərləri
olur. Mövzulardan biri də "Nüsrət
Kəsəmənlinin yaradıcılığı"
imiş. Eldar Bəxtiyar müəllimə yanında
oturan tələbə yoldaşını - Nüsrət
Eyyubovu təqdim eləyir: "Müəllim, Nüsrət Kəsəmənli
bu oğlandır!". Bəxtiyar Vahabzadə
şeirlərini tələbələrinə kurs işi kimi təklif
etdiyi Nüsrətlə ilk dəfə
həmin dərsdə tanış olur...
Nüsrət ömrünün ən ciddi hadisələrini bədii əsər
süjeti kimi qurub, evlənmək istəyəndə həyatının
yeni nağılını yaradıb. "Ona" adlı
şeirini makinada çap etmək üçün
dekanlıqda işləyən Rəhilə adlı qıza
göndərir. Rəhilə şeiri
çap edib qaytaranda Nüsrət qeyir ki, qoy əlyazması səndə
qalsın. Sonra aydın olur ki, həmin
şeir Rəhiləyə həsr olunub. Bununla
da ömrün yeni bir nağılı başlayır.
Müəlliminin - professor Nəsir İmanquliyevin şəhərdə
kimsəsi olmayan cavan oğlanın elçiliyinə getməsi
də bir başqa nağıl idi.
Aradan illər
keçəndən sonra
Nüsrət ömür-gün yoldaşı Rəhilə
xanıma ən səmimi (bəlkə də, ən amansız)
etirafını edəcəkdi. "Etiraf" şeiri öz ətrafında
yeni nağılların yaranmasına, yeni miflərin əmələ
gəlməsinə təkan verəcəkdi...
Pəncərə
dalından yollara baxıb,
Yuxusuz gözünlə
vaxtı sayırsan.
Körpə balaları köksünə
sıxıb
Mürgülü-mürgülü gülümsəyirsən.
Nağıl
danışırsan "Min bir gecə"dən,
Nağılın qorxulu, sehrli, qəmgin...
Mən isə sallanıb kəndir gecədən
Bir quyu dibinə enirəm hər
gün.
Nüsrət səhvini, günahını etiraf edirdi. Ancaq yolundan
geri dönmək, Rəhilə xanımın da dediyi kimi,
peşman olmaq onun təbiətinə yad idi. Nüsrət mürgülü xatirələri
oyatmağa qadağa qoyduğu kimi peşmanlığa da
qadağa qoymuşdu. Onun üçün
peşman olmaq məğlub olmaq demək idi.
O,
şair kimi də, insan kimi də bu dünyadan qalib
ayrıldı.
Bizim borcumuz isə mürgülü xatirələri
oyatmaqdır...
Məti Osmanoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 8
mart.- S.10-11.