Əvvəl-axır yazılanlar
Esselər
"Mənasız
bir həyatı yaşamaqla onu cəzalandırmaq
lazımdır". Yaxud: "mənasız bir həyatı
yaşadın, ya da ona cəza kəsdin - eyni şeydir". -
Hacı Mir Həsən ağa Səyyah. Sirlərin sərgüzəşti,
Hicri 1056, V risalə. Payız fəsli.
Bu fikir
risalədə iki dəfə təkrar olunur. Eyni fikirdir, amma,
sanki başqa-başqa bucaqlardan mahiyyətə baxmaq cəhdidir.
Bu
yazı tərzi Hacı Mir Həsən ağaya xas cəhətdir.
Digər əsərlərində də o, bu tərzdən
yer-yer istifadə edib. Müəllif, sanki müxtəlif dəyişmələr
vasitəsilə mahiyyəti daha dərindən görmək
istəyir və beyninin bütün
qırışlarını işə salır. Amma nəyə
nail olur - bilinmir.
Mahiyyət
yenə də və əbədiyyən dəyişməz
qalır.
***
Sinonimlər
bir-birinə mənaca uyğun gələn və ya oxşar
dil vahidləridir. Yəni bunlar nitq prosesində bir-birini əvəz
edə bilir, eyni funksiyada çıxış edirlər. Amma
elə buradaca kökü dərinlərdə gizlənən səhv
buraxmış olduq. Sanki doğrudan da, bu sözlər və
ya başqa dil ünsürləri eyni funksiya daşıyıb
eyni məna bildirirlər. Bu isə belə ola bilməz,
çünki bu belə ola bilməz. Onların arasında
cüzi, minimal fərq olmasa, mümkün deyil. Ən yaxın
olanları da məhz ən yaxın olanlardır, eyni deyil.
İki
sinonim ifadəni araşdıraq. Əslində, bunlar heç
tam mənalı sözlər də deyil, köməkçi
sözlərdir, əsas sözlərə bitişib onlarla birgə
nə isə ifadə edirlər. "Haqqında" və
"barəsində" köməkçi sözləri nəzərdə
tuturam.
Dilin bir
struktur kimi son dərəcə incə bir varlıq olduğu
bir daha özünü büruzə verir. Sanki bu köməkçi
sözləri nəyə "yapışdırsan" eyni nəticəni
alacağıq. Məsələn, "Əhməd
haqqında" və "Əhməd barəsində"
ifadələrinin heç bir fərqi yoxdur, deyə
çoxumuz düşünəcək. Amma fərq var.
Kontekstinə görə biz, əslində, bunlardan birini
işlətməliyik.
Əgər
biz Əhmədlə bağlı geniş məlumat verilməsini
nəzərdə tuturuqsa, "haqqında" işlətməliyik.
Yox, əgər biz Əhmədlə bağlı lokal,
xüsusi məlumat verməyi nəzərdə tuturuqsa,
"barəsində" sözünü işlətməliyik.
Bu tərcih intuisiya səviyyəsində olsa da dərindən
diqqət yetirsək görərik ki, belə yanaşım
dildəki incə, həssas məqamların obyektivcəsinə
dəyərləndirilməsinə gətirir.
Elə
buna görə də dilin dərinliyində gizlənən,
onun mahiyyətindən xəbər verən məqamların ən
azından hiss edilməsi dilin üstqatının dolğun və
doğru istifadəsinə gətirər.
***
Hacı
Mir Həsən ağa Səyyahın "Sirlərin sərgüzəşti"
əsəri. "Bahar" fəsli. Başlanğıc:
"Hər
şey nağıllarda olan kimi başladı. "Biri
vardı, biri yoxdu" ilə. Bu sözlər öz səslənişindən
əvvəl dünyadakı və kainatdakı düzəndən
xəbər verirdi. Yəni: heç nə yox idi. Yaxud:
heç nə var idi. "Ol zamanlar" (Dədə Qorqud)
"heç nə" elə bir məkan idi ki, kainatın
mövcud olması üçün ən vacib nəsnələr
orda gizlənmişdi. Küləklər, dumanlar,
yağışlar, qarlar, istilər, soyuqlar, sevgilər, nifrətlər,
qərəz, ağlımıza gələn nə varsa,
hamısı bu "heç nə" dediyimiz o sirli məkanın
içində imiş, özünə orda
sığınacaq tapıb imiş. Cahan onlardan bixəbər,
onlar cahandan bixəbər.
Zaman
ağır-ağır nəfəs alırdı. Hər
şey - "heç nə" qarışıq hər
şey bircə himə bənd olub qalmışdı".
Görkəmli
coğrafiyaşünas və etnoloq, Orta əsrlərin məşhur
risalələr müəllifi Səyyahın məlum əsəri
bu cür başlayır, özü də başlanğıc
"Bahar" fəsli adlanan yuxarıdakı girişlə təqdim
edilir. Orası da var ki, burda fəsil "hissə"
anlamında qəbul edilməməlidir, ilin fəsli kimi
anlaşılmalıdır. Çünki digər hissələr
"Qış", "Yay" və "Payız" deyə
adlanır və əsərin ümumi əhvalı bu adlara
görə dəyişir.
***
Yaxşılıq
etməkdən daha yaxşı heç nə yoxdur. Əzab
hesabına mətn doğulur. Müəllif tərəfdən
oxucusuna açıq-aşkar yaxşılıq deyilmi?! Elədir.
Kiminsə
əlindən tutursan. Düzdür, cavabında, əvvəl-axır,
ayıb olmasın, heyvanlıq görürsən. Bu zaman
"yaxşılıq" haqda düşünməyə
başlayırsan. Niyə belə olmalıdır? Bu suala
çox axtarıb belə bir cavab tapırsan: bizimkilər minnətdar
olmağı bacarmır. Buna genetik olaraq hazır deyillər.
Onlar yaxşılığa adekvat insani münasibət bəsləyə
bilmirlər. Onlar üçün yaxşılıq müəllifini
"öldürmək", "məhv eləmək"
daha inandırıcı və daha məqbuldur. Çünki
minnətdar olmaq ayıbdır, doğru deyil və həyatımızda
minnətdar olduğumuz bir kimsə qalmamalıdır.
Qərəz,
"yaxşılığın" mahiyyətini çox
istiqamətdən çözmək olar. Amma siz Allah, gəlin
belə bir bəsit qalmış cavabın
cırılmış çətiri altında gizlənməyək:
"O, pislik etməyindən usanmırsa, mən niyə
yaxşılıq etməyimdən
usanmalıyam?". Yarandığı zaman müdrik
görünən bu ifadə bu gün xeyli
gülüncdür. Usanmağın məqamını
doğru-dürüst müəyyənləşdirmək
zamanı çoxdan çatıb.
***
Ustad
deyir:
"Ya
göründüyün kimi ol, ya da olduğun kimi
görün".
Mahiyyətlər
dünyası və təzahürlər dünyası
bir-birinin içindədilər, yoxsa bir-birindən
ayrıdılar?
İlkin
ilk vaxtında onlar bir-birindən ayrı idilər. Amma siz indi
ayrıca mahiyyət və ayrıca təzahür təsəvvür
edə bilirsinizmi?..
Sonralar -
dünya yaranandan sonra onlar bir daha ayrılmamaları naminə əbədiyyən
birləşdilər. Bu gün artıq bir vərəqin iki
üzü kimidirlər.
***
Həyatda
hər hərəkətin dərinində bir üsyan
yatır. Hətta bu dərəcədə bəsit: ayağa
durursansa oturmağa üsyan edirsən, yatırsansa oyaq
qalmağa üsyandır, gülürsənsə
ağlamağa, ağlayırsansa gülməyə...
Bu məntiqlə
yanaşsaq Yazı yaddaşa qarşı üsyan deyilmi?!
***
Cavabın
"Gülbahar" olacağını bilə-bilə yenə
də soruşuruq:
"Yavrum,
quzum, adın nədir?..".
Allah
şairlər şairi Cavidə qəni-qəni rəhmət
eləsin. Şairlər içində ən böyük əzabkeş,
əzabkeşlər içində ən böyük
şair...
***
Nəsrimizin
ən kamil hekayələrindən biri Ə.Haqverdiyevin
"Odabaşının hekayəti" əsəridir.
Sağı-solu komediya dolu, gülüş dolu müstəvidə
bu hekayənin ağrısı, faciəsi daha kəskin hiss
edilir.
Görünür,
faciəyə sürəkli dözmək mümkün
olmadığı kimi, komediya və gülüşə də
ardı-arası kəsilmədən mübtəla olmaq
mümkün deyilmiş.
***
Nitsşe
deyirdi: Allah ölmüşdür. Yəni o yoxdur.
Nəsimi
deyirdi: Allah mənəm!
Müqəddəs
Rəbiyyə deyirdi: Qəlbimdə Allaha məhəbbətdən
başqa bir də Allaha məhəbbət varımdır.
Deməli,
Allah insanın qəlbinə köçmüşdür. Onu
insandan kənarda axtarmaq heç bir nəticəyə gətirə
bilməz. İnsandan kənarda o, sadəcə, yoxdur.
Yenə də
Nitsşeyə gəlib çıxırıq. Amma yenə də
Nəsimidən keçərək.
Əlbəttə
ki, Allah vardır və əlbəttə ki, o, həm də qəlbimizdədir.
***
Mənasız
həyatdısa, onu hökmən yaşamaq və bununla da cəzalandırmaq
lazımdır.
Qeybdən
səda: kimi cəzalandırmaq lazımdır - həyatı,
yoxsa onu yaşayanı?
Hacı
Mir Həsən ağa bu "qeybdən səda" ifadəsini
öz risaləsində tez-tez işlədir. Bu ifadə, sanki
onun ikinci "mən"inin hərdən özünü
büruzə verən solğun və ürkək
simasıdır.
Qeybdən
səda: Mən Hacı Mir Həsən ağa Səyyahın
didərgin ruhuyam. Həmişə ölkə-ölkə gəzib-dolaşan
cisminin qulu olmuşam. Ey ruh qənimi quru cismlər. Bilin və
agah olun ki, mən yeni bir cismdə yenidən dünyaya gələcəm.
Bu çox sirli bir gəliş olacaq. Bu sirri çözmək
cismli ruhların nəsibi deyil. Sirdən sirr doğacaq və
bu şəkildə ilkin olan tanınmaz olacaq. Sirlərin sərgüzəşti
belə başlayacaqdır. O zaman sizlər məni də
tanımayacaqsınız. Mən isə sizi həmişə
xatirimdə saxlayacaq və Sizi həmişə
tanıyacağam.
Kamal Abdulla
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 8
mart.- S.7.