Məni hər yerdə
“Nəsimi” filmində
çəkilən
aktrisa kimi tanıyırlar
"Dördüncü divar"
layihəsinin qonağı "Nəsimi", "Tütək
səsi" filmlərində - Fatimə, Milli kimi bənzərsiz
qadın obrazlarına həyat verən aktrisa, əməkdar
artist Xalidə Quliyevadır
- Xalidə xanım, 1973-cü ildə
böyük rejissorumuz Həsən Seyidbəyli sizi "Nəsimi"
filminə dəvət edir və filmin ssenarisini sizə təqdim
edərək bir gecə ərzində rol seçimi etməyinizi
tapşırır. Seçiminizin Şəms
yox, Fatimə rolu üzərində olması maraqlıdır.
- Ssenarini
oxuyandan sonra Fatimənin başına gələnlər, onun tək
övlad olması, atası ilə dərviş həyatı
keçirməsi, müridlərin içərisində tək
qadın olaraq yaşaması, anasının, atasının
edamı və gizli bir həyat yaşaması məni təsirləndirdi.
Bu sadaladıqlarım, təbii ki, asan həyat tərzi
deyildi. Fikir vermisinizsə, filmdə onun
üzü heç vaxt gülmür. Bircə
dəfə Yusif ona Nəsiminin gəlişini xəbər verəndə
Fatimə təəccüblənir, gözlərində
işıq əmələ gəlir. Bütün
bu səbəblərə görə, Fatimə obrazını
ifa etmək mənim üçün daha maraqlı idi. Çünki onu tanıyırdım. O mənim
dəyərlərimə, ailəyə münasibətimə,
taleyimə yaxın idi. Mən elə bilirdim ki,
elə Fatimə özüməm və filmdə, sanki
özümü canlandırdım. Burda, bəlkə
də, anamı on, atamı isə on yeddi yaşımda itirməyimin
də rolu vardı. Yəni tale oxşarlığı
baxımından...
Mənim ona yazığım gəldi, ürəyim
yandı. Güclü bir qız kimi o cür həyat şərtləri
ilə yaşaya bildiyinə görə onu bəyəndim.
Şəms obrazı isə daha qısa və
balacaydı. Filmdə bir, iki epizodda
görünürdü. Həm də Şəms daha
çox sevgiyə kökləndiyindən filmdəki
funksiyası da az idi. Sözün
düzü, o vaxt mənim iyirmi yaşım vardı və
Şəms rolunu düz-əməlli başa düşməmişdim.
- Adil İsgəndərovun tələbəsi
olmusunuz. Adil müəllimin tələbələrinin
bir çoxu isə teatr aktyoru kimi yetişiblər. Sizin
də fakturanızda, səsinizdə teatrallıq var.
Ümumiyyətlə, teatr azartınız olub?
-
Haqlısınız, məndə teatra xas pafos da var. Mən, əslində,
İncəsənət Universitetinə də, filmə də
elə teatr dərnəklərindən gəlmişəm. Məmmədkamal müəllimin, Lütfi Məmmədbəyovun
tələbəsi olmuşam. İlk dəfə
1970-ci ildə televiziya tamaşasında baş rol ifa etmişəm.
Amaliya Pənahova ilə tərəf-müqabili
olmuşam. Amma universitetə daxil olana qədər,
yəni lap uşaqlıqdan kino dəlisiydim. Uşaq vaxtı televiziyada göstərilən bədii
filmin sonunda "Filmin sonu" sözləri yazılanda, sanki
həyat da mənim üçün bitirdi. Bu günə qədər
də filmə baxanda dərin yaradıcı atmosferə
düşürəm.
İncəsənət Universitetinə daxil olanda isə
tələbələri dram və kino aktyorluğu qrupuna
böldülər. Məni də Adil müəllimin kursuna,
kino aktyorluğuna qəbul etdilər. Sözün
düzü, mən heç o vaxt bu barədə hansısa
seçim edəcəyimi də düşünməmişdim.
Yatsaydım yuxuma da girməzdi ki, bu cür
böyük sənətkarlarla işləyəcəm, belə
filmlərə çəkiləcəm. Sonralar Tofiq
Kazımov, Məlik Dadaşov, Həsənağa Turabov məni
teatra dəvət etdilər. Amma mən getmədim.
Çünki artıq təyinatla kinostudiyada və
dublyajda işləyirdim. Digər tərəfdən
isə kino mənim həm seçdiyim peşə idi, həm
də rahatlıq idi. Yəni ildə bir dəfə
iki, üç ay filmə çəkilirdim, qalan yeddi, səkkiz
ayı isə demək olar ki, boş olurdum, ailəmə,
uşaqlarıma vaxt ayıra bilirdim. Sonralar
Həsən Əblucun quruluş verdiyi bir tamaşada da
iştirak etdim. Amma əsasən bir yerə,
kinoya bənd oldum. Mən indinin
özündə də öyrəşdiyim işi və
insanları dəyişmirəm.
- Filmoqrafiyanız çox zəngindir.
Amma daha çox "Nəsimi" və
"Tütək səsi" filmlərindəki
rollarınızla məşhurlaşdınız. Bu iki filmin digər filmlərinizi kölgədə
qoyması barədə hansısa narahatlığınız
olub?
-
Doğrusu, bu barədə heç vaxt düşünməmişəm.
Və bunu olduğu kimi də qəbul edirəm.
İstər dünya aktyorlarının, istərsə
də bizim aktyorların hər birinin taleyində ən əsas
bir film olur ki, bu da onların şah əsəri olur. Sonrakı rollar bəyənilib sevilsə də, məşhurluq
əsasən bir rolla baş tutur. Mən də
əsasən "Nəsimi" filmi ilə
tanınmışam. Bu gün də, hətta
yarım saat bundan əvvəl getdiyim yerdə də dedilər
ki, bu qadın "Nəsimi" filmində çəkilən
aktrisadır. Ümumilikdə isə "Nəsimi"
filmi çox sevildi axı. İstər "Tütək
səsi", istərsə də "Nəsimi" filmləri
ona görə özünü doğrultdu ki, iş prosesi
peşəkarlardan ibarət idi.
- Siz sovet dövrünün
yetişdirdiyi aktrisa olmusunuz və dolayısı ilə o
dövrün rejissorlarını, film adamlarını
görmüsünüz. Onlarla işləmisiniz.
Sizcə, bu gün niyə Həsən Seyidbəyli, Rasim
Ocaqov, Tofiq Tağızadə kimi rejissorlar yetişmir?
- Bu suala
konkret cavab vermək bir az çətindir.
Çünki bunun dərin kökləri var. Mənim
üçün kino, ilk növbədə, sənətdir, incəsənətimizin
bir hissəsidir. Deməli, həm də mənəviyyatımızın
tərkib hissəsidir. Hər bir filmin təməlində
insan faktoru, mənəviyyatı dayanır. Bizim dövrümüzdə kinoya fədakarcasına,
təmənnasız gələnlər, peşəni sevənlər
və sevdirənlər var idi. Bu gün
kinoya yanaşma fərqlidir. Film çəkmək
istəyənlərin əksəriyyəti ona biznes, pul qazanmaq
vasitəsi kimi baxırlar. Bu gün müəllif
filmləri demək olar ki, çəkilmir. Amma o dövrdə rejissorlar filmdə əsasən
müəllif kimi iştirak edərək öz
dünyagörüşlərini, baxışlarını təqdim
edirdilər. Onlar öz mənəvi dəyərlərini
kino vasitəsilə ifadə etmək istəyirdilər. Lakin bu gün film çəkən rejissorların əksəriyyəti
kütlənin mənəviyyatını, əxlaqını
göstərir, onların xoşuna gəlməyə cəhd
edirlər. Sənət isə bu deyil.
Sənətin öz bəşəri
mövzuları, öz dəyərləri var. İnsanların
təxəyyülünü, təfəkkürünü
inkişaf etdirmək, onları maarifləndirmək sənət
adamının borcudur. Ola bilər indi mənim
dediklərim pafos, patetika kimi səslənsin. Eybi yoxdur. Ancaq bu gün ətrafımızda
baş verən hər bir hadisəyə rəğmən
insanların katarsisə ehtiyacı var. İnsanlar kinoya, rəsm
qalereyasına, teatra və incəsənətin başqa sahələrinə
yüngülləşmək, ürəklərində
yığılıb qalan düyünləri açmaq
üçün gəlirlər. 1987-ci ildə
"Peşmanlıq" adlı gürcü filminə
baxmışdım. Filmin təsirli final səhnəsi
var, yaşlı bir qadın yol ilə gedir, bir nəfər də
evinin pəncərəsindən baxır. Qadın ona
yaxınlaşıb soruşur: bu yol məbədə
aparır? Pəncərədən baxan adam
deyir ki, xeyr, bu yol məbədə getmir. Qadın
baxır və deyir ki, əgər bu yol məbədə
getmirsə, onda bu yol nəyə lazımdır. Bu söz indi də mənə təsir edir. Mənə belə gəlir ki, bugünkü kino sənəti
məbədə yönəlməlidir. İnsanlara
çətin zamanlarda mənən kömək etməlidir.
Amma indiki komediya filmləri
düşüklüyü, şitliyi təbliğ edir. Bununla da insanlar problemlərdən azad olmurlar, əksinə,
əxlaqları, zövqləri korlanır. Bu gün seriallar da, kino da konveyr halına dönüb.
Burda hansısa keyfiyyətdən söhbət
gedə bilməz. İndi həftənin beş
günü serial çəkilir. Mən o proseslərdə
iştirak etmişəm. Dünyanın
heç bir yerində belə bir temp yoxdur. Bu çox böyük fədakarlıq tələb
edir. Bizimkilər ya dahidirlər, ya da
cümlənin ardına üç nöqtə
qoyarsınız. Amma bunlara baxmayaraq, bu gün bizim
"Nar bağı", "Üçüncü
günün adamı", "Nabat", "Sonuncu
dayanacaq", "Geyilməmiş çəkmələr"
kimi yaxşı filmlərimizlə yanaşı, Qurban
İsmayılov, Rasim Cəfər, Hikmət Rəhimov, Qorqud Cəfərli,
Səmimi Fərhad kimi istedadlı aktyorlarımız var.
- Müxtəlif illərdə kino fəaliyyətinizdə
fasilələr də yarandı. Filmə çəkilmədiyiniz
illər üçün təəssüflənirsiniz?
-
Açığı, o qədər də təəssüflənmirəm.
Çünki bu, tək mənim başıma gəlmədi.
Müəyyən bir dövrdə on, on beş
il kino sahəsində boşluq hökm sürdü. Digər tərəfdən, aktyor hər istədiyi
rola, filmə çəkilmək arzusu ilə yaşaya, nəyisə
təklif edə bilməz. Aktyora təklif
etməlidirlər. Əlbəttə, əgər
aktyorun maliyyə vəziyyəti yaxşıdırsa və
yaxud da sponsor dəstəyi varsa, o həmin maliyyə vasitəsilə
rejissor tapıb film çəkə, özünü ifadə
edə bilər.
Amma yenə də sizin sualınıza cavab olaraq deyim ki,
nəyəsə təəssüflənmirəm. Çünki,
ilk növbədə, ömrümü iki şeyə sərf
etdim. Sənətimə və ailəmə.
Mən sənətimdəki boşluqları ailəmdə
doldurdum. Övladlarıma daha yaxın
oldum, onları oxutdum, savadlı olmalarına nəzarət
etdim. Bir ana kimi bu da mənim
üçün vacib idi. Bu səbəbdən
də kino üçün darıxmadım. Ümumiyyətlə, peşəmi çox sevmişəm,
ona ülvi bir sevgiylə yanaşmışam. Və peşəmlə ətrafa nümunə olmağa
çalışmışam. İstəmişəm
ki, insanlar aktyorluq sənətini sevsinlər, bu sənətə
gəlsinlər.
Axı mənim də Adil İsgəndərov, Elmira
Şabanova kimi çox yaxşı pedaqoqlarım oldu. Öz peşəmə
də çəkilişlərdə yiyələndim. Sizi inandırım ki, oxumağa mənim heç
vaxtım da olmurdu. Sadəcə olaraq, bəxtim onda gətirdi
ki, peşəkar rejissorlarla yanaşı, Məmmədrza Şeyxzamanov, Məhluqə
Sadıqova, İsmayıl Osmanlı, Həsənağa Turabov
kimi aktyorlarla işlədim. Bir də o dövrdə
çoxlu mütaliə edirdim.
- İndi vəziyyət
necədir, kimləri mütaliə edirsiniz?
- Mən
yalan danışmayacam. Bu gün təzədən
Çexovu oxuyuram və valeh oluram. Bu
yaxınlarda "6 nömrəli palata" əsərini yenidən
oxudum. Nə isə...
- Xalidə xanım, adını
çəkdiyiniz əsər çox ağır, psixoloji əsərdir.
Niyə bu məqamın üstündən
keçmək istəyirsiniz?
-
Çox maraqlı əsərdir. Bir aktyor kimi
özünü ifadə baxımından, rol gərəyi
orada çox maraqlı material var. O əsərdə dövlətin,
xalqın tarixi, siması, dəyərləri
görünür. Ümumiyyətlə,
Çexovun həmin əsərində ümumbəşəri
dəyərlər var. İnsanın ətraf mühiti necə
dərk etməsi prosesi orada çox gözəl təsvir
olunub. Əsəri oxuyarkən insanın
ana bətnində yaranmasından tutmuş, sonradan cəmiyyətin
içərisinə düşüb kimlərə, nələrə
çevrilməsini də görürük.
- Xalidə xanım, ümumiyyətlə,
oxuduğunuz əsərlər içərisində sizi nə
zamansa xəstələndirən əsər olub?
- Əlbəttə. Çox gənc yaşlarımda
Viktor Hüqonun "Səfillər", Cek Londonun "Martin
İden" əsərlərini oxuyanda mənən silkələndiyimi
hiss etmişəm. Bu cür əsərlər insanı başqa həyatla,
başqa dəyərlərlə tanış
edir. Elə "Məhşər" romanını oxuyanda səhərə
qədər yatmayıb ağladım, üsyan etdim ki, niyə
bu qədər adam Nəsimini xilas etmədi,
cəlladın əlindən almadı. Məhəmməd
Peyğəmbər də deyirdi ki, insan həqiqəti söylədiyi
zaman şəhidlik zirvəsinə çatır. Nəsimi də öz
amalı, əqidəsi uğrunda həqiqəti söylədiyi
üçün şəhid olur. Mən
onu şəhid hesab edirəm. Nəsiminin
poeziyası bu dünyada bir hadisəydi. Allah
İsa Hüseynova rəhmət etsin ki, "Məhşər"
əsəri ilə Nəsimini xalqa çatdırdı,
tanıtdırdı. Nəsimi deyirdi ki, ənəlhəqq
insan özüdür. Yəni insanı
dünyaya Tanrı gətiribsə, insan da öz əxlaqı,
savadı ilə onu yaradana qədər qalxmağa
çalışmalıdı.
- Bildiyimə görə, "Nəsimi"
filminə çəkilərkən sizin uzun
saçlarınız olub. Və obraza görə
saçlarınız qısa kəsilməliymiş. Amma
Həsən Seyidbəyli sizin məyus olduğunuzu biləndə
buna razı olmayıb...
-
Bilirsiniz, bəzən qanunları belə icra edərkən elə
situasiyalar baş verir ki, qanuna da sığmır. Yəni bu saç məsələsi də, sanki
çəkilişin diktə etdiyi qaydalara sığmadı.
Həmin məqamda mənim
saçlarımın kəsilməsinə razı olmaması
Həsən müəllimin özünün insana olan insani
münasibəti idi. Bəlkə, o, həmin
anda məni öz qızının yerində
görmüşdü və yaxud da özü uzun
saçın vurğunu olmuşdu. Hər
nə səbəb olmuşdusa, o, saçlarımın kəsilməsinə
razı olmadı. Rejissorluqdan çıxaraq
insan kimi öz xarakterini ortaya qoydu. Sonradan
da bu problem həll olundu. Saçlarımı
xırda-xırda hörüb sancaqladılar və mənim
üçün parik düzəltdilər.
Bir əhvalat da var, bunu heç yerdə deməmişəm. İlk dəfədir
sizinlə bölüşəcəm. Yadınıza
gəlirsə, filmdə bir səhnə vardı. Yusif gəlir və Fatimə orda paltarlarını dəyişməli
olur. Pavilyonda biz həmin yeri məşq
edirdik, kamera da çəkirdi. Paltarı geyinəndən
sonra bir az aşağı çəkməliydim
ki, boynum görsənsin. Mən isə
utanırdım. Onda nə illah elədilər
paltar aşağı düşmədi.
İki-üç dubldan sonra Həsən müəllim dedi, -
lazım deyil, bu səhnəni başqa cür çəkərik.
Yəni mənə güzəştə getdi.
Demədi ki, aktrisasan, necə deyilir, elə də
çəkilməlisən. Əgər desəydi
də, mən ağlayacaqdım (gülür).
- Filmin çəkilişləri
zamanı xeyli çətinliklər də olub. Çəkiliş
zamanı kövrəldiyiniz və ya
ağladığınız məqam olub?
- Olub. Kəcavənin arxasınca atları çapıb kəcavəni
axtarmalıydıq. Çəkilişlər
isə Qobustanda aparılırdı. Çox
isti idi. Həmin kütləvi səhnə
də ümumi planda çəkilirdi. Çəkilişin
o yerində qorxudan atı çapa bilmədim. Çünki orada sürət böyük olmalı
idi. Başqa adamı mənə bənzədərək
əvəz etdilər. Avtobusa gəlib əyləşəndə
ağladım. Nəsə çəkilə
bilməməyim mənə toxunmuşdu. Orda bir aktyor
vardı, o məni sakitləşdirdi ki, kütləvi səhnələrdə
belə hallar ola bilər. Bundan
başqa kövrəldiyimi xatırlamıram. Həm də Həsən müəllim mənə xətrimə
dəyəsi heç nə demirdi. Onun,
ümumiyyətlə, mənə münasibəti qəribəydi.
Bəlkə də, taleyimdən xəbəri
vardı ona görəydi. Bilmirəm... Mən
hər dəfə çəkiliş meydançasına gələndə
Həsən müəllim alnımdan öpürdü
(kövrəlir).
- Xalidə xanım, İsa
Hüseynov çəkilişlərdə nə dərəcədə
iştirak edirdi, müdaxilələri olurdumu?
- İsa müəllim filmdə bir neçə yerdə
istəyirdi ki, Fatimə qadın paltarında Nəsimi ilə
çəmənlikdə əyləşsin, onların sevgi səhnələri,
söhbətləri, baxışmaları olsun. Həsən
müəllim buna razı olmamışdı. Çünki filmdə dövrün məşəqqəti,
bir qadının kişilər içərisində partizan
kimi yaşaması Nəsiminin ağrıları fonunda təqdim
olunurdu. Fatimənin o qədər
ağrısı, filmdəki gərgin səhnələrlə
İsa müəllimin çəmənlik təklifi
uyğunlaşmırdı. Qaldı ki,
İsa müəllimin çəkilişlərə
müdaxiləsinə, bunu məndən də yaxşı bilənlər
var. Hərdən danışırlar, mənə də
maraqlı gəlir. Mən o vaxt hər
şeyə diqqətli deyildim, özümə qapanan idim.
Çəkiliş bitən kimi gedib öz
otağımda otururdum.
Amma İsa müəllim bütün çəkilişlərdə
iştirak edirdi, müdaxilələri də olurdu. Bir də
görürdük ki, Həsən müəllimlə İsa
müəllim dalaşdılar. Onda İsa
Hüseynov uşaq kimi küsüb gedir, bir-iki gün
görünmürdü. Amma gəlirdi və
özünü Həsən müəllimlə
razılaşmış kimi aparırdı. Deyirdi, elə sən deyən kimi də
olmalıdır, belə yaxşıdı. Yəni mübahisələri də sənət
müstəvisində olurdu. Heç vaxt
şəxsi məsələyə çevrilmirdi.
- Əslən
şuşalısınız. Bu
yaxınlarda "Xüsusi təyinatlı İbad" filminə
çəkildiniz. Bir az bu film barədə
də danışardınız.
- Filmin
rejissoru Natiq Novruzovdur. Mən bu filmin ikinci hissəsində
İbadın anası rolunu canlandırmışam. Doğrusu, İbad Hüseynovu filmdə
tanıdım. O, Qarabağda çox böyük qəhrəmanlıqlar
göstərib. Demək olar ki,
sağlamlığının doxsan faizini Qarabağ uğrunda
qoyub. Yəni tam sağlam insan deyil. Amma indinin özündə də müharibə
başlasa, o, birinci gedəcək. Çünki
toxumunda vətən sevgisi var. Filmdə onun anasını
canlandırdım, ssenarini də çox bəyənmişdim.
Qarabağ mövzusu mənim üçün
ilk sıradadı. Balaca epizoda
çağıranda belə gedirəm, gedəcəm də.
- Xalidə xanım, valideynlərinizi
erkən itirmisiniz. Sizdən kiçik
qardaş-bacılarınıza analıq etmisiniz. İndi də anasınız. Bir
ömürdə iki dəfə ana statusunda olmaq necə hissdir?
- Çətindir,
çox çətindir (susur)... İndi də
bacı-qardaşlarıma anayam. Bu gün də
o yükü daşıyıram. Öz
övladlarıma da, nəvələrimə də anayam.
Allah da məni belə yaradıb da,
qızım. Bekar qala bimirəm. İndi də təəccüb edirəm ki, valideynlərimi
itirəndən sonra necə o yükün altına girə
bildim. Necə o qədər
ağırlığı daşıya bildim? Necə? Mən nə idim ki?
Musa Yaqubun bir şeiri var:
Ulduztək
üstümə səpələn, ey qar,
Geydirdin əynimə ağappaq donu.
Sənin
ki, bu qədər təmizliyin var,
Bağışlamaq olar soyuqluğunu.
Ulduztək üstümə səpələn, ey qar.
Belə təmizlikdən isinmək olar.
Nə bilim, güc, yəqin Allahdan gəlib. Uşaqlıqdan
həmişə Allah demişəm, Allaha bağlı
olmuşam. Hətta mənə elə gəlir
ki, uşaqlıqda bir dəfə Allahı da görmüşəm.
Söhbətləşdi: Samirə
Əşrəf
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 2
mart.- S.16-17.