Ekranlaşdırılmış ədəbi
əsərlər
Layihədə fransız yazıçısı,
dramaturqu Rober Tomanın "8 qadın"
(1958) pyesi əsasında
ekranlaşdırılan eyniadlı
filmi təqdim edirik.
Əsərin süjeti: Hadisələr
1950-ci illər Fransasında
baş verir. Şəhərdən kənarda yerləşən
mülkdə böyük
bir ailə Milad bayramını qarşılamağa hazırlaşır.
Səhər tezdən
ev sahibi
Marsel və Qabinin böyük qızı Syuzon Londondan dönür. Az sonra
qulluqçu Luiza Marselə səhər yeməyi aparanda onu ölü halda tapır. Kimsə ev
sahibinin kürəyindən
bıçaqlayır.
Evdəki bütün qadınların
- Marselin arvadının,
iki qızının,
qayınanasının, baldızının
və iki qadın qulluqçunun ölüm xəbərindən,
sanki həyəcanlandıqları
görünür. Əslində isə onların hər birinin üzündən saxta kədər oxunur. Qadınlar qatilin hələ də qətl baş verən otaqda gizləndiyini düşünürlər. Ona görə qətlin baş verdiyi otağın qapısını
açarlayırlar. Onlar polisə
zəng edəndə telefon xəttinin qırıldığını öyrənirlər. Maşın xarab
olduğundan isə heç kəs polisə gedə bimir. Üstəlik, yolları da
qalın qar örtür.
Az sonra Marselin bacısı Pyeretta təşrif buyurur. Qardaşı və onun ailəsi ilə soyuq münasibəti olan Pyeretta bir
qadının ona zəng vuraraq qardaşının ölüm
xəbərini çatdırdığını
deyir. Amma zəng edən
qadının kimliyini
aydınlaşdıra bilmirlər.
Əli heç
yerə çatmayan 8
qadın müəmmalı
qətl hadisəsində
bir-birindən şübhələnir
və təhqiqata başlayırlar. Onlar bir-birini sorğu-sual
eləyir və nəticədə onların
hər birinin sirri üzə çıxır. Məlum
olur ki, qadınların hamısı
Marseldən öz məqsədi üçün
istifadə edirmiş...
Rober Tomanın
əsərləri əsasında
dünyanın müxtəlif
teatrlarında tamaşalar
qurulub və filmlər çəkilib. Misalçün, sovet dönəminin məşhur filmlərindən
biri olan "Qadını axtarın"
(1982) dramaturqun "Tutuquşu
və cücə"
pyesinin motivləri əsasında ekranlaşdırılıb.
Yeni fransız
kinosunun tanınan simalarından biri Fransua Ozon bu
pyesi 2002-ci ildə filmə çevirib. Müxtəlif
janrlarda işləyən
rejissor ekran əsərlərində əsasən,
cinsi azlıq məsələsinə (qeyd
edim ki, Ozon özü də homoseksualdır) toxunur, ölümün dərkindən tutmuş ailə dəyərlərinin
böhranına kimi ən müxtəlif problemləri ekrana gətirir ("Kriminal sevgililər", "Qızmar
daşda yağış
damcısı", "5x2", "Bağışlamaq zamanı",
"Hovuz", "Riki")
. Onun filmləri dünya ədəbiyyatı və
kinosu ilə bağlı pastişlərlə
boldur.
"8 qadın" filmində
də müxtəlif ekran işlərinə, kino obrazlarına, ədəbi nümunələrə
göndərmələr var. Bu haqda irəlidə danışacam.
Rejissor müəyyən
dəyişikliklər etsə
də, ümumən pyesin süjetini saxlayıb. Ozon müsahibələrindən birində
bu haqda deyir: "Rober Tomanın pyesini daha canlı, şən qurmaq istəmişəm. Əsas məqsədim
klassik polis trilleri janrından istifadə etməklə komediya çəkmək idi.
Ona görə əhvalatda yumor xəttini gücləndirməyə çalışmışam,
ailə münasibətlərini
isə daha da mürəkkəbləşdirmişəm.
Məşhur səkkiz aktrisanın
heç birinin individuallığına fokslanmamışam,
sadəcə, qrup halında qadın portreti yaratmaq istəmişəm. Film, eyni zamanda dünya
kinosuna bir alleqoriyadır".
"8 qadın" filminin özəlliklərindən biri
Fransa kinosunun dünyaca məşhur aktrisalarının - Katrin
Denövün, İzabel
Yupperin, Fanni Ardantın, Emmanuel Bearın,
Daniel Daryönün burda
rol alması idi. Əhvalat bir neçə
janrın - müziklin,
detektivin, komediyanın,
melodramın üzərində
qurulub. Musiqi nömrələri
zövqlə hazırlanıb, hər biri personajın
xarakterini, daxili aləmini ifadə edir və ümumi dramaturji
materialda tamamilə yerinə oturur.
Ozon qadın
təbiətini yumor,
ironiya və sevgiylə incələyib zövqlü kamera filmi
qurmağa nail olub. Yəni bütün hadisə eyni məkanda
baş versə də, yorucu deyil. Vəziyyətin
tez-tez dəyişməsi - sürətlə gah melodrama, gah
komediyaya, gah detektivə, gah müziklə keçməsi, kəskin
emosional dönüşlər, peripetiyalar - fabulanı mürəkkəbləşdirən
gözlənilməz dönüşlər təhkiyənin
dinamik ritmini saxlayır və gərginliyi artırır.
Qadın personajların hər biri geyiminə, əlbisələrinin rənginə,
ədasına, tərzinə, obrazlarının özünəməxsus
plastik həllinə görə fərqlidirlər. Əhvalat boyu
onların xarakterlərində üzə çıxan məqamlar
- saxta davranışları, mənalı gülüş və
baxışları, situasiyadan situasiyaya dəyişən
intonasiyaları, dilə gətirdikləri arzuları -
bütün bunlar ümumilikdə qadın
dünyasının intimliyinin, gizliliyinin əksidir.
Qadınlar bir-birini ittiham etdikcə, onların illər boyu gizlətdikləri
sirlərin üstü açılır. Epizoddan-epizoda
keçdikçə məlum olur ki, Qabinin (Katrin Denöv) əri
ilə münasibəti soyuq imiş. O, ərinin iş
partnyoru, onu müflis edən kişini sevirmiş və onunla
qaçmağa hazırlaşırmış. Qabinin,
eyni zamanda isterik bacısı, Ogyustinaya (İzabel Yupper) nifrət
etməsi üzə çıxır.
Bakirə, özünü mühafizəkar
əxlaq daşıyıcısı kimi
göstərən Ogyustina isə erotik, sevgi romanlarının
həvəskarıymış və o, hamıdan gizlin,
kitabxanadan oxumaq üçün bu romanları
alırmış. Üstəlik, bacısının əri
Marselə (Dominik Lyamyur) sevgi məktubları
yazırmış. Onun ürəkkeçmələri
isə əksər hallarda yalanmış.
Onların yaşlı anaları
(Daniel Daryö) isə ərini sevmədiyi üçün
onu vaxtilə zəhərləyibmiş. Həmin
gün üzə çıxır ki, əlil arabasında
oturan və ayaqlarının tutulmasından şikayət edən
qadın, əslində, sağlam imiş.
Marselin vaxtilə
striptizlə məşğul
olan, bu səbəbdən qardaşı və ailəsi ilə
münasibətləri soyuq olan bacısı Pyerettonun (Fanni
Ardan) gizlin bu evə gəldiyi məlum olur. O, evin aşpazı
Şanellə gecələr kart oynayırmış. Və Pyeretto Qabi ilə eyni kişini - Marselin şərikini
sevirmiş.
Qulluqçu, gənc Luiza (Emmanuel Bear)
isə Marselin məşuqsəymiş və bu evə işləməyə
ehtiyacdan yox, ona yaxın olmaq üçün gəlib.
Ailənin böyük qızı Syuzon (Virjini Leduayen) isə Marselin ögey
qızıyımış və ondan hamilə qalıb. Anası
Syuzonun ərə getmədən hamilə qaldığını
biləndə, onu əxlaqsızlıqda günahlandıranda,
üzə çıxır ki, Qabinin özü gəncliyində
ərə getmədən hamilə olub.
Aşpaz qadın Şanel (Firmin Rişar) isə Pyerettonu sevirmiş.
Final səhnəsində aydınlaşır ki, Marselin qətl olunduğu gecə, arvadı
ondan ayrılacağını, ardınca qayınanası
müflis olan kürəkəninə pul verə bilməyəcəyini
deyir, baldızı bacısından ona qeybət edir, Syuzon
hamilə qaldığını söyləyir, Pyeretto isə
pul verməyəcəyi təqdirdə qardaşını
öldürməklə hədələyir. Və onu
sonuncu görən kiçik qızı Katrin (Lyudivin Sanye)
olur. Atasının əhvalının pis olduğunu
görən qızcığaz təklif edir ki, Marselin qətlini
uydursunlar və kişi onu əhatə edən
qadınların əsl mahiyyətini görsün. Katrin bəyan edir ki, atası bu qadınlar haqda həqiqəti
öyrəndikdən sonra, onlar ikisi evdən gedəcəklər.
Amma Katrin otağa girəndə ata eşitdiyi həqiqətlərə
dözməyərək intihar edir.
Beləcə, qadınların hamısı
kişinin intiharında günahkar olur. Əhvalat boyu
Marselin üzü göstərilmir, o, arxadan ya köndələn
rakursdan çəkilir. Çünki burada kişi qadınların xarakterini açmaq
üçün köməkçi vasitədir.
Rejissor detektiv xətlərlə Aqata
Kristinin əsərləri ilə intertekstual əlaqə qurur. Katrin
özünü Kristinin qəhrəmanı Puaro kimi aparır,
hadisədə detektiv əsərlərlə paralellər
aparır.
Müəllif, eyni zamanda maraqlı
avantüraya əl atır. Məsələn, ən
yaddaqalan səhnələrdən biri, Katrin Denövlə Fanni
Ardantın personajlarının saçyolduya
çıxmasıdır. Məsələ
ondadır ki, bu iki cazibədar xanım həyatda da rəqib
idilər. Hər ikisi vaxtilə rejissor
Fransua Trüffonun sevgilisi olub. Ozonun
sözlərinə görə, əgər Trüffo bu təhlükəli
səhnəni görsə, qəbrində çevrilərdi.
Yuxarıda dediyim kimi, filmdə
müxtəlif bədii əsərlərə göndərmələr
var. Luiza obrazı, fakturası Luis Bunuelin "Qulluqçunun
gündəliyi" filmində baş rolu oynayan Janna Moronu
xatırladır. Yaxud qarda maral səhnəsi, malikanənin
interyeri, iri geniş pəncərələrdən qar səhnələrinə
vurğular Duqlas Sirkin "Səmanın izn verdiyi hər
şey" əsərinin final səhnəsinə
allüziyadır.
Yumşaq, melanxolik musiqi nömrələri, Jak Deminin 1964-cü ildə
çəkdiyi və Katrin Denövün baş rol
oyandığı "Şerbur çətirləri"
müzikl-dramının stilindədir.
Bir epizodda Pyeretta Ogyustinaya deyir ki, o, Aleksandr
Dümanın "Kameliyalı
qadın" romanındakı
qəhrəmanı xatırladır. Yupper vaxtilə
roman əsasında, italyan
rejissoru Mauro Balonyinin
1981-ci ildə çəkdiyi
eyniadlı filmdə baş rolu oynayıb.
Luiza ev sahibəsinə alman-fransız aktrisası
Romi Şnayderin şəklini göstərərək
onun keçmiş sahibəsi olduğunu deyir. Şnayder fransız rejissoru
Klod Sotenin sevimli aktrisası olub. Onun ölmündən sonra rejissor Bearla işləyib.
"8 qadın" Berlin kinofestivalında "Gümüş
Ayı" mükafatına
layiq görülüb.
Sevda Sultanova
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 8
mart.- S.30.