Özünə yenilən
“kral aktyor”
Yeri görünənlər
Səməndər müəllim son
ana qədər o uvertüranın əzəmətini,
ülviliyini qoruyub saxladı, bu dəyərləri urvatdan
düşməyə qoymadı, sənət
yanğısının ucalığına, müqəddəsliyinə
tapınaraq milli mədəniyyətimizə layiqincə xidmət
etdi və sonda da öz sənət yanğısını, təşnəsini
söndürmək üçün heç kəsin gözləmədiyi
bir məqamda Səməndər quşu kimi yanıb kül
olmağı bacardı.
Mən Səməndər
Rzayevi ilk dəfə təxminən 47 il əvvəl
Ç.Aytmatovun eyniadlı povesti əsasında
hazırlanmış "Qırmızı yaylıqlı
qovağım mənim" televiziya tamaşasında
görmüşəm. O tamaşanın süjetini, təfərrüatlarını
indi yuxu kimi xatırlayıram, amma həmin tamaşada baş
rolu oynayan gənc Səməndər Rzayevin işıqlı
siması və ecazkar səsi yaddaşıma həmişəlik
hopduğundan həmin simanı indi də görürəm, həmin
səsi indi də eşidirəm - hiss və duyğuların rəngarəng
çalarları ilə süslənmiş 41 illik dramatik bir
ömrün, sənət yanğısının hakim kəsildiyi
20 illik yaradıcılıq dastanıın uvertürası
kimi.
Səməndər
müəllim son ana qədər o uvertüranın əzəmətini,
ülviliyini qoruyub saxladı, bu dəyərləri urvatdan
düşməyə qoymadı, sənət
yanğısının ucalığına, müqəddəsliyinə
tapınaraq milli mədəniyyətimizə layiqincə xidmət
etdi və sonda da öz sənət yanğısını, təşnəsini
söndürmək üçün heç kəsin gözləmədiyi
bir məqamda Səməndər quşu kimi yanıb kül
olmağı bacardı.
Mənə Azərbaycan teatrının bu parlaq ulduzu ilə
görüşüb ünsiyyətdə olmaq, onun daxili mədəniyyətinə,
nəcibliyinə şəxsən şahidlik etmək xoşbəxtliyi
nəsib olub.
1982-ci ildə - onda mən hələ tələbə
idim - Azərbaycan televiziyasından teatr sənəti
mövzusunda bir verilişin ssenarisini yazmaq
tapşırığı almışdım. Ssenariyə görə mən həmin verilişdə
müəllif-aparıcı kimi dramaturqların müəyyən
obrazları konkret aktyorlar üçün yazması məsələsinə
də toxunmalıydım. Özümə
tərəf-müqabili axtaranda tərəddüdsüz Səməndər
müəllimin üzərində dayandım. Həyəcandan
boğula-boğula ona telefon açdım, niyyətimi bildirdim
və ustadın o sehrli, bənzərsiz səsini eşidən
kimi bütün tərəddüdlərim bu səsin məxmər
yumşaqlığına yenildi: Səməndər müəllim
səsinin ahəngi ilə elə bir aura yaratdı ki, elə
bil biz neçə ilin tanışıydıq və uzun
müddətdən sonra telefonla ünsiyyət yaradıb fikir
bölüşürdük. Hiss etdim ki, o mənə
yaradıcılıq aləmində ilk adımlarını
atan tələbə-jurnalist kimi yox, ən azından öz səviyyəsinə
uyğun tərəfdaş kimi baxır. Fikirlərini sabah yazılı şəkildə teatrda təqdim
edəcəyini dedi və vaxt təyin etdi. Ertəsi
gün görüşdük. Sözün
hər mənasında bu nəhəng sənətkar adi
şagird dəftərinin qeydlər edilmiş qoşa vərəqini
mənə təqdim edəndə yenə də
özümü itirdim. Bu dəfə
sevimli aktyorun əyani təbəssümü, səmimiyyəti
dadıma yetdi.
Ustadın səliqəli xətlə yazdığı həmin
o 4 səhifəlik yazını neçə illərdir ki,
qoruyuram. Həmin yazının mətnini oxuculara təqdim edəcəyəm,
amma indi o xoş anlardan ayrılıb bu günə
qayıtmaq, kinofilmlərimizdə yaşayan S.Rzayevi (onun
teatrdakı fəaliyyəti fundamental araşdırma
mövzusudur) bir daha tanımaq və bacarsam həm də
tanıtmaq istəyirəm.
Yəqin, bütün sənətsevərlər təsdiq
edərlər ki, Səməndər müəllim zahiri görünüşü
baxımından öz yaşını xeyli
qabaqlamışdı. Sanki onun içində axan zamanla içində
olduğu real zaman arasında bir disharmoniya vardı: içində
gəzdirdiyi və şəriksiz sahibi olduğu zaman daha
sürətlə axır, saatlarla, dəqiqələrlə
ölçdüyümüz real zamandan öndə gedirdi. Ona
görə də 23-25 yaşlarında o, artıq
ömrünün müdriklik dövrünə qədəm
qoymuş, dünyanın hər üzünü
görmüş kişi təsiri
bağışlayır, ağır təbiəti, müdrik
adamlara xas davranış tərzi ilə seçilirdi. Bəlkə, elə buna görə kinorejissorlar
çəkəcəkləri filmlərdə onun rol
almasının perspektivlərini proqnozlaşdırmağa
çətinlik çəkirdilər. 20-25
yaşlarında "qocalmış" müdrik gənc
obrazı heç indinin özündə də milli kinomuzda
öz bədii-estetik təsdiqini tapmayıb. Lakin aktyor sənətinə münasibətdə
öz mövqeyi, aktyorlarla işləməkdə öz
prinsipləri olan Həsən Seyidbəyli 1973-cü ildə
çəkdiyi "Nəsimi" filmində ən mürəkkəb
obrazlardan birini - tarixi şəxsiyyət olan Şirvanşah
İbrahimin ekran obrazını yaratmağı ona həvalə
etdi. Cəmi 31 yaşı olan Səməndər Rzayev bu
rolu su kimi içdi, onun daxili təlatümlərini, dramatik vəziyyətlərdə
rəngdən-rəngə düşən xarakterini, gah
müdrik hakimlərə xas olan təmkinini, gah da məqsədinə
çatmaq üçün üz tutduğu fəndgirliyin,
siyasi gedişlərin anatomiyasını özünəxas
olan bir zərgər dəqiqliyi ilə canlandırdı. Səməndər Rzayevin ifasında İbrahim
xarakteri sədaqətlə xəyanətin, səmimiyyətlə
siyasi riyakarlığın vəhdətində
yoğrulmuş, siyasət adlı bir çirkin oyunun
iştirakçısı olmaq məsuliyyətinin ağır
yükünü çiyinlərinə götürərək
hakimi olduğu məmləkəti qandan xilas etmək
üçün hər üsula əl atan, hətta şairi
qurban verməyi günah saymayan mürəkkəb tarixi şəxsiyyət
idi.
31 yaşlı aktyorun bu filmdə öz boyundan qat-qat
hündürə atılmaq istedadı vulkan kimi
püskürdü, Səməndərin daxili enerjisinin,
potensial imkanlarının siqlətini üzə
çıxartdı, teatrda müəyyən uğurları
olan bu aktyorun kinomuzu da yeni obrazlarla zənginləşdirəcəyinə
dərin inam yaratdı. Amma işə bax ki, taleyin S.Rzayevlə
acı zarafatı da bu möhtəşəm uğur ilə
başladı, "Nəsimi"dəki qələbə onu
kinoda yeni uğurlara aparan yolda əməlli-başlı əngələ
çevrildi. Bu uğurun bədii-estetik dəyəri
o qədər möhtəşəm idi ki, rejissorlar Səməndəri
başqa qiyafədə görməyə, sadəcə olaraq,
cəsarət etmədilər. Mən əvvəlki
yazılarımın birində bəzi aktyorların taleyində
bu olayın oynadığı paradokslar barədə
yazmışam. Məncə, S.Rzayev də
kinoda bu aqibəti yaşadı. Onu yaratdığı
İbrahim, sanki dahi bir rəssamın rəngarəng boyalarla ərsəyə
gətirdiyi monumental bir portret idi və adama elə gəlirdi
ki, Səməndər məhz belə portretlərə nəfəs,
can vermək üçün doğulub və bu cür portret
səviyyəsində olmayan obrazlar onun aktyor əzəməti
qarşısında çox cılız görünür,
onun yaratmaq yanğısını söndürməyə
qadir deyil. Faiq ("Ad günü"), Hidayət
("Bəyin oğurlanması"), bazarkom ("Bağ
mövsümü"), raykom katibi ("Babamızın
babasının babası"), Həsən ağa ("Evlənmək
istəyirəm") obrazlarını və bir neçə
başqa filmdə oynadığı rolları Səməndərin
potensialı müqabilində yaradıcılıq qələbəsi,
sənət hadisəsi kimi qiymətləndirmək doğru
olmazdı (baxmayaraq ki, ilhama aradılmış bu obrazlar indi də
sevilir). Doğrudur, "Babək"
filmində yaratdığı İbn Bəyiz aktyorun
yaratdığı ekran qəhrəmanları sırasında
fərqlənir. Səməndərin yozumunda o, süjetə
hazır vəziyyətdə daxil olub öz birmənalı
rolunu oynayan adi, necə deyərlər "növbətçi"
obraz deyil, satqınlığın, xəyanətin
rüşeym halından xislətə çevrilməsi
prosesini psixofizioloji planda incələyən, Babək kimi
neçə-neçə ərənin məğlubiyyətini,
aldanışını şərtləndirən bir kabusdur.
Aktyor bu filmdə həm də öz şəxsi istəklərini,
arzusunda olduğu rolları unudub yalnız
yaradıcılıq missiyasına tapınaraq
çoxlarının öhdəsindən gələ bilmədiyi
bu çətin işdə nümunə göstərdi və
istər-istəməz təəssüflənirsən ki, belə
bir yaradıcılıq qüdrəti İbn Bəyizdən
daha tutumlu, daha mürəkkəb obrazlara əbədi həyat
vermək gücündə ikən ondan axıra qədər
istifadə olunmadı. Bu mənada Azərbaycan
kinosu heç şübhəsiz ki, S.Rzayevə borclu qaldı.
Səməndər
isə öz xalqı, onun mədəniyyəti
qarşısında borcunu layiqincə verdi,
özü də təkcə yaşından tez
ahıllaşan naturası ilə yox, həm də min bir hikmət
daşıyan səsi ilə.
Onun səsinin sehri, qüdrəti barədə çox
deyilib və düzü, mən bu deyilənlərə nə
isə təzə bir şey əlavə edəcəyimə
tam əmin deyiləm. Amma Səməndər haqqında yazıb
bu mövzuya toxunmamaq, sadəcə, günahdır.
O, obrazı
təkcə mimikası, jestləri, baxışları ilə
yox, həm də səsi ilə yarada bilən, obrazın təqdimində
səsi ön plana çıxaran nadir istedad sahiblərindən
idi. Səməndər səsini gah gizli
pıçıltıya, gah bulaq kimi qaynayan ağayana söyləmə,
gah da hayqırtıya eyni səviyyədə çevirməyi
bacarırdı. Elə buna görə də
bir çox filmlərimizdə başqa aktyorların
yaratdıqları obrazlar ekranda məhz onun səsi ilə
danışırdı. Mən bu məsələdə
də təfərrüatlara varmaq istəmirəm, lakin 2 filmdə
Səməndərin öz səsi ilə yaratdığı
möcüzə barədə danışmaqdan
özümü saxlaya bilmirəm.
Rus rejissoru Q. Kozintsevin çəkdiyi ikiseriyalı
"Kral Lir" filmində baş qəhrəman Lirin rolunu
aktyor Yuri Yarvet oynayıb, onu rus dilində isə Zinoviy Gerd səsləndirib. Film Azərbaycan dilinə
dublyaj ediləndə Lirin səs-danışıq
obrazının ekran həlli S.Rzayevə həvalə edilib və
o vaxt hələ 30 yaşı tamam olmamış aktyor 3 ərgən
qız atası, yaşlı kralı dilimizdə elə
danışdırıb ki, Lirin ingilis yox, azərbaycanlı
olmasına, azərbaycanlı kimi
düşünüb-danışdığına inanmaq istəyirsən.
Dünya ədəbiyyatının şah obrazlarından olan
Lirin bu sayaq "milliləşdirilməsi", nitqin ahəngi,
səsinin tembri, emosional çalarları ilə yeni sima
qazanması heç şübhəsiz, Səməndərin qələbəsi
idi. Qələm dostum İntiqam Mehdizadə
yazılarının birində qeyd edir ki, ötən əsrin
70-ci illərində o vaxtkı Leninqradda keçirilən
dublyaj filmləri festivalında nümayiş olunarkən bu
filmdə Səməndərin səsi münsiflər heyəti
üzvlərini elə sehrləyir ki, onlar görməzə-biməzə
Səməndərin ustalığına
heyranlıqlarını 2 kəlmə sözlə belə ifadə
edirlər: "Kral aktyor".
Bu, heç şübhəsiz ki, Səməndərin
şəxsində Azərbaycan aktyor məktəbinin təntənəsi
idi.
Yaxud
"İstintaq" filmində baş qəhrəman Seyfinin
müttəhim Muradın yersiz inadını sarsıdan, Murad
bir yana, tamaşaçıların da
iliyinə işləyən, necə deyərlər, onların
tüklərini biz-biz qaldıran məşhur monoloq-müraciəti.
Əmr, xahiş, yalvarış, sual intonasiyalarının
bir-birinə qarışaraq az qala daşı da
sındırmağa qadir bir effekt yaratdığı bu
monoloq-müraciət söylənəndə Səməndərin
səsi, sanki qeybdən gəlir, bu səsin ilahi gücü
tamaşaçıya da sirayət edir və o da yerindən
qalxıb Seyfiyə qoşularaq öz daxilində
hayqırır; "...Odur?".
Səməndər
Rzayev sənətə ötən əsrin 60-cı llərində
gələn çox istedadlı bir nəslin bu dünyad an köç edən ilk nümayəndəsi
oldu. Həyatının mənasına
çevrilən sənət yanğısına yenilib vəfat
edəndə onun cəmi 41 yaşı vardı.
...Amma o,
20 illik yaradıcılıq fəaliyyətini tarixə
çevirməyi bacardı, sənət salnaməmizə
hamımızın fəxrlə, qürurla oxuduğu parlaq bir
səhifə yazdı - Səməndər Rzayev səhifəsi.
Əlisəfdər HÜSEYNOV
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 8
mart.- S.31.