Fərman Kərimzadə - böyük
sözdən
və böyük
ağrıdan yıxılan adam
Sabah görkəmli
yazıçının dünyasını dəyişdiyi
gündür
Fərman Kərimzadə bu şeiri 1986-cı ildə -
Naxçıvandan keçib dədə-baba yurdu Vedibasarı
ziyarət edərkən yazıb. Vedi və vedililər
yerindəymiş. Amma Sarı dolamadakı qəbirlər
yox imiş... Əbədi yatmalı olanların ruhu perik
düşübmüş... Ermənilər Sarı
dolamadakı məzarlığın üstündən yol
çəkiblərmiş...
Şeirin içindəki məşhur bayatı da Fərman
Kərimzadənindır. Onu 1987-ci ilin fevralında, Abbasqulu bəy Şadlinskinin
anım günündə Alim Qasımov oxuyub. Kərimzadənin
etnoqrafik eskizləri - "Vedinin yanı dağlar"ı da
həmin harayla bitir: "Oxu, səsinə qurban, zildən oxu!".
İki il sonra Kərimzadənin də qanadları dərdin
"Ağ Segah"ında, Vedinin yanındakı
dağların xiffəti, Sarı dolamadakı ruhların deyil,
Vedibasardan qovulmuş elin nisgili ilə qırıldı. "Təbriz namusu"ndakı şaman kimi "yer
günahkarları" onun da qanadlarını qırdı.
Fərman Kərimzadə yarı yolda, Vedidə deyil, Tərtərdə,
Vedili qaçqınların hüzurunda böyük sözdən,
böyük Vedidən, böyük ağrıdan,
Ağrının ətəklərindəki geniş, doğma
və qürbət vadidən yıxıldı...
Yıxılanda 52 yaşı vardı...
"Qarlı
aşırım"da Kərbəlayi İsmayılla Abbasqulu
bəy Şadlinskinin üzünə ağ ola bilməməsi
səbəbilə ədəbiyyata bəylik ənənəsi,
əsilzadəlik ovqatı gətirən Fərman Kərimzadə
ədəbi düşüncədə elə qızıl hədd
müəyyənləşdirdi ki, ondan sonra bir daha Abbasqulu bəylə
Kərbəlayi İsmayıl bir-birinin
sınırlarını aşa bilmədilər. Ardıyca ədəbiyyatımızda batin, gizli sirlərin
izharına rəvac verən "Xudafərin
körpüsü" yarandı. Yarandı
və sirr batini bəyan etdi. Bəyan etdi
ki, insan nurdan ibarətdir. "Nurdan ibarətdirsə,
demək o, nurun, Allahın əksidir. Söz
yox ki, insan-nur əməli təmiz, qəlbi pak insanlardır.
Onlar öz yaradıcıları ilə birləşirlər...
İnsan da iki cürdür. Kamil
və qeyri-kamil. Qeyri-kamillər nur parçası ola bilməz. Nur olmaq
üçün o, əslən də, mənən də,
daxilən də, xaricən də pak olmalıdır. O
nur-insanlar öz tərəfdarlarını artırmaq
üçün iş görməlidirlər...".
Bu, Şeyx Heydərin Hüseyn Lələyə
açdığı Şeyx Səfinin batin sirlərindən
biriydi. Və bunu Şeyx Səfinin dilmancı Fərman Kərimzadə
"Xudafərin körpüsü"ndə yazırdı.
1982-ci il idi. Adamlar hələ "Səffətüs-səfa"nı oxumamışdılar.
Ərdəbil xanəgahına ruhani
bağlılığı, Şah İsmayıl sevgisi onu səfəviyyə
təriqətinin (və fəlsəfəsinin)
zamanımızda yaşayan mürşidinə çevirmişdi. Həmin sirlərə,
çoxdan qeyb etdiyimiz pünhan fikirlərə yiyələnmək
üçün Fərman Kərimzadənin zamanla irtibatı
ruhani səciyyə daşıyırdı. Savalandan
Ağrıya, Ərdəbildən Qarabağa, Təbrizdən
Bakıya, Naxçıvandan Dərbəndə qədər
irfanımız "Xudafərin körpüsü"nün
nüvəsində qovuşub-birləşmişdi.
O
doğma maddi və ruhi sərvətlərin toplusu ki, biz
onlardan çox-çox uzaqlaşmışdıq - bax o dəyərlər,
"Xudafərin körpüsü"nü oxuduqca
yaddaşımızda ehya tapırdı. Dönə-dönə
oxuyurduq. İnanırdıq ki, yaddaşımızı
yaşadığımız o yad sistemin cadusundan etsə-etsə
bu roman xilas
edəcək.
"Çaldıran döyüşü"ndə qəddarlığı
da sevgi doğuran Şah İsmayıl vardı. Şahqulu üsyanından
sonra nicat üçün Şah İsmayıla pənah gətirib
edam olunanların sınağa çəkilmiş
sevgisi vardı. İbrahimin İsmayıla olan
sevgisi kimi burda da əziz olan bir varlıq ən əziz
olanın naminə qurban verilirdi. Oxuyurduq:
"Mürşidi-kamilim, sizin hökmünüz
"Quran" ayəsidi, bu öz yerində. Mən
bir şeyi bilmək istəyirəm. Bu bədbəxtlər,
axı Əli yolunda nə qədər qan axıdıblar.
Neçə min adam şəhid olub.
Onları həmin şəhidlərin qanına
bağışlamaq olmazdımı?".
Zamanın xilaskarı isə edam
hökmündə qərarlıydı: "Yox, Xan Məhəmməd.
Bunlar da gərək orda şəhid olaydılar. Nə var, niyə qaçıb mənim üstümə
gəlirsiniz. Bəs o torpaqlarda kim
qaldı! Sizin qorxaqlığınızı
görən camaat da qaçıb gələcək.
Axı, orada bizim nə qədər tayfalarımız var! Onlar indi yer-yurdlarından didərgin düşüb
gəlib Təbriz bazarında dilənçilik eliyəcək?
Asılsınlar!".
Dədə-babaları Vedibasardan zorla
köçürülmüş Fərman Kərimzadə
sonuncu köç dalğası başlamazdan öncə belə
yazmağı zəruri bilirdi. Qoy, yenə də
heç kəs Şah İsmayılı başa düşməsin.
Heç beş yüz yaşlı Xan Məhəmməd
Ustaclu da onu anlamasın. Yetər ki, onun qərarı dəyişilməsin:
"Axı bu fərarilərə, doğma
torpağını qoyub qaçanlara bundan əskik cəza
versə, onda Xorasandan da, Bağdaddan da onun dili bir, qanıbir
qardaşları qaçıb gələr. Yurd,
torpaq özgələrə qismət olar. Nə vaxta qədər
bu millət öz canının qorxusundan vətənini,
torpağını atıb qaçacaq… Mən hələ
fərman verməliydim ki, onların meyitlərini də
aparıb gəldikləri torpaqlarda basdırsınlar".
Həyatda gördüyüm ilk və son Səfəvi
yazıçısı Fərman Kərimzadə neçə
əsrlərdir ki, yol gələn iman və düşüncə
cərəyanlarını yaddaşında əsl estet fəhmi
ilə yaşadırdı. Tiflis prospektindəki mənzilində
divanda əyləşib "Nizami. Xəmsə.
Miniatürlər" kitabını vərəqləyə-vərəqləyə
Sultan Məhəmməd barədə
danışdığı söhbətlərini
xatırlayıram. Harmoniya, hədsiz dinamika, məkana
hakim kəsilmiş simmetriya, əbədiyyət
ağacının yaşıl sirri, bir sözlə, Səfəvi
dövrü Təbriz rəssamlarının, özəlliklə,
Sultan Məhəmmədin ruhsal dünyası Kərimzadənin
sığındığı mənəvi məkan idi. Və o, bu məkanın hər guşəsinə, hər
hücrəsinə bələd idi. Hərdən,
sanki vəcdə gələr, talisman kimi bir daşı
götürüb (onda belə daş parçaları çox
idi) barəsində heyrətlə danışardı. İndi harda olduğunu bilmədiyim zəngin
kolleksiyası vardı. O daş parçalarından
birini heç unutmadım. Adi gözlə baxanda
heç nəyi əks etdirməyən daşın üzərində
tor süzüb balıq ovlayan qayıqçının,
tordakı balıqların təsvirini yalnız
işığın proyeksiyasına uyğun görmək
olurdu. O daş parçasını mənə göstərdiyi
günün dəqiq tarixini bəlləmək
üçün gündəliyimə baxıram. 1983-cü ilin 3 noyabrı imiş.
Bayıldakı İliç adına mədəniyyət
sarayında "Xudafərin körpüsü"nün
müzakirəsindən sonraymış. Həmin
tədbirdə Nazif Qəhrəmanlı, Loğman Rəşidzadə
və tələbələr adından mən
danışmışdım.
1982-ci ildə Fərman Kərimzadə məni rəssam
Asif Azərellinin Vidadi küçəsindəki
emalatxanasına apardı. Azərellinin
"Qarabağlı qoca" tablosunu çəkdiyi vaxtlar idi.
Sonralar Qarabağ nisgilimiz "Qarabağlı qoca"nı əziz bir tabloya çevirdi. Yadıma gəlir,
o vaxt Asif Rzayev olan Asif Azərelli də, yəqin, bunu
unutmayıb, "Qarabağlı qoca"nın
hasilə gəlməsini Fərman Kərimzadə, bəlkə
də, rəssamın özündən çox
arzulayırdı. Nüsrət Kəsəmənli
də həmin gün Asifin emalatxanasına gəlmişdi.
Kəkotulu çay içib söhbət edirdilər.
Rəssamlıqda ən yeni cərəyanlardan
söz düşdü. Sultan Məhəmməd
heyranı olan Fərman Kərimzadə avanqard sənət barədə
çox sərt danışdı. Nüsrət Kəsəmənli
"Bu gün səni tanıya bilmirəm, Fərman" -
dedi. Fərman Kərimzadə isə "mən
bu gün olduğum kimiyəm", - deyib söhbəti
tamamladı. Ortaya sükut
çökdü. Emalatxanadan
çıxırdıq. Dəhlizdə
başqa bir molbertin üzərinə Asif Azərellinin
sifarişlə çəkdiyi hansısa rus aliminin portreti qoyulmuşdu.
Çıxaçıxda sükutu yenə Fərman
Kərimzadə pozdu. Fırçanı
götürdü, rəngləri qarışdırdı.
Rus aliminin sarı saqqalını qaraltdı,
başına qaragül dərisindən papaq çəkdi.
Nüsrətin "Neynirsən?" - sualına
isə "Yaxşı edirəm.
Belə lazımdır", - deyə cavab verdi.
***
Fərman
Kərimzadə ilə tanış
olduğum günü xatırlayıram. Onda 1977-ci il imiş, 7-ci sinifdə oxuyurmuşam. Bizim rayona gəlmişdi. Axşamlar
qızılgüllü həyətimizdə oturub gecədən
keçmişə qədər atamla söhbətlər edərdi. Söhbətlərini
təfsilatı ilə xatırlamasam da, məzmununu
xatırlayıram. Kərbəlayi
İsmayıldan, Şadlinskidən, Qəmlodan
danışırdılar. Bizə, adətən,
axşamlar gələrdi. Gündüzlər
isə rayon mərkəzindəki parkda yeni tikilmiş kafenin
divarlarına mozaik daşlardan rəsmlər hörərdi.
Rəssam idi axı. Ruzisini həm
də belə qazanardı. Və heç kəs də
inanmazdı ki, bu adam "Qarlı
aşırım"ın müəllifi Fərman Kərimzadədir.
İndi Fərman müəllimin əlləri ilə
düzdüyü rəngbərəng daşlar həmin kafenin
yalnız bir divarında qalıb. Üstünə
də əhəng çəkiblər. Başqaları
belə etməzdi. Öz böyük
yazıçısının əl işini abidələşdirərdi...
Təbriz
namusunun, Qarabağ heysiyyətinin təəssübü, bəlkə,
daha çox erməni amilinə nifrət onu tarixin dərinlərinə
- Çingiz xana, Çingizə ad verən şamana (mifolojidəki
Göycə Şamana), Elxanilərə, Əmir Çobana,
Əbu Səidə, hətta Şeyx Səfiəddinin
tövsiyəsi ilə Rəşidəddinin "Cami ət Təvarix"inə,
Nadir şaha, Pənah xana qədər alıb-apardı. Fəzlullah Rəşidəddinin də, Rəşidəddinin
kitabını interpretasiya ilə Alankovanın da bədii
obrazı Azərbaycan ədəbiyyatına ilk dəfə Fərman
Kərimzadənin qələmi ilə gəldi. Kərimzadənin "Təbriz namusu"nda
Çingiz xanın yeddinci babasının anası Alankova
göydən enən Altun İşıqdan deyil, Bayat boyundan
olan Orxandan hamilə qaldı. Mifik tarixdə
Altun İşıq, yaxud Boz Qurd olan varlıq Fərman Kərimzadənin
fəhmində və qələmində Bayatlı Orxana
çevrildi. Mifolojinin bədii mətnə
bu şəkildə, belə bir vüsətlə tətbiqi Azərbaycan
ədəbiyyatında yeni hadisəydi. Bayat
boyundan olan Orxanın mifoloji mətnə əlavə edilməsi
isə yazıçının milli zəfəriydi. Yusif Vəzirdən sonra Qarabağ
xanlığının tarixi taleyini romanlaşdıran ilk
yazıçımız da o oldu. 1988-ci ildə
yazdığı son romanını - "Qoca qartalın
ölümü"nü Qarabağa həsr etdi. Və son romanında ədəbiyyatımızda ilk
dəfə Qarabağın yaşıl, üstündə iki
qılıncın çarpazlaşdığı
bayrağını da o dalğalandırdı.
Nizaməddin
Onk Fərman Kərimzadənin Vedibasardan olduğunu bilincə
"Əfəndim, Vedibasardan yazıçı yox, sərkərdə
çıxar" - demişdi. 52 illik
ömrünün qürubunda Kəlbəcərdə, Tərtərdə
qaçqının, köçkünün qabağına
düşüb Kremləcən getdi. Adamları
öz halal puluyla Moskvaya apardı ki, dərdlərini izhar
etsinlər.
...Yazıçıydımı,
sərkərdəydimi? Allah bilir...
Azər TURAN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 16 mart.- S.8-9.