"Axır səni
buldum, ey Dan ulduzu"
Cəfər Cabbarlının
şeir yaradıcılığında Xalq Cümhuriyyəti
Cəfər Cabbarlı XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
yetirdiyi nadir şəxsiyyətlərdəndir. Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətini hərarətlə qarşılayan və
ona bütün varlığı ilə xidmət edənlərdən
biri də o olmuşdur. Ölkəmiz Sovet
İmperiyası tərəfindən işğal olunduqdan sonra
bununla barışa bilməyən Cabbarlının gizli fəaliyyətinə
görə həbs olunması, daha sonra ciddi senzura nəzarəti
onun xalqa olan məhəbbətinə kölgə sala bilmədi.
Yüksək sənətkarlıq məharəti
onun dayağına çevrildi. Bu zəngin
və çoxşaxəli yaradıcılığın, demək
olar ki, hamısının mayasını milli-azadlıq
ideyaları təşkil edir. Bu cəhətdən
onun məşhur "Ey Dan ulduzu" və "Ana"
şeirləri öz dərin tutumu ilə diqqəti cəlb
edir. C.Cabbarlı birinci şeirdə Dan
ulduzunu səhərin, simvolik mənada isə
azadlığın müjdəçisi kimi mənalandırmış,
İmperiyanın ilk illərində fikirlərini, dolayı
yolla da olsa, ifadə etməyə nail olmuşdur. Xalqın arzularını, dərdini, kədərini
özününkü bilən şair azadlıq uğrunda
çarpışarkən, "uzaq üfüqlərə
göz gəzdirməkdən kor olmaq" həddinə
çatdığı bir zamanda birdən ona elə gəlir
ki, axtardığını tapmışdır. Bu, Romanovlar sülaləsinin süqutundan sonra
geniş təbliğ olunan kommunizm ideologiyası idi ki, bunun
vasitəsilə xalqımızı yağlı azadlıq vədləri
ilə aldadaraq müstəqilliyini əlindən almağa
çalışırdılar. Ədib bu hiylələri
belə əks etdirir:
Öksüz taleyimtək gecikdin nədən?
Karvanqıran
doğdu görünmədin sən,
Oxşatdım,
yanıldım, könül verdim mən
Bilmədən
vuruldum, ey Dan ulduzu!
Karvanqıran Dan ulduzuna bənzəsə də, ondan fərqli
olaraq, axşamdan bir qədər keçdikdən sonra
doğur. Qədim
zamanlarda onu Dan ulduzu zənn edib yola düşən karvan səhrada
istiqamətini itirərək qırılır... Ədib bu bənddə
Azərbaycanın azadlıq uğrunda mübarizə apararkən
yaranmaqda olan Sovet İmperiyası tərəfindən belə
bir tora düşə biləcəyini yada salır, lakin
ümidini də itirmir, "hər addımda bir kola tuş gəlsə"
də, nəyahət, azadlığa qovuşmasına - Xalq
Cümhuriyyətinin yaranmasına ürəkdən sevinir:
Büsbütün
yorulub gücdən düşərkən,
Bir ulduz parladı uzaq üfüqdən.
Bu
görünən səndin, artıq gəldin sən,
Axır səni
buldum, ey Dan ulduzu!
Bu fikirlərin davamına S.Vurğun
yaradıcılığında da rast gəlmək olar. O, "Komsomol
poeması"nda istər komsomolçuları, istərsə
də, bəyləri faciələrə düçar edən
bir ölkənin süqutuna inanır, lakin günahsız
axıdılmış qanlara acıyırdı:
Buludlar
dağılır uzaqda lay-lay,
Yenə öz yerində yuvarlanır Ay.
Fəqət,
nə Cəlal var, nə də ki Humay...
Göründüyü kimi, hər iki bənddə
azadlığın uzaqda da olsa, mümkünlüyünə
inam ifadə olunmuşdur. Birində bu Dan
ulduzunun, digərində isə "buludların
dağılması və Ayın üzə
çıxması" kimi rəmzlərlə əks
olunmuşdur.
"Ana" şeirində böyük sənətkar
ana sevgisinin möhtəşəmliyini, ülviyyətini bədii
boyalarla əks etdirmişdir. Bu yüksək sevgini
bütün incəliklərinə qədər göstərmək
üçün şair təzadlardan məharətlə
istifadə etmişdir. Əvvəlcə
şeirdə lirik qəhrəmanın həyatda çox
güclü qüvvələr qarşısında baş əyməyən
məğrur bir obrazı canlanır. Lakin sonra məlum
olur ki, o, "zəif bir vücud", yəni ana
qarşısında hər an rahib kimi itaət
etməyə, hər cür əzab-əziyyətlərə
qatlaşmağa hazırdır:
Onun əliylə
bəla bəhrinə yuvarlansam,
Yenə xəyal
edərəm, bəzmi-istirahətdir!
Şeirə vətən məhəbbəti, azadlıq
ideyaları aşılanması onun bədii keyfiyyətlərini
daha da artırır. C.Cabbarlı Vətən adı çəkməsə
də, qəhrəmanının sadaladığı dəhşətli
qüvvələrdən qorxmaması, ancaq ana
qarşısında qultək dayanması bunu yada salır.
C.Cabbarlı yaradıcılığında "Qız
qalası" (1922-1923) poemasının xüsusi mövqeyi
var. Zamanla bağlı olaraq Sovet dönəmində ədəbi
tənqiddə daha çox əsərin üst qatlarına
toxunulmuşdur. Bu isə əsərin ideyasının
açılmasına maneələr törətmiş,
müxtəlif ziddiyyətli fikirlərin yaranmasına səbəb
olmuşdur. Şairin məqsədi Sovet
İmperiyasının qəsbkarlıq siyasətini,
işğal etdiyi ölkələrdəki xalqların dinini,
adət-ənənəsini, mədəniyyətini
tapdalamağı, xalqın qeyrətli oğul və
qızlarının bu haqsızlıqlara ciddi müqavimətlərini
əks etdirmək idi. Əsər haqqında 1944-cü
ildə məqalə yazmış M.Arif poemanı yüksək
qiymətləndirmiş, poemanın bu xüsusiyyətlərinə
üstüörtülü münasibət bildirmişdir:
"Cabbarlı, sanki o qantəmirlər və durnalar
dünyasını, o qüvvətli hiss və ehtiras sahiblərini,
öz istəkləri uğrunda heç bir müqavimətin
qarşısında durmayan, öz namusunu qorumaq
üçün ölümü cəsarətlə
qarşılayan insanları... həqir simalara qarşı
qoyur"...
Poemada Qız qalası namus, ismət, istiqlaliyyət və
müstəqillik məkanı, xüsusilə Xalq Cümhuriyyətinin
rəmzi kimi diqqəti cəlb edir. Qalanın may ayında
inşasına başlanması və iki ildən sonra aprelin
sonunda yekunlaşması fikirlərin dəqiqləşməsinə
imkan verir:
İki
illik əzabdan sonra
Su
içində bu dik bina bitmiş;
...İştə
son gün ki, bu bina bitmiş,
Yenə axşam mayıs... sevimli bahar.
Şeirin sonuncu misrasındakı qalanın yekunlaşma
tarixini şair diqqəti sovet senzurasının nəzərlərindən
yayındırmaq üçün maraqlı bir formada ifadə
edir. Tarixi həqiqətə
uyğun olaraq Xalq Cümhuriyyətinin aprelin 28-də
süqutunu əsərdə əks etdirmək, onsuz da dövlətin
gözündə çox qorxulu görünən, bir
neçə dəfə həbs olunmuş C.Cabbarlını, ən
yaxşı halda Sibirin dəhşətli şaxtaları və
ağlagəlməyən daha nələr gözləyirdi. Ona görə də o, aprel sözünün "əvəzedicisi"
olan "axşam mayıs" deməklə vəziyyətdən
çıxır.
Poemadakı bütün hadisələr də, zaman da,
yer də, obrazlar da, bir sözlə, hər şey incə bir
simvolik pərdəyə bürünmüşdür. Əsərin
mahiyyətini düzgün dərk etmək üçün bu
sətiraltı qatların daxilinə nüfuz etmək ən əsas
şərtlərdəndir. Bəlkə, elə
bunlara əməl edilmədiyinə görədir ki, bu gözəl
əsər ədəbi tənqidin diqqətindən nisbətən
yayınmış, ondan ötəri bəhs edilmişdir.
Bakı xanı Qantəmir "Qız qalası"
poemasının baş qəhrəmanlarından biridir. Əsərdə deyildiyi
kimi, o, altı yüz il əvvəl
yaşamışdır. Bu dövrdə indiki Rusiya
Federasiyasının ərazisinin böyük bir hissəsi qədim
türklərin ana vətənləri və möhtəşəm
imperiyalarından ibarət idi. Təsadüfi
deyildir ki, Rusiya prezidenti V.Putin Almaniyadakı müsahibəsi
zamanı demişdir ki, axtarsan, məlum olar ki, rusların
böyük bir qisminin damarlarından türk qanı axır.
Bu haqda tarixçi alim Ə.Ələkbərovun "Rus
xaqanlığının-dövlətinin mənşəyi
haqqında" (Sosial bilgilər: "Bilgi dərgisi"
seriyası, Bakı, 2000, №3) məqaləsində qədim rus
salnamələrinə və tarixi faktlara əsaslanaraq rusların
qıpçaqlardan yaranmasını əsaslandırır.
Görünür, bu faktlar C.Cabbarlıya tanış
imiş. O, Qantəmiri türk oğlu kimi təqdim edərkən,
simvolik mənada Rus İmperiyası və onun varisi olan Sovet
hökumətinin rüsvayçı əməllərinə
- işğalçılıq siyasətinə işarə
etmişdir. Cabbarlı
yaradıcılığının əlçatmazlığı,
bir də burasındadır ki, o, sözü lakonik bir formada
işlədir, bəzən böyük bir aləmi bir zərrədə
yüksək sənətkarlıqla yerləşdirə bilir.
O, türklərin qəhrəmanlıq tarixinin, şərəfli
keçmişinin yasaq edilərək xalqdan gizlədildiyi bir
zamanda Qantəmiri türk oğlu adlandırması bu
qaranlıq tarixə projektor kimi işıq saçır. Bu
"türk oğlu" ifadəsi ilə Cabbarlı həm də
əsərini kodlaşdıraraq zamanın
quduzlaşmış pəncəsindən yayına bilmiş,
milli azadlıq ideyalarını əhatəli şəkildə
ifadə edə bilmişdir...
...Əgər simvolik mənada Qantəmiri Sovet
İmperiyasının rəmzi kimi götürsək, onda
Qız qalasını, yəni Xalq Cümhuriyyətini Sovet
siyasi rejiminin yaratması ilk baxışda hiss olunmur. Ancaq tarixi
hadisələrə məntiqi şəkildə
yanaşdıqda, yəni Romanovlar sülaləsinin - Rus
İmperiyasının süqutuna səbəb olması və
bu təsir nəticəsində də Xalq Cümhuriyyətinin
yaranmasını nəzərə aldıqda hər şey dəqiqləşir.
Durnanın Qantəmirə müəyyən qədər meyillənməsi
də həyat həqiqətlərindən xəbər verir: O
dövrdə "Hümmətçilər" kimi qruplaşmalar
sovet hökumətinin yalan vədlərinə inanaraq onlara
meyillənməsi, sonra isə peşmançılıq hissləri
keçirmələri tarixdən məlumdur. Ədib
belə bir kodlaşmadan istifadə etməklə tarixi həqiqətlərə
sadiq qalmış, həm də cəza tədbirlərindən
yaxa qurtara bilmişdir.
S.Vurğun
1944-cü ildə yazdığı "Bakının
dastanı" poemasında "Qız Qalası" əsərinin
daxili qatlarına işarə edərək yazırdı:
Bakı,
Bakı! Üstündəki bu səmanın
Bir əvəzi varmı görən bu cahanda?
...Camalından
ilham alar bütün aləm.
Hələ
bizim Qız Qalası! O, vüqarla,
Əzəmətlə
ucalmışdır mavi göyə!
...O heykəlin
surətini çəkdi bir gün
Cabbarlının məndən böyük söz
qüdrəti.
...Nədir
bizim şəhərdəki gözəl bahar,
Mavi dəniz...
Zümrüd səma... Azad insan!
Bu parçalar Cabbarlının qayəsi ilə həmahəng
səslənir. Birinci və sonuncu misralarda Xalq
Cümhuriyyətinin rəmzi olan bayrağımız
xatırlanır. Bakının üstündəki səmanın
rənginə geniş yer verilməsi; "səma - çəmən,
ulduzları çiçək-çiçək",
"mavi dəniz... Zümrüd səma... Azad
insan!" - deyə vurğulanması
milli bayrağın əlamətlərini - rənglərini və
səkkizguşəli ulduzu ortaya qoymuş olur. Bütün
bunlar bir daha "Qız Qalası" əsərinin əhəmiyyətini,
ədəbi prosesə təsirinin miqyasını əyaniləşdirmiş
olur.
Fərhad Mədətov
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 16 mart.- S.17.