Od-ocaq və atəş qavramının
tarix içindəki
yeri və dəyəri
Azərbaycan türklərinin od-ocaq-atəş obrazı
ilə bağlı təsəvvür sistemi zəngin və
mürəkkəb tarixi mənzərəyə malikdir. İnsanlığın
yaranışından üzü bu yana
oda-ocağa-atəşə həyat, yaşayış
qaynağı kimi baxılması tarixi-tipoloji münasibət
kimi Azərbaycan etnik-mədəni sistemində də
özünü göstərir. Qədim azərbaycanlı
bəşər cəmiyyətinin bütün digər
üzvləri kimi ilkin-ibtidai mərhələdə soyuqdan
qorunmaq və əldə etdiyi qidanı (xüsusən də
ov ətini) bişirmək üçün od-ocaqdan əsas
vasitə kimi istifadə etmiş və bu səbəbdən də
o, oda həyatı qoruyan, yaşayışa kömək
göstərən möcüzəvi bir qüvvə kimi
yanaşmışdır.
Od-ocağın
çoxsaylı keyfiyyətləri sırasında iki əlamət
bəşər tarixinin ilkin mərhələlərində
onun mifləşdirilməsini və günəşin simvolu
olaraq qavranılmasını şərtləndirmişdir:
a)
İnsan oğlunun təbiətdən (ildırım
çaxıb meşədə yanğın yaratmasından,
vulkan-lava püskürməsindən, qızmar yay
günündə quru otların alışmasından və
s.) əxz edib mənimsədiyi və qoruduğu od-ocaq
soyuğu dəf edir, qədim insanın canını,
yaşadığı yeri (sığınacaq-mağaranı,
daxmanı və s.) isidir, bir növ, həmin mikro aləmdə
günəşin funksiyasını yerinə yetirir.
b) Od-ocaq
həm də qaranlığı qovur, işığı gətirir.
Bu zaman da o, günəşi əvəz edir.
Nəzərə alsaq ki, gecənin zülmət
qaranlığında mağarada yaşayan qədim insanın
düşmənlərdən, xüsusən də vəhşi
heyvanlardan özünümüdafiəsi son dərəcədə
çətin olmuşdur, o zaman odun-işığın
xilaskar, qoruyucu anlamı kəsb etməsinin tarixi ehtiyac və
zərurətdən doğması aydınca görünər.
Dünyanın bir çox yerlərində
arxeoloji qazıntılar zamanı ortaya çıxan
relikt-qalıntı izlərində, o cümlədən də
Azərbaycan ərazisindəki qədim insan məskəni olan
mağaralarda nəhəng ocaq yerlərinin
qalıntıları da bunu sübut edir.
Azərbaycan türklərinin inanış sistemi öz
tarixi-genetik səciyyəsinə görə atəşpərəstlik
dünyagörüşü - zərdüştiliklə
birbaşa bağlı olmasa da, bu dini
dünyagörüşün müəyyən ünsürləri
zaman-zaman onların məskun olduqları bəzi bölgələrdə
etnokültür sisteminə daxil olmuşdur. Aydınlıq
üçün xatırladaq ki, Azərbaycan türklərini
də ehtiva edən qədim türklər təktanrılı
idilər və onlar "Göy tenqri"yə
tapınırdılar, Tanrının-Allahın göydə qərar
tapdığına və gözəgörünməz
olduğuna inanırdılar. Təktanrılı türk
dünyagörüşü təkallahlı islam
dünyagörüşünə bir çox yöndən
uyğun gəldiyinə görə sonralar - IX-X əsrlərdə
türklər islamı müəyyən şərtiliklər
daxilində olmuş olsa da, nisbətən asanlıqla qəbul
etmişlər. Atəşpərəstlər isə
odu ilahiləşdirərək ona sitayiş edir, odu-atəşi
(əstəğfürullah!) Allah bilirdilər.
Tanrıçı türklər oda-atəşə
ehtiramla yanaşsalar da, ona sitayiş etmirdilər. Oda-ocağa-atəşə ehtiram mifoloji, sitayiş
isə dini aspektdəki yanaşmadan irəli gəlirdi.
Etnocoğrafi arealın mövcud mənzərəsi
göstərir ki, mürəkkəb və qarışıq
tarixi-mədəni proseslər nəticəsində od-atəşə
münasibətin sözügedən hər iki yönü Azərbaycan
ərazisindəki mədəniyyətin də öz izlərini
qoymuşdur.
Belə ki, folklor və etnoqrafiya qaynaqlarında həm mifoloji
(Tanrıçı), həm də dini (atəşpərəst)
yanaşmanın əks olunmasına dair çoxsaylı
faktlara rast gəlmək mümkündür... Məsələn,
Novruz-yaz bayramında Azərbaycanda od-ocaq-tonqal qalanması və
həmin odun-atəşin üstündən üç dəfə
atılaraq "ağırlığım-uğurluğum
tökülsün, bu odda yansın"- söylənməsi
geniş yayılmış bir ənənədir.
Ocağın üstündən atılan adam
öz ağrı-acısını, dərd-bəlasını,
qışla bağlı sıxıntılarını,
müşküllərini, xalqın öz təbirincə desək,"çiləsini"
oda töküb yandırır, odun gücü, qüvvəsi
ilə ağrı-acıdan, xəstəlikdən, çətinlikdən,
müşkül-çilədən, qurtulur, xilas olur. Bu, oda-atəşə yanaşmanın daha qədim əlamətidir,
odun-atəşin şəfaverici, təmizləyici,
qoruyucu-xilaskar kimi qavranılmasının ilkin çağlara
məxsus mifoloji təzahürüdür. Müqayisə
üçün belə bir cəhəti diqqət önünə
çəkək ki, Zərdüşt
dünyagörüşünü təmsil edən atəşpərəstlik
dini inancı baxımından atəşə-oda-ocağa dərd-bəla,
ağrı-acı tökmək yolverilməzdir. Odu-atəşi
ilahiləşdirən, Allah sayan dini (atəşpərəst)
dünyagörüşə görə, oda nəinki
ağrı-acı, dərd-bəla, xəstəlik,
müşkül, çətinlik və s. bu sıradan olan
neqativliklər, hətta insan nəfəsi də
toxunmamalıdır. Çünki Zərdüşt
fəlsəfəsində insanın nəfəsi təmiz
sayılmırdı. Odur ki, atəşgahlarda
- ibadətxanalarda oda-atəşə qulluq edən kahinlər
üzlərinə məxsusi niqab taxırdılar ki,
onların nəfəsi oda-atəşə toxunmasın.
İndi də Azərbaycanın bəzi regionlarında
(Bakı-Abşeron, Dərbənd-Quba, Urmiya, Zəncan və
b.) yanan şamı və neft
lampasını nəfəslə üfürüb
söndürmək yasaqdır ki, bu da atəşpərəstliyin
insan nəfəsi ilə ilgili yasaqlayıcı təsəvvüründən
qalma bir arxaik əlamətdir. Sözügedən bölgələrdə
indinin özündə də yanan şamı
və neft lampasını təmiz sayılmayan insan nəfəsi
üfürmə üsulu ilə deyil, üzərinə nəm
kağız və yaş parça toxundurmaq yolu ilə
söndürmək ənənəsi daha məqbuldur. Maraqlıdır ki, tanrıçı-şamanist
dünyagörüşün ifadəçisi olan "Kitabi-Dədə
Qorqud" dastanlarında (V-VII əsrlər), eləcə də
digər qədim türk yazılı abidələrində
od-atəşlə bağlı bu cür
yasaqlayıcı-sakral təsəvvürlərə, demək
olar ki, rast gəlinmir.
Oda-atəşə yanaşmanın mifoloji aspekti
türklərə məxsus tarixi mədəniyyətin
özünün genetik səciyyəsindən doğan bir hadisə
kimi görünməkdədir. Dini yön isə kənardan
gələn, mədəniyyətin müəyyən
qatlarına başqa axarlardan nüfuz edən yabançı təsirlə
əlaqədardır. Bu səbəbdən
də Azərbaycanın folklor və etnoqrafiya arealında
oda-atəşə yanaşmanın birinci yönü (mifoloji
aspekt) daha güclüdür. İkinci yön az fəaldır və seyrək şəkildə
regional hüdudlarda gözə çarpır.
Atəşpərəst yönün türk
etnocoğrafiyasında qüvvətlənə bilməməsində
əski şamanist keyfiyyətlərlə yanaşı, IX-X əsrlərdən
etibarən geniş nüfuz və mövqe sahibi olan
islamlaşmanın da böyük rolu vardır. İslam
dünyagörüşü atəşpərəstliyə
qarşı sərt mövqe tutmuş və onun ideya-estetik əsaslarını
və daşındığı axarları mümkün
olduğu qədər sıradan çıxarıb
dağıtmışdır. İslamın
İran, Anadolu və Orta Asiyaya yerləşməsindən
sonra zərdüşt-atəşpərəst ibadətxanaları
Hindistana çəkilib getmişdir.
Yeri gəlmişkən, burada bir neçə kəlmə
"Suraxanı" toponimi və həmin ərazidə yerləşən
"Atəşgah" məbədi barədə də
danışmağa ehtiyac vardır. "Suraxanı" ad-toponimi fars mənşəli "sura" və
"xana" kəlmələrini ifadə edir. Toponimin
əsas məğzi "Od-atəş evi - məbədi"dir.
Əslində, bu mənada "Suraxanı" ilə "Atəşgah"
sinonim səciyyəsi daşıyır və hər ikisi
tarixi baxımdan bir-birinin eynidir. "Atəşgah"
məbədi Zərdüşt-atəşpərəst
tapınağı kimi XVII yüzillikdə Abşeron ərazisinə
gələn hind tacirləri və onları müşayiət
edən karvansara əhli tərəfindən qurulmuşdur.
Dəvə karvanı ilə mazut-neft gölməçələrindən
dəri tuluqlarda neft daşıyıb aparan tacirlər və
onların işləmək üçün gətirdikləri
adamlar neft-qaz qazıntılarından yaranan atəşi-alovu
öz dini inanclarına görə müqəddəs bilərək
ona səcdə etməyə başlamışlar. Beləliklə, Hindistandan buraya təkcə tacirlər
deyil, həm də ziyarətçilər axın etmişlər.
Həftələr, aylar, bəzən də illərlə
davam edən bu səcdə prosesi "Atəş evi" -
Suraxanı və "Atəşgah" məbədinin
yaranması ilə nəticələnmişdir.
Hindistandan ticarət və ziyarət məqsədi ilə gələnlərin
böyük əksəriyyəti "Multan" tayfasından
olduğu üçün yerli əhali onları
"multani"-"moltani" adları ilə
çağırmışlar. Bu gün də
Suraxanının köhnə məhəllələrindən
biri "moltanı" adlandırılmaqdadır...
Azərbaycanda, eləcə də bir çox başqa
türk areallarında çeşidli nədənlər
üzündən qorxu stresi yaşamış və bununla
bağlı psixoloji sarsıntı içində olan
adamın (daha çox uşaqların) qorxuluğunu
götürmək üçün bir stəkan soyuq suya yanar
göz atıb həmin suyu qorxan şəxsə içirmək
adəti vardır ki, bu da od-atəşlə bağlı hami
ruhun xilasediciliyinə, "şəfaverici gücünə"
inamdan irəli gəlir. Qorxu nəticəsində xəstəliyə mübtəla
olmuş adamı sınaqdan çıxarılmış
pir-ocaqlara aparıb (Bakı yaxınlığındakı
Nardaran və Maştağa qəsəbələrində, Lənkəran,
Quba, Dərbənd, Ərdəbil, Mərənd, Marağa, Cəlmas
çevrəsinin kəndlərində belə pir-ocaqlar
mövcuddur) "çilədağ" etmək yolu ilə
sağaltmağa inam da od-atəş mifoloji hami ruhunun
sağaldıcı qüdrəti, xilasediciliyi barədəki
mifik təsəvvürə söykənir. Qorxudan
yaranmış xəstəliyi aradan qaldırmaq
üçün pir-ocağa gətirilən adam nəzir-niyaz
verib dualar oxuduqdan və ocaqdan şəfa dilədikdən
sonra onun bədəninin müəyyən bir yerinə (adətən
barmağına, kürəyinə və yaxud ayağına)
pir-ocaq sahibini təmsil edən şəxs qəfildən yanar
köz, yanar pambıq ucu və ya qızmış dəmir ucu
toxundurur, bu minvalla da həmin zərərdidə adamın
"çiləsini" - qorxusunu, xəstəliyini, dərd-bəlasını
odun-atəşin yardımı ilə aradan qaldırmış
- yandırmış, "dağ etmiş" olur:
"çilədağ" ifadəsi də buradan
yaranmışdır.
Odun-atəş hami ruhunun qeyri-adi güc, qüdrət kəsb
etməsi, qara-bəd ruhlara, şər qüvvələrə,
düşmənə üstün gəlməsi, yenilməzlik-məğlubedilməzlik
keyfiyyətinə sahib olması barədəki mifik təsəvvür
Azərbaycan folkloruna məxsus bir obraz və motivlərin
tarixi-semantik məzmununda da öz əksini
tapmışdır.
Azərbaycan toponimikasında od-atəşlə
bağlı yer-yurd adları da müəyyən yer tutur. Bu adların əksər
qismi Azərbaycan ərazisindəki təbii-coğrafi hadisə
və proseslərlə bağlı yaranmışdır.
Bəllidir ki, Azərbaycan ərazisində zəngin
neft və qaz ehtiyatları vardır, həmin neft və
qazın yer üstünə sızması nəticəsində
qədimlərdə bu regionda çoxsaylı təbii yanar
odlar meydana gəlmişdir. Qədim
tarixçi və sayyahların Azərbaycanı "Odlar
ölkəsi", "Odlar diyarı" adlandırması da
bu səbəbdəndir. Bu
adlandırmanın ("Odlar diyarı") atəşpərəstliyə
bağlı şəkildə izahı yanlışdır.
Qədim salnaməçilər bu adın dini
dünyagörüşlə əlaqəsinə dair
kiçicik də olsa işarə belə verməmişlər.
Halbuki tarixçi üçün bu, çox
diqqətçəkici bir məsələ idi və onun
mövcudluğunu qeyd etməkdən heç kəs yan
keçməzdi.
Yeraltı enerji mənbələrinin yer üstünə
çıxması ilə yaranan digər adlar - Yanardağ
(Bakı ətrafı), Yanarsu (Muğan),
Çıraqlıdağ (Qobustan), Yanar-bulaq (Astara),
Çıraqdaş (Şamaxı) isə ərazinin tarixi
coğrafiyasını səciyyələndirir.
Beləliklə, Azərbaycan etnokültüründə
odla bağlı tarixi təsəvvür və
anlayışların başlıca olaraq iki tarixi yöndə
- mifoloji və dini axarlar boyunca hərəkət etdiyi
görünür. Hazırkı folklor düşüncəsi və
etnoqrafik yaşam biçimində daha çox tarixi-genetik qat
- odun-ocağın-atəşin həyat bəxş etməsi,
xeyir-bərəkət gətirməsi, bəd ruha, şər
qüvvəyə üstün gəlməsi, şəfaverici-təmizləyici,
qoruyucu - yardımçı olması barədəki qədim
və həmişəyaşar türk mifoloji təsəvvürü
öz tarixi gücünü qoruyub saxlamaqdadır.
Məhərrəm
Qasımlı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 16 mart.- S.20.