Papirosum yana-yana...
(XX əsr Azərbaycan nəsrində
bir motivin semiotikasına dair)
"Məxləsi
ki, yoxdur onda bu ləzzət,
Boldur elə acı qəlyan evində".
Molla Pənah Vaqif
XX əsr ədəbiyyatının poetikası yeni mənalar
və fərqli parametrlər gətirib ki, onlardan biri də təhlilə
cəlb etdiyimiz elementdir. XX əsr ədəbi-bədii
düşüncəsində papiros çəkmə aktual
motivlərdən biridir. Bu yeni motiv Azərbaycan
nasirlərinin (C.Məmmədquluzadə, Ə.Haqverdiyev, N.Nərimanov...)
bədii dünyasında sabit həllini tapmışdır.
Onu periferik, ötəri motivlər
sırasına aid etmək olardı, amma klassik mətnlərdə
bu motivin işlənmə tezliyi istər-istəməz diqqətimizi
çəkdi.
Əlbəttə, XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycan ədəbi prosesi yekcins deyildi, romantik və
realist qütblər arasında müəyyən dinamikaya malik
idi. Ona görə də bir çox ədiblər
üçün tütün-papiros çəkmə ilk
növbədə, personajı fərdi fərqləndirmə,
onun hansı zümrəyə, kollektivə, topluma mənsubluğunu
bildirmək üçün istifadə edirdilər.
Azərbaycan ədəbiyyatının (nəsrinin)
tütünlə
tanışlığı XX əsrin əvvəllərindən
fəallaşmağa başlayır. Əgər qəlyan kimi ekzotik vərdişin
XVIII əsrdə
adı keçirsə, deməli, ən azından,
bu tarixi beş əsr o yana da uzatmaq olar...
Bu dövrdə Azərbaycan
nəsrində "acı qəlyan"
çəkmə ekzotik statusunu itirir, papiros (çubuq, siqar,
qəlyan...) çəkmə isə personajların həyatında
gündəlik məişət ritualları sırasına
daxil olur.
İlk baxışdan adi, diqqətçəkməyən bir motiv milli dramaturgiyamızın
remarkalarında da yol tapır. Məsələn:
"Ömər papiros yandırıb tərəkəmələrə
diqqətlə baxır" (N.Nərimanov
"Nadanlıq"); "Ölülər"in əvvəlki
avtoqraflarında, remarkada Kefli İskəndərin papiros
çəkməsi qeyd olunur: "Buy! Ədə, vallah, dinmə,
deyəsən, elə lap pəhləvanam! Xa! Xa! Xa!.. (papirosu yandırıb,
yavaş-yavaş gəlib durur Şeyx Nəsrullah oturduğu
daşın üstündə, ayaq üstə durub baxır qəbiristanlığa,
bir qədər fikirli baxandan sonra heyifsilənib, əllərini
dizlərinə vurub deyir)".
Siqar, papiros,
qəlyan, çubuq,
trubka, maxorka personajların sosial, intellektual səviyyəsini
işarələyirdi. "İvan çaydan əl çəkdi.
Sonra trubkasını çıxardıb
tüstülətdi" (N.Nərimanov "Bahadır və
Sona").
XX yüzilin 20-30-cu illərində
siqar-papiros çəkmə sosial gerçəkliyin faktı
olub, yazıçıya personajların davranış modellərini
qurmağa imkan verir. Kasıb varlının
davranışını imitasiya etməyə
çalışır. Zəngin bir
xanımın hesabına yaşayan Qurban odunçu olsa da,
bahalı papiros çəkmək, bununla da özünün
sosial imtiyazını qabartmaq istəyir. "Qurban (pulu
verir): Al bu pulu, bu saat yüyür bir paçka iyirmi beşlik
papiros al.
Əmralı: Ağa, bu saat gətirim. Oho, çək
özünü altışahlıq papiros, görürsən?
Nə deyim, əlbət, Həsən Dadanov
moddan düşüb. Bir də kişi
bəydir. Necə ola bilər ki,
çırt tənbəkisi çəkə, ağzından
xanıma pis iyi gələ..." ("Pəri
cadu").
Siqarı
o dövrdə zadəgan, ağa, nəhayət,
inqilabçı çəkə bilərdi: "Naçalnik
siqarı damağına salıb üzünü tutdu
pristavın xanımına" (C.Məmmədquluzadə
"Qurbanəlibəy").
Papiros, qəlyan
çəkmə jest-mimika
sisteminin mühüm bir detalıdır, portreti tamamlayır. "Kəblə Məmmədhüseyn
bir qədər vaxt durdu qapıda, bir az baxdı gəlib-gedənlərə,
sonra çəkilib çömbəldi divarın dibində və
çubuğunu çıxardıb başladı çəkməyə"
(C.Məmmədquluzadə "Quzu"); "Dadaşım
çubuğu çəkib tapdadı yerə,
külünü boşaldıb, ayağa..."
("Danabaş kəndinin məktəbi"); "Küçə
qapısında cibindən bir gümüş papirosqabı
çıxarıb içindən bir papiros götürüb
yandırdı" (Ə.Haqverdiyev "Qisas"). Mirzə Səfəri
yaxşı oğlan kimi səciyyələndirən cəhətlərdən
biri də onun papiros çəkməməsidi...
Əbdürrəhimbəyin qəhrəmanları
arasında, bəlkə
də, Ağa Məhəmməd şah Qacar istisna olmaqla, az qala bütün personajlar papiros çəkməyə
meyillidirlər. Bu motivin Ə.Haqverdiyev
yaradıcılığında fəallığı bəzən
psixoanalitik assosiasiyalar da oyadır... Onun
yaradıcılığının cövhərində od ünsürü durur. Təsadüfi deyil ki,
Qaston Başlyar "Od psixoanalizi" adlı
araşdırmasında papirosu od arxetipinin
variantlarından biri kimi təqdim edir.
Ə.Haqverdiyevin qəhrəmanları qəlyana
xüsusi həvəs göstərirlər. "Köhnə
dudman"da baş hərəm taxt üstündə oturub qəlyan
çəkir. "Dağılan
tifaq"da Dəllək İmamverdinin oğlu Kərim
çayxanada qəlyan tüstülədir. "Yeyərsən
qaz ətini, görərsən ləzzətini" pyesinin
remarkası Hacı Mehdini qəlyanla təqdim edir:
"Hacı Mehdi əyləşib döşəklərin
birinin üstə, Şiraz qəlyanı damağında".
Samovar çayı və papiros onun personajlarının ən sevimli məşğuliyyətidir,
hətta deyərdim ki, fizioloji sferaya aid aktlardır: "Qəza
ispalkomunun maarif şöbəsinin zavxozu Süleyman Qurbanov
(sabiq Süleyman bəy Qurbanbəyov) çayçı
dükanının qabağında bir stəkan acı
çay ilə damağında bir uzunquyruq
Şəki demişi kəmali-istirahətlə əyləşib
Həsən Dadanov maxorkasının tüstüsünü
halqa-halqa havaya buraxmaqda idi. Onun ətrafında əyləşən
beş nəfər şəxs həmçinin
qabaqlarında çay, damaqlarında papiros, Süleyman bəyin
söhbətinə huşü-guşla qulaq verirdilər"
("Keçmiş günlər").
Ə.Haqverdiyev nəsrində tanışlıq
və görüş səhnələri,
ilk mikrodialoqlar
papirosla müşayiət olunur. Papiros
münasibətlər yaratmağın, dialoqa girməyin ən
səmərəli vasitədir. Ağlaya-ağlaya oteldən
çıxan Süleyman əfəndinin sakitləşməsi
üçün papiros təklif olunur:
"Şəxs əyləşdi. Bir qədər sükutdan
sonra cibindəki tənbəki və kağız
çıxarıb, qabaqca mənə təklif etdi:
- Buyurun, əfəndim, siqara çəkiniz.
- Təşəkkür edirəm,
əfəndim, bəndə papiros çəkmir.
Şəxs özü bir papiros büküb, yandırıb
bir-iki dəfə çəkdi..." ("Röya"),
yaxud: "Məni çağıran, əlində papiros, məndən
soruşdu: - Bakıya maşın nə vaxt yola
düşür?" ("Mozalan bəyin səyahətnaməsi");
"Mən papiros işinə baxmıram. Özünüz
buyurun çəkin. Mənimki budur.
Rəhimbəy bunu deyərək, bir dənə uzunquyruq "çırt
çubuğunu" çıxardıb qabağına qoydu. Sonra
arxalığının yan cibindən tənbəki kisəsini
çıxardıb əlində bir qədər ovxalayıb,
çubuğunu doldurub çəkməyə məşğul
oldu" (Ə.Haqverdiyev "Qaban").
Çubuq çəkmə Mirzə
Cəlilin personaj dünyasının
atributlarından biridir. "Yuxarı başda kənd şura sədri Həsənəli
sol əlində çubuq, sağ əlində ağac,
çubuq çəkə-çəkə və
danışa-danışa əlindəki ağacı gahdan bir
yerə vurur..." ("Yığıncaq").
Usta Zeynalın
çubuğu olsa da,
amma könlündən papiros çəkmək keçir:
"Usta Zeynal çay barəsində razılıq edib, ancaq
təvəqqə elədi ki, zəhmət çəkib ona
bir papirosla bir spiçka versinlər, çünki Qurbanın
əlləri gəc idi. Müğdusi Akop papirosu və
spiçkanı uzatdı Usta Zeynala. Usta papirosu
damağına salıb, başladı işini...".
Çubuq personajların yalnız fizioloji tələbatı deyil, həm də səbr-zikr
(meditasiya) məqamının vacib detalıdır. "Qurbanəli
öz evində əyləşib çubuq çəkir və
fikir edir".
Əlbəttə, papiros çəkmə ilə bağlı xatırlamaların sistemləşdirilməsi
və ya fərqləndirilməsi bədii mətnin yozumu-şərhi
planında ilk baxışdan əhəmiyyətsiz
görünə bilər. Amma kontekst amili müəyyən
elementi görümlü siqnal kimi hiss etdirir, ədəbi qəhrəmanın
iç yaşantılarını, psixoloji yaşamının
göstərilməsində mühüm vasitələrdən
biridir. Qəhrəman yüzbaşı erməni
Baxşının kamança çalmasından bərk təsirlənir.
"Bu çolaq da kəmənçəni elə
çalır ki, keçən günləri gətirir qoyur
adamın qabağına. Allahü Əkbər
(Qaraşa). Qaraş, bir papiros
yandır" ("Kamança").
N.Nərimanovun nəsrində papiros çəkənlər həm də
"düşünən" personaj tipinə aiddirlər, yəni
hardasa mütəfəkkir arxetipinin
daşıyıcısıdırlar. Bahadırın əlində siqar
fizioloji proses predmeti deyil, həm də onun ağıllı, dərin
düşüncələrinə işarədir:
"...İslamın və millətin evini yıxan bu deyildimi?
Müsəlman filosoflarından biri deyir: "Məhəmməd
peyğəmbər hazırda öz millətinə nəzər
etsə, yəqin, qoyduğu dini tanımaz". Bahadır
bu sözləri deyib papirosunu yandırdı"
("Bahadır və Sona").
Beləliklə, nəzərdən keçirdiyimiz
motivin semantik transformasiyası XX əsr Azərbaycan
nəsrinin ümumi inkişaf təmayülləri kontekstində
qanunauyğun hal kimi görünür. Papiros çəkmə
fenomeni sonrakı dövrlərdə də öz
aktuallığını itirmir (məsələn, Yusif Səmədoğlu
nəsrində), ədəbi-bədii düşüncəmizdə
fərqli formalarda mövcud olur...
Rüstəm Kamal
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.-
16 mart.- S.28.