Heydər Əliyevin ədəbiyyat
sevgisi: təşəkkül və
özünüifadə
Heydər
Əliyevin ədəbiyyata, ədəbi mühitə
marağı son dərəcə böyük sənət və
ədəbiyyat sevgisindən doğmuşdur. Ulu öndər ədəbiyyatın
xalqın, millətin həyatında əvəzsiz olduğunu
çıxışlarında dəfələrlə
vurğulamışdır: "Ədəbiyyat bizim
xalqımıza çox böyük faydalar gətiribdir. Ədəbiyyatımız bizim böyük milli sərvətlərimizdən
biridir. Biz bununla fəxr etməliyik. Şəxsən mən həmişə belə
hesab etmişəm, bu gün də belə hesab edirəm, daim
belə düşünəcəyəm. Hesab
edirəm ki, bizim ədəbiyyatımızın, bədii
sözün, yazıçı sözünün cəmiyyətə,
millətə, xalqa təsiri böyükdür".
Heydər
Əliyev ədəbiyyatın, eyni zamanda hər bir insanın,
ayrıca fərdin həyatında misilsiz rolunu məxsusi
vurğulayırdı: "Şübhəsiz ki, insanlara
şeir qədər, ədəbiyyat qədər, mədəniyyət
nümunələri qədər güclü təsir edən,
yəni insanların mənəviyyatına, əxlaqına, tərbiyəsinə,
fikirlərinin formalaşmasına bu qədər güclü təsir
göstərən başqa bir vasitə yoxdur...".
Heydər
Əliyev ədəbiyyat və sənətin öz həyatı
və taleyində mühüm rolu və iştirakını
da minnətdarlıqla anırdı: "Birincisi, şəxsən
mən ədəbiyyatı çox sevən adamam və gənc
vaxtlarımdan, hətta uşaqlıqdan, məktəbdə ilk
ədəbiyyat nümunələrini oxuyandan ədəbiyyatı
sevmişəm. Bu gün sizə deyə bilərəm
ki, şəxsən mənim bir insan kimi
formalaşmağımda, təhsilimdə, əxlaqımda, mənəviyyatımda
ədəbiyyatın, mədəniyyətin çox
böyük rolu olmuşdur. Mən orta məktəbdə
oxuyarkən Azərbaycan şairlərinin,
yazıçılarının bütün əsərlərini
sevə-sevə oxumuşdum, onları bu gün də
unutmamışam... Yəni onlar mənə təsir edib, mən
onlardan bəhrələnmişəm, mənəvi qida
almışam, ədəbiyyatla, mədəniyyətlə daim
bağlı olmuşam..." (Heydər
Əliyev, Ədəbiyyatın yüksək borcu və
amalı. Bakı, "Ozan", 1999, s. 413-414).
Hələ uşaqlıq çağlarından qeyri-adi
istedadı, universal bacarıqları ilə seçilən
Heydər Əliyevin ilkin ədəbiyyat sevgisi də erkən
təzahür etmişdir. Ulu öndərin bioqrafı Elmira
Axundova "Heydər Əliyev: şəxsiyyət və
zaman" tədqiqatında (6 cilddə. I cild,
Bakı, "Ozan", 2007) həmin məqamları
çoxsaylı xatirələr, faktlar, təhlillər əsasında
təfərrüatlı araşdırır.
Heydər Əliyevin ədəbiyyata və
bütövlükdə sənətə böyük sevgisi
orta məktəbdə oxuduğu illərdən, üzvü
olduğu çoxsaylı dərnəklərdən
başlayır. Bu barədə roman-tədqiqatda "Heydər
Əliyevlə bir sinifdə oxuyan, hətta bir müddət
eyni parta arxasında oturan" Azərbaycanın xalq artisti Zəroş
Həmzəyeva xatırlayır: "Məktəbdə biz səylə
oxuyur, çoxlu bədii ədəbiyyat mütaliə edir,
Nizami Gəncəvidən tutmuş o dövrdə gənclərin
sevimlisi olan Səməd Vurğun, Süleyman Rüstəm kimi
cavan şairlərin əsərlərini əzbər öyrənirdik.
Biz incəsənətə maraq göstərir,
təbiəti sevir, öz diyarımızın, Azərbaycanın
tarixini yaxşı bilirdik. Heydər aramızda qabiliyyət
cəhətdən birinci idi, o, hər şeyi hamımızdan
yaxşı bilir, hamımızdan yaxşı oxuyurdu..." (E.Axundova, s. 56).
Qardaşı
Aqil Əliyev məktəb illərində Heydər Əliyevin
mütaliə dairəsinin genişliyindən söz
açır: "Heydər çox mütaliə edirdi, o
vaxtlar əldə edilə bilən bütün bədii ədəbiyyatı
oxumuşdu. Evimizdəki dolab kitab ilə dolu idi.
O, kitabları ya mağazadan alır, ya da kitabxanadan gətirirdi.
Özü də oxuyurdu, biz də. Bu, Azərbaycan dilində olan kitablardı. Sonra isə o, rus dilində kitablar gətirməyə
başladı. Bu hələ onun orta məktəbdə
oxuduğu vaxtlar idi. Yadımdadır ki, o,
rus dilində Hötenin "Faust" əsərini gətirmişdi.
Onun bu kitabı necə maraqla oxuduğunu
görüb mən də həvəsləndim, ancaq tezliklə
bu fikrimdən vaz keçdim, çünki heç bir şey
başa düşmürdüm. Heydər ədəbiyyatı
çox sevir, onu həm oxuyur, həm də yaxşı
qavrayırdı..." (E.Axundova, s. 55).
Ulu öndərin bioqrafiyasında ədəbiyyatla
bağlı məqamlarda belə bir ilahi sirrə yozulası
fakt da məxsusi diqqət çəkir. Heydər
Əliyevin doğulub boya-başa çatdığı,
"uşaqlıq illərini keçirdiyi" küçə
ədəbiyyat dühalarından biri Aleksandr Sergeyeviç
Puşkinin adını daşıyır. Həmin məqamı
ulu öndər özü yada salıb vurğulayır:
"Puşkin küçəsi budur. Bu
küçə axıra qədər, Şahab məhəlləsinə
qədər Puşkin küçəsidir. Özü də deyə bilərəm ki, Puşkin
küçəsi yuxarıdan Əlixan məhəlləsindən
gəlib keçir və Şahab məhəlləsinin
axırında qurtarır. Mən sonralar bəzən
deyirdim ki, bu küçəyə Puşkinin adı nə
vaxt verilibdir. Puşkinin anadan olmasının 100 illik
yubileyi ilə əlaqədar Naxçıvanın mütəfəkkir
adamları, gərək ki, o vaxt Sidqi, başqa bir-iki nəfər
də olmuşdu, şairə öz münasibətlərini
bildirmək üçün bu böyük küçəni
Puşkin küçəsi adlandırmışlar. Mən də
burada doğulmuşam..." (E.Axundova, s. 33).
Ola bilsin ki, tarixin məntiqindən, burada bir
"sirr" yoxdur. Azərbaycanın qədim və ulu mədəniyyət
ocaqlarından biri olmaqla yanaşı, XIX əsrin sonları,
XX əsrin əvvəllərində Naxçıvan şəhəri
həm də zəmanənin, sivil dünyanın izlərini,
tendensiyalarını özündə daşıyır, Azərbaycanda
cərəyan edən maarifçilik hərəkatının
mühüm mərkəzlərindən birini təmsil edirdi. Amma hər bir insan bioqrafiyası, sadəcə,
tarixin xronologiyasından yaranmır, taleyin sirri məhz o ilahi məqamlardadır
ki, həmin xronolojidən bu və ya digər faktları, hadisələri,
bəlirləri alıb özündə qapsayır,
sırasını cızır.
Bu baxımdan roman-tədqiqatda Elmira Axundova həssaslıqla
Heydər Əliyevin iki böyük ədəbiyyat sevgisi -
Hüseyn Cavid və Cəlil Məmməqduluzadə sənətinə
marağının yaranmasında həmin maarifçilik
mühitinin roluna diqqət çəkir. Məsələ
burasındadır ki, "Heydər Əliyevə Pedaqoji
Texnikumda Azərbaycan dili və ədəbiyyatından dərs
demiş sevimli müəllimi Lətif Hüseynzadə" vaxtilə
Hüseyn Cavidin çalışdığı
"Rüşdiyyə" məktəbində təhsil
almışdı: "O illərdə Hüseyn Cavid
Naxçıvanda yaşayırdı. O, məktəbimizdə
ədəbiyyat nəzəriyyəsindən dərs deyirdi, bizi
türk klassik poeziyasından nümunələrlə tanış edirdi. Biz Tofiq Fikrətdən, Namiq
Kamaldan, Əbdülhaq Hamiddən əzbər şeirlər
deyirdik..." (E.Axundova, s. 50). Lətif Hüseynzadə bu sevgini sevimli şagirdinə
də ötürə bilmişdi. 1994-cü il noyabrın 2-də Türkiyə parlamentində
dahi Azərbaycan şairi Məhəmməd Füzulinin 500
illik yubileyi zamanı Heydər Əliyev həmin məqamı
belə vurğulayır: "İndi, ola bilər böyük
bir sirr deyil, açım, o vaxtlar mən türk dili
lüğətini, türk dili dərsliyini
götürmüşdüm - türk dilini öyrənirdim.
Bunu da açıq deyə bilərəm ki, müəllim də
var idi, bir müddət - iki-üç il
mənə türk dili öyrətdi. Türkiyənin tarixini
öyrənirdim, şairlərini öyrənirdim... Əbdülhaq Hamid, Tofiq Fikrət və bir neçə
başqaları bizim o vaxt, orta məktəbdə oxuduğumuz
illərdə ədəbiyyat dərsliklərimizə daxil idi.
Ədəbiyyat dərsliklərində Türkiyənin bu
böyük yazıçı və şairlərinin rəsmləri
indi də gözümün qabağındadır..." (Heydər
Əliyev, Ədəbiyyatın yüksək borcu və
amalı, s. 223-224).
Lətif
Hüseynzadə roman-tədqiqatda gənc Heydər Əliyevin
Hüseyn Cavidə məxsusi sevgisini də yada salır,
"danışır ki, onun sevimli şagirdi Cavidin
"İblis" və "Şeyx Sənan" pyeslərindən
istənilən parçanı çaşmadan əzbərdən
söyləyə bilirdi...". Bu faktı əsərdə məktəb
yoldaşlarından İbrahim İsmayılov da
xatırlayır: "Heydər bədii ədəbiyyatı,
xüsusilə poeziyanı çox sevirdi. Hüseyn Cavid,
Mikayıl Müşfiq... Sonralar Səməd
Vurğun, Məmməd Rahim kimi şairlərin əsərlərindən
nümunələr gətirməyi çox
xoşlayırdı" (E.Axundova, s. 64). Məhz həmin
sevginin gücü idi ki, bütün həyatından
keçirib, Heydər Əliyevə 1982-ci ildə, dahi
şairin cənazəsini uzaq Sibirdən gətirib doğma
torpağında dəfn etməyə təpər vermişdi:
"Bu, böyük iradə, cəsarət tələb edirdi.
Ancaq xalqımıza, millətimizə, tariximizə, mədəniyyətimizə,
ədəbiyyatımıza, mənəviyyatımıza olan sədaqət
mənə belə bir cəsarət göstərməyə
imkan verdi. Mən bunu etdim...".
Və məhz həmin əbədi sevgiydi ki, 1990-cı ilin
iyun ayında uzaq Moskvadan doğma Naxçıvana qayıdarkən,
ulu öndər Vətən torpağına ziyarətini buradan
başlamışdı: "Mən isə dedim ki, ilk
addımımı Hüseyn Cavidin məzarının üzərinə
doğru atacağam. Belə də oldu.
Buraya gəldim, Hüseyn Cavidin qəbrini ziyarət etdim...".
Heydər Əliyevin Cəlil Məmmədquluzadə irsinə
ilk təması və sevgisi də gənclik dövrünə
təsadüf edir. "30-cu illərin əvvəllərində
"Molla Nəsrəddin"in illüstrasiyalı nömrələri,
demək olar ki, hər bir naxçıvanlının evində
var idi. Aqil Əliyev xatırlayır ki,
böyük qardaşları Həsən və Hüseyn bu
jurnalın onlarla nömrəsini alıb evdə iri qutularda
saxlayırdılar. Pedaqoji Texnikumda oxuyarkən Cəlil Məmmədquluzadənin
Naxçıvan Dram Teatrında uğurla tamaşaya
qoyulmuş "Ölülər" pyesi ilə tanış
olandan sonra gənc Heydər sözün həqiqi mənasında
sarsıntı keçirdi..." (E.Axundova, s. 64) 1990-cı
ilin sonunda həmin təəssüratlar barədə Elmira
Axundovaya Heydər Əliyevin özü danışır:
"Bu yazıçını mən gənclik çağlarımdan
tanıyıram və sevirəm. Onunla ilk
tanışlıq məktəb dərsliyindəki
"Poçt qutusu" hekayəsi ilə başlayır, hekayələrini,
"Danabaş kəndinin əhvalatları" povestini dəfələrlə
oxumuşam. Ancaq məndə ən
çox təəssürat oyadan "Ölülər"
pyesi oldu. Yuxarı siniflərdə oxuyarkən mən
teatra böyük maraq göstərir, tez-tez yerli dram
teatrının tamaşalarına gedib baxırdım... Beləliklə, teatrımız Mirzə Cəlilin
"Ölülər" pyesini tamaşaya qoydu və mən
də böyük məmnuniyyətlə bu tamaşaya bir
neçə dəfə baxdım. Yadımdadır
ki, Kefli İskəndər obrazını İsa Musayev, Məşədi
Oruc surətini Miribrahim Həmzəyev oynayırdı. "Ölülər" pyesi dərin fəlsəfi
əsərdir. Öz fəlsəfi siqlətinə
görə, o, Azərbaycan ədəbiyyatının dramatik əsərləri
arasında ilk cərgədə durur. Eyni zamanda onu digər
əsərlərdən fərqləndirən cəhət dərin
milli ruhu, xəlqiliyidir..." (E.Axundova, s. 64-65).
Mirzə
Cəlil sevgisini də bütün ömründən
keçirən ulu öndər, müstəqil Azərbaycan
dövlətinin rəsmi ideologiyası olaraq azərbaycançılığı
formalaşdırarkən, ədibin bu sahədə fikir və
xidmətlərini birincilər sırasında
xatırlamışdır: "Ona görə də Cəlil
Məmmədquluzadənin yaradıcılığı, əsərləri
bu gün bizim milli ideologiyanın formalaşmasına,
yaranmasına və onun konsepsiyasının elmi şəkildə
hazırlanmasına çox kömək edə bilər və
çox kömək edəcəkdir..." (Heydər
Əliyev, Ədəbiyyatın yüksək borcu və
amalı, s. 243). 1994-cü ilin dekabrında Cəlil Məmmədquluzadənin
125 illik yubileyindəki geniş və parlaq nitqində
"Cümhuriyyət" əsərini təfərrüatlı
şərh edərək: "onun yazılarında
cümhuriyyət anlayışı bu gün bizim
quracağımız demokratik, hüquqi dövlət prinsipləri
ilə bir səsləşir... Biz bu gün bu
prinsiplər əsasında demokratik hüquqi dövlət
yaratmaq istəyirik, demokratik hüquqi cəmiyyət yaratmaq istəyirik..."
- söyləmiş və böyük klassikin
arzularını həyata keçirməyə nail olmuşdur.
Heydər
Əliyevin ədəbiyyata maraq və sevgisinin
formalaşmasında digər klassiklərin rolu və yeri
heç də az olmamışdır.
1994-cü ilin avqustunda Məhəmməd Füzulinin 500 illik
yubileyi üzrə Dövlət Komissiyasının
iclasındakı çıxışında ulu öndər
xatırlayırdı: "Füzuli başqa ölkələrdə
də məşhurdur. Lakin onu azərbaycanlılar
qədər özününkü sayan yoxdur. Məsələn, xatirimdədir, 30-cu illərin
ortalarında mən orta məktəbdə oxuyarkən
Füzuli ilə bağlı tədbirlər keçirilir,
Füzuli təbliğ olunurdu. Yaxud həyatımla
bağlı bir şeyi qeyd etmək istəyirəm. Gənclikdə rəssamlığa böyük həvəsim
var idi. Mənim çəkdiyim ilk rəsmlərdən
biri Füzulinin portreti olmuşdur. Təxminən
1936-37-ci illərdə məktəbimizdə şagirdlərin
rəsmlərindən ibarət sərgi təşkil
etmişdilər. O vaxtlar belə şeylərə
çox fikir verirdilər. Mənim çəkdiyim
portret müsabiqədə birinci yer tutmuşdu. Əlbəttə, mən onu rəssamlıq əsəri
adlandırmaq fikrində deyiləm, o, sadəcə olaraq, rəssamlığa
həvəs göstərən gəncin çəkdiyi şəkil
idi" (Heydər Əliyev, Ədəbiyyatın yüksək
borcu və amalı, s. 204-205).
Gənc
Heydər Əliyevin rəssamlıq çalışmalarında(n)
ədəbiyyat sevgisi bütöv bir xətlə keçir.
Roman-tədqiqatda E.Axundova yazıçı Elçinlə
söhbətindən belə bir epizodu təqdim edir: "Heydər
Əliyevin ədəbiyyata, yaradıcılığa
xüsusi meyli vardı. O, bir dəfə mənə dedi:
"Bilirsən, həyatımın ən xoş günü
ilk dəfə nə vaxt olub? Karandaşla
Tolstoyun portretini çəkdiyim gün. Bu
sevinc hissi indi də mənim qəlbimdədir" (E.Axundova, s
69). Heydər Əliyevin sinif yoldaşlarından Dövlət
Məmmədovun xatirələrindən də belə bir məqam
keçir: "Heydərlə mən təsviri sənət dərnəyində
məşğul olurduq, müəllimlərimiz bizə
tapşırıqlar verirdilər. Yadımdadır
ki, Heydər Puşkinin Danteslə duelini, Natalya
Qonçarovanın portretini çəkmişdi. Bu şəkilləri yığıb pedaqoji
texnikumda sərgi təşkil etmişdilər. Heydər
həmişə birinci, mən isə ikinci, ya da
üçüncü yeri tuturduq..." (E.Axundova,
s. 70).
Gənc
Heydər Əliyevin ədəbiyyat sevgisi, təbii ki,
yalnız klassiklərə münasibətdə deyil,
müasiri olduğu şair və yazıçıların
yaradıcılığına maraqda da özünü
göstərir: "Texnikumda Heydər Əliyevlə eyni kursda
oxuyan Səfərəli Babayev o günləri belə
xatırlayır: "Heydər Əliyev texnikumda təşkil
edilən bütün tədbirlərdə mütləq
iştirak edirdi. O, səhnəyə çıxıb gur səslə,
aydın tələffüzlə Süleyman Rüstəmin məşhur
şeirindəki "Çapayev çapa-çapa"
misralarını söyləyəndə tələbə və
müəllimlərlə ağzınadək dolu olan zal
sükuta qərq olurdu..." (E.Axundova, s. 63).
Heydər
Əliyevin müasir ədəbiyyatı ilk gəncliyindən,
yaşadığı Naxçıvan mühitində dərindən
mənimsədiyindəndir ki, həyatı boyu onu qiymətləndirmiş,
ölkə rəhbəri olduğu dövrlərdə
inkişafına çalışmış, müstəqillik
dövründə çönüb arxaya baxanda da ən
düzgün tarixi dəyərini verə bilmişdir. Azərbaycan
yazıçılarının 1997-ci ildə keçirilən
X qurultayında ulu öndər deyirdi: "Biz, eyni zamanda, 63 il
müddətində - 1934-cü ildən indiyədək
yazıçılar qurultaylarının keçdiyi yolu da
yüksək qiymətləndirməliyik. Biz bunu
heç vaxt unutmamalıyıq. Bu gün natiqlərdən
biri, gərək ki, Qabil müəllim dedi, o söylədi ki,
Bəxtiyar müəllim rəyasət heyətində dedi ki,
vaxtilə burada Səməd Vurğun, Süleyman Rüstəm,
Süleyman Rəhimov, Rəsul Rza, Mehdi Hüseyn və
başqaları əyləşirdilər, indi biz əyləşmişik.
Bəli, onların hər biri çox
böyük yazıçı, şair, şəxsiyyət
olub. Onlar XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
yaranmasında böyük xidmətlər göstəriblər...".
Müasiri
olduğu şair və yazıçıların hər
birinin yaradıcılığı ilə yanaşı, şəxsiyyətinə,
fəaliyyətinə də yüksək dövləti səviyyədə
dəyər verən Heydər Əliyev, eyni zamanda xatirələrinə
ehtiramla yanaşmış, canlı klassiklərlə
ünsiyyətdə olduğu məqamları,
görüşləri, anları böyük sevgi və riqqətlə
anmışdır. 1995-ci il aprelin 16-da Məmməd Arazın
yaradıcılıq gecəsindəki
çıxışında ulu öndər deyirdi: "Bəs
bu insanları unutmaq olarmı? O insanlar bir gündə yetişməyib
axı! Süleyman Rüstəm kimi adam, Səməd
Vurğun kimi adam on illər ərzində yetişirlər. Azərbaycanın
tarixi bunların tarixidir, bunların həyatıdır...".
Müstəqillik
illərində Süleyman Rüstəmin 90 illik yubileyini
yüksək dövlət səviyyəsində keçirən
ulu öndər deyirdi: "Süleyman Rüstəm öz
xasiyyəti, yaradıcılığı ilə çox hərarətli
bir insan olubdur. Mənim xatirimdədir, ona
"alovlu şair" deyirdilər. Bu, həqiqətən
də belə idi. Həyatda da belə idi.
Çox mərd insan idi. Mən
onun şeirlərini orta məktəbdə sevə-sevə
oxumuşam. Süleyman Rüstəmin əsərlərini
gənc vaxtlarımda oxuyaraq onlardan böyük mənəvi
qida almışam. 70-80-ci illərdə
Süleyman Rüstəmlə bir yerdə işlədiyimiz
zaman da mən həmişə onu böyük bir insan kimi
görmüşəm. Xalqımız ona
hörmət edibdir. O da həmişə xalqına, millətinə
sadiq olubdur, böyük hörmət və ehtiramla
yanaşıbdır...".
1990-cı
illərin əvvəllərində sovet dönəmi milli-mənəvi
irsinə yanlış mövqedən qiymət verənlərə
Heydər Əliyev yaşanmış tarixin öz məntiqi ilə
cavab verirdi: "Bilirsiniz, indi bəziləri deyirlər, o,
komsomol şeiri yazıb. Amma xalqımızı
oyatmaq üçün Təbriz həsrəti ilə nə qədər
şeirlər yazıb. Onun Şəhriyarla, Səhəndlə
yazışmaları... Bax, bunların hamısını
unutmaq olmaz... Süleyman Rüstəm hansı
mövzunu götürsə, yazıbdır. Özü də ürəkdən, qəlbdən
yazıbdır. Çox böyük vətəndaş,
böyük insan olubdur. Ona görə də biz
bunların yubileylərini qeyd etməliyik və gələcəkdə
də bu məsələləri yaddan
çıxarmamalıyıq..." (Heydər Əliyev, Ədəbiyyatın
yüksək borcu və amalı, s. 257).
Heydər
Əliyevin Səməd Vurğun poeziyası, sənəti,
şəxsiyyətinə dərin sevgisi, ali
münasibəti müasir ədəbiyyat haqqında az qala
bütün çıxışlarından keçir. 1995-ci
ilin dekabrında Yusif Səmədoğlunun 60 illik yubileyindəki
çıxışında ulu öndər etiraf edir: "Gənc
vaxtlarımdan Səməd Vurğunun şeirlərini, əsərlərini
sevərək, onların təsiri altında həm təhsil
almışam, həm formalaşmışam. Ona görə də
onun ədəbi irsinə Azərbaycanda həmişə
böyük hörmət edilməsi üçün və
ondan istifadə olunması üçün bütün
imkanlardan istifadə edib lazımi tədbirlərin görülməsinə
çalışmışam...". Məktəb
illərindən şeirləri ilə nəfəs alıb
böyüdüyü, səhnə əsərlərinə
valeh olduğu Səməd Vurğunu şəxsən görmək
də ulu öndərə müyəssər olmuşdur:
"Biz gənclər vaxtilə Səməd Vurğunu sadəcə
olaraq görməkdən özümüzü xoşbəxt
hesab edirdik ki, Səməd Vurğunu haradasa gördük, dinlədik,
eşitdik. Biz o illərdə bax belə
yaşamışıq...".
1997-ci
ilin martında, böyük şairin 90 illik yubiley təntənələrinin
zirvə toplantısındakı nitqində Heydər Əliyev
dərin təhlil və dəyərləndirmə ilə
yanaşı, xatirələrini də anır: "Xatirimdədir,
1952-ci ildə Opera və Balet Teatrının binasında Azərbaycan
ziyalılarının iclası keçirildi. Azərbaycanın
o vaxtkı rəhbəri də ziyalılara çox təzyiq
edirdi. Səməd Vurğuna söz verildi.
Onun o çıxışı qulağımda
bugünkü kimi səslənir. Səməd
Vurğuna söz veriləndə salona toplaşanlar onu
çox böyük hərarətlə
qarşıladılar. Səməd
Vurğun çox dərin məzmunlu və həyəcanlı
bir nitq söylədi. Həmin nitq, yəqin,
haradasa dərc olunub və onu oxuyanlar bunları bilirlər.
Onun o nitqi də məhz Azərbaycanın ədəbiyyatına,
mədəniyyətinə, ziyalılarına aid
qayğılarla dolu idi. O vaxt ona iki-üç dəfə
replika verdilər, amma Səməd Vurğun hər dəfə
də əyilmədi, sınmadı, iradəsini itirmədi,
öz nitqini mərd-mərdanə, böyük iftixar hissi ilə
başa çatdırdı. Səməd Vurğun
o vaxt bizim hamımız üçün nümunə -
xalqına, millətinə, ölkəsinə, vətəninə
sədaqətlilikdə nümunə idi. Səməd
Vurğun Azərbaycanı, öz xalqını, öz dilini nə
qədər sevirdi! Bunları hər dəfə yada
saldıqca insan coşur, həyəcanlanır..." (Heydər
Əliyev, Ədəbiyyatın yüksək borcu və
amalı, s. 365). Bu xatirə və anılarda ədəbiyyat
və sənətə ülvi duyğularla, ürəkdən
bağlı olan gənc Heydər Əliyevin özünün
də obrazı görünür.
Ulu öndər Heydər Əliyevin ədəbiyyat və
sənət sevgisinin mənbələrindən daha biri teatra
böyük həvəs və marağı olmuşdur. Elmira Axundova
roman-tədqiqatında göstərir ki, hələ 1883-cü
ildə M.F.Axundzadənin "Hekayəti-Müsyö Jordan həkimi-nəbatat
və Dərviş Məstəli Şah cadukuni-məşhur"
tamaşası ilə əsası qoyulan Naxçıvan teatr
mühiti 1920-1930-cu illərdə qaynar dövrünü
yaşayır. "Heydər Əliyevin
qardaşı danışır ki, Naxçıvan
teatrının tamaşalarına bilet tapmaq mümkün
deyildi. Heydər teatr aləmindəki əlaqələri
hesabına bilet və ya kontramarka əldə edir və
kiçik qardaşlarını, demək olar ki, hər
axşam teatra aparırdı. 30-cu illərdə
Naxçıvanda klassik əsərlər səhnələşdirilirdi
- Şekspirin "Otello" və "Hamlet", Şillerin
"Qaçaqlar", Qoqolun "Müfəttiş" və
s. əsərlər, Azərbaycan dramaturgiyasına gəlincə,
Cəlil Məmmədquluzadənin əsərləri ilə
yanaşı, gənclərin beyinlərinə və əhvali-ruhiyyələrinə
istedadlı sovet dramaturqu Cəfər Cabbarlının pyeslərinin
qəhrəmanları da güclü təsir göstərirdi..."
(E.Axundova s. 74-75). Müstəqillik dönəmində
1993-cü ilin 21 sentyabrı, Azərbaycan ziyalıları ilə
ilk görüşündə Heydər Əliyev milli
keçmişə dəyər verərkən,
xatırlayırdı: "Cəfər Cabbarlı sovet
dövründə ən böyük əsərlər
yazmış adamdır. Bizim nəslin əksəriyyəti
onun əsərləri ilə tərbiyə olunmuşdur.
"Od gəlini", "Yaşar", "Almaz",
"1905-ci ildə", "Oqtay Eloğlu", "Solğun
çiçəklər", "Füruzə" və s.
nə qədər gözəl əsərlərdir!" (Heydər
Əliyev, Ədəbiyyatın yüksək borcu və
amalı, s. 187).
Gənc Heydərin "teatr aləmindəki əlaqələri"
isə daha əvvəldən yaranmışdı. O, digər dərnəklərlə
yanaşı, Telman adına klubda
"professional aktyorların və rejissorların rəhbərlik
etdiyi çox gözəl dram dərnəyi"nin də fəal
üzvü olmuşdur. "Bir gün dərnəyin
rəhbəri İbrahim Həmzəyevin diqqətini zərif
üz cizgiləri olan boy-buxunlu yeniyetmə cəlb etdi.
O, klubun daimi tamaşaçısı olan bu cavan oğlandan hər
hansı bədii əsərdən bir parça ifa etməyi
xahiş etdi. Oğlanın gur səsi və
aydın tələffüzü rejissoru elə heyran etdi ki, o,
məşq etdikləri tamaşada əsas rolu ona
tapşırdı. Beləliklə, Heydər
Əliyev Həmzəyevin həvəskar truppasında əsas
aktyorlardan biri, İbrahim Həmzəyev isə gənc Heydərin
sevimlisi və qürur mənbəyi oldu". Dövrün "teatr ehtirasları" hətta gənclərin
əyləncə saatlarına da sirayət edir. Heydər Əliyev dostu, Naxçıvan Ədliyyə
nazirinin oğlu Qasımla, onların yaşadığı,
"şəhərdə Humay xanımın evi kimi məşhur
olan ikimərtəbəli imarətin zirzəmisində əsl
"teatr klubu" yaradır: "Aqil Əliyev
xatırlayır ki, onlar həmin zirzəmidə səhnə
düzəltmiş, ona pərdələr
asmışdılar. Yeniyetmələr
tamaşalardan səhnələr oynayır, şeirlər
söyləyirdilər. Onların "əldəqayırma"
nəfəs alətləri orkestri də vardı..." (E.Axundova, s.75-76).
Başqa
bir xatirədə, Qasımın bacısı Roza Hacıyeva
isə Heydərlə Qasımın tətillərdə qonaq
getdikləri dağlıq Urud kəndində "kənd
uşaqlarını ətraflarına toplayıb tamaşa
göstərmələri"ndən söz açır:
"Biz dördillik Urud məktəbində səhnə
düzəldib orada teatr göstərirdik. Bu
tamaşalarda mən də iştirak edirdim. Bir neçə dəfə Heydərlə tərəf-müqabil
də olmuşam. Heydər özü
tez-tez bu və ya digər tamaşanın quruluşçu
rejissoru olurdu. Çox ciddi repertuarımız vardı:
Şillerin "Qaçaqlar"ını, M.F.Axundovun "Lənkəran
xanının vəziri"ni, S.Vurğunun
"Vaqif"ini, M.İbrahimovun "Həyat"ını
tamaşaya qoyurduq. Yadımdadır ki, Heydər
Qacarı oynayırdı. Özü də
yüksək hiss-həyəcanla, böyük
emosionallıqla".
Heydər Əliyevin həyatında teatrın rolu heç
zaman səngiməmişdir. "Ömrünün
sonunadək o, Azərbaycan teatrlarının bütün
premyeralarına, eləcə də Bakıya gələn xarici
kollektivlərin tamaşalarına baxırdı. Bir sözlə, teatra olan gənclik məhəbbətinə
o, heç vaxt xəyanət etmədi" (E.Axundova, s. 78).
Buna ulu öndərin Azərbaycan teatrı barədə,
ayrı-ayrı sənətkarlar haqqında, teatr xadimləri və
ədəbi-mədəni ictimaiyyətlə çoxsaylı
görüşlərdəki çıxışları,
"teatr xatirələri" əyani şahidlik edir.
1994-cü ilin avqustunda Məhəmməd Füzulinin 500 illik
yubileyini hazırlayan komissiyanın
yığıncağında, Heydər Əliyev teatrın Azərbaycan
xalqının həyatında mühüm rolunu yada salarkən
əvvəlki illərə ekskurs edir: "Mən yenə də
şahidi olduğum şeylərdən danışmaq istəyirəm.
1941-ci 1945-ci illərdə Bakıda Dram Teatrı da, Opera Teatrı
da, Rus Dram Teatrı da, Gənc Tamaşaçılar Teatrı
da, Musiqili Komediya Teatrı da işləyirdi. Yadımdadır,
müharibə illəri ərzində Naxçıvan kimi
ucqar bir yerdə teatr daim fəaliyyət göstərirdi...".
Səməd
Vurğunun 90 illik yubileyində ulu öndər 1930-cu illərdə
"Vaqif" tamaşasının xalqın həyatında
oyatdığı milli ruh yüksəkliyini yada
salırdı: "Biz 1873-cü ildə Şərqdə ilk dəfə
yaranmış Azərbaycan teatrı ilə, onun tarixi ilə həmişə
fəxr etmişik, edirik. Ancaq Azərbaycan Dram
Teatrının tarixində "Vaqif" pyesi bir inqilab oldu.
O illəri yaşayan adamlar xatırlamalıdırlar - bu, mənim
də xatirimdədir - həmin tamaşa o vaxt bir inqilab oldu. Azərbaycan
teatrının ən parlaq səhifələrindən biri
"Vaqif" pyesidir, onun yaranmasıdır və uzun illər
onun teatrımızın səhnəsində
olmasıdır...".
Başqa
bir məqamda, Səməd Vurğunun ev-muzeyindəki
görüş zamanı Heydər Əliyev "Fərhad və
Şirin" tamaşasını da xatırlayır:
"İndi biz buradakı şəkillərə baxarkən
Aybəniz xanım dedi ki, Səməd Vurğunun "Fərhad
və Şirin" pyesi 50 il bundan qabaq tamaşaya
qoyulmuşdur. Mən onun fikri ilə razıyam ki, indiki gənc
nəsildən çoxları "Fərhad və
Şirin" pyesinin tamaşasına baxmayıblar və ya bəziləri
bu əsəri oxumayıblar... Bu tamaşanı
mən vaxtilə çox böyük məmnuniyyətlə
gedib Azərbaycan Dövlət Dram Teatrında
görmüşəm. Bu əsər mənə
çox böyük təsir bağışladı. Onu gedib yenidən görmək mənə də, sizə
də lazımdır. Amma gənclərə xüsusən
lazımdır..." (Heydər Əliyev, Ədəbiyyatın
yüksək borcu və amalı, s. 358).
Qeyd
olunduğu kimi, ən çox qiymətləndirdiyi dram əsəri
olan Cəlil Məmmədquluzadənin "Ölülər"inin
tamaşalarını Heydər Əliyev həm
Naxçıvanda, həm də Bakıda seyr etmiş, bu barədə
çıxışlarında söz
açmışdır: "Sonralar artıq Bakıda işləyərkən
Mirzə Cəlilin pyesinə Azərbaycan Dövlət Dram
Teatrının səhnəsində tamaşa etdim. Ona rəhmətlik Tofiq Kazımov quruluş
vermişdi. Bu tamaşada modernizmə
geniş yer verən rejissor əsəri müasirləşdirmişdi.
Nəticədə pyes ilkin, yalnız özünəməxsus
koloritini bir qədər itirmişdi..." (E.Axundova,
s. 65). Söhbət "Ölülər" pyesinin
1966-cı il səhnə təfsirindən
gedir və böyük rezonans doğurmuş tamaşa
haqqında dürüst qeydləri Heydər Əliyevin həmin
illərdə də teatr pərəstişkarı və
xiridarı olduğunu aydın göstərir. "Ölülər"
əsərini ulu öndər 1997-ci ilin noyabrında, Bəxtiyar
Vahabzadənin "Hara gedir bu dünya" pyesinin
tamaşasından sonra, təəssüratını müəlliflə
bölüşərkən də xatırlayır və təkrarsız
bir nümunə kimi qiymətləndirir: "Bayaq
"Ölülər" əsərinin adını çəkdim.
Mən Şekspirdən başlayaraq bütün
dram əsərlərini bilirəm. Hesab edirəm ki,
"Ölülər" kimi əsəri heç kim yarada bilməyib. Çünki bu cür
mövzu tapmaq özü bir fəlsəfədir, dahilikdir...".
Ümumən, dövlət rəhbərinin premyeralara
baxıb, hər bir tamaşadan sonra səhnə arxasına gəlməsi,
iştirakçıları təbrik etməsi, tamaşa
haqqında mülahizələrini, fikirlərini söyləməsi
tədricən ritual şəkli almış, milli teatr prosesinə
pozitiv təsir göstərmişdir.
Ulu öndərin zəngin bioqrafiyası göstərir ki, Heydər Əliyevin həyatı heç zaman xalqından ayrı olmadığı kimi, onun ədəbiyyatı, dili, mədəniyyətindən də kənarda olmamışdır. Yalnız Azərbaycana rəhbərliyi dövründə deyil, bütünlükdə şüurlu həyatı, əqidəli ömrü boyu. Bu məqamı ulu öndər belə anladır: "Mən 1971-ci ildə Azərbaycan yazıçılarının qurultayında ilk dəfə Azərbaycanın rəhbəri kimi iştirak edirdimsə, ondan əvvəlki qurultaylarda da kənarda olmamışdım. O zaman mən Azərbaycanın rəhbəri deyildim, başqa vəzifələr tuturdum, ancaq yazıçıların qurultaylarını daim izləyirdim və imkanım olanda gəlib salonda oturub yazıçıları dinləyirdim. Mən hər dəfə yazıçılarımızın görüşlərinə gedirdim və onlarla görüşməyi özüm üçün böyük bir hadisə hesab edirdim. Bu, həmin məsələyə mənim şəxsi münasibətimdir..." (Heydər Əliyev, Ədəbiyyatın yüksək borcu və amalı, s. 414).
Tehran
Əlişanoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 11 may.- S.4-5.