"Xatırlayarsan məni"
"Köhnə
kişilər" silsiləsindən
Ellər
bizi unutmaz, xatırlayar həmişə,
Mir Mehdi, qalsa bizdən bir yadigarı ömrün.
Mir Mehdi
Seyidzadə... Bir vaxtlar orta məktəb dərsliklərində
şeirlərini oxuduğumuz, əzbərlədiyimiz gözəl
uşaq şairi. 30-cu, 40-cı, 50-ci,
60-cı, 70-ci, 80-ci illərin uşaqları onun şeirlərini
əzbərləyə-əzbərləyə
bağçaya, məktəbə gediblər, Vətəni
seviblər, təbiəti qoruyublar, ata-ana qədri biliblər.
İndi də məktəb dərsliklərində
Mir Mehdinin şeirləri ilə qarşılaşırıq.
Deməli, onu unutmayıblar.
1967-ci ilin soyuq noyabr günlərinin birini
xatırlayıram. Biz universitetə yenicə qəbul olunmuşduq,
həmin gün indiki İqtisad Universitetinin böyük Akt
zalında Mir Mehdi Seyidzadənin anadan olmasının 60 illiyi təntənəli
şəkildə qeyd olunurdu. Yaxşı
xatırlayıram ki, o yubiley gecəsində mərhum xalq
şairi Süleyman Rüstəm öz qələm dostunun
yaradıcılığı haqqında necə ürəklə
danışırdı. Və o gecədə
mən ilk dəfə Mikayıl Rzaquluzadənin, Mirvarid
Dilbazinin də ürək sözlərini dinlədim.
Özü də yaradıcılığı kimi nəhəng
sənətkar- Süleyman Rəhimov isə dedi: "Mir Mehdi -
bizim Ağa (seyid olduğuna görə, bütün
yazıçılar ona "Ağa" deyə müraciət
edirdilər - V.Y.) başdan-ayağa mənəviyyat mücəssəməsidir".
O gündən
mənim qəlbimdə Mir Mehdi Seyidzadə ilə
görüşmək arzusu baş qaldırdı. İndiki kimi deyildi o illərin ağsaqqal-cavan
münasibətləri. Biz belə insanlara ədəbiyyatımızın
klassikləri, canlı heykəlləri kimi baxırdıq.
Bu arzuma bir neçə ildən sonra nail oldum. Bir dəfə
Nizami adına Ədəbiyyat Muzeyinin arxa tərəfində
- kitab mağazasında ona yaxınlaşdım. Ağa təzə çıxan kitablara
baxırdı. Əlimdə onun bir
kitabı utana-utana yaxınlaşdım ki, avtoqraf yazsın.
Başdan-ayağa məni süzdü. Soruşdu ki, harada oxuyuram. Filologiya
fakültəsində oxuduğumu biləndə, çox
sevindi. "Mir Cəlal sənə dərs
deyibmi?"- deyə soruşdu. Sonra
avtoqraf yazdı və axırda ayrılanda belə bir söz
dedi: "Əsl ədəbiyyatçı olmaq istəyirsənsə,
gərək ərəb-fars dillərini yaxşı biləsən,
klassik poeziyanı mükəmməl öyrənəsən,
Füzulini bilməsən, onda heç deməyəsən ki,
mən ədəbiyyatçıyam". Üzündən-gözündən
nüranilik yağan bu ağsaqqal şairin o zamankı
öyüdü mənə dərs oldu.
Bu bizim birinci və sonuncu görüşümüz
oldu. 1976-cı ilin sonuncu avqust günündə Mir Mehdi
Seyidzadə 69 yaşında dünyasını dəyişdi.
Yasəmənlər
açanda,
Bülbül
bağda uçanda,
Oxuyanda nəğməni
-
Xatırlayarsan
məni!
Aşanda
uca dağdan,
Keçəndə
gur bulaqdan,
Gəzəndə
göy çəməni -
Xatırlayarsan
məni!
Arzular çox,
ömür az,
Mən
olmayanda hər yaz,
Dolaşanda
gülşəni -
Xatırlayarsan
məni!
Ölümündən keçən bu illlər ərzində
Mir Mehdi Seyidzadə şübhəsiz ki, unudulmayıb. Öncə
onu unutdurmağa qoymayan gözəl-gözəl xatirələr
olub. Ağanın təmkinli
davranışı, insaniliyi, səmimiyyəti kimsənin
yadından çıxmayıb. İkincisi,
dərsliklərdə yenə şeirləri, mənzum
nağılları uşaqların (yeni nəsillərin) əqlini
işıqlandırıb. Nəhayət,
filologiya elmləri namizədi Hacı İsmayılov "Mehdi
Seyidzadə" adlı maraqlı bir kitab nəşr etdirib
("Yazıçı", 1984), Ağanın həyat və
yaradıcılığından ətraflı söz
açıb.
Mir Mehdi Seyidzadə əslən Bakının Əmircan
kəndindəndir. "Unudulmaz xatirələr" adl
kitabında şair uşaqlıq və gənclik illərindən
söz açır, ata-anası məcburiyyət üzündən
Aşqabada köçmüşdülər. İlk təhsilini
mollaxanada alan, sonra Rusiya təbəələri
üçün açılan "Məktəbi-Ziya"da təhsilini
davam etdirən, ərəb, fars, rus dillərini mükəmməl
öyrənən Mir Mehdi bu qürbət diyarda atasını
itirir. Azərbaycana isə keçən əsrin
iyirminci ilində - Sovet hakimiyyəti qurulanda qayıdırlar.
Mir Mehdi təhsilini davam etdirir, tezliklə ilk yazıları ilə
mətbuatda çıxış edir, böyük ədiblərlə
tanış olur, uşaq şairi və
dramaturqu kimi tanınmağa başlayır.
"Unudulmaz xatirələr" kitabında Mir Mehdi
özünü xoşbəxt sandığını söyləyir,
ona görə xoşbəxt sanır ki, o, dövrünün
böyük sənətkarları ilə
görüşdüyünü, onlarla dostluq etdiyini
xatırlayır. Onun gəncliyi və ilk
yaradıcılıq illəri qaynar bir ədəbi mühitə
uğraşmışdı. Həmin kitabda biz Mir Mehdinin
Hüseyn Cavid, Abdulla Şaiq, Yusif Vəzir Çəmənzəminli,
Seyid Hüseyn, Nazim Hikmət, Səməd Vurğun, Mikayıl
Müşfiq, Mehdi Hüseyn, Əliağa Vahid,
Böyükağa Qasımzadə haqqında ürək
sözlərini həyəcansız oxuya bilmirik. Məsələn,
Abdulla Şaiq haqqında o, belə yazır: "Şaiqin qələm
yoldaşları, tələbələri, onu yaxından
tanıyanlar böyük ədibə dərin hörmət və
məhəbbət bəsləyirdilər. H.Cavid,
Y.Vəzir, S.S.Axundov, Seyid Hüseyn Şaiq barəsində
deyirdilər ki, "O, mələk kimi bir insandır".
Məncə, Mir Mehdinin özünün də
belə mələk kimi bir insan olması (yaşlı sənətkarlar
da bunu təsdiq edirlər) elə o gözəl insanlardan
keçib. Böyük ədibimiz Hüseyn Cavidlə
görüşlərini isə belə xatırlayır:
"Hüseyn Cavidi ilk dəfə 1927-ci ildə Lenin rayonunun
Caparidze Kitabxanasında gördüm. Oxucular
konfransına gəlmişdi. Cavid başında
buxara papaq, gözündə eynək, bir də əl
ağacı. İki-üç il
sonra Maarif işçiləri evindəki kitabxanaya gəlmişdi.
Sonralar Cavidlə şəxsən tanış
oldum. Bir-birimizin evinə gediş-gəlişimiz
başlandı. Nərd oynamağı
çox sevirdi. 1936-ci ildə onu toyuma
çağırdım. O gecə toyda Abdulla Şaiq,
Müşfiq, Yusif Məmmədəliyev, Adil Əfəndiyev,
Mikayıl Rzaquluzadə və bir neçə gənc
yazıçı da iştirak edirdi. Məclisdəkilər
şairlərin şeir oxumasını xahiş etdilər.
Bir neçə şair şeir oxudu. Cavid də yeni yazdığı "Xəyyam" əsərindən
iki-üç parça oxudu. Sonra dedi: - Şeiri
şair yazar, artist oxuyar. Biz şeirin
qol-qabırğasını sındırırıq. Ümumiyyətlə, Cavid şeir oxumağı sevməzdi.
Cavid bir insan kimi sadə və səmimi idi.
Özünəməxsus yumoru vardı. Söhbət edəndə onu dinləməkdən
doymazdıq. Cavid Şərqin və Qərbin
dahi sənətkarlarından Dantenin "İlahi
komediya"sını, Hötenin "Faust"unu, Tolstoyun əsərlərini,
Sədinin, Hafizin, Xəyyamın şeirlərini çox
sevirdi. Müəllimi Rza Tofiqi hörmətlə
xatırlayırdı. Cavidlə axırıncı
görüşümüz 1937-ci ilin may ayında oldu. Gənc Tamaşaçılar Teatrında
"Ayaz" adlı mənzum pyesim tamaşaya qoyulmuşdu.
Cavidi, Şaiqi, Müşfiqi, Nəzərlini
tamaşaya dəvət etmişdim. Artistlərin
oynamağı, səhnə quruluşu Cavidin çox
xoşuna gəlmişdi". Mir Mehdi Seyidzadə Nazim
Hikmətlə, görüşlərini də
xatırlayır - onunla 1954-cü ildə Kiyevdə tanış olub. 1957-ci ildə
Nazim Hikmət Bakıya gələndə evinə qonaq
çağırıb. Səməd
Vurğunla dostluğu isə ömrü boyu davam edib. Deyir ki, Səməd Vurğun Müşfiqi təəssüflə
yad edirdi, hətta deyirdi ki, Müşfiq məndən
yaxşı şair idi, çox təəssüf onu itirdik.
Mir Mehdi
Seyidzadə zəngin bir ədəbi irs
qoyub getmişdir. Bunların böyük bir qismi
uşaq ədəbiyyatı nümunələridir. Etiraf edək ki, o, XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixində bir uşaq şairi kimi daha çox xatırlanacaq.
Onun istənilən şeirini ya mənzum
nağılını oxuyanda dərhal hiss edirsən ki,
bunları ancaq uşaq dünyasının incəliklərini,
psixologiyasını duyan, onları sevən bir şair qələmə
ala bilər. Böyük rus tənqidçisi
V.Q.Belinski yazırdı ki, uşaq şairi olmaq
üçün uşaq şairi kimi doğulmaq
lazımdır. Mir Mehdi də fitrətən
uşaq şairi idi. Onun poema və
nağılları, pyesləri də bu sahədə
ardıcıl fəaliyyətini təsdiq edirdi. "Nərgiz",
"Sehrli nar", "Üç alma", "Sirli
çeşmə", "Ceyran", "Fitnə",
"İskəndər və çoban" poema və nağılları,
"Ayaz", "Qızıl quş", "Nərgiz"
(həmin poema əsasında), "Cırtdan",
"Sevgi","Sehrli saz", "Qəmər", "Zəfər",
"Ata məhəbbəti" pyesləri uşaqların
çox sevdiyi əsərlər olmuşdur. Əlbəttə,
yazıldığı dövrdən, quruluşdan
asılı olmayaraq qələmə alınan hər hansı
uşaq ədəbiyyatı nümunəsi tərbiyəvi əhəmiyyətə
malikdir, vətənpərvərlik, dostluq, əməyə məhəbbət,
təbiətə sevgi hissləri təbliğ etməlidir.
M.M.Seyidzadənin əsərləri də məhz
bu qayə və mərama xidmət etmişdir.
Bu
yazını qələmə alanda vaxtın məhdudluğunu
hiss etdiyimdən uşaq ədəbiyyatı mütəxəssisi,
professor Qara Namazovun "Azərbaycan
uşaq ədəbiyyatı" dərsliyindən M.M.Seyidzadəyə
həsr olunmuş oçerki diqqətlə oxudum. Bu oçerkdə M.M.Seyidzadənin uşaq ədəbiyyatı
sahəsində yorulmaz fəaliyyəti haqqında çox geniş
və ətraflı söz açılır. Şairin xüsusilə keçən əsrin
otuzuncu illərindəki məhsuldar fəaliyyəti heyrət
doğurur. Həmin illərdə
M.M.Seyidzadə nə az-nə çox - on iki kitab çap
etdirmişdir. Böyük Vətən
müharibəsi illərində də şair yeni
kitablarını çap etdirir, müharibə mövzusunda
uşaqlar üçün əsər yazmağın çətinliyini
və məsuliyyətini dərk edir, çalışır
ki, onların qəlbində düşmənə nifrət, Vətənə
məhəbbət hissləri oyatsın. Əlbəttə,
bu yazıda M.M.Seyidzadənin uşaqlar üçün
yazdığı şeirlərdən çoxlu misallar da gətirmək
olar. Ancaq biri ilə kifayətlənəcəyik:
Gün,
çıx, gün, çıx,
Kəhər atı min, çıx.
Çəmənlərə ver işıq.
Güllər alsın yaraşıq.
Şəfəqindən
bəzənsin
Bağçalarda sarmaşıq.
M.M.Seyidzadə folklora, el ədəbiyyatına
bağlı bir sənətkar idi və onun xalq nağıllarına
tez-tez müraciət edib mənzum nağıllar yazması da
bu səbəbdən irəli gəlirdi. M.M.Seyidzadənin
pyesləri də nağıl elementləri ilə zəngin
idi. Onun Nizami
yaradıcılığından təsirlənərək qələmə
aldığı "Sevgi" və "Fitnə" pyesləri
də gənclərin tərbiyəsində böyük rol
oynamışdır.
Mir Mehdi Seyidzadə klassik ədəbiyyatı gözəl
bilirdi. Ona görə də onun qəzəl janrında fəaliyyəti
də təbii idi. Onun qəzəlləri
öz sadəliyi, dilinin saflığı və incə, zərif
hissləri sənətkarlıqla əks etdirməsiylə indi
də qəzəl xəzinəmizin inciləri kimi öz bədii
dəyərini saxlamaqdadır. Özü də
bu qəzəllərin çoxu indinin özündə də
xanəndələr tərəfindən sevilə-sevilə
oxunur.
Məni
sevdaya salan nazlı pərizadə deyin,
O
keçən dəmləri salsın, nə olar, yadə deyin.
Bir
zamanlar o mənim könlümü almışdı ələ,
Vermiş
öz könlünü indi nə üçün yadə,
deyin.
Sanmasın
qəlbimi sındırmağı canan bir hünər,
Yaxşılıq
yaxşıdır, ancaq qoca dünyada deyin.
Soldurur hər
çiçəyi, hər gülü bağlarda xəzan,
Biz də
bir gün solarıq, sovrularıq badə, deyin.
Ayrılıb
getsə də canan, o vəfasız gözəli
Heç
unutmaz yenə Mir Mehdi Seyidzadə deyin.
Mir Mehdinin qəzəlləri kamınca zövq almaq istəyən,
gözəllərə və gözəlliyə biganə
qalmayan nikbin bir insanın ürək sözləridir. Şair
gözəl başa düşürdü ki, XX əsrdə
klassik poeziyada olduğu kimi çətin və qəliz
anlaşılan sözlərdən, ifadələrdən,
mürəkkəb tərkiblərdən istifadə eləməklə
oxucuları ələ almaq olmaz. Odur ki,
keçən əsrin əvvəllərində Əliağa
Vahidin başladığı, sonra Süleyman Rüstəmin
davam etdirdiyi qəzəldə sadə ifadə tərzinə
sadiq qalmaq lazımdır. Qəzəl
xalqa, onun hiss və duyğularına daha tez yol
tapmalıdır. Məsələn belə:
Canan ilə
bir məclisimə badə gələydi,
Mən sevməyirəm təntənəni, sadə gələydi.
Dəydikcə
qədəh bir-birinə yarın əlində,
Mey
camı da qəlbim kimi fəryadə gələydi
Çiynində
pərişan saçı, canan yenə dalğın,
İlk eşqimizin xatirəsi yadə gələydi.
Yarımla
görüş müşkül olursa, barı
hərdən,
Sevdalı pərilər kimi röyadə gələydi.
Ey
kaş, min il sonra bitib ot kimi yerdən,
Bu aləmə Mir Mehdi Seyidzadə gələydi.
Əlbəttə, Mir Mehdinin qəzəllərində
klassik poeziyanın, xüsusilə Füzuli
yaradıcılığının dərin təsirini də
unutmaq olmaz. Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, M.M.Seyidzadənin
dahi şairə məhəbbəti ona həsr etdiyi
"Şairin gəncliyi" pyesində də hiss olunur.
Mir Mehdi öz qəzəllərində
Füzuli kimi sözün heyrətamiz dərəcədə dərinliyinə
gedə bilmirdi, o, sözünü sadə deyirdi, amma bu sadə
deyiliş tərzində Füzulidən gələn təsirləri
duymamaq mümkün deyil.
Yanlışdı
səni bənzədim ulduzlara, gözlər,
Var hər
baxışında yeni aləm, qara gözlər
Bir qəmzə
ilə baxmağı öyrənməyə səndən,
Ceyran
dayanıb gündə gərək yalvara gözlər!
Min dastana
sığmaz o baxışlardakı məna,
Ceyran
hara, bir söylə görüm, sən hara, gözlər!
Mir Mehdi
deyir: neyləmişəm mən yara, gözlər?
Müjganı
ilə qəlbimi etmiş yara gözlər!
Mir Mehdi
Seyidzadənin iki il öncə110
yaşı tamam oldu. Ağanın
"Xatırlayarsan məni" deyib gələcək nəsillərə
üz tutması nisgil olub qalmayacaq. Çünki bu aləmə
bir də Mir Mehdi Seyidzadə adlı gözəl şair gəlməyəcək!
Vaqif YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 11 may.- S.8-9.