Sirlərin sərgüzəşti
Romandan parçalar
Əvvəli ötən
saylarımızda
"Payız" fəsli
İkiminci sirr
Axşam Həsən müəllimin qardaşı
oğlu Zöhrab gəldi. Əvvəlcə yemək
yedi. Sonra onlar (Həlimə və əmisi
oğlu Zöhrab) mətbəxdə oturub bir xeyli söhbət
etdilər.
Zöhrabla
Həlimə arasında yaş fərqi böyük olsa da, Həlimə
də, qardaşları da Zöhrabı az qala
özlərinə qardaş hesab edirdilər. Əslində,
Zöhrab Həsən müəllimin qardaşı oğlu
yox, əmisi oğlu idi. Onu şəhərdə
oxudub sənət sahibi edən elə Həsən müəllim
özü olmuşdu. Zöhrab ev-eşik
yiyəsi olana qədər Həsən müəllimgildə
ailənin bir üzvü kimi yaşamışdı. İndi artıq onun öz evi, ailəsi, qurduğu
ticarət qovşağı var idi. Zöhrab
bu gün də Həsən müəllimin ailəsinə
qardaşlıq edirdi.
Zöhrab Həlimənin fədakarlığını
yüksək qiymətləndirirdi. Həlimə təvazökarlıq
elədi:
- Elə
demə. Bu mənim borcumdu. Mən eləməsəm,
kim edəcək?!
- Hər adam bu ağır yükün altına girməyə cəsarət
etməz. Sənə halal olsun.
-
Zöhrab, yaxşı da, başqa söhbət elə. Bu gün Nuruş bilirsən, nə deyib mənə?
- Yox. Nə deyib?
- Deyir,
baba mənə göz vurdu. Bilmirəm,
inanım, ya inanmayım. - Həlimənin
üz-gözündə təbəssümə oxşar ifadə
yarandı.
- Nə
deyim, vallah. Yəni deyirsən, ola bilər?
Həkim sənsən, sən bilərsən... -
Zöhrab çaşıb qaldı.
- Yox, ola bilməz. - Həlimə ciddiləşdi. -
Uşaqdı, gözünə elə görüküb. O
artıq nəvələrini də tanımır. Heç kim yadında deyil. Çox qəddar
xəstəlikdi bu xəstəlik. Hərdən
mənə elə gəlir, anamı xatırlayan kimi olur.
Nə deyim, bəlkə mənə elə gəlir... Çay içirsən?
Zöhrab
dünənki dolmanı artıq yeyib qurtarmışdı:
- Olar, -
dedi və stəkan-nəlbəkini stolun üstü ilə Həliməyə
tərəf sürüşdürdü. -
Əmicanımı çox istəyirdi.
...Həsən
müəllim kabinetdə yazı masasının arxasında
oturub dərin fikrə dalmışdı. Qarşısındakı
divardan asılmış xəritədə yaxın uzaq
ölkələr, şəhərlər, bir-birindən
aralı dağlar, dənizlər daha onun üçün
maraqlı deyildi. Uşaqları ilə birgə bu xəritədəki
şəhərləri az gəzməmişdi,
onlar üçün əsl Sindbad kimi dənizlərdən dənizlərə
az üzməmişdi. Amma artıq onun diqqətini
özünə cəlb edən qarşısındakı bu rəngli
xəritə deyildi. Qarşısındakı
kağızlar və onların üstündə hardansa peyda
olan yazılar idi.
Get-gedə Həsən müəllimin təkcə
marağı yox, həm də təəccübü
artırdı.
Qarşısındakı kağızların dərinliyindən
üzə çıxıb canlanan yazıları oxuduqca
qoca professorun beyninə qəribə fikirlər, suallar girirdi:
"Necə olub ki, o, "Kitabi-Dədə Qorqud"
dastanını dərindən bilən (bəlkə də pis
bilməyən) bir alim dostu ilə Dastanı dəfələrlə
müzakirə edib, amma bu incə məqama diqqət yetirməmişdi?! Dostu da bu barədə
heç bir söz deməmişdi?!
Necə olub ki, dastan haqqında dəyərli yazılar
yazan başqa alimlər də Beyrək və Banuçiçək
münasibətlərindəki bu vacib məqama fikir verməyiblər?! Həqiqətən də,
bu iki gəncin yarışmalarında əsl qalib hansı
olmuşdu?!".
Canlanan yazılar Həsən müəllimin
qarşısında yeni suallar qoyurdu.
Həsən müəllimin şübhələri əsaslı
idi. Dastanın hər iki qədim mətni və bu mətnlər
əsasında hazırlanan bütün nəşrlər
deyirdi ki, bu yarışların qalibi Beyrək olub. Onun atı Banuçiçəyin atını
keçir, onun oxu Banuçiçəyin oxunu vurub yarır və
güləşəndə məhz o, yəni Beyrək qalib gəlir.
Bu, bir həqiqətdir ki, ona yüz illər boyu
müxtəlif nəsillər inanıb və bu iki gəncin
sevgi münasibətlərinin məhz bu cür
başlanması heç kimdə zərrə qədər
şübhə doğurmayıb.
Amma! Amma və lakin sən demə, bu məqamla
bağlı bir başqa həqiqət də varmış.
Yazılarda üzə çıxan, Hacı Mir
Həsən ağa tərəfindən ona göndərilən
həqiqət.
Həsən müəllim düşünür,
düşünür və qarşısındakı Səyyahın
mətninin bu ikinci həqiqətini beynindən hec cür silib
ata bilmirdi.
Kağızlar əsrlərdən üzü bu yana
gətirib-gətirib bu sirri ona, nəhayət, faş
etmişdilər. Gözü ilə
gördüyü və oxuduğu bu yazılardan başqa,
indiyə qədər bildiklərinə tamam əks fikirlər
yer almışdı. Bu yazılar tanış
olmayan qəribə mətləblər üzə
çıxarırdı. Bu yazıya əsasən,
məlum olurdu ki, Beyrəklə Banuçiçəyin
yarışmasının qalibi məhz Banuçiçək
olmuşdur. Beyrək yox, Banuçiçək! Məhz Banuçiçəyin atı Beyrəyin
atını vurub keçmiş, məhz Banuçiçəyin
oxu Beyrəyin oxunu vurub yarmış, nəhayət, məhz
Banuçiçək güləşərkən Beyrəyi
vurub yerə yıxmışdı. Bu yeni həqiqət
Həsən müəllimin həqiqəti deyildi, bu yeni həqiqət
göz qabağında öz-özünə doğulan ağ kağızlardakı qara hərflərin
həqiqəti idi. Hacı Mir Həsən
ağa Səyyahın həqiqəti idi. Və
bu həqiqətlərin (yeni və köhnə həqiqətlərin)
toqquşmasından yenə də sirr yaranırdı. Həsən
müəllim ciddi elmi dəlillərə və möhkəm
məntiqə inanan bir adam kimi yeni həqiqətin
və amansız gəlişini qəbul etməkdən
başqa çıxış yolu görmürdü. Bunu qəbul etməyin əsl məntiqi səbəbi
barədə bu yazılar öz sözünü hələ
sonra deyəcəkdi. Beyrək
nişanlısı Banuçiçəyin toyuna gəlib
çıxandan sonra (Dastan belə deyir) onların
arasındakı mükalimənin dərin qatında yatan sirr məhz
o zaman aşkar olacaqdı. Və yeni həqiqətin
həqiqiliyinə daha heç bir şübhə
qalmayacaqdı. Həsən müəllim hələ
yazının bu yerinə gəlib
çıxmamışdı. Daha
doğrusu, yazı hələ bu yerinə qədər
zühur etməmişdi.
Həlimə mətbəxdə yemək
hazırlayır, beynində isə yeddi yaşlı
qızı Bəyimi üç aydan sonra hansı məktəbə
qoyacağını götür-qoy edirdi. Atasının
köməyinə ümid eləmirdi, amma hər halda, o, məsləhət
verə bilərdi. Həlimə onun
münasib vaxtını tutub bu barədə söhbət
salacaqdı. Daha doğrusu, o olardı ki,
bu barədə Zöhrabla danışsın, çünki
onun dostu-tanışı olmayan yer yox idi.
Həsən
müəllimin axşam yeməyi üçün yemək
otağına gəlməsinə beş dəqiqə
qalırdı. Düz beş dəqiqə.
Həlimə xatırlamırdı ki, atası nə zamansa
gündə üç dəfə - səhər 8:30-da,
günorta 13:30-da, axşam isə 19:30-da yemək
otağına gəlməsin. Əlbəttə ki, bəzən
xüsusi axşamlar olurdu, rəhmətlik anası ilə toya,
yasa getdikləri axşamları nəzərə almasaq, Həsən
müəllimin yemək rejimi az qala bir
rituala çevrilmişdi. Həlimənin ürəyi
qısıldı. Yadına bir hadisə
düşdü.
Anası
rəhmətə gedəndən az sonra o,
bir dəfə axşamüstü atasıgilə gəlib
qapını öz açarı ilə açdı. Hər tərəf sakitlik içində idi. Həlimə mətbəxə keçib diksindi.
Gördü ki, atası tərpənməz bir
halda öz yerində oturub, gözlərini də pəncərəyə
dikib. Qarşısındakı boşqab tərtəmiz
idi, qaz plitəsində də Həlimənin sabahdan qoyub
getdiyi xörək dolu qazan dururdu. Yeməyi,
sadəcə, qazandan götürüb boşqaba qoymaq
lazım idi. Həsən müəllim bunu
etməmişdi. İstəməmişdi, ya
bacarmamışdı?! Orası da var idi ki, hələ
o vaxtlar Həsən müəllimin xəstəliyi təzə-təzə
başlayırdı, öz şiddətli "pik" nöqtəsinə
çatmamışdı. Təzə-təzə
adları unudur, uzaq qohumlar yaddan çıxırdı. Bəlkə xörəyi götürüb qaba
çəkmək də yadından
çıxmışdı?! Hər halda,
Həlimə belə düşündü.
Həlimə saata baxdı. 8-dən keçirdi.
Deməli, atası 19:30-da mətbəxə gəlmiş,
öz yerinə keçib oturmuş, ancaq yeməyini çəkib
yemək üçün heç nə eləməmişdi, əlini
ağdan-qaraya vurmamışdı. Eləcə,
gözlərini pəncərəyə dikib oturduğu yerdəcə
qalmışdı. Atasının
yolçəkən gözlərinin dərinliyində Həlimə
rəhmətə getmiş anasının əksini
görmüşdü. Həsən müəllimin
çənəsi əsirdi. Həlimənin
ürəyi o zaman yamanca sıxılmışdı.
Bundan sonra Həlimə arxayın olsun deyə, səhər
və axşam yeməyi zamanı atasıgilə gəlməyə
başladı.
İllər boyu müəyyənləşmiş
vaxtda onun yeməyini qaba özü çəkdi. Ta ki,
atası birdəfəlik xəstələnənə qədər
bu belə davam elədi. Xəstəlikdən
sonra isə o, birdəfəlik atasının evinə
köçdü. Qızı balaca Bəyimlə
birgə burda yaşamağa başladı. Əri ilə münasibəti onsuz da əvvəldən
gərgin idi. Şahin (Həlimənin əri)
üçün bu variant, üzdə göstərməsə
də, ürəyindən oldu. Qızını görmək
istədiyi vaxt gələ bilirdi, bundan kənarda isə -
yaşasın azadlıq! (Əgər azadlıq
bu qədər bəsit idisə və Şahinlə xəstəxanada
bir yerdə işləyən tibb bacısı Esmeralda ilə
məhdudlaşırdısa, belə azadlığın
düz üç qəpiklik qiyməti var). Həlimə nifrətlə və acı-acı
gülümsədi.
Həsən müəllim öz vaxtında mətbəxə
gəldi və keçib öz yerində oturdu. Həlimə
yeməyi (toyuq qızartmasını) onun qabağına qoydu.
Həsən müəllim həvəslə
çəngəl-bıçağı işə saldı.
Bir qədər keçəndən sonra:
- Səndən,
qızım, bir məsələ barəsində soruşmaq
istəyirəm, - Həsən müəllim yeməyinə ara verdi və Həliməyə xüsusi bir nəvazişlə
müraciət etdi.
- Buyurun,
Həsən müəllim, - Həlimə təəccüblənsə
də, bunu büruzə verməməyə
çalışdı. Atası xeyli vaxt idi ki,
ona bu cür istiqanlılıqla müraciət etməmişdi.
- Sənin ali təhsilin var?
- Var.
-
Hansı ixtisasın sahibisən?
- Jurnalistəm
(əslində, həkim idi, ancaq son zamanlar əri Şahinlə
bir yerdə işləmək üçün həkimliyə
nifrət edərək peşəsini atıb jurnalistika ilə
məşğul olurdu).
- Əla.
Onda, mən bilirəm, sən mənim sualıma
cavab verəcəksən. - Həsən müəllim
yerindəcə canlandı və yenə də həvəslə
yeməyinə davam elədi.
Həlimə ondan daha heç nə soruşmadı. Çünki
bilirdi ki, atası nə zaman mətləbi başlayırsa,
onu hökmən axıra çatdırır. Sual verməklə onu bu mətləbdən ancaq
yayındırmaq olardı. Həlimə isə
bunu istəmirdi.
Həlimənin qəlbinə dəli bir ümid doldu. Bəlkə
atası nəyi isə xatırlayıb, yaxud xatırlamaq istəyir?!
Bəlkə Bəyimin o gün dediyi sözlər
(babasının ona göz vurması) həqiqətdir?! Bütün bunlar axı belə davam edə bilməz.
Bunun bir axırı olmalıdı axı.
Necə ola bilər ki, insanın beyni bu
cür təmizlənsin, hər şeydən azad olsun?! Belə necə yaşamaq olar?! Necə
dözmək olar?! Yada salmaq əziyyətdisə,
xatırlamamaq axı əsl məşəqqətdi...
Ürəyi ata-ata Həlimə atasının
sualını gözləyirdi. Həsən müəllim həmişəki
kimi yeməyini aramla yeyib qurtardı, gümrah bir halda ayağa
qalxaraq Həliməyə təşəkkür elədi:
-
Çox sağ olun. Hər
şey çox dadlı idi. Mən kabinetə
keçirəm. Zəhmət olmasa, siz də
ora gəlin.
Bir qədər sonra kabinetə daxil olan Həliməyə
Həsən müəllim (o artıq öz yazı stolunun
arxasında oturmuşdu) əli ilə yastıqlı divanda yer
göstərdi. Həlimə keçib oturdu. Həsən müəllim kreslosunu ona tərəf
döndərdi.
- Balaca necədi? Bu gün nəsə
ondan səs-səmir gəlmədi, - deyə Həsən müəllim
Həlimədən dəcəl qızı (öz nəvəsi)
barədə soruşdu.
-
Yatır. Bu gün havada çox olub, əldən
düşüb. Səs-küy salmağa
heyi də yox idi.
Həlimə günorta Həsən müəllim yatandan
sonra balacanı gəzməyə aparmışdı. Sahil
bağında Bəyim, elə bil, qanad
açmışdı, həvəslə ora-bura
qaçmış, yelləncəkdə
qışqıra-qışqıra doyunca yellənmişdi.
Onlar geri dönəndə Həsən müəllim
hələ də yatırdı.
Həsən
müəllim Həlimənin cavabını qulaqardına vurub
(cavab ona maraqlı deyildi) bu qısa girişdən sonra dərhal
mətləbə keçdi:
- Siz
"Dədə Qorqud"u, yəqin ki, oxumusunuz... Dastanı deyirəm.
Həlimə tutuldu. O, peşman olmuşdu. Çünki əlbəttə ki, başqa sual
gözləyirdi. Amma neynək? "Dədə Qorqud" da pis deyil. Hər halda keçmişlə kontakt "Dədə
Qorqud" vasitəsilə də baş tuta bilərdi.
"Dədə Qorqud"u oxumuşammı? Azı mənə beş dəfə oxudan sən
olmamısan?" - deyə
düşünüb cavab verdi:
- Bəli,
oxumuşam.
- Əla.
Çox gözəl. Çox
pakizə (bu "pakizə" sözünü Həsən
müəllim tez-tez və sevə-sevə işlədərdi).
Onda bir məsələni mənim yadıma
salarsınızmı, qızım?
- Buyurun,
hansı məsələni deyirsiniz?
"Bəlkə yaddaşı bu cür qayıdır, -
yavaş-yavaş?! Dədə Qorqud vasitəsilə?! Allah, sən özün kömək ol" - Həlimə
düşündü.
- Yadınızdamı Beyrəklə Banuçiçəyin
ilk görüş səhnəsi?
Həlimənin
cavabı ləngimədi:
- Bəli,
yadımda.
- O zaman
söyləyin görüm, onların yarışmaları nə
yarışı idi və bu yarışmalarda kim
qalib gəlmişdi?
Həsən müəllim gözlərində gizli bir
ümid Həliməni süzməyə başladı. Çünki o, əslində,
özünə yenicə əyan olmuş həqiqətin qum sarayı kimi dağılmasını
gözləyirdi. Ona elə gəlirdi ki, Həlimənin
cavabı bu müəmmanı alt-üst edəcək və o,
yenə əvvəlki kimi öz düzənli aləminə
qayıda biləcəkdi. Bu düzənli
aləmdə yarışda qalib gələn Beyrək olurdu,
buna şübhə yox idi. İndiki həqiqət
isə başdan-başa şübhələrin və
gümanların içində idi və Həsən müəllimin
düzəninə xələl gətirirdi. O, bu ikinci həqiqəti,
hardansa uzaq zamanlardan özü öz ayağı ilə gəlib
onun yazı masasına quş kimi qonan həqiqəti qəbul
etmək istəmirdi. Nə isə itirdiyini duyan və bununla
itkisinin daha da böyüdəcəyindən qorxan bir adam kimi istəmirdi.
Həlimənin cavabı onun gözlədiyi kimi
olmadı.
-
Yaxşı. Bu sual elə də çətin
sual deyil. Qızın şərti belə
olur ki, onlar at çapıb ötüşsünlər, ox
atıb yarışsınlar və ... - Həlimə duruxdu.
- Və?.. - Həsən müəllimin gözləri
işıldadı.
- Hə,
bir də güləşsinlər. Mən təsəvvür
eləmirəm, o qədim zamanda oğlanla qız necə
güləşə bilərdi?!
Həsən müəllim Həlimənin son
sualını qulaqardına vurdu.
- Bəs
bu yarışlarda qalib gələn kim
olur? - Həsən müəllim səbirsizliklə soruşur.
- Kim
olacaq? Beyrək! Dastanda belə yazılır.
- Əminsən? - Həsən müəllim çarəsiz adamlar kimi qətiyyətsiz
bir halda pıçıldadı.
- Əminəm. - Həlimə qətiyyətlə cavab verdi.
Bu şəkildə həm Həsən müəllim, həm
də Həlimə bir-birindən gözlədiklərini ala
bilmədilər. Onun üçün də hər ikisi pəjmürdə
olmuşdu. Həsən müəllim ona görə pəjmürdə
olmuşdu ki, ona agah olan yeni həqiqətin "ayaq tutub yeriməsi"nin qarşısını ala bilməmişdi. Həlimə isə ona görə pəjmürdə
olmuşdu ki, atasının yaddaşının
qayıtmasına olan ümidi növbəti dəfə
boşa çıxmışdı.
Həlimənin düşüncə tərzi,
oturuşu, duruşu, ədası, hərdən doluxsunması
(Həsən müəllimə qızın bu halı tam əsassız
olaraq, xeyli süni görünürdü) yavaş-yavaş Həsən
müəllimi darıxdırmağa başladı. Beyrəklə
bağlı mükalimə isə (qızın inamlı cavabı,
elə bil, ondan nə isə gözləyən gözləri)
Həsən müəllimi lap hövsələdən
çıxardı. Amma o səfər Həsən
müəllim özünü zorla saxladı, qıza
artıq-əskik bir söz demədi, dəftər-kağızını
bir yerdən o biri yerə götürüb qoymağa
başladı. Bu o demək idi ki, söhbət
qurtarmışdır. Həlimə kabinetdən
çıxdı və qızı Bəyim yatan otağa
keçdi.
Həlimə kabinetdən çıxan kimi Həsən
müəllim bir daha yazısı yazılan
kağızları qarşısına çəkdi və
yenidən onları oxumağa başladı. Şəkk ola
bilməzdi - həmən yazı, həmən həqiqət! Yenə də bütün yarışların qalibi
Beyrək yox, Banuçiçək idi. Həsən
müəllimi bu dəfə əməlli-başlı xof
bürüdü. Elə bil, daim
arxasında hiss elədiyi, arxasını verdiyi bir divar
yavaş-yavaş sökülür, o isə yuxudaymış
kimi nə qədər çabalasa da, bunun
qarşısını almaq üçün heç nə edə
bilmirdi. "Dədə Qorqud" bir bəhanə
idi, əslində, onun həyatının bundan əvvəlki
böyük bir hissəsi o divar kimi (ya da o divarla birgə) yox
olurdu. Həsən müəllim ürəyi
döyüntülü, təlaş içində ancaq
bunları hiss eləyirdi. Hiss eləyirdi ki,
keçmişlə əlaqəsi üzülür, kəsilir,
özü də bu, geriyədönməz şəkildə
baş verir. Onun üçün də
keçmiş özünü onun yadına bu cür
salırdı - kağız üzərində hardansa gəlib
peyda olan yazılar vasitəsilə. Bu
yazılar bitən zaman, Nitsşenin sözləri olmasın (Həsən
müəllimin yadına alman filosofu düşdü, onun
adını isə unutmuşdu), "səhra
böyüyüb böyüyüb" onu Həsən müəllim
də öz içinə alacaqdı.
Hacı
Mir Həsən ağa Səyyah Beyrək haqda zaman-zaman
eşidib duyduqlarını yazarkən, elə bil, duyuq
düşmüşdü ki, risalə ilə tanış
olanları bu həqiqətə inandırmaq üçün
sonda xüsusi və möhkəm bir dəlilə böyük
ehtiyac vardır. Və bu dəlili, yəni Beyrəklə
Banuçiçəyin ilk görüşündə baş
verənlərin sirrə çevrilməsini və bu sirrin
sonrakı sərgüzəştini o, belə təsvir edir.
Beyrək
on altı il Bayburd hasarında həbsdə
qalır. Nəhayət, atasının göndərdiyi
bəzirganlar uzaq-yaxın ölkələri çox gəzib-dolaşdıqdan
sonra onun izinə düşüb Bayburd qalasına gəlib
çıxırlar. Onlar Beyrəyə xəbər
çatdırırlar ki, Oğuzda onu hamı ölmüş
bilir və nişanlısı Banuçiçəyi Oğuz
gənclərindən birinə ərə vermək tədarükünə
başlayıblar. Düyünə artıq çox az qalıb.
Beyrək bir hiylə ilə (bu hiylə, əslində,
başqa bir mətləbin mövzusudur - bu mövzu isə
Bayburd bəyinin qızının sirridir) Bayburd həbsindən
qurtulub qaça bilir. O, özünü Oğuza çatdırır və təğyir-libas
olub nişanlısının toyuna gəlir. Oğuz
xanı Salur Qazan Beyrəyi ozan bilib ona iltifat edir. Cəsarətə
gəlmiş Beyrək xana belə bir arzusunu bildirir:
- Xan, izin
ver, düyünü olan qız üçün mən saz
çalım, o da oynasın, - deyir.
Xan ki, Beyrəyi tanımır, izin verir. Beyrək
qadınlar oturan alaçığa gəlir. Deyir:
- Mən
saz çalacağam, ərə gedən qız da oynayacaq.
- Mənim
bu ozandan heç gözüm su içmədi. -
Banuçiçək ətrafında çevrə qurub
oturmuş qızlara deyir. - Mən onun
çaldığına heç zaman oynamanam.
Beyrək Banuçiçəyin sözlərinə
fikir vermir, bardaş qurub xalça üstünə oturur və
sazını çalmağa başlayır. Çala-çala
özünü Banuçiçəyə tanıdır.
Beyrəyin çaldığı mahnı
çox qəmli və həsrətli bir mahnı idi. Sazın sədaları, sanki dil açıb Beyrəyin
nakam taleyini danışır. On altı il
Bayburd zindanı, el-oba həsrəti, yar-yoldaşın kiminin
dönük çıxması, kiminin də
ömrünün başa vurması, nakam məhəbbəti,
hər gün, hər gecə xatırladığı sevimli
yarı oxuduqca dinləyənlərin gözü
qarşısında xəyal kimi canlanır. Bu
zaman Banuçiçəyin ürəyi
qısılmırmı, qısılır. Amma yenə də
Banuçiçək üz-gözünü saqqal
basmış, saçı az qala topuğuna çatan bu dərvişin
dediklərinə inanmır. İnanmır ki,
gördüyü, sevdiyi o Beyrək bu ozandır. Beyrək naəlac qalıb daha bilmir nə etsin.
Sonunda kor-peşman halda əlacsız qalaraq belə deyir:
-
Yaxşı, mənə ki inanmadın, məni ki Beyrək
olaraq qəbul etmədin, o zaman barmağındakı
üzüyü qaytar, onu sənə mən vermişəm.
Banuçiçəyin bu zaman ürəyinə xal
düşür, zənlə bir daha bu dəli ozanı diqqətlə
təpədən-dırnağacan süzür. Yenə də
onu gördüyü və sevdiyi gənc Beyrəyə
oxşada bilmir.
- Bu
üzüyün sirri var, - Banuçiçək deyir. - Sən Beyrəksənsə əgər, bu sirri bilməlisən.
Söylə o zaman görəlim,
üzüyün sirri nədir?
Beyrək gülümsünmürmü,
gülümsünür. Əlbəttə ki, o, bu sirri
yaxşı xatırlayırdı. Bayburd
qalasının zindanında Banuçiçəklə ilk
görüş səhnəsi gözünün
qabağında hər gün canlanır və uzun müddət
getmirdi ki, getmirdi. Beyrək deyir:
- Bax,
üzüyün sirrini sən istədin, mən açım.
Taxsır məndən getdi. Biz
səninlə ilk görüşümüz zamanı at
çapıb yarışmadıqmı? Ox
atmadıqmı? Güləşmədikmi?
Banuçiçək mat-məəttəl, əli
ağzında qalır. O, artıq duyuq düşmüşdü ki,
qarşısındakı Beyrəkdir. Amma yenə son dəfə
ondan soruşur:
- Bəs,
yarışdan qalib kim çıxdı?
-
Yarışdan qalib çıxan mənim qarşımda
dayanıb durub.
Banuçiçək artıq məsələni
başa düşür. Amma yenə də Beyrəyi son sınağa çəkmək
istəyir:
- Sonra,
sonra nə oldu, bəy yigit? - Banuçiçək zəif səslə
az qala pıçıltı ilə
soruşur. Qızın əqli başından az
qalır çıxsın.
- Sonra mən
səni... Sirri açımmı? - Beyrək
gözlərini qıydı.
Elə ki Beyrək gözlərini qıydı, daha
Banuçiçək bu ozanın Beyrək olduğuna bilmərrə
inandı.
- Aman...
dur, danışma. Sənsən, bəli, sənsən ki,
varsan! - Banuçiçək üzünü
çadırdakı qadınlara tutdu. Qadınlar
hamısı diqqət və maraqla bu söhbətə qulaq
asırdılar, amma söhbət ki, sirli bir məcrada gedirdi, əlbəttə
ki, onlar bir şey anlamırdılar. - Bəli, hamı
qoy bilsin, bu, həqqən odur, Beyrəkdir!
Banuçiçək bu sözləri qətiyyətlə
deyib özünü Beyrəyin ayaqlarına atıb
qucaqladı, göz yaşlarına qərq oldu. Amma bu göz
yaşları sevincdən doğan göz yaşları idi.
Beyrəklə Banuçiçəyin sirri Beyrəyin
onu üç öpüb bir dişləməsinin (sevişmələrinin)
sirri idi ki, Beyrək bu vacib dəlili sonadək açıb
ortaya qoymur və verdiyi əhdə bivəfa
çıxmır. Banuçiçək də öz
növbəsində yarışların qalibi olduğunu dilinə
gətirmir. Bunlar bir-birini beləcənə
qoruyurlar.
Beyrəklə Banuçiçəyin sirri
açılmadan tarixin qaranlığında əriyib yox olur. Mən,
Hacı Mir Həsən ağa Səyyah bu sirri sirlərin sirri
sayıram və Beyrəyin sonrakı faciəli məhvini də
qismən bu sirr ilə əlaqələndirmək
mümkündür, deyə iddia edirəm.
***
Bir
gün qəribə bir hadisə baş verdi.
Əslində, bu hadisə yalnız Həsən
müəllim üçün qəribə sayıla bilərdi,
Həlimə bu hadisədən, sadəcə, pərişan
olmuşdu.
Mətbəxdə səhər yeməyi zamanı yenə
ikisi idi. Həlimə çaşıb Həsən müəllimə
"ata" demişdi. Həlimə fərqinə
varmadan (fikri özündə deyildi):
- Ata, bir
stəkan da çay içərsən? - deyə
soruşdu.
Həsən müəllim əməlli-başlı səksəndi.
"Ata"
demək var, "ata" demək var. Bir var "ata"
müraciəti sənə kənar bir adamdan gəlir və bu
müraciət, əslində, hörmət mənasında
işlədilir, elə bu cür də başa
düşülür. "Amma bu "ata"
sözü bu qızın dilində - Həsən müəllim
fikirləşə-fikirləşə qalmışdı, -
sadəcə, hörmət əlaməti kimi səslənmədi.
Həsən müəllim bu sözün səslənişində
başqa bir nəvazişi tutmuşdu. Bu səslənişdə
Həsən müəllimin unutduğu və
xatırlamadığı bir nəvaziş var idi. "Ata" sözünü bu cür ancaq doğma
övlad deyə bilərdi. Həsən
müəllim çaşmışdı.
Həlimə
elə bil, özü də bunları duydu və
sözünü dəyişib tez təkrar elədi:
- Həsən
müəllim, çay içirsiniz? - Sonra da gözlərində
qorxaq (daha çox - yaltaq) bir ifadə Həsən müəllimin
üzünə baxdı. Yəni
"bağışlayın", söz dilimdən
çıxdı.
Həsən
müəllim qızın daxili təlaşını hiss eləsə
də, bunu üzə vurmadı, əksinə, Həliməni
sakitləşdirməyə çalışdı. O da öz
cavabına bir "qızım" sözünü əlavə
elədi. Düşündü: "Qoy pərtliyi getsin":
- İçərəm, qızım. Nə bildin
ki, mənim könlümdən elə bu dəqiqə çay
içmək keçdi?! Özü də qəşəng,
pürrəngi...
Əlbəttə ki, Həlimə Həsən müəllimin
ona "qızım" müraciətini adi bir müraciət
kimi qəbul elədi. Həm də ürək ağrısı ilə hiss elədi
ki, atasının bu sözündə içdən, dərindən
gələn heç nə yoxdur. Həsən
müəllim küçədə yanından keçən
naməlum bir qadına, qıza da bu şəkildə
("qızım" deyə) müraciət edə bilərdi.
Həlimə doluxsundu. Atasının
belə bir vəziyyəti onu yavaş-yavaş əməlli-başlı
incidirdi, qəribə və anlaşılmaz duyğular aləminə
salırdı, sakitliyini və rahatlığını əlindən
alırdı. Bu necə ola bilərdi
ki, atası ona həm yaxın idi, həm də xeyli uzaq?! Bu
necə ola bilərdi ki, onun hərgünkü
çalışması-nəvazişi, sözsüz məhəbbəti,
hər arzusunu az qala onun özündən əvvəl hiss edib
yerinə gətirməsi atasına təsir etmirdi. Atası bunu elə qəbul edirdi ki, sanki Həlimə
bu evə xidmətçi kimi gedib-gəlir. Və heç cür anlaya bilmirdi ki (bəli, anlaya
bilmirdi, Həlimə bunu onun gözlərində
görürdü), bu qadın, yəni Həlimə nə
üçün onlarda yatıb qalır, nə
üçün anasının yatağında yatır.
Həlimə özündən xəbərsiz
artıq hər şeydən qıcıqlanır, bəzən
hətta dözülməz olurdu. Bundan ilk
zərbəni, əlbəttə ki, qızı və
qardaşları qəbul edirdi. Həlimənin
bu halı istər-istəməz ətrafdakılara da təsir
edirdi. Həsən müəllim artıq bu hirsli
qadının yanında özünü rahat hiss eləyə
bilmirdi.
***
Hacı
Mir Həsən ağa Səyyah uzandığı yerdəncə
otağının pəncərəsindən eşikdə
yağan payız yağışının ağır
damlalarına baxa-baxa düşünürdü: "Görəsən,
Beyrəyin və Banuçiçəyin sirri ilə tilsimə
düşmüş odunçunun sirri arasında bir rabitə
varmıdır, ya ki, bu rabitənin mövcudluğunu o, öz
beyninə olmayan yerdən salmışdır?!".
Onun payız qədər sevdiyi və ləzzət
aldığı başqa mövsüm yox idi. Elə bu
sevgisinə görə də risaləsini "Payız" fəsli
ilə başlamışdı. Eşikdə
yağış yağa, hava tutqun, buludlu, küləkli ola, sən də girəsən isti bir otağa
və bütün bu soyuğa, zillətə sobada
çatır-çatır yanan odun parçalarının
ruhu dincəldən çıqqıltısı altında pəncərə
arxasından tamaşa eləyəsən. Həqqən,
payız fəsillərin şahıdır, çünki
qeyri-müəyyəndir, qəti deyildir, sözünü
sonadək demir və sənə qarşı biganədir - yay
kimi yandırmır, qış kimi dondurmur, bahar kimi ürəyi
qüssə ilə doldurub ümidsizləşdirmir. Bəli, bahar ki var, insanda olan bütün ümidləri
öldürür. İnsanı öz ətri ilə,
rayihəsi ilə, civildəşən və sevişən
quşlarının səsi ilə, torpağın
oyanışı ilə, yaşamaq həvəsi ilə əvvəlcə
yerindən oynadır, sonra zinhara gətirir, daha sonra isə az qalırsan hər şeyə, ətrafındakı
hər şeyə nifrət edəsən.
"Payızı sevirəm, çünki bilirəm ki,
payızın tutqun, boz, adamı riqqətə gətirən
havasında insan kənar heç nəyə diqqət yetirmək
istəmir. Özün öz içinə, özün
özünə qayıda bilirsən, səni öz içindən
kənarda heç nə saxlamır. Yalançı
ümidlər yox, vədlər yox... Ancaq bu
tutqunluq, ancaq bu külək, ancaq bu yağış, eşikdəki
palçıq, qəlbdəki intizar payızla gəlir. İsinmək həvəsi, unutmaq həvəsi, ancaq
özün üçün yaşamaq həvəsi də
payızla gəlir. Sonra qış girir və
bütün bunları dondurur. Sonra bahar
bunları məhv edir. Yay fəsli
bunları yenidən diriltməyə çalışır,
amma alınmır - çünki yay fəsli huşsuzluq zamanıdır.
Fəsil fəsli payızdır ki var. Görəsən,
Beyrək Banuçiçəyə məğlub
olmasını, onu öpüb əzizləməsini gizli bir
şəkildə qıza açıb xatırlatmasaydı (o
bunları on altı ilin həbsində ikən unuda da bilərdi),
Banuçiçək Beyrəyi tanıyıb qəbul edəcəkdimi?
Lap elə tanısaydı da qəbul edəcəkdimi? Görəsən,
bütün bunlar payız ayında olmasaydı bu cür var
ola biləcəkdimi?". Məsələnin
canı bu idi.
Hacı
Mir Həsən ağa Səyyahı payız
yağışının ruh təmizləyən səsi
altında yavaş-yavaş huş
apardı və o, mürgü vurmağa başladı. Nə zaman yuxuya getdiyindən xəbəri olmadı.
Yuxusunda alabəzək bir tutuquşu
gördü. Tutuquşunun ətrafı
cürbəcür risalələrlə dolu idi. Bu
tutuquşu qəribə bir otaqda divardan sallanıb
qalmışdı və cır bir səslə
qışqırırdı: "Buraxın məni gedim,
buraxın məni gedim, mən kiməm, mən kiməm, bilmirəm,
bilmirəm, bilmirəm...".
Davamı
gələn sayımızda
Kamal Abdulla
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 11 may.- S.16-17.