Ekranlaşdırılmış ədəbi
əsərlər
Layihədə argentinalı yazıçı Xulio Kortasarın "Cənub şosesi" əsəri əsasında çəkilmiş iki filmi təqdim edirik.
Süjet:
Hadisələr bazar günü, Fontenblo ilə Paris
arasındakı dar yolda baş verir. Hansısa hadisə səbəbindən
yolda tıxac yaranır. Uzunmüddətli tıxacdan yorulmuş
maşın sahibləri, sərnişinlər arasında istər-istəməz
ünsiyyət yaranır. Tıxacda qalanlar arasında
müxtəlif sosial statusa, yaş kateqoriyasına malik adamlar
var: mühəndis, rahib, bir neçə kəndli, aqressiv gənclər,
yaşlı cütlük və başqaları. Adamlar tıxac probleminin səbəbini öyrənməyə
çalışırlar. Bir versiyaya
görə, yol tətil üzündən bağlanıb.
Digər versiyaya görə, iki avtomobil
toqquşub, nəticədə üç nəfər
ölüb, bir uşaq isə yaralanıb. Başqa bir versiyaya görə, avtobus istiqamətini
itirən təyyarə ilə toqquşub. Təyyarəni
idarə edən pilot general qızıdır.
Ertəsi gün də tıxac açılmır. Uzun çəkən
tıxac nəticəsində adamların suyu, ərzağı
bitir. Bu halda onlar qruplar
formalaşdıraraq daha zəiflərə və
yaşlılara kömək edir. Amma, eyni
zamanda burada yaranan situasiyalarda fərqli insan xarakterləri,
müxtəlif keyfiyyətlər üz-üzə gəlir, mərhəmət
və qəddarlıq, xeyirxahlıq və laqeydlik.
Stressə, əziyyətə dözməyən
yaşlı adamlardan biri ölür, başqa birisi intihar edir. Yol hərəkəti bərpa
olan kimi artıq hamının başı yenə öz
probleminə, qayğılarına qarışır, həyat
öz əvvəlki axarına qayıdır...
Xulio Kortasarın bu əsəri 1966-cı ildə
çapdan çıxıb.
Yazıçı əhvalatda dünyamızı konkret
bir vəziyyətdə modelləşdirir. Normal sosial həyata,
münasibətlərə alışmış fərd -
tıxacdan dolayı yaranmış ekstremal situasiyada yaşamaq
uğrunda mübarizəyə keçir. Meqapolislərin
gündəlik həyatının ayrılmaz parçası
olan tıxacın uzun çəkməsi onlardan ötrü
getdikcə apokaliptik duruma çevrilir.
Və
burda davranış paradoksu meydana çıxır: normal
sosial gerçəklik modifikasiyaya uğrayanda
fərd ona necə reaksiya verir? Total çıxılmazlıq
vəziyyətində şüuru instinktlərini üstələyə
bilirmi? Yoxsa mərhəmət, sevgi, nəcbilik kimi ali xüsusiyyətlər bioloji yaşam
uğrunda mübarizədə əhəmiyyətini itirir? Sveyqin təbirincə desək, insanın əsl
siması çətin, ağır vəziyyətlərdə
açılır.
"Cənub şosesi", eyni zamanda nəhəng şəhərlərdə
sürətlə axıb-gedən həyatın vəhşi,
iti ritmində əzilən, aşırı istehlakın quluna
çevrilən, özünə belə, yadlaşan fərdlərin
tənhalığını, bir-birinə
inamsızılığını ifadə edir.
Kortasarın əsəri iki rejissor tərəfindən
ekranlaşdırılıb. Bunlardan biri fransız
rejissoru Jan Lyuk Qodarın 1967-ci ildə lentə
aldığı "Uik end" ekran əsəridir.
Qodar bədii mətndən ancaq fabulanı
götürüb. Mətni demək olar ki, tamamən dəyişib,
onu özünəxas bədii-estetik kinodilində, mürəkkəb
kinostrukturunda əridərək gözlənilməz traktovkada
fərqli bir əsər təqdim edir. Elə
bir traktovka ki, bu, yalnız spesifik kino düşüncəsi
olan Qodarın ağlına gələ bilərdi.
Yazıçının əsərindən fərqli
olaraq, Qodar süjeti iki qəhrəmanın Rolan (Jan Yann) və
Karin (Mirey Dark) adlı cütlüyünün əhvalatı
üzərində qurub. Rolan qayınanasını öldürərək
onun mirasını ələ keçirmək istəyir.
Arvadı isə planlaşdırılmış
qətldə onun şərikidir. Amma
tıxac onların mənzil başına çatmasını
xeyli əngəlləyir.
Konkret qəhrəmanları olsa da, rejissor filmi onların
fərdi əhvalatına çevirmir. Əksinə, Qodar digər filmlərində
olduğu kimi, ədəbiyyatı, fəlsəfi-siyasi
debatları, qlobal siyasi problemləri, imperializmin
üçüncü dünyaya qarşı mövqeyini, sol
ideyaları, sinfi mübarizəni süjetdə yerləşdirir,
vəziyyəti absurda çatdırır, nəticədə
onun əhvalatı kino dünyasının sərhədlərini
aşır. Sanki bu, əvvəldən
düşünülmüş ssenari yox, fasiləsiz
improvizasiyalardır. Müəllif film boyu
ayrı ayrı replikalarda tamaşaçıya seyr etdiyi əhvalatın
bir film, uydurma olduğunu xatırladaraq dördüncü
divarı pozur, Brextin "Epik teatr" nəzəriyyəsindən
çıxış edərək tamaşaçının
hisslərinə yox, məhz düşüncəsinə təsir
göstərir. Hətta film bu sözlərlə bitir:
"Əhvalatın sonu. Kinematoqrafın
sonu".
Rejissor dramaturgiyanı kollaj texnikasında qurur - Rolan və
Karin yolda müxtəlif əhvalatların içinə
düşür və bu əhvalatların hər biri müstəqil,
qısa film kimi təqdim olunur. Təsadüfi deyil ki, o, hekayəsini
hissələrə ayırır: "Sinfi mübarizə",
"Analiz" və s. Məsələn, əhvalatın ilk
epizodlarından birində traktor qlamur həyat tərzi sürən
gənc qızın bahalı maşınını əzir, nəticədə
onun sevgilisi həlak olur. Qız traktorçunu qəzanı
qəsdən törətdiyini iddia edərək, onu burjuaziyaya
paxıllıqda suçlayır, alçaldır,
maddiyyatı ilə qürur duyur. Həmin
epizod sinfi ziddiyyət motivi üzərində qurulur. Yuxarıda dediyim kimi, Qodar duyğulara yox,
düşüncəyə təsir edən rejissordur. Məhz
bu səbəbdən səhnədə gənc qızın
ölmüş sevgilisinin meyiti naturalist yox, bir növ dekor
kimi, qlamur, dəb səciyyəli jurnalları bəzəyən
reklam estetikasında təsvir olunur. Üstəlik,
süjetin özü tamaşa formasında həllini tapır.
Karin, Rolan və digər adamlar traktorçu ilə
qızın konfliktini seyrçi qismində izləyir.
Yaxud
başqa epizodda qəhrəmanların avtomobilinə yolda qəzaya
uğramış başqa bir avtomobilin özünü Jozef
Balzamo (XIII əsrdə yaşamış italyan mistiki və
avantürist) adlandıran sərnişini minərək onu Londona
aparmasını xahiş edir. Onunla cütlük arasında
qodarsayağı ironiyada dialoq gedir:
- Əgər məni Londona aparsanız, sizin hər istəyinizi
yerinə yetirəcəm.
Karin brend əlbisə və Ceyms Bondla istirahət, əri
isə qara mersedes istəyir. Onların istəyinə ikrah duyan kişi "Həyatdan sizə ancaq bunlarmı
lazımdır?! Cəhənnəm olun! Siz Andre
Bretonun meyitini aparmaqdan imtina edənlərə
oxşayırsız!" qəzəbini bu cür ifadə
edir.
Karin və Rolanın simasında laqeydliyin,
abırsızlığın apogeyini görürük. Karin qəzaya
uğramış maşında ölən insana yox, bahalı
markadan olan çantasının yanmasına ağlayır.
Yaxud yoldan keçən biri Karini zorlayanda əri
mənzərəni laqeydliklə izləyir.
Digər səhnədə isə cütlük meşədə
kitab oxuyan, XIX əsrdə yaşamış ingilis
yazıçısı Emili Bronte ilə rastlaşır. Cütlüyə
yolu göstərməyən Bronteni yandırırlar. Ər onun uydurulmuş qəhrəman olduğuna eyham
edərək seyrçiyə bir daha bunun film olduğunu
xatırladır.
Növbəti səhnələrdən birində,
kiçik şəhərcikdə cütlüyün işləməsi
müqabilində onlara yemək verən zibildaşıyan qaradərili
və ağdərili fəhlələr güclü dövlətlərin
imperialist siyasətini tənqid edən monoloq deyirlər. Beləcə, Qodar hər
süjeti manifest səviyyəsinə çatdırır.
Əhvalat təkcə yolda yox, kənddə, şəhərcikdə
baş verir. Yolboyu zəncirvari qəzalar müasir dünyada
baş verən kataklizmlərə metafordur.
Son səhnədə Rolan qayınanasını qətlə
yetirir. Geri dönərkən o, kannibal hippilərin
qurbanı olur. Arvadı Karin isə onun ətindən
bişirilən kababı ləzzətlə yeyir...
Digər filmlərində olduğu kimi, Qodar burda da
musiqinin və montajın imkanlarından ustaca yaralanaraq
çoxsüjetli mürəkkəb kompozisiya yaradır. Hadisənin hərəkətliliyini
kəsən sərbəst montaj və kecidlərdə bir təsvirdən
digərinə qəfil sıçrayışlar nəqldəki
sürrealığı və absurdluğu gücləndirir.
İkinci film isə italyan rejissoru Luici Komençininin
1979-cu ildə ekranlaşdırdığı "Tıxac -
inanılmaz əhvalat"dır.
İtaliya, Fransa, İspaniya və Almaniyanın birgə
istehsalı olan film dramın, komediyanın, satiranın
sintezidir.
İtalyan komediyasının ustalarından sayılan
Komençini bədii mətnin süjetini olduğu kimi
saxlayaraq əhvalatı Fransadan İtaliyaya gətirir. Tıxac Neapol
və Roma yolu arasında baş verir. Amma bədii
mətndəki kimi, burada da əsas qəhrəmanlar yoxdur.
Personajlar müxtəlif sosial təbəqələri
təmsil edən adamlardır, əhvalat ancaq tıxacda baş
verir, ümumi süjetdə minimal süjetlər yer alır.
Kortasarın əsərindəki obrazlar və
situasiyaların əvəzinə, rejissor italyan koloritli və
temperamentli obrazlar gətirib. Varlı vəkil
(Alberto Sordi) siyasi əhəmiyyətli tədbirə tələsir.
Şampan içərək köməkçisi
ilə siyasi müzakirələr aparır. Mühafizəkar italyan ailəsinin
başçısı, yol boyu qızını abort etməsi
üçün dilə tutur. Ona görə,
dünyaya atasız uşaq gətirmək əxlaqsızlıqdır.
Feminist qız (Anhela Molina) bir qrup gənc tərəfindən
zorlanır. Hadisənin şahidləri
bilmirlər, zorakılığa əngəl olsunlar, ya sadəcə,
tamaşa etsinlər. Gənc ər (Jerar
Depardye) tıxacda arvadının xəyanətindən xəbər
tutur. Gümüş toyunu qeyd etməyə
gedən yaşlı cütlük (Anni Jirardo və Fernando Rey)
evin açarı itdiyi üçün dalaşır və
keçmişə görə haqq-hesab çəkirlər.
Məşhur aktyora (Marçello Mastroyanni) pərəstişkarları
dinclik vermir.
O, yaxınlıqdakı evin sahibinin dəvəti ilə onlarda
gecələyir və onun hamilə arvadı ilə intim əlaqəyə
girir. Təcili yardım maşınında isə
yaralı ölür.
Film müasir cəmiyyətə sosial alleqoriyadır və
insan təbiətinin çıxılmazlıqda üzə
çıxan gizli tərəflərini, ehtiraslarını,
mahiyyətini göstərir. Burada varlı da,
kasıb da, intellektual da, orta statistik fərd də eyni statusa
endirilir. Misalçün, tıxacda uzun
müddət qaldığından hamı təbii
ehtiyacını ödəmək üçün yer
axtarır. Naturalist çəkilən səhnələrdə
hamı - kübar da, fəhlə də özünün sosial
statusundan çıxarılaraq, sadəcə, bioloji-fizioloji
varlığa çevrilir. Ümumiyyətlə,
hər hansı vəziyyətin, personajın heyvani mahiyyətini
ifadə etməkdən ötrü çılpaq və qəddar
naturalizmdən istifadə, provakativ ifadə tərzi italyan
kinosuna daha çox xasdır. Pazolininin
"Salo və ya Sodomun 120 günü" və ya Marko
Ferrerenin "Böyük tıxaması"nda olduğu kimi.
Bu mənada Komençini də böyük ustadların
yoluyla gedir, insanın heyvani tərəflərini üzə
çıxarmaqdan ötrü epataj səhnələrdən
istifadə edir.
Yaxud başqa bir hissədə acmış sərnişinlər
uşaq qidası aparan yük maşınına hücuma
keçir.
Qeyd etdiyim kimi, rejissor italyan temperamentini qabardır. Təcili
yardımın sürücüsü mənzil başına
yalnız ona görə tələsir ki, futbol
matçını izləyə bilsin. İtalyan
futbol komandası qalib gəlidyi üçün,
dözülməz vəziyyətə baxmayaraq, hamı ölkənin
bayrağını yellədir və şənlik düzəldir.
Musiqi, təkrarlalan ümumi maşın planları əhvalatın
bəzən emosional enerjisini azaltsa da, nəqlin keyfiyyətinə
xələl gətirmir.
Sevda Sultanova
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 11 may.- S.30-31.