Tənha həyatlar
"Qaçacaq heç
bir yer yoxdur!"
Muhiddin Arabi
"Hər kəs təkliyi fərqli yaşayar", - deyə yazmış Katharina Zimmer. Əlbəttə ki, əhalisinin yüzdə əllisi təkliyi tərcih edən bir ölkədə
yalqızlığın kitabını
yazmaq, buna da "Tənha yaşamaq sənəti"
adını vermək
çox asan görünə bilər.
Amma yalqızlığı içə
dönüş (Münzəvilik)
olaraq görən bir mədəniyyətin övladları olaraq bizlər hər tənhalığı düşündüyümüzdə
dərin bir sükunət sarar içimizi.
"Tənha yaşamaq sənəti", "Anla
məni, nə olar", "Eşq sadəcə bir kəlmədirmi", "Tənha
uşaq" kimi əsərlərin müəllifi
K.Zimmer kitabında tənha insanın qorxularından qurtulması
üçün çıxış
yolları göstərməyə
çalışır. Onu ürəkləndirir.
Onun cəmiyyətə, ailəyə
təkrar geri dönməsi üçün
öyüd-nəsihət verir.
"Tənha insanın"
kəlmələrlə əlindən
tutmağa çalışır:
"Baharda tənha
olmaq payızda tənha olmaqdan fərqlidir", - deyər. "İşıq
bizi daha oyaq və daha
həssas edər, daha pozitiv olarıq",
- deyərək nəsihət
verər.
Günahı artan qaranlığa yükləyər. Tənha şair Hölderlinə,
könlü qırıq
şair Rilkeyə istinadlar edər. "Sarı armudlar,
vəhşi güllərin
torpaq üzərinə
əyilməsi, öpüşlərdən
sərxoş olmuş
zərif Qu quşları..." kimi bənzətmələrlə önümüzə
cənnət kimi bir mənzərə sərməyə çalışır.
Amma tənhalığın bir
qopuqluq, bir qaçış sindromu olduğu gerçəyini
unutdura bilməz.
Çünki Qərbin "tənhalıq
fəlsəfəsi" çox
dərinlərə qədər
gedib çıxar.
Onu unutdurmaq mümkün deyildir. Sadəcə,
rəngləndirilə bilər...
K.Zimmer də buna çalışmışdır.
Əslində, Qərblə Şərq arasında klassik və müasir qavramların fərqlilikləri
sadəcə qavramların
mənaları ilə
məhdud deyildir. Kəlmələrə yüklənən anlamlar da fərqlidir. Məsələn, "tənhalıq" sözü təcrid və ya qaçış
olaraq qəbul edilərkən, bizdə sığınma və varlığının fərqində
olaraq başa düşülməkdədir. Hətta Şopenhauer tənhalığı özgürlüyün
təməli hesab edər: "Tənhalığı
sevməyən özgürlüyü
də sevməz. Adam ancaq tənha
olduğunda özgürdür".
Müsəlman olmuş alman psixoloqu Mikaela Özelsel "Xəlvətdə
40 gün" adlı
kitabının sonunda
bir tədqiqata yer verir. Xəlvətdə qalan bir qadın
tənhalığı var
oluşunun fərqində
olmaq və özünü tanımaq
kimi yorumlayır
(s.211). Bu tərif, əslində, yeni bir şey deyil.
XIII əsrin sufilərindən
Attarın "Məntiq
ül Tayr" kitabındakı quşların
yolçuluğu da bir özünə yolçuluqdur və ən sonunda da özünü, mənliyini tapmaqdır.
Quşlar yeddi vadidən,
yəni təkamülün
yeddi mərhələsindən
keçərək yenə
özlərinə gələrlər.
Katharina
Zimmer Almaniyada 1970-ci illərdə
təkbaşına yaşayanların
nisbətinin yüzdə
iyirmi beş
ikən, 2000-ci illərdə
qırxa çıxdığını,
hətta Frankfurt kimi şəhərdə yüzdə
əllini keçdiyini
yazmaqdadır.1 Bu səbəbdən tənhalığın artıq
bir qorxu deyil, bir tərcih
olduğunu vurğulayar.
O, sıx-sıx tənhalığın
bir seçim, yoxsa məcburiyyətmi olduğu sualını verər.
Əslində, sual insana yönəlibsə,
cavabı çox bəsitdir. Çünki heç kim
tənhalığı tərcih
etməz. Bu, insanın
fitrətinə uyğun
deyil. Amma sual sistem üçündürsə, buna
da ziddir. Çünki kapitalist sistemin
istismar çarxında
onun üçün tənha insan daha məhsuldardır.
Ayrıca olaraq da istehlak cəmiyyətinin dayatdığı "satınalma
təzyiqi" insanı
məcburi olaraq tənha yaşamağa sürükləməkdədir. Çünki evin və ailənin xərci kapitalist sistemdə bir yük olaraq
qəbul edilməkdə
və bundan qaçılmaqdadır.
Monten
(Montaigne): "Ailəni idarə
etmək dövləti
idarə etməkdən
asan deyildir", - deyər və adətən tənhalığa
haqq qazandırır.
Məşhur Kvant fizikası
alimi Hans Peter Dürr isə ailə yükünü insan özgürlüyü üçün
təhlükəli görür
və belə yazır: "Bu insanlar müasir cəmiyyətin tələbi istiqamətində
sərbəstliyin işığında
həyatlarını qurmuşlar.
Tənhalığı tərcih
edənlər camaatın
təzyiqini qəbul eməyən, gələcəyin
ideal cəmiyyət
varlıqlarıdırlar".2
Filosof Buber də
tənhalığın özgürlüyün
təməli olduğunu
müdafiə edənlərdəndir. Ona görə bir insanın düzgün bir fərd ola bilməsi üçün başqalarından
ayrı qalması lazımdır.
Alman əsilli
amerikalı teoloq Tillix (Tillich) tənhalığın
iki yönünü ifadə edərək ingilis dilində iki qavramın əmələ gəlməsinə
səbəb olmuşdur.
Tənha
olmanın acısını
ifadə etmək üzrə "Tənhalıq"(Loneliness);
tənha olmanın ihtişamını ifadə
etmək üzrə də "özbaşına
olmaq" (Solitude)...
Tillixə görə, insan təkbaşına qaldığında
və ya bir cəmiyyətdən təcrid edildiyini hiss etdiyində tənha adamdır. Tənha adam əgər
iç dünyasına
dönər və yeni düşüncələr
kəşf edə bilirsə, o zaman tənhalığa haqq
qazanar.3
Göründüyü kimi, "tənhalıq"
Qərb ədəbiyyatında
müstəqil olmanın,
individuallaşmağın ana
ünsürləri olaraq
ortaya çıxmaqdadır.
Yaxşı, bəs tənhalığın
gətirdiyi qorxuları,
əskiklikləri, xəstəlikləri
necə aşacağıq?
Katharina Zimmer kitabında buna bir motivə
siyahısı ilə
cavab verməkdədir. Hətta
bir ana şəfqəti
ilə! "Bu siyahını həmişə
üzərinizdə gəzdirməlisiniz!"
deməkdədir. Motivə siyahısı
tənha adamı yenidən cəmiyyətə
yamaq etməkdən başqa bir şey deyildir.
"İnsanlarla daha
çox ünsiyyət
qura bilərəm.
Gəzməyə-kafeyə daha çox gedə bilərəm.
Modaya uyğun
geyinə bilərəm.
Rəqs kurslarına yazıla bilərəm.
Özümü ətrafımdakılara daha yaxşı
qəbul etdirə
bilərəm".
Yaxşı, bəs sərbəstlik və fərd olmaq arzusu harada
qaldı? Bu sualın
cavabı, əslində,
Katharina Zimmerdə yoxdur.
O, sadəcə, "tənha
adama" qaçışdan
qurtulmanın yolunu göstərməkdədir.
Şərqdə tənhalıq öz içində xəlvətə
çəkilməkdir. Xəlvətə çəkilmək üçünsə
eşqə susamaq, onunla həmhal olmaq lazımdır. Mövlana "Divani Kəbir"də: "Aşiq
olmayanın insanlığını
inkar edərəm",
- demişdir.
Pakistanın böyük şairi İqbal da buna
yaxın söyləmişdir. Ən məşhur əsəri
"Cavidnamə"də oğluna
səslənir: "Allah sənə
eşq və hərarət ihsan etsin!", - deyə dua edir.
Ona görə əsrin xəstəliyi sevgisizlikdir.
Bu sevgisizlik həm
fərdi, həm də toplumu təhrif edir. Xəlvətə çəkilmə isə eşqi əmələ gətirir,
eşq olduqca insan inkişaf edir, mənlik qazanır və həyatın sirrini kəşf etməyə hazırlanır.
Təsəvvüfdə müridin ilk halı xəlvətə çəkilmə
(uzlət) halıdır. Bu hal o, xalqdan qaçsın deyə deyildir. Sadəcə, pis əxlaqdan
qaçması üçün
özünü tənhalığa
məhkum edir. Xəlvətə çəkilmə sifətləri dəyişdirməkdir.
Onlar bir hədisə əsaslanaraq, qaçışı
deyil, xəlvəti seçərlər. "İnsanların içinə
qarışıb, onların
əzablarına səbr
edən kəs, insanlara qarışmayıb
əzablarına səbr
etməyən kəsdən
daha xeyirlidir".4 Çünki
bu hədisə görə, cəmiyyətlə
qalan cəmiyyətdən
qaçandan daha xeyirlidir.
Xəlvətə çəkilmə insanın
özüylə hesablaşmağıdır. Xəlvətə çəkilmə səbri
öyrənməsi, acını
ruhunda hiss etməsi və həyatın içində gizlənmiş
sirləri anlaması deməkdir. İnsan xəlvətdə özünü tanıyar,
sonsuzluğa aşiq olar. Bu xəlvətə
çəkilmə halı
hər sufidə, hər gerçək şairdə vardır.
Füzulinin xəlvətə çəkilməsi
yamandır:
"Yetdi bi-kesliğüm ol gayətə kim çevrəmdə
Kimsə
yox cizginə girdab-ı bəladan gayrı
Nə yanar kimsə mana atəş-i dildən özgə
Nə açar
kimsə kapum bad-ı
səbadan gayrı".
O bəlalar, rüzgardan başqa qapını kimsənin döyməməsi
ruh yüksəkliyi üçündür. Ruh o yüksəkliyə
ərmədən eşqə
varmaz, aşiq olammaz. Çünki əsl məqsəd
eşqdir. Aşiq
olunca artıq Yunus olarsan:
"İşitin ey
yarenler! Aşk bir güneşe benzer,
Aşk olmayan gönül, misali taşa benzer
Taş gönülde ne biter, dilinde
ağu tüter!
Nice yumuşak söylese sözü savaşa benzer".
Füzuli eşqin bəlasından, tənhalığın acısından
şikayət etməz. Hətta onlarla
öyünər. Çünki xəlvətə çəkilmə
tənhalığı ilə
necə bir məqama varacağının
şüurundadır. Xəlvətə çəkilmə, əslində, geri çəkilmə ilə
pisliklərə bir üsyandır. Maddənin təsir
sahəsindən qurtulmaq,
öz-özünə bəs
etmək, ehtiyacları
ən aşağı
səviyyələrə endirmək
və bütün maddi xidmətlərdən
uzaqlaşmaq halı
"Eşq"ə qul
olmaq arzusudur.
Bu səbəbdən Şərqdə
yalnızlıq xəlvətə
çəkilməkdir. Qərbdə
isə əziyyət...
Biz hər tənhalığımızda
Yunus, Füzuli eşqinin şeirlərini
oxusaq, tənha yaşamağın sənətini
öyrənməyə heç
ehtiyac duymarıq.
1. K.
Zimmer, "Tənha yaşamaq
sənəti", Gendaş
yayınları, s. 5, 6, Çevirən
Bilgehan Karataş.
2. Hans
Peter Dürrlə reportaj,
"Der Spiegel", ¹ 49/2000, "Der Genussmensch ohne Herz".
3. Karnick Paula "Tənhalıq
hissi: Teorik yanaşmalar".
4. Tirmizi, İbn Macə.
Orxan Aras
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.-
18 may.- S.6.