Kulisdə ölənlərin dirilişi
Mövcudluq salonu
Həyatımız dini, siyasi və
ədəbi illüziyaların
təsirində qalarkən
cılızlaşır. Yaşamaq çabası
dini mahiyyətdədirsə
insan ehkamlara uduzur. Siyasi məzmunlu ritorika və təsəlli ilə məhv olur. Bədii gerçəklikdə sentimental ovqata bürünür. Var olmaq duyğusunu dadmaq da, ilğımdan
qurtula bilmək də nadir adamlara qismət olur. Faiq İsmayılov "Çörək dadı",
"Anama yazdığım
şeir" və
"Kimin yadına düşəcəm" şeirlərində
həyatı dini, siyasi və ədəbi mühit səhnəsinin kulisindən
çəkib çıxarır.
Mövcudluq salonuna dəvət
edir. "Yaşamaq,
var olmaq və böyük ədəbiyyat budur",
- deyir:
Çörək dadı
Anam təndir
odlayıb.
Anamın paltarlarının ətri
hisdi.
Qızarıb anamın gözləri,
Qarsıb üzünü isti.
Anam boyundan uzun əyilir
təndirə.
Kündə yapır.
Anamın
kündə yapan
əllərini öpürəm,
çörək dadır!
Təndir odlayan ananın təsviri kinematoqrafik planda təqdim edilir. Süjet və təsvir
bütövləşir. Ana həm məzmunca,
həm də formaca gözəldir.
Təşbeh və metaforların
yerinə plastik bir elastika diqqəti
cəlb edir. Paltarın hisi, gözlərin və yanaqların qızarması astarı üzünə çıxan
təsvir və ifadə vasitələrindən
imtina etməklə formalaşır. Ananın
çörək bişirməsi
və həmin andakı ovqat psixologiyası "mütəhərrik təşbehlərə"
çevrilir. Burada
"qarsmaq", "əyilmək"
və "yapmaq"
feilləri məcazları
əvəz edə biləcək poetik enerjiyə malikdir. "Öpmək" və "dadmaq" feilləri isə çörək qoxulu ananın dadıdır.
Anama yazdığım şeir
Deyirlər, deyirlər vaxt
yaman gedir,
bir göz qırpımıdır bir
günün ömrü.
Nə gedir, nə gedir ömürdən gedir, -
bir saman çöpü yox yapışmaq üçün.
Saatın,
zamanın, vaxtın, vədənin
Başını bircə an aldatmaq
üçün
atasan əlini
Deyirlər, deyirlər vaxt
yaman gedir,
bir macal tapılmır başlar qaşına,
papaq hərlənməmiş
aylar ələnir,
aylara qoşulub geniş çöllərin
arpası, buğdası,
dəni ələnir.
bir də baxırsan ki, çatmısan qışa,
göylərin ağappaq
qarı ələnir.
Deyirlər, deyirlər vaxt
yaman gedir,
ayaq izləri də tökülüb qalır,
şəkil alınlarda,
şəkil üzlərdə.
Faiq ümumiləşdirmə
aparır. Bədii ümumiləşdirmə fonunda öz anasının avtoportretini
yaradır. Ana vaxtın, vədənin sürətli və dinamik intervalında görünürmü? Dini, siyasi
və ədəbi mühitə ilişib qalmadığı üçün
nəzər və diqqətləri özünə
cəlb edir. Ömrün sonuna - qışına çatan ana bəxtəvərdir. Çünki həyatı və övladlarını duya-duya
yaşayıb. Ömrün əldən
çıxması ananı
kədərləndirmir. Axı daim mövcud
olduğunu özündə
və övladlarının
həyatında hiss edib.
Məhzun və kədərli
anlar belə doğma və əzizdir. "Anama yazdığım şeir" interpretasiyaya sığmır. Antimodernistdir. Antisemantikdir.
Çünki şeir
sənəti çox
vaxt şərh və yozumlara ehtiyac hiss etmir. Bu şeir həyat kulisində məhv edilən anlara can atan zövq düşkünlərinə antireaksiya
kimi yaranıb.
Kimin yadına düşəcəm
Kimin yadına düşəcəm
bir isti yay günü,
O ayna sularınmı?
Üzümü özündə saxlamır.
Kimin yadına düşəcəm
Yağışlı bir payız,
O asfalt yolarınmı?
İzimi özündə saxlamır.
Kimin yadına düşəcəm
bir ağappaq gecə,
o qərib ruhlarınmı?
Özümü özündə saxlamır.
"Kimin yadına düşəcəm" şeiri
ilə "Çörək
dadı" və
"Anam üçün
yazdığım şeir"
şeirlərində ananın
avtoportretindən Faiq İsmayılovun bioqrafiyasına
keçid baş verir. "Kimin yadına düşəcəm"
şeirində estetik obyekt ifadəli
və paradoksaldır.
Yəni insanın bu dünya ilə əlaqəsi var olmaqla, həyatın davamlı və ardıcıl tezliyi ilə mümkündür.
Əks halda obrazlı, ritorik və paradoksal səciyyə daşıyır. Ətraf mühitlə
fiziki və metafiziki əlaqəni həyatın davamlı olması şərtləndirir.
Şair isə ayna sular,
asfalt yollar və qərib ruhlar arasındakı olum-ölüm mübarizəsini
güman və şübhə, sual və cavab arasındakı
ziddiyyətlə tarazlayır.
Şair duyğuları qəsdən
tövsiyə edir.
Çünki duyğu yaşanılan
bir nəsnə olsa da, öləziyib,
yaddan çıxıbdır.
"Kimin yadına
düşəcəm?" təklif və tövsiyənin estetik və ritorik sualıdır. Faiq deyir ki, "İynə boyu" şeirlərimi oxuyan oxucuların aynasına, poeziyadan aldıqları zövq miqyasında gediləcək yollarına
və ruhlarının
təcrübə tendensiyasına
çevriləcəm.
Faiqin şeirlərindəki estetik
obyekt, simvolizm və "məzmun estetikası" fikir və zövqə obyektiv
münasibət kimi də doğa bilir. Hərçənd ki, şeir subyektiv ifadə və təcrübənin
məhsuludur. Ancaq ifadə
estetikası üçün
estetik obyekt insan və hər
şeydir. Və Faiq
İsmayılovun "İynə
boyu" şeirləri
hər bir oxucunun üzərində iz buraxır. Həmin estetika izləri Faiqi yaşadır və yaşadacaq. Faiq İsmayılov həyatın
kulisində ölən
duyğuları, hissləri
və qənəatləri
modernist və antimodernist
kontekstdə səhnəyə,
oradan da həyata köçürür.
Ayna sularda, asfalt yollarda və qərib ruhlarda mövcud olan poeziya arxetip və arxefaktına çevrilir. Zülmət
qaranlıqda unudulmaq duyğusunu iynə boyu işıq selinə bürüyür.
Və doğum unudulmur.
Və sükut, sükut, sükut... Gözünü
yuman bütün
dünyanı zülmət
qaranlıqda təsəvvür
edər...
Ülvi BABASOY
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.-
18 may.- S.10.