Cazibə
Təəssürat-esse
Hər dəfə Günəş cümə gününün başlandığını bəyan eləyəndə Saleh Qurbanovun düşüncələrində qəribə bir yerdəyişmə başlayır. O, nəzərdə tutduğu işləri gün ərzində başa çatdıra bilmir. Özündən asılı olmayaraq, daşı-daş üstə qoymağı təxirə salır, başqa günə keçirir. Ağac əkmək istəyəndə də bu hal təkrar olunur. Əkiləcək, bellənəcək sahəni uşaqlara həvalə edir. Qoyun-quzuya baxmaq işi də eləcə... Ədəbiyyat müəlliminin daha vacib işləri var: şagirdlərin yazı işlərini yoxlayıb qiymətləndirmək, mütaliə etmək və bədii yaradıcılığı ilə məşğul olmaq. Saleh müəllim həftənin cümə günü öhdəsində olan bu işlərin heç birini lazımınca görə bilmir.
Bütün bunlar səbəbsiz deyil. Bu səbəbin adı cazibədir. Məkanı da Gəncə şəhəri, İnzibati binanın sağ cinahının dördüncü mərtəbəsində geniş və işıqlı bir otaq. Bu otağın qapısına bir tanıtma lövhəsi vurulub: Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin Gəncə bölməsi.
Hər həftənin cümə günü bədii yaradıcılıqla məşğul olan qələm sahibləri saat 2 tamamda şöbəyə toplaşır, yeni yazılarını müzakirəyə verirlər. Bəzən də müxtəlif məzmunlu tədbirlərin iştirakçısına çevrilirlər. Saleh Qurbanov da uzaq yolu qət edib özünü cümə gününün tədbirinə yetirir. Və bu iştirakdan xoşhal olur, mənəvi cəhətdən sənət həzzi duyur. O, işlərini yarımçıq qoyub bu yığıncağa ona görə tələsir ki, bu yaradıcılıq məkanında onu gözləyən, fikirlərini eşitmək istəyənlər var. Həm də öz şeirləri barədə kiminsə sözünü eşitməyə ehtiyac duyur. Mübahisəli anlar, fikir toqquşmaları da baş verir. Cazibə güclü olduğü üçün mübahisədən doğan gərginlik də onu bu yoldan saxlaya bilmir.
Saleh Qurbanov ali təhsilli dil-ədəbiyyat müəllimidir. Daşkəsən rayonunun Xoşbulaq kəndində yaşayır. Pedaqoji fəaliyyətlə yanaşı, bədii yaradıcılıqla da məşğul olur. Bir ara Daşkəsən rayon İcra Hakimiyyətində ictimai-siyasi qabiliyyətini göstərib. Sonra görüb ki, şagird səsli məktəb işi onun üçün daha münasibdir. O, qələm sahibi üçün vacib olan keyfiyyətlərə malikdir: mütaliə edir, dövri mətbuatda məqalə və resenziyaları dərc olunur. Əsasən poeziyaya üstünlük verir. Necə yazır? (Bu sualı bir də yazımın sonunda təkrarlayacağam). "Azərbaycan" jurnalında, "Ədəbiyyat qəzeti", "Kaspi", "Ədalət", "525-ci qəzet" və sair mətbu orqanlarda yazılarının nəşr olunması onun qələminin səriştəli olmasından xəbər verir. Ömürdaşı İbadət xanımın da qələmi poeziyaya meyillidir. Mürəkkəbi qurumamış yazıların bir evdə iki yaradıcı şəxs tərəfindən müzakirədən keçirilməsi sonrakı mərhələ üçün uğur vəd edir.
Saleh müəllim mən işlədiyim universitetin -
GDU-nun məzunudur. Onun aşağı-yuxarı kurslarda
oxuyan qələm sahibləri ilə yaxın əlaqələri
olub. Bahadur Fərman, Sahib İbrahimli, İnqilab İsaq,
Aydın Murovdağlı, Qəşəm Nəcəfzadə,
Sərvaz Hüseynoğlu, Valeh Bahadıroğlu ilə gah Gəncədə,
gah da Xoşbulaqda yaxından ünsiyyətdə olub,
çağdaş və klassik sənətin sirləri barədə
fikir mübadiləsi aparıblar. Qəribə də
olsa, mənim bu əlaqələrdən xəbərim
olmayıb. Bəlkə, buna Saleh müəllimin
iddiasızlığı şərait yaradıb. Az-çox imzası tanınan iddialılar tezliklə
kitab nəşr etdirir, bundan sonra Yazıçılar
Birliyinin üzvü olmaq asanlaşır. Çox
vaxt rəsmiləşmək, yaxşı yazmağı
üstələyir. Salehin gözəgirmək
xasiyyəti yox, kitabı yox, təşkilata üzv olmaq
canatımı yox. Məni qınamayın,
belə olan halda Saleh Qurbanov kimi istedadı (heç əvvəllər
də qəzet-jurnal səhifələrində çap
olunmağa can atmırmış) necə tanıya bilərdim?!
Yalnız təsadüf bizi bir araya gətirə
bilərdi. Günlərin birində belə
bir təsadüf alındı.
İş belə gətirdi ki, tanınmış bir elm-ədəbiyyat
adamının yas yerində yanaşı oturmalı olduq. Müxtəlif
mövzulu söhbətlərdən tez ötüşüb ədəbi
aləmdə qərarlaşdıq. İlk
dəfə gördüyüm orta yaşlı bu adamın ədəbi
aləmə yaxından bələd olması məni çox
maraqlandırdı. Xüsusilə, bəzi
çağdaş yazarlar barədə qədərincə sərt
mövqe sərgiləyirdi. Həm də ədəbi
ictimaiyyət tərəfindən qəbul olunan müəlliflərin
adını çəkir, onların
yaradıcılığından misallar gətirir,
barışmazlığını, tənqidi fikirlərini
faktlarla sübuta yetirirdi. Gerçək ədəbiyyatın
təəssübünü çəkən bu adamla
tanışlığımdan məmnun qaldım. Baxmayaraq ki, onun tənqidi mülahizələrinin bəzi
məqamları ilə barışmadım. Xeyli zaman ötəndən sonra bildim ki, həmin
şəxs indi haqqında söz açdığım
şair Saleh Qurbanovdur. Sonrakı müşahidələrim
ilk təəssüratıma düzəliş verdi.
O, həqiqəti tapmaq üçün mübahisəyə
can atsa da, sən demə, təbiəti etibarilə mülayim adam imiş.
Günlərin birində bir məsələ ilə
bağlı mənimlə görüşmək istədiyini
bildirdi. Görüşdük. Maraqlı
təklifini ortalığa çıxartdı. Ədəbiyyatda problem sayıla biləcək 7 sual
tərtib etmişdi. O, 7 sualı 7 müəllif
arasında paylaşmaq istəyirdi. Təklifi
maraqla qarşıladım. Suallarla tanış
oldum. Mənə elə gəldi ki, suallar xeyli
"cəncəl" məsələlərə toxunur.
O, məndən reaksiya gözləyirdi. Mən isə
fikrə getmişdim. Dözməyib dilləndi:
- Hə,
nə deyirsiniz?
Dedim:
- Fikrə
getməyim başqa səbəbdəndir. Ciddi məsələlərə
toxunmusunuz. Gerçək cavablar kiminsə
xətrinə dəyə bilər. Mən "pis adam" olmaqdan çəkinmirəm. 7 sualın hamısına cavab verəcəyəm.
Qalan 6 nəfərin cavab verəcəyinə o qədər
də inanmıram. Ola bilər ki, daha bir adam
suallarınızı cavablandırsın.
Dediyim kimi də oldu. Məndən
savayı, Gülafət xanım da Saleh müəllimin tərtib
etdiyi sualları cavablandırdı. Sonra mən
həmin sualları cavablarla birlikdə mətbuatda çap elətdirdim.
Bununla kifayətlənmədim, bu maraqlı mətni
kitabıma da daxil etdim.
Saleh Qurbanovun fəaliyyətində ədəbiyyatşünaslıq,
tənqidçilik (əslində, təhlilçilik) də
özünü büruzə verir. Tanınmış
şairlərdən Bahadur Fərmanın, İnqilab İsaqın,
Sahib İbrahimlinin və b. haqqında yazdıqlarından yəqinləşdirirsən
ki, bu məhsullar ədəbiyyata, poeziyaya dərindən bələd
olan bir adamın qələmindən çıxıb.
O,
dostluqda, yoldaşlıqda münasib sayılacaq fikir
adamıdır. Ona getdikcə artan rəğbətimi
bir simvolik qərarımla şərtləndirdim.
"Aman ayrılıq" povestimin müsbət qəhrəmanına
onun adını seçdim: Saleh müəllim.
Onun dünyası mübahisələr zamanı daha
aydın çözülür. Qərarında sabitqədəmdir.
Rəqibi qarşısında hər saat geri
çəkilən deyil. Onu təkzibolunmaz
dəlillərinlə inandırmağa məcbur olursan.
Hərdən mənimlə də mübahisələri
dartışmasız keçmir. Xüsusilə,
publisistika barədə. O, zənn edir ki, poeziyada
publisistik ruh olmamalıdır. Fikrini sübut
üçün böyük şairimiz Əli Kərimin
yaradıcılığına müraciət edir. Mən isə bu fikrin əks istiqamətində yer
alıram. Deyirəm ki, o,
çağdaş dövr poeziyasının bətninə
obrazlı şəkildə təcəssüm olunan publisistik
ruhu qəbul edir və bəlkə də, vacib sayıram.
Mən də fikrimin təsdiqi üçün
daha bir böyük şairimizin - Məmməd Arazın yaradıcılığına
üz tuturam. Məqsədimiz bir-birimizi
"təslim" eləmək yox, bir-birimizdən öyrənməkdir.
Saleh Qurbanov hansı şairlərin ustalığında
öz şeirlərinin cilasını, ovxarını
artırır?
"Ver sözə ehya" deyən Məhəmməd
Füzulinin, "Öldür məni, gər var isə günahım;
Al qanım əllərdə hənalar olsun" ricalı Molla
Pənah Vaqifin, "Yanağın qırmızı,
buxağın ağdı; Çıraqban eyləyib
ağı qırmızı" söyləyən
Aşıq Ələsgərin, "Qayıt, yerinə qoy
Ayı, günəşi; Qayıt sahmana sal bu kainatı"
yalvarışlı Əli Kərimin və bu ruha yaxın olan
başqalarınınmı? Maraqlı
burasıdır ki, bu bədii qidalanmalardan sonra o, öz orijinal
şeirini yaradır, hətta ən döyənək
mövzularda belə.
Çox sayda, bir-birindən dəyərli şeirləri
olmasına baxmayaraq, Saleh Qurbanov hələ kitab müəllifi
deyil. Özümü istəmir, ya maddi çətinlikləmi
üzləşir? Bu sirrin açarı məndə
deyil.
O
yaxşı bilir ki, Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin
üzvü olmaq istəyənə kitab məsələsi
şərt kimi irəli sürülür. Yalnız
kitab məsələsinin həllindən sonra üzvlük,
üzvlükdən sonra isə Prezident mükafatının
qapıları da onun üzünə açıla bilər.
Dağlar şairi bu yoldan bilərəkdən yan durur, yoxsa
başqa bir maneə var?.. Hələ ki
özü bildiyini bizə demir.
***
Hər həftənin cümə günü
görüləsi vacib işlərini yarımçıq
qoyub daha vacib bir ünvana - AYB-nin Gəncə bölməsinə
üz tutur. Orada bədii sözün sehri var. Saleh Qurban (bu dəfə
soy adını belə işlətdim) bütün
varlığına hakim olan o sehrin cazibəsindən
çıxa bilmir.
20-22 aprel
2019-cu il
Qərib MEHDİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 18 may.- S.14.