Ədəbi cərəyan və
istiqamətlərə yeni elmi baxış
Bütün dövrlərdə ədəbiyyatşünaslığın,
ədəbi tənqidin inkişafı müəyyən mənada
ədəbiyyat nəzəriyyəsinin mövcud durumundan
asılı olur. Nə zaman ki, nəzəri fikir ədəbiyyatın
arxasınca sürünmür, bütün ədəbi
qanunauyğunluqları ilə onu özündə ehtiva edir, o
zaman ədəbiyyatşünaslıq əsərlərinin
sanbalı, keyfiyyəti də artır.
Çağdaş ədəbiyyatşünaslığımızın
metodoloji əskliklərindən biri də odur ki, nəzəri
məsələlərə az fikir verilir, ədəbi
dəyərləndirmədə nəzəri kontekstin səviyyəsi
aşağı düşür və ədəbi material nəzəri
cəhətdən deyil, daha çox ideoloji meyillərdən
qiymətləndirilir. Hər hansı bir
faktın dəyərləndirilməsində nəzəri-estetik
yanaşma düzgün olmayanda, nə qədər maraqlı
fikir səsləndirilsə belə, istər-istəməz səhv
nəticələrə gəlinir. Ədəbiyyat
tarixi faktlarının, tərcümeyi-hal
materiallarının, hər hansı bir "izm"in təzahür
problemlərinin araşdırılmasında da nəzəri
yanaşma onun konseptuallığını və obyektivliyini təmin
etmiş olur. Yəni nəzəri
düşüncə ədəbiyyatşünaslığın,
ədəbi tənqidin və ədəbiyyat tarixçiliyinin
vacib komponentlərindən biri kimi aktuallığını həmişə
özündə saxlayır. İstər
klassik ədəbiyyatın, istərsə də
çağdaş ədəbi şəxsiyyət və hadisələrin
təhlilində nəzəri yanaşma olmadan elmi mühakimə
yürütmək və müəyyən qənaətlərə
gəlmək çətindir. Bəzən də bu proses
əks istiqamətdə gedir, hər hansı bir nəzəri
fikir və ya ədəbi cərəyan və istiqamətlər,
yeri oldu-olmadı, milli ədəbiyyata şamil edilir. Klassik ədəbiyyatın
araşdırılmasında isə çox zaman nəzəri-estetik
yanaşma yaddan çıxır, ədəbi materiala
hansı kontekstdən yanaşmanın meyarları müəyyənləşdirilmədən
təhlillər aparılır. X.Şirvani,
N.Gəncəvi, Nəsimi, M.Füzuli, Ş.İ.Xətai, M.P.Vaqif,
M.F.Axundzadə, C.Məmmədquluzadə, M.Ə.Sabir, H.Cavid,
S.Vurğun yaradıcılığına nəzəri
kontekstdən yanaşılmayanda (və ya ideoloji cəhətdən
yanaşılanda!) mütləq şəkildə səhvlərə
yol verilir, yanlış nəticələrə gəlinir.
Çağdaş ədəbiyyatın
araşdırılmasında da nəzəri düşüncə
həmişə aparıcı mövqeyə malik olur. Hər hansı bir realist əsərə postmodernist
mövqedən yanaşsan, gəldiyin nəticə elmi
olmayacaq, nəzəri fikri ifadə etməyəcək. Başqa sözlə, ədəbiyyatşünaslıq,
ədəbiyyat tarixçiliyi və ədəbi tənqid ədəbi
elmi fikirdə daim nəzəri düşüncə ilə
qoşa addımlayır. Nəzəri
düşüncə həm də ədəbiyyatşünasın
elmi üslubunu müəyyənləşdirir, fakta, hadisəyə
elmi, tarixi və dünya ədəbiyyatı təcrübəsinə
yanaşmanı şərtləndirir, tədqiqatlara bir
sistemlilik, qanunauyğunluq gətirir.
Azərbaycan
nəzəri fikrini inkişaf etdirən, məqalə və
araşdırmalarında daim bu mövqedən
çıxış edən filologiya elmləri doktoru, professor Qorxmaz Quliyevin tədqiqatlarında bu
faktor həmişə gözlənilib. Onun "Azərbaycan ədəbiyyatının
poetikası", "Dəlidən doğru xəbər"
kitablarında Azərbaycan ədəbiyyatı nəzəri və
dünya ədəbiyyatı kontekstində qiymətləndirilir
və doğru elmi nəticələrə gəlinir. C.Məmmədquluzadə
yaradıcılığı, "Poçt qutusu",
"Ölülər", "Dəli
yığıncağı" kimi əsərlərlə
bağlı gəldiyi elmi qənaətlər müəyyən
konsepsiyaya əsaslanmaqla yeni bir istiqamətin əsasını
qoyur. Bu araşdırmalarda C.Məmmədquluzadənin
dünya ədəbiyyatındakı yeri və mövqeyi də
aydın olur. C.Məmmədquluzadənin
"Dəli yığıncağı" əsərinin
Ö.İoneskonun "Kərgədanlar" əsəri ilə
müqayisəli şəkildə absurd teatr kontekstində
araşdırılması bu cür uğurlu, eyni zamanda, milli ədəbiyyatşünaslığı
yeni mərhələyə qaldıran faktlardandır. Şəxsiyyətin
formalaşmasının şərti kimi persona arxetipi
Hamlet-İskəndər müqayisəsi də eyni dərəcədə
uğurludur. Eyni yanaşmanı Qorxmaz
müəllimin "Xüsusidən ümumiyə"
kitabında da görürük. Tədqiqatçının
ədəbi-nəzəri fikrimizdə çox az
hallarda araşdırılmış kod və kontekst, ədəbiyyat
və inkar, postmodernizm və bədii ədəbiyyat, poetik
formaların təkamülündə fərdi üslub, ədəbi
mətnlərdə məhəbbət konsepsiyası və s.
problemlər haqqında elmi-nəzəri tədqiqatları
ümumən ədəbiyyatşünaslığımızın
müasir mənzərəsini təmsil edir.
Professor Q.Quliyevin yaradıcılığının
böyük bir hissəsi ümumən nəzəri fikrin
araşdırılmasına yönəlib. "XX əsrin
görkəmli ədəbiyyatşünas alimləri"
(filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Ülviyyə Rəhimovayla
birgə) kitabı dünya nəzəri fikrini öyrənmək
üçün ən yaxşı mənbələrdən
biridir. Professor bu istiqamətdə
araşdırmalarını davam etdirərək "Ədəbi
cərəyanlar və istiqamətlər" (Bakı,
"Ol" NKPT, 2019, 250 s.) monoqrafiyasını nəşr
etdirmişdir. Nəzərə alsaq ki, Azərbaycan ədəbiyyatında
klassisizm, maarifçilik, realizm, maarifçi realizm, tənqidi
realizm, romantizm, sosialist realizm və s. kimi "izm"lər hələ
də özünün fundamental nəzəri
araşdırılmasını gözləyir, o zaman bu tədqiqatın
əhəmiyyəti bir qədər də artmış olar.
Monoqrafiyada (elmi redaktoru filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent Ülviyyə Rəhimova, rəyçilər
filologiya elmləri doktoru, professor Asif Hacıyev, filologiya elmləri
doktoru Cavanşir Yusifli) İntibah, barokko, naturalizm, simvolizm,
dadaizm, futurizm, sürrealizm, ekzistensializm, modernizm, postmodernizm
kimi ədəbi cərəyan və istiqamətlərin
yaranması səbəbləri, inkişaf xüsusiyyətləri,
bir-birini əvəzləməsi kimi məsələlər
araşdırılır. Məlumdur ki, ədəbi
cərəyan və istiqamətlər milli ədəbiyyatların
ədəbi prosesində və ədəbiyyat tarixlərində
heç də hər vaxt eyni zaman kəsiyində baş verməmişdir.
Baş versə belə, bu ədəbi cərəyan
və istiqamətlər arasında müəyyən fərqlər
olmuş, eyni estetik prinsiplərdən çıxış
etməmişlər. Bu cəhətdən
mövcud milli ədəbiyyatdakı "izm"lərlə
dünya ədəbiyyatındakı ədəbi cərəyan
və istiqamətləri müqayisə etmək və müəyyən
qənaətlərə gəlmək imkanı yaranır.
Professor Q.Quliyevin nəzəri təfsirində ədəbi
cərəyan və istiqamət anlayışlarının
mahiyyəti də açılır; belə ki, bu
anlayışlar gah paralel çıxış edir, gah da
bir-birindən müəyyən dərəcədə şəkildə
ifadə olunur.
Bir sıra hallarda cərəyan və istiqamət sinonim kimi
işlədilir, bəzən bu iki anlayış
arasında "və" birləşdirici
bağlayıcısı qoyulur, bu zaman onlar bərabərhüquqlu
komponent kimi çıxış edirlər, bəzən isə
defis işarəsi ilə onları bir-birindən
ayırmır. Burada tədqiqatçı ədəbi cərəyan
və istiqamətlərin dünya nəzəri fikrindəki
statusundan çıxış edir: "Bir sıra hallarda
"cərəyan" və "istiqamət"
anlayışlarını sinonim kimi işlədirlər. Bəzən
də "cərəyan" "məktəb"
anlayışı ilə, "istiqamət" isə "bədii
metod", yaxud "üslub" anlayışları ilə
eyniləşdirilir. Keçən əsrin
60-cı illərindən başlayaraq "cərəyan" və
"istiqamət" anlayışlarının spesifikası
onların bədii məzmunla bağlı münasibətləri
kontekstində vurğulanır. Tədqiqatçıların
fikrincə, istiqamət ideya-bədii bütövlüyü və
bədii metodu və üslubu özünün tərkib hissələri
qismində ehtiva edir". Ədəbi cərəyan
dedikdə isə daha çox ideoloji baxımdan bir-birinə
yaxın yaradıcılıq platformasına malik sənətkarlar
nəzərdə tutulur. "Bədii məktəb"
(buna nəzəri ədəbiyyatşünaslığımızda
ədəbi məktəb də deyirlər - B.Ə.)
anlayışını da buraya əlavə etsək, ədəbi
prosesin mahiyyətinə bir qədər də aydınlıq gətirilmiş
olar. Bu anlayışları izah etmək
üçün milli ədəbiyyatşünaslıq
faktlarına da müraciət edilir. Məsələn,
nəzəri cəhətdən özünü dərk
etmiş bədii istiqamət hesab etdiyi ədəbi məktəbin
nəzəri platformaya, yaxud proqrama malik olduğu qənaətinə
gəlir. Bir qayda olaraq, ədəbi məktəbin
dövrün görkəmli şəxsiyyətlərinin ətrafında
formalaşdığına diqqət çəkən nəzəriyyəçi
alim Sabir məktəbi, Molla Nəsrəddin məktəbi
istilahlarından istifadə edir. Bəzən
dövrü, sərhədləri aşan məktəb
anlayışına isə Füzuli ədəbi məktəbini
nümunə göstərir. Bu cür dəyərləndirmələr
milli ədəbiyyatşünaslığımızda bəzi
məsələlərə aydınlıq gətirir.
Professor Q.Quliyevin bu monoqrafiyası çağdaş
elmi-nəzəri fikrimizdə ədəbi cərəyanlar və
istiqamətlər probleminə yenidən baxmanı zəruri
edir. Nədən ki, ədəbiyyatşünaslığımızda
bu istiqamətdə bəzi məsələlər hələ
də mübahisəli qalmaqdadır. Elə
nəzəri məsələlər vardır ki, ona münasibətdən
yarım əsrə yaxın bir zaman keçmişdir.
Əsərin girişində müəllif bu məsələlərdən
biri - realizmin mərhələləri məsələsinə
münasibətini aşağıdakı kimi ifadə edir:
"Tədqiqatçılarımız realizmin mərhələləri ilə
bağlı rus estetik fikrində mövcud olan fikri nəyin
bahasına olursa-olsun, XIX əsrin
ortaları - XX əsrin Azərbaycan ədəbiyyatına tətbiq
etməyə cəhd etməklə bəzi məqamları nəzərə
almırlar. Onların təklif etdikləri sxemə
görə, M.F.Axundov maarifçi realizmin, C.Məmmədquluzadə
və Sabir isə tənqidi realizmin nümayəndələri
elan olunurlar. Halbuki diqqətlə fikir
verdikdə məlum olur ki, maarifçilik M.F.Axundov
yaradıcılığının pafosunu təşkil etsə
də, onun əsərlərində sırf tənqidi realizmə
xas olan bir sıra cəhətləri özünü büruzə
verir".
Monoqrafiyada
İntibah, borokko, klassisizm, maarifçi realizm, tənqidi
realizm, dadaizm, sürrealizm, absurd teatr, sosialist realizmi, modernizm
və s. kimi məsələləri nəzəri kontekstdə
araşdırmaqla kifayətlənmir və onların
formalaşmasındakı ümumi tipoloji faktorlara da nəzər
yetirir. Bu ədəbi cərəyan və istiqamətlərdən
bəzilərinin Azərbaycan ədəbiyyatında mövcudluğu
müqayisəli tədqiqatların aparılmasına imkan
yaradır. Bunlardan biri də İntibah məsələsidir.
Bu problem həm dünya, həm də Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığında ayrı-ayrı
vaxtlarda müxtəlif rakurslardan təhlilə cəlb edilib.
Lakin Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
son yarım əsrdə problemlə bağlı fundamental tədqiqatlar
aparılmayıb. Halbuki Azərbaycan
İntibah dövrünün ədəbiyyatını
bütün yönlərilə araşdırmaq
çağdaş ədəbiyyatşünaslığımızın
qarşısında duran vəzifələrdən biridir.
Tədqiqatçının İntibah ədəbi-bədii
fikrinin təkamülünü humanist konsepsiyanın
inkişafı ilə əlaqələndirməsi elmi məntiqə
söykənir. İntibahın milli ədəbiyyatlarda təzahür
məsələlərinə də nəzər salan tədqiqatçı
İtaliya, Almaniya, Fransa, İngiltərə, İspaniya,
Portuqaliya kimi ölkələrin İntibah hərəkatının
mərhələ, problem və xüsusiyyətlərini də
açmağa nail olur. Nəzəriyyəçi alim belə
bir fikrində haqlı görünür ki: "İntibah
dövrünün ədəbiyyatını humanizm
ideyalarından kənarda təsəvvür etmək
qeyri-mümkündür. İntibahın
nümayəndələri mədəniyyəti və incəsənəti
xristian dininin təsirindən xilas etməyə, azad
düşüncə tərzinə meydan açmağa, silk
çərçivəsini söküb ləğv etməyə,
insanın düşüncəsinə məhdudiyyətlər
qoyan bütün bağları qırıb kənara atmağa
çağırırdılar".
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
yenidən araşdırılmasına ehtiyac duyulan problemlərdən
biri də romantizm məsələsidir. Nədən
ki, bu ədəbi cərəyan fikrimcə, milli ədəbiyyatşünaslığımızda
hələ tam olaraq yerinə oturdulmayıb. Hələ də Azərbaycan romantizminin sərhədləri,
yaxud təşəkkül problemləri mübahisə
mövzusu olaraq qalır. Professor Q.Quliyev
romantizmin dünya ədəbiyyatındakı mövcudluğu
ilə Azərbaycandakı təzahür problemlərinə
çox doğru olaraq fərqli yanaşır və onların
fərqli, spesifik cəhətlərinin olduğunu ifadə
edir. Bunu onunla əlaqələndirir ki, Azərbaycan
romantizmi Avropa ədəbiyyatı ilə birbaşa ünsiyyət
nəticəsində deyil, türk və rus ədəbi-bədii
fikri vasitəsilə tanış
olmuşdur. Həm İntibah, həm də
romantizm problemi ilə bağlı milli ədəbiyyatşünaslığımızın
nəzəri çərçivələrinin müəyyənləşdirilməsi
zamanı artıq gəlmişdir. Fikrimcə,
monoqrafiya müəllifindən bu istiqamətlərdə
fundamental araşdırmalar gözləməyə ədəbi-elmi
mühitin haqqı vardır.
Nəzəri fikrimizdə yerinə oturdulması lazım
gələn məsələlərdən biri də sosialist
realizmidir. Belə ki, sosialist realizminin mövcudluğu dönəmdə
bu ədəbi istiqamətə ideoloji yöndən
yanaşılırdısa, indi daha çox siyasi prizmadan dəyərləndirilir.
Əslində isə məsələyə
sırf nəzəri aspektdə yanaşmaq onu bütün
yönlərilə obyektiv şəkildə
araşdırmağa imkan verə bilər. Professor Q.Quliyev də məsələyə məhz
bu cür yanaşır; sosialist realizminin fəlsəfi-estetik,
ideoloji, ədəbi ayaqlarını təhlil etməklə
onun mahiyyətini açmağa çalışır. Məlumdur ki, sosialist realizminin partiyalılıq, xəlqilik,
beynəlmiləlçilik kimi ayaqları "izm"in
bütün mərhələlərində eyni dərəcədə
qüvvədə olmayıb. Yaxud müsbət
qəhrəman, köhnəliklə mübarizə kimi məsələlər
bütün mərhələlərdə eyni keçərlilikdə
olmamışdır. Xüsusilə,
müasir estetik fikir dövriyyəsinə onun
yaradıcılıq metodu kimi təqdim edilməsinin sosialist
realizmi nəzəriyyəçiləri tərəfindən gətirilməsi
fikrində həqiqət payı çoxdur. Gələcək tədqiqatlarda bu məsələ
üzərində daha geniş dayanmaq lazım gəlir.
Professor Q.Quliyevin "Ədəbi cərəyanlar və
istiqamətlər" monoqrafiyasında Avropadakı ənənəvi
klassik cərəyanlarla yanaşı, çağdaş
istiqamətlərə də nəzər yetirilir. Monoqrafiyada
mövcud ədəbi cərəyanlar və istiqamətlərin
həm nəzəri kontekstdə, həm də ədəbi-bədii
praktikada paralel olaraq araşdırılması bu istiqamətdə
yazılan tədqiqatlar üçün nəzəri baza
rolunu oynayır. Müəllifin dünya ədəbiyyatı
və nəzəri fikrini dərindən bilməsi və bu təcrübədən
çıxış edərək milli ədəbiyyatın
problemlərini araşdırmaq istiqamətindəki səyləri
çağdaş elmi-nəzəri fikrimizi zənginləşdirmək
istiqamətində atılan uğurlu addımdır.
Kitab ali məktəb tələbələri,
magistrlər, doktorant və dissertantlar üçün də ən
yaxşı elmi nəzəri mənbə kimi maraq doğurur.
Bədirxan
Əhmədli
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 18
may.- S.26-27.