Qızılbaş
duyğuları
Akademik Ramiz Mehdiyevin "Şah
İsmayıl Səfəvi: Hökmdar və
döyüşçünün portreti" kitabı ətrafında
düşüncələr
"Təbii ki, Səfəvilərin
qurduğu Azərbaycan imperiyasından söhbət düşəndə,
göz önünə gələn ilk şəxs, görkəmli
dövlət xadimi, sərkərdə və şair Şah
İsmayıl Xətaidir... Cəmi 14
yaşında o dövrün ən qüdrətli dövlətlərindən
birini və sözün tam mənasında Azərbaycan
tarixinin ilk imperiyasını yaratmış
İsmayılın şəxsiyyətinə bütün
dövrlərdə böyük maraq olub".
R.Mehdiyev.
"Şah İsmayıl Səfəvi: Hökmdar və
döyüşçünün portreti"
***
Gəl ey
Şah, gəl ey qut, cəng çalır zər təbil,
Bəybaxış
boylanır şah doğan Ərdəbil
İllər öncə dostum Azər Turanla Şah
İsmayılın və Səfəvilərin tariximizdəki
yeri barədə söhbət edirdik. Azər onda "Yeni Azərbaycan"
qəzetinin "Ədəbiyyat" əlavəsinin məsul
redaktoru idi və mənə həmin mövzuda şeirlər
yazmamı tövsiyə elədi. Necə deyərlər,
ilham Allahdandır, mən də az bir zamanda
"Qızılbaş havaları"nı yazdım və
şeirlər "Yeni Azərbaycan"ın "Ədəbiyyat"
əlavəsində çap olundu. Sonradan mən
bu şeirlərin bir qismini "Anıt məzar"
dastanına daxil elədim. İndi aradan çox illər
keçəndən sonra hörmətli akademik Ramiz Mehdiyevin
"Şah İsmayıl Səfəvi: Hökmdar və
döyüşçünün portreti" kitabını
oxuyub qurtarandan sonra yenə də həmin havaya kökləndim.
Aradan keçən bu illər ərzində
Şah İsmayıl barədə bəzi müəlliflərin
qarayaxmaları dərc olundu, bu barədə internet məkanında
müzakirələr getdi. Yəqin ki,
tariximizə belə baxış hansısa qüvvələrə
çox lazımdır. Həmin vaxt mən
rusca "Kaspiy" qəzetində "Kızılbaşskie
strasti" (Qızılbaş duyğuları) adlı məqalə
dərc etdirdim. Lakin Azərbaycan
ideyasının Şah İsmayıl Səfəvi kimi bir
sütun şəxsiyyəti və gördüyü işlər
barədə sistemli və ciddi məxəzlərə dayanan
bir kitabın ortaya çıxmasına çox böyük
ehtiyac var idi. Mən əvvəllər də
Ramiz müəllimin bu mövzuda yazdığı məqalələrini
oxumuşam, amma bu kitabda ilk dəfə rast gəldiyim xeyli yeni
məlumatlar oxudum. Müəllif
özü də kitaba yazdığı girişdə
"kitabda ölkəmizin və xarici şərqşünasların
tədqiqatlarında öz əksini tapmayan mənbələrdən
istifadə olunduğunu" yazır. Həm
də bu mənbələrdən və dünyanın görkəmli
şərqşünaslarının əsərlərindən
sitatlar verilir, yerləri göstərilir. Əlbəttə,
böyük tarixi mirasa sahiblənmək istəyən həmişə
çox olur, xüsusən də əsl mirasçılar
miraslarına laqeyd olanda. Buna görə,
akademik R.Mehdiyev kimi nüfuzlu bir alimin qələmindən
çıxmış mötəbər bir kitaba böyük
ehtiyac var idi. Şah İsmayılın mənşəyi
barədə başqaları çox şey yazır, amma bu
kitabdakı mətnlər dəqiq elmi dəlillərlə
sübut edir ki, Şah İsmayılın da, onun
ardıcılları olan qızılbaşların da mənşəyində
türk etnosu dayanır. Məqalədə
kitabdan gətirilən sitatlar kursivlə verilib.
***
Səfəviyyə güclü bir türk ordeni (qətiqəti)
kimi Anadoluya böyük dini və siyasi təsir göstərib. Xəlvətiyyə
(Bayramiyə və Cilvatiyə) kimi bir sıra Türkiyə təriqətləri
də eyni ənənələrə söykənirdilər.
C.S.Trimingem
Qızılbaşlıq duyğusu bizim içimizdədir,
qızılbaşlıq bizim genetik kodumuzdadır. Qızılbaşlıq
türkün İslam sevdasıdır,
qızılbaşlıq Azərbaycan duyğusudur. Bektaşilik və Ələviliyin ən
böyük tədqiqatçılarından olan Azərbaycan
kökənli fransız alimi İren Melikoff yazırdı ki,
"qədimdə türklərin tapındığı
Göy Tanrı obrazı türk-islam missionerləri tərəfindən
Hz. Əliyə şamil edilmişdi". Buna
görə köçəri türklər arasında Hz.
Əliyə böyük sevgi vardı. Biz
Radlovun nəşr etdirdiyi mətnlərdən də
görürük ki, qədimdə, Orta Asiyada da
(Türküstanda) bu sevgi çox böyük olub və əksər
dini rəvayətlərin qəhrəmanı Hz. Əlidir.
XVI əsr Osmanlı sənədlərini
araşdırarkən, Anadolunun çöl əhalisinin əksəriyyətinin
şiə - Bektaşi xüsusiyyətli olduğu ortaya
çıxır. İren Melikoff bu rəqəmin 70%
olduğunu bildirir və qeyd edir ki, "Əli eşqi,
türklərin, ümumən, Bektaşinin türk dilində
yaydığı İslam təlimi, əsasən köçəri
türkmənlər arasında aparılıb". Əhməd Yasəvi kimi, Hacı Bektaş kimi, Nəsimi
kimi, Füzuli kimi, Xətai kimi türk-İslam
ulularının yaradıcılığında da
böyük Əli eşqi var. Əvvəllər ozan
adlandırılan xalq ifaçıları sonradan Əli
aşiqləri - aşıq adlandırılmağa
başladılar. Bu faktor
sonradan Azərbaycanda və Anadoluda Qızılbaş hərəkatı
yaradacaq, qızılbaşlıq bayrağı altında bir Səfəvi
xanədanı qurulacaq və bu xanədan gələcək Azərbaycan
ideyasının istinad nöqtəsi olacaq....
Şübhəsiz
ki, qızılbaşlar türkmənlərdən törəyib...
Onun (İsmayılın) Gilan feodalları nəslindən
olması təsdiqini tapmır, türkmən mənşəyi
isə isbat olunub".
Q.Römer
Mən on iki yaşlı İsmayılın on iki əshabəsi
ilə birgə bir Novruz günü verdiyi qərarı
xatırlayıram. Onlar cənabi Həzrəti Əlinin culus
gününün ildönümündə bir tonqal
başında gənəş quraraq Azərbaycan ideyasına
can verirdilər. Peyğəmbər nəslindən
olan, qanında şanlı Oğuz hökmdarlarının və
Trabzon imperatorlarının qanı axan on iki yaşlı Heydər
oğlu İsmayıl Allahın hökmü ilə öz
ulusunu yaratmaq qərarı verir burada. Zaman
gələcək və onun ulusuna Azərbaycan deyəcəklər,
onun bu ulusa verdiyi qızılbaşlıq ideyası isə bu
ulusdan kənarda da milyonlarla insanın qəlbinə sahib
olacaq.
Və o zaman orda, Ərdəbildə yeni tarix
başlamışdı. Həmin gün on iki yaşlı İsmayıl
dağınıq və bir-biri ilə düşmənçilik
edən türk tayfalarını Azərbaycan ideyası ətrafında
birləşdirmək qərarı verdi. Şübhəsiz, bu ideya on iki yaşlı bir
uşağın həyat təcrübəsinin verdiyi bir qərar
deyildi, onun ətrafını təşkil edənlərin
şüurunda artıq sistemləşmiş bir ideyanın nəticəsiydi.
Amma tarix bu ideoloqların heç birinin
adını saxlamayıb və Azərbaycan ideyası məhz
Şah İsmayıl Səfəvinin adıyla təşəkkül
tapdı.
Ramiz Mehdiyevin yazdığı kimi, Şah İsmayıl
ata tərəfdən Cənubi Azərbaycanın Ərdəbil
şəhərindən olan nüfuzlu Səfəvilər nəslinə
mənsub idi.
Bu nəslin banisi Şeyx Səfiəddin Ərdəbili XIII əsrdə
"Səfəviyyə" sufi ordenini təsis
etmiş, sonradan bu orden ciddi bir siyasi nüfuz
qazanmışdı. Bu ordenin əvvəllər
sünni olmuş nümayəndələri tədricən
köçəri türkmənlər arasında geniş
yayılmış mötədil şiəlik məzhəbinə
etiqad etməyə başladılar. Sonrakı
dövrdə, fasiləsiz siyasi mübarizələrin
gedişində bu məzhəb xeyli dərəcədə
fanatik bir cərəyana çevrildi. Səfəviyyə
təriqəti yarandığı ilk vaxtlardan həmişə
hakim yuxarı təbəqəyə münasibətdə
müxalif mövqe tutmuşdu. Bu təriqəti
Azərbaycan ərazisində hakim ideologiyaya çevirmiş
Şah İsmayıl, ana tərəfdən Ağqoyunlu
hökmdarı Uzun Həsənin nəvəsi - onun
qızı Aləmşah bəyimin oğlu idi. Uzun Həsən özü Trabzon imperatoru yunan IV
İohann Komninin qızı Teodora (Dəspinə) ilə evlənmişdi.
Onun damarlarında böyük hökmdarların
qanı axırdı, o, böyük ideallarla
yaşayırdı. O, Azərbaycan ərazisində
oturuşmuş dövlətin olmadığını
görürdü.
***
"Bu
Ərdəbil şeyxi, şübhəsiz ki,
fars yox,
türk mənşəlidir".
V.V.Bartold
Səfəvilərin təbliğ etdiyi şiəlik də
bugünkü ortodoksal şiəlikdən çox fərqlənirdi. Fəaliyyətinə
sünni təriqəti kimi başlamış Səfəviyyə
ordeni, Əhməd Yasəvi və Hacı Bektaş təliminin
Azərbaycanda, Anadoluda türklər arasında geniş
yayılmasından sonra ideoloji xəttində müəyyən
dəyişikliklərə uğramışdı və
Əli aşiqləri xəttini götürmüşdü.
Türküstandan gələn türk-İslam
missionerləri əski türk inanclarını Əli kultuna
sintez edə bilmişdilər və İslamın bu şəkildə
izahı sadə türk insanına daha yaxın idi, Səfəvilərin
xalq arasındakı böyük populyarlığı da təlimlərini
onların anladığı dildə, türk dilində təbliğ
edirdilər.
Monqol basqısı zamanı Türküstandan Azərbaycana
və Anadoluya böyük kütlələr şəklində
köç etmiş insanların əksəriyyəti də əski
türk inanc və ənənələrini
yaşadırdı. Hələ Türküstanda olarkən,
islamın Qaraxanilər və Səlcuqlar dönəmindəki
qəbulundan sonra, Göy Tanrı inancının ruh
adamları, qam-ozanlar, yeni dinin missionerlərinə
çevrildilər. "Dədə
Qorqud" dastanında biz bunu Oğuz tayfalarında ruhani
missiya daşıyan Dədə Qorqudun timsalında
görürük. Əski "qam-ozanlar"
İslamın çöl əhli arasında yayılmasında
böyük rol oynayırdılar. Səfəviyyə
təliminin və Şah İsmayıl kultunun ən
böyük təbliğatçıları da ozan -
aşıqlar oldular.
***
Şah İsmayıl türk olmasaydı, sarayın rəsmi
dilini türk dili elan etməz və bu dildə ədəbi
nümunələr yaratmazdı...Yalnız Şah
İsmayıl Xətai kimi təmiz qanlı türk türk
dilini belə böyük qayğıyla əhatə eləyə
bilərdi.
Ramiz
Mehdiyev
Səfəvilər Azərbaycan ərazisində səltənət
qurmuş Qaraqoyunlu və Ağqoyunlu sülalələrinin
birbaşa varisləri idilər, onlarla çoxtərəfli
qohumluq əlaqələri vardı. Səfəvi dövləti
İranda Azərbaycan dövlətinin üçüncü mərhələsi
idi. İlk iki mərhələ isə
Qaraqoyunlu və Ağqoyunlu dövlətləri olublar, amma bu
gün özünü azərbaycanlı adlandıran bir millət
məhz Səfəvilər xanədanı zamanı
formalaşıb.
Əlbəttə, bu bir türk xanədanıydı. Şah İsmayıl Xətainin
şeirlərini oxumaq yetər ki, onun mənşəyi barədə
heç danışmayasan. Ulu Şahın ilham
mələyi türk dilində danışırdı. Akademik
R.Mehdiyev öz kitabında Səfəvilərin mənşəyini
ciddi araşdırmış və onların türk kökənli
olduğunu ciddi tarixi mənbələrlə sübut
etmişdir. Əsərdən göründüyü kimi, Səfəvilərin
Qızılbaşlıq ideyasının kökündə
şamlı, rumlu, ustaclı, təkəli, afşar, qacar,
zülqədər kimi Oğuz tayfaları dayanırdı.
Onların qurduğu dövlət ideoloji baxımdan bir sufi
dövləti idi. Səfəvi dövlətinin
başçısı eyni zamanda təriqət rəhbəri
olduğundan adının əvvəlinə "Şah"
epiteti əlavə olunurdu. Bu epitet Kərbəlada şəhid
olmuş Hz. Hüseyndən başlayır və bu gün də
Aşura mərasimlərində "Şah Hüseyn" ifadəsi
işlənir. Hökmdarlıq sistemində bu cür müraciət
yalnız Səfəvi xanədanının nümayəndələrinə
şamil olunub. Onlardan sonrakılar Nadir şah, Nəsrəddin
şah və s. adlanıblar. Qədim Persiya
torpaqlarında səltənət quran Səfəvilər daha
çox qızılbaşlar ümməsinin hökmdarları
idilər və onların Osmanlılarla davaları da məzhəb
davası yox, səltənət davasıydı. Çünki
həm Səfəvilər, həm də Osmanlılar özlərinin
Vizantiya inperatorları ilə qohumluqlarını əsas
gətirərək keçmiş Bizans torpaqlarına iddia
edirdilər. Osmanlı sultanın titulları
arasında "Qeysəri Rum" epiteti də vardı, yəni
Rum hökmdarı. Bundan əlavə, hər iki xanədan
şəcərələrinin həm də peyğəmbər
nəsli ilə bağlılığını iddia edərək
bütün İslam dünyasında üstünlüklərini
önə sürürdülər. Hər iki məsələdə
Osmanlılar daha çevik çıxdılar və sultan I Səlim
Misiri fəth etdikdən sonra Hülakü ordusunun
çökdürdüyü xilafəti bərpa elədi və
xəlifə elan olundu. Səfəvilər də eyni iddiada
olduqlarından, hər iki xanədan arasında onilliklərlə
uzanan taxt-tac davası başladı, bu da Orta əsrlər
üçün adi hal idi. Təxminən buna oxşar səbəb
üzündən İngiltərə və Fransa arasında
"Yüzillik müharibə" baş verib. Səfəvilərdən
sonra taxta çıxan Nadir şahın da, Qacarların da belə
bir iddiası olmadığından, onlar da, Osmanlı dövləti
də daha çox xristian dünyasının hücumlarını
dəf etməklə məşğul oldular. Birinci Dünya
savaşından sonra Osmanlı dövlətini
çökdürən imperialist güclər, 1925-ci ildə
türk sülaləsi olan Qacarları devirdi və indiki
İran ərazisində minillik türk sülaləri hakimiyyətinə
son verdi. Anadoluda Türkiyə adlı respublika
yarandığından, Qacarlar səltənətini də
İran, yəni arilərin ölkəsi adlandırdılar. Guya ki, Sasanilərdən öncə bu ərazilərdə
dövlət qurmuş Parfiyalıların nəslindən olan
Rza Pəhləvi şah elan olundu, səltənətin ərazisindəki
bütün xalqların ari mənşəli olduğu iddia
edildi, türk dili yasaq olundu. Azərbaycan əhalisinin
Elxanilər tərəfindən türkləşdirildiyini
"isbatlayan" əsərlər yazılmağa
başladı. Guya ki, Azərbaycan türkləri mənşəcə
fars imişlər. Kitabda bu cür iddialara çox tutarlı və
elmi məxəzlərə dayanan cavablar var.
Elxan Zal Qaraxanlı
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2019.- 2 noyabr. S. 4-5.