Dərdin
bölündüyü hecalar, yaxud eşqin sarı simi
Bəzən
şairi olduğundan daha möhtəşəm göstərmək
üçün onun yazdığı mətn və
mövzuların orijinallığından, xüsusən
hansısa mövzunun "ağırlığından" və
bütün bunların poeziyanın, dolayısı ilə də
insanların mənəvi inkişafındakı müstəsna
rolundan bəhs edilir. Ən müxtəlif mükafatların
verilməsində məhz onların nə üçün
verilməsinə dair kiçik bir qeyd olur, məsələn: əsrlər
boyunca misralar arasında, künc-bucaqda gizlənmiş filan məsələni
işıqlandırdığına, onu mənəvi müstəvi
üzərinə çıxardığına görə...
Yəni uzun bir yol keçmiş şairin
yaradıcılığında özünün də
haçansa hiss etmədiyi bir məqam fokusa gətirilir,
mükafat da məhz bu cəhət nəzərə
alınaraq verilir. Və məsələ...
bitmir. Hər şey bundan sonra
başlayır. Şairin ədəbi
ömrünün müxtəlif məqamlarında toxunduğu
nöqtələrdəki mətləblər həmin o
kiçik qeydin içindəki "intriqa" tərkibli təyinlə
savaşa qalxır. Məsələn, XX əsrin
nəhəng poeziya dühası Tomas Sternz Eliota Nobel
ödülü "müasir poeziyanın təşəkkülündə
prioritet (müstəsna-!) novatorluğuna
görə" verilib. Sonra, 1987-ci ildə
başqa bir böyük şair İosif Brodskiyə Nobel
ödülü "hər şeyi əhatələyən,
aydınlıq və ehtirasla dolu poeziyasına görə"
verildi. İsveç şairi Tomas Tranströmerə isə
bu mükafatı verəndə belə bir qeyd keçdi:
"onun şəffaf obrazları sayəsində biz gerçəkliyi
yeni, tam fərqli libasda görə bildik...".
1996-cı ildə polyak şairi Vislava Şimborskayaya bu
mükafat veriləndə xəbər lentlərindən
İsveç Akademiyasının adından hansı qeydin
keçməsini xatırlamıram və mənə bir o qədər
də maraqlı deyildir, maraqlı olansa şairin özünün
dediyi sözlərdir:
Poeziya -
Nədir axı poeziya?
Bu suala
Çox sayda şübhəli cavablar verilib artıq.
Mənsə
doğrudan heç bilmirəm və
Yıxılmaq
qorxusundan
Məhəccərdən
tutub
Yapışdığım
kimi
Bilmədiyimdən
tutmuşam,
Bərk-bərk...
Bunu, bu şeirin içindəki mətləbi izah etmək,
zənnimizcə, qeyri-mümkündür, nə qədər
sadə və ələ gələn olsa da. Yəni bir var poeziyaya
yaxın, oxşayan şeylər, bir də var onun
özü...
Yəni
şair, istənilən şair haçansa içinə bir
damcı kimi düşüb səs salan mübhəm bir
duyumun içindədir, bütün qabartmaq, yazmaq, aşkara
çıxarmaq istədiyi mövzu və mətləblərlə,
yəni bu mövzular (elə mətləblər də) onsuz da
çox olmadığından unudulub gedir, bir həmləylə
həll edilmir və ümumiyyətlə heç zaman həll
edilmir, sənin gəlib min bir əziyyətlə qaldırıb
özülə qoyduğun daş parçalanıb yox olub
gedir, ümid ancaq bu sözü, onun içindəki
ağrını hecalara bölüb yenidən, daha
böyük hiss və ağrıyla tələffüz etməyədir.
Dünya
da gözəldi...Ömür də gözəl,
Sinəni göynədən eşq sarı simdi.
Arxadan
gözünü bağlayan bir əl
Hərdən
soruşardı: tap görüm kimdi...
Ad
sayıb çəkdiyin çilələr hədər
Tapmadın!
Boynunda babalı qaldı.
Çəkilib
getmədi üzündən əllər
O vaxtdan
gözləri qapalı qaldın...
Məmməd İsmayıl uşaq yaddaşına tərtəmiz
donda, qatışıqsız şəkildə gələn
anımların şairidir, bu hisslər elə bir xassəyə
malikdir ki, ömür yaşandıqca tükənmir, ürəyi
yerindən oynadan eyni bir hiss ən müxtəlif libaslarda dəfələrlə
təşrif gətirir, haçansa bitəcək ömrün
(... dekabr ayına sancılan iltək...) bitməyəcək
xatirələri, parçaları kimi bütün ərzə,
Yer Kürəsinə səpələnir. Şairin əksər mətnlərini
yan-yana düzün, ya da elə belə, ixtiyari şəkildə
oxuyun, ilk olaraq diqqətinizi həmin saf, ömrün əvvəlindən
dünyanın "sonunu" göstərən obrazlar cəlb
edəcək, demək Məmməd İsmayıl şeiri elə
bu xassəli obrazlar üzərində qurulur, səmimilik, təzəlik,
bəzən də (xüsusən sevgi şeirlərində)
baş alıb gedən assosiativlik həmin obrazların (...Nə
belə yerindən oynadıb Kürü /// dolub ürəyinə
kiminsə eşqi...) içiylə axan
"çayın" gümüşü sularında bərq
vuran xalis ipəyin işıltısıdır... Bu
anımlar, onların belə deyək, səhər küləyi
ilə birgə insanın ürəyinə astaca toxunuşuyla
yaranmış həsb-hal ovqatı şeirin
cığırlarını bu dünyanın sərhədlərini
adlayıb nağıllar aləminə aparır, belə bir təbii
"gediş" şübhəsiz ki, başqa mətnlərdə
"liman", "dəniz", "çay", "səssiz
dayanacaqlar", "çinar", "Savalan"... kimi
tutumlu obrazların meydana gəlməsinə səbəb olur,
yəni, əslində, bu dayanmadan, assosiativ ehtirasla yaranmaqda
olan obrazlar, kadr arxasında susub qalmış şairin
danışan dilinə çevrilir. Məmməd
İsmayılın mətnlərində bir xassə də var:
belə demək mümkünsə, bu deyim və intensiyalar ilk
baxışdan, sanki sənin üçün deyildir, sadəcə
deyilir, ətrafa yayılır, həm də: onlar elə bil
ki, qədimlərdən bu yana ən gözəl, munis şeylərdən
yerə düşən, itən hissləri
yığa-yığa gəlir, bunları ömrün, gərdişin
hansı çağındasa salıb itiriən
ünvanları axtarır, bilə-bilə ki, bunlar heç
zaman tapılmayacaq. Şeirin
adı, hörüldüyü obrazlar, kompozisiya tipi məhz bu
xüsusiyyətin hesabına formalaşır, özlərini
tapır, intonasiya məhz bu ladın
üstüylə hərəkət edir. Bu mənada
onun mətnlərini iki tipə ayırmaq olar. Deyimin, havanın, havacatın çərçivəsinə
sığan və orada qalmaq istəyən mətnlər, bir də
bu çərçivəyə müqavimət göstərən,
onun içindəki havanı büsbütün dəyişən
şeirlər. Ancaq hər iki tip eyni bir mətləbə
bağlanır: bu mətnləri yazdıran nəfəs təzə
və orijinaldır, bu nəfəs köhnəlmir, həm
klassik aşıq poeziyası, həm də modern şeir
prinsipləriylə sıx şəkildə və həm də
içdən bağlıdır. Bu kontekstdə
"nəfəs" sözünü təsadüfən
işlətmədik. İlk şeirlərindən
son misralarına qədər hər şey, sanki bir
baxışla, özü də hər şeyi fərqli donda
göstərə bilən baxışla izlənilir.
Baxın: Meşə çığırları dönüb
bir çaya // Torpaq yağışlardan bəhrələnibdir
// Necə gözəl olub təbiət, Allah// Quru
kötüklər də pöhrələnibdir! Sonra: Təzəydi//köhnəydi//nəydi,
bilmədim // Talada çığırlar qafiyələndi...
Deməyə sözü, çözməyə mətləbi
olan istənilən şair daim susur, sükut onun kitabı, əlifbası
və hələ hecalanmamış sözləridir. Biz şairi unudub ancaq
şeirdən yazanda həmin sükut əlifbasını
görə bilirik, o kitabın dilində keçmiş və
gələcəyin sirlərinə vaqif ola bilirik, fikrimizcə,
indi, haçansa və gələcəkdə yazılan mətnlərə
məhz bu gözlə baxmaq lazımdır və məhz bu
perspektiv şairi, onun insan kimi arzu və ehtiraslarını
unutdurmağa ən mükəmməl açardır, yəni
şair yaxşı mənada unudulduqca onun şeiri,
dünyanın içindən səssiz qatar kimi keçib
heç harda dayanmayan mətni dirilir, bütün əlvan
notlarını, göy qurşağı ilə bəhsə
girən rənglərini göstərə bilir. Şeirinə,
sözünə görə şair qürbətdə
yaşaya, həbs edilə, sürgünə qovula,
daş-qalaq da edilə bilər, amma bütün bunlara rəğmən
mətnin görünməsi (yaşaması demirik-!)
üçün şair unudulmalıdır, bədii mətnin
görünməsi keçmiş və indinin, hətta gələcəyin
də gerçəkliyinin haçansa olmuş, ürəyə
dammış, azularımızdan keçmiş kimi
duyulmasına cığır açır, yolu bəlləyir.
Gediş-dönüş
yolları...
Köçəri quşlar...
Səma!
Göydən
xəbər almada
yer
durna lələyindən.
Hicrət
günortasından
ömür
düşdü axşama
Xəbər
gətirəni yox səhər gələcəyindən...
Gecənin
qucağında
tənha
bir bayquş səsi,
Özünə
yoldaş gəzər əzik giley-güzarı.
Nə
keçmiş geri dönər,
nə
gələcək gələsi,
Ürəyi
- sevənlərin tərk edilmiş məzarı...
Yuxarıda
dediyimiz kimi, Məmməd İsmayıl səksən
yaşına çatsa da uşaqlıq, yeniyetməlik və gənciliyinin
saf, içi bir az xiffətlə dolu, dünyanı balaca
uşaq əlləriylə, çox məsum bir körpənin
çəçələ barmağıyla ölçən
obrazları axına qoşulub gəlir və bitib tükənmir,
dünya kitabının səhifəsindən səhifəsinə
adladıqca yozduqları pozulur, amma o sətirlrin pozulan yerində
şeir mətni yenidən hecalanar, yenidən cücərər,
çünki belə deyək, bu dünyada bir quşun
boğazına düşən səsi suduracaq bir güc,
qüvvə yoxdur.
Məmməd
İsmayıl poeziyasında bütün bu suallar və həsb-hallar
duyğuların altıyla, görünməz şəkildə
axıb gedir, digər şairlərdən (nəsildaşlarından
və digərlərindən) görünən fərqi sualı,
mətləbin insanın hislərini dalayan yerlərini məhz
duyğuların altıyla "axıtmasındadır",
belədə ikili mənzərə yaranır, oxucu bir tərəfdən
haçansa verilmiş suallarla üz-üzə gəlir, digər
tərəfdən isə duyğuların axışına təkan
verən assosiativliyin arasıkəsilmədən
"danışıb", məhz bu niqtin sözləriylə
həmin kəskin suallara, ömrün, həyatın, gərdişin
tərs döngələrinə işarə edir. Yəni, bir poetik kateqoriya kimi assosiativlik işarəyə,
fikrin ifadəsindən vaz keçib hisləri, emosiyanı
danışdırmağa əsaslanır. Yəni,
poetik niyyət və fikrin özü də bu duyğuların
qovşağında, assositiv axışında bəllənir.
Bu halda sövq-təbii həmin müstəvidə, həmin
"çay yatağında"
iki dilin bir-birinə sarmaşdığının, eyni
zamanda danışdığının şahidi oluruq; bu cəhət
həmin mətnlərdə qafiyənin də bir növ
"şəffaflaşmasına", mənaların bu qafiyə
keçidlərində, misralar arası keçib gedən və
arabir dərinlərdəki hiss, həyəcan girdabını
nişan verən məkanda yaranmasına şərait
yaradır. Söz və qafiyə oyunları (köç
ötürmək, köks ötürmək...) məna
reyestrində "batıb-çıxma" effekti yaradır,
yəni sırf ənənəvi ladda yazılan, qurulan mətndə
şair bu sözləri, bu məna və fikirləri
uzatmağı, davam etdirməyi təklif edir:
Baxtın
istəyinə vaxtı oyatmaq
Yenidən dünyaya gəlməkdi bəlkə.
Onsuz da hər
gecə ölməkdi yatmaq,
Şairlik - oyana bilməkdi bəlkə?
Yazarsan,
misralar çıxar canından,
Yerində boşalan bir ürək qalar.
Gecə
köç ötürüb keçər yanından,
Sənə
də köksünü ötürmək qalar...
Yəni, bu tipli poetik sistemdə bir tərəfdən
sözü son "dayanacağına" qədər izləyib
görk olmaq xətti, digər tərəfdən isə bundan
qaçmaq ehtirası yaşanır. Sözü aforistik
deyimə sığışdırmaq əsrlər boyunca
poeziyanın öz içində yaratdığı mifdir, bu
semioloji sistem həm də mətnin açmağa,
pardaqlamağa çalışdığı mahiyyətdən
qaçışdır, bu mənada əsl poeziya bəlli, həm
də təyinedici məqamda həmin mifə qarşı
durur. Bir ifadəylə deməli olsaq,
"...mif faktlar sisteminə çevrilməyə cəhd edən
semioloji sistemdir, poeziya isə mahiyyətlər sisteminə qədər
sönməyə, azalmağa can atan semioloji sistemdir."
Ona görə hər şeyin, hər addımın, lap elə
hər nəfəs dərmənin bəlli olduğu qapalı
mətn (şeir) sistemindən açıq "əraziyə"
çıxmaq üçün şair haqqında
yazdığı təbiəti də necə deyərlər, hissələrə
bölməli, onları ayrı-ayrılıqda qavrayıb
başqalaşdırmağa cəhd etməlidir. Bütün bu cəhətlər Məmməd
İsmayılın yaradıcılıq yolunda yeni detal və
tapıntılarla yadda qalan nəsnələrdir.
Bu tipli
şeirlərdə sözlərin belə deyək, "nəfəs
dərmədən" bir-birinə bağlana-bağlana getməsi
bir tərəfdən relyasiyanın, sözlər
arasındakı sonsuz əlaqələrin hədəfini nişan verir, digər tərəfdən isə
bu hədəfdən qaçıb mahiyyətə, mətn
boyunca yaranmış mənaların arasındakı cazibə
sahəsini genişləndirmək amacını
daşıyır. Sirr açılmır,
onun həmin cazibə sahəsində
"batıb-çıxması", çöhrəsini
açıb göstərməsi çox sakit bir məkanda təbəddülatlar
yaradır, elə bir təbəddülat ki, bunların sayəsində
şeirdəki gərginlik sahəsi oxucuya sirayət edir və
bu şəraitdə danışanla susan vaxtaşırı olaraq
bir-birini əvəz edirlər, kimin danışıb kimin
susması arasında sərhədsə itir və
görünməz olur. Şeirdə hər hansı mənzərəni
son detalına, ən kiçik nöqtəsinə qədər
görükdürüb yox etmək "mərəzi"
qaçılmazdır, həm də yeni "oyunlara"
yön verən qədim-qaim yoldur.
Ağrım
zəmanənin, çağın üstünə,
Ahım
axın edər axın üstünə...
Sinəmə
çəkilən dağın üstünə,
Yaş olub gözləri
çən gələcəkdin...
Yaxud
Gününü
günəşə borcludu kölgə,
Kölgəlik bəxtdisə, bəxtdən
qaçılmaz.
Oğul
atasının sirridi bəlkə,
Allah istəməsə o sirr açılmaz.
Şair Məmməd
İsmayıl uzun bir yol keçib, ədəbi taleyinin hər
qarışını özü bəlləyib, dərs
alıb, dərs keçib, millət üçün çətin
və ziddiyyətli məqamlarda sonradan milli mətbuatın gəlişməsinə
yön verən "Gənclik" jurnalını nəşr
edib, o jurnalın ətrafında bir çox istedadların
yoluna işıq salıb, şeirləri dünyanın əsas
dillərinə çevrilib... Amma ən əsası
uşaqlıq, yeniyetməlik və gənclik
çağlarında ürəyinə daman
hislərin munisliyini itirməyib, o duyğular bu gün də təzə-tər
və gözəldir, bizim sərvətimizidir...
Cavanşir
YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.-
2019.- 2 noyabr. S. 10-11.