"Danabaş
kəndinin əhvalatları"nın
poetikası
I məqalə
Cəlil Məmmədquluzadə
yaradıcılığının mövzu, ideya, janr rəngarəngliyi
və daha geniş mənada bu yaradıcılığın
poetika-sənətkarlıq gücü bütün
inkişafı boyu həm tarix, həm də ənənə
baxımından "Danabaş kəndinin əhvalatları"
əsərindən keçib gəlir. Mötəbər
sənətkar şəxsiyyəti, yüksək ideallarla
yaşamaq arzusu, insana olan tükənməz sevgi, bədii
sözün qüdrətini duymaq peşəkarlığı
bu sənət möcüzəsini yaradan amillərdəndir.
Povest Sokratdan gətirilən epiqraf və proloqla ("Bir
yüngülvarı müqəddimə") başlayır,
"Xitamə" adlanan epiloqla bitir. "...Əhvalatlar"ın
"Bir yüngülvarı müqəddimə"sində
sakit bir həyat mənzərəsi görünür və
biz onu rahatlıqla seyr edirik. Bu mənzərəni elə ilk tanış olduğumuz iki şəxs, iki obraz
- Lağlağı Sadıqla Qəzetçi Xəlil
yaradır. Yalnız "Bir yüngülvarı müqəddimə"də
deyil, həyatda da rastlaşdığımız bu adamlarla
tanışlıq insanın iç dünyasında
yüngül bir gülüş doğurur və təkrarolunmaz
doğmalıq hissi oyadır. Əslində,
daxili rahatlığın əsası həmin adamların
bir-birindən o qədər də fərqlənməməsi,
mətndə isə elə bir güclü ziddiyyətin
yaranmaması ilə bağlıdır. Bu baxımdan Xəlillə
Sadığın yaşları, demək olar ki, eynidir: otuz
yaş. Birinin uca, digərinin alçaqboylu,
birinin qara, digərinin ağımtıl, birinin kosa, digərinin
topa saqqal, birinin gözlərinin salamat, digərinin zəif
olmasına baxmayaraq, onların sosial mövqeyi eynidir. Xəlilin
qoltuqçu (çit-mit alveri edən), Sadığın isə
baqqal (duz, kişmiş, maxorka tütünü satan)
kimi gün-güzəran keçirmələri onların
simasında eyni peşənin sadə təbiətli, heç
bir iddiası olmayan sahiblərindən danışmağa əsas
verir. "Hər ikisinin Allah-Taalanın kasıb
bəndələrindən" olmalarını da buraya əlavə
etsək, kiminsə bu kişilərdən ziyan görəcəyini
düşünmək tamamilə yersizdir.
Lağlağı Sadığın
danışdığı və Qəzetçi Xəlilin qələmə
aldığı əhvalatların toplanıb bir kitab
halında çap edilməsi və bu kitabların əhaliyə
"müftə paylanması" barədəki arzular
onların vətəndaşlıq mövqeyini də ortaya
qoyur.
Qəzetçi Xəlillə Lağlağı Sadıq
nəinki özləri bir-birlərinə, hətta
bütün kənd əhlinə bir gözlə baxırlar. Bunun ən
bariz nümunəsi onların kənddəki bütün şəxslərin
ayamalarının olmasından ağızdolusu
danışmalarıdır. Doğru-dürüst,
adama yaraşan ayama qazanmaq ad qazanmaqdan qat-qat çətindir.
Təbii olan budur ki, insan doğulanda ona adı
valideyn, yaxud qohum-əqrəba verir, indiyə qədər bu
dünyada heç kəs adsız qalmayıb. Amma ayama xalqdan gəlir, ayama "xalqın
gözü tərəzidir" üsulu ilə yaranır, kimə
ünvanlanıbsa, ona da yaraşır. Müqəddimədə
onlardan bir neçəsi xatırlanır: girdik, dəvə,
yalançı, eşşək, dovşan, nəhayət,
lağlağı və qəzetçi. "Qəzetçi"dən
başqa bunların hamısını kənd əhli
özü düzəldib, "qəzetçi"
ayamasının müəllifi isə Mirzə Cəlil
özüdür.
"Bir yüngülvarı müqəddimə"dən
fərqli olaraq, povestin əsas hissəsi ("Eşşəyin
itməkliyi") təzadlar və ziddiyyətlərlə
doludur.
Müqəddimədə "çörək" və
"düyü" sözləri üstündə Axundla
Lağlağı Sadığın toqquşması əsas
hissədəki qarşılaşmalar müqabilində
"toya getməlidir" və o toqquşmaya, adamın
üstündə Allah var, heç ziddiyyət də demək
olmaz. "Eşşəyin itməkliyi" əsas
hissə olduğuna görə orada inikas olunan ictimai təzadlar
daha kəskindir və o dövrdə mövcud olmuş cəmiyyətin
əks-sədası kimi başa düşülməlidir.
Amma bu təzad və ziddiyyətlərə, hətta
onların inkişaf edərək qarşıdurmalara
çevrilməsinə ideya qütbləri ilə yanaşı,
poetika vahidləri kimi baxmağa, onları bədiilik aspektindən
dəyərləndirməyə də böyük ehtiyac
duyulur.
"...Əhvalatlar"ın
bədii mətni ilə cəmiyyət və gerçəklik,
eyni zamanda mətndaxili struktur vahidlər arasında gözlənilməz
və gözəgörünməz harmoniya var. Əsərdə
mövcud cəmiyyətin eybəcərliklərini göstərmək,
insan taleyinin gizli tərəflərini aşkara
çıxarmaq, əzab və işgəncənin
qurtaracağını səbirlə gözləmək, haqq və
ədalətin intizarında olmaq, eyni zamanda mətnin zəncirvarı
əlaqələrini təmin etmək, mətnin ifadə mənzərəsi
ilə fikir və ideya arasındakı incə bağları
qurmaq - hər şey, hər şey eşşəkdən və
eşşəklə başlayır.
Məhəmmədhəsən
əminin eşşəyinin itməkliyini müəllif digər
eşşəklərin itməyindən fərqləndirir:
"Məhəmmədhəsən əminin eşşəyinin
itməkliyinin özgə eşşəklərin itməkliyinə
bir tük qədər də oxşarı yoxdur" (s. 8). "Bir tük qədər oxşarlığın
olmaması" digər ictimai-sosial fərqliliyə də yol
açır. Eşşəyin itməsi ilə Məhəmmədhəsən
əmi zəvvar ola bilmir və Xudayar bəy
onun "ziyarət şövqünü" tamamilə
öldürür. Bunun əksinə olaraq
itirilmiş eşşək Xudayar bəyin arzularının həyata
keçməsində müəyyən vasitə olur.
Yalnız bədii mətn ilə cəmiyyət
arasında deyil, dil faktı ilə, yəni hər hansı bir
sözlə, ifadə ilə təqdim edilmiş obraz
arasında da gözlənilməz harmoniya müşahidə
olunur. Cəlil Məmmədquluzadə peşəkarlığı
obrazların bir-birindən fərqliliyini bəzən eyni
varlığı ifadə edən leksemlərin fərqləndirilməsi
yolu ilə də canlandıra bilir. Belə bir harmoniya
obrazın xarakteri, yaxud siması barədə fikir
formalaşdırmaqdan daha çox sırf
yaradıcılıq psixologiyası, bir az
da diqqət yetirsək, yaradıcılığın öz
daxili məzmunundan qaynaqlanan poetika məsələsidir. Həmin
məqamlara müəllif tərəfindən əvvəlcədən,
düşünülmüş, yaxud məqsədli şəkildə
quraşdırılmış faktlar kimi baxmaq doğru deyil,
onlar, sözün həqiqi mənasında, təhtəlşüur
aktıdır, bəlkə də, yazıçının
heç vaxt ağlına gəlmədiyi, bir növ qətiyyən
hesaba almadığı və tənqidçilər, ədəbiyyatşünaslar
tərəfindən sezilməsi, müşahidə edilməsi
son dərəcədə çətin olan fövqəladə
bir bədii hadisədir.
"...Əhvalatlar"ın
mətnində işlənmə tezliyi baxımından ən
çox nəzərə çarpan ifadə, Sizdən
çox-çox üzr istəyirəm, "eşşək"
sözüdür. Şübhəsiz, burada bədii
yaradıcılıq faktı kimi heç bir qeyri-adilik yoxdur,
çünki əsərin süjet xətti məhz birbaşa
onunla bağlıdır. Açıq deyək ki, Cəlil
Məmmədquluzadə yalnız bədii ifadə mədəniyyətinə,
milli və xəlqi ideyaların təbliğinə, obrazlar və
obrazlılıqla bağlı novatorluğa görə deyil,
eyni zamanda oxucular üçün son dərəcə
maraqlı əhvalatlar tapmaqda (yalnız "Danabaş kəndinin
əhvalatları"nı nəzərdə tutmuram),
şübhəsiz, ustad sənətkardır. Ona
görə də görkəmli yazıçının
"...Əhvalatlar" povestində nəql olunan hadisələrin
fonunda daha çox önəm verdiyi və bunun son dərəcə
qaçılmaz olduğu nəzərə alınaraq işlətdiyi
"eşşək" ifadəsi o qədər də etiraz
doğurmur, vulqar səslənmir.
Bir məsələ də ondan ibarətdir ki, mətndə
"eşşək" leksemindən müxtəlif məqsədlərlə
və müxtəlif rakurslarda istifadə olunmuşdur. Yəni bu qədər
yüksək işlənmə intensivliyinə malik olan bir ifadəyə
statistik, quru, cansız vahid kimi yox, daxilində məna müxtəlifliyi
yaşada bilən leksem kimi baxmaq daha doğru olar.
"Eşşəyin itməkliyi", şübhə
yoxdur ki, birbaşa müəllifə məxsus ifadədir, yəni
əsas hissəyə verilən ad heç bir şəriki
olmayan müəllif mövqeyidir. Təhkiyəçinin,
Lağlağı Sadığın, Qəzetçi Xəlilin
bu ada heç bir aidiyyəti və qarışacağı
yoxdur. Xatırladaq ki, yaddaşımızda "Kitab
yüklü eşşək" adlı başqa bir əsər
də var, o halda bu hissəni müəllif "İtən
eşşək" də adlandıra bilərdi və həmin
nominativlik əsərdəki əhvalatlara heç bir xələl
gətirməzdi. Əslində, Cəlil Məmmədquluzadə
"Eşşəyin itməkliyi" sərlövhəsində
və həmin ifadənin səslənməsində
"eşşək"lə bağlı yumşaltma
mövqeyi nümayiş etdirir və bunun linqvistik
açarı "eşşək" sözündəki
"k" səsinin "y" səsinə çevrilməsindədir.
Başqa sözlə, "k-y" əvəzlənməsi
"eşşək" sözünün dilimizdə
geniş işlədilən təhqiramiz damarını tamamilə
qırır.
Bir az diqqətlə yanaşmış olsaq, məlum
olar ki, Məhəmmədhəsən əminin
ölüm-zülüm aldığı "eşşək"
deyil, "ulaq"dır: "Axır naəlac qalıb,
özündən, özgədən on-on beş manat tədarük
edib, Məhəmmədhəsən əmi bir ulağ aldı. Söz yox, ulağ atdan yaxşıdı. Əvvələn ondan ötrü, ulaq atdan ucuzdu.
Bəlkə, heç Məhəmmədhəsən əmi
otuz-qırx manat tapa bilməyəcək idi ki, ata versin. Bir də birisi ziyarətə ulağnan gedə və
qeyrisi atnan gedə, əlbəttə, ulağnan gedənin
ziyarəti allah-taala yanında tez dərəceyi-qəbula
yetişər.
Bəli, Məhəmmədhəsən əmi bir ulağ
aldı. Amma bu ulağ başı bəlalı ulağ
imiş" (s.10).
Elə mətnin başlanğıcında "ulaq"
sözünün işlədilməsi bu sözün
sinoniminin yarada biləcəyi təhqiramizlik simptomunu aradan
qaldırmış olur. Digər tərəfdən, bu, müəllifin
Məhəmmədhəsən əmiyə rəğbətinin
ifadəsidir, müəllif mövqeyində Məhəmmədhəsən
əmiyə olan isti və məhrəmanə münasibət
də aydın duyulur.
Eşşək məsələsində Xudayar bəylə
Məhəmmədhəsən əmi arasında heç bir
dava və ziddiyyət yoxdur. Məhəmmədhəsən əmi
Xudayar bəyin "xırda adam"
olmadığını yaxşı bilir və onun eşşəyi
aparmaq istəyini ürəkaçıqlığı ilə
qarşılayır. Hətta Xudayar bəyin bu təklifi onda
müəyyən qədər ruh yüksəkliyi də
yaradır, çünki Xudayar bəy 300 evi olan və bu ev
sahiblərinin də çoxunun eşşəklə Kərbəla
ziyarətinə getməyə hazırlaşdığı
bir kənddə (hələ eşşəklə ziyarətə
gedib gələnləri demirəm) başqasının deyil, məhz
Məhəmmədhəsən əminin eşşəyini
seçmişdir. Əgər Məhəmmədhəsən
əmi Xudayar bəyin təklifinə sevinməsəydi və
azca çəm-xəm eləsəydi (burada qorxunu da istisna etmək
olmaz!), onun "tez oğlanı göndər pəyədən
eşşəyi çıxarsın" əmrinə
"Baş üstə, baş üstə, qurbandır sənə
eşşək. Bu saat gedim özüm
çıxardım gətirim", - deməzdi (s.11).
Əslində,
eşşək uğrunda dava Xudayar bəylə Məhəmmədhəsən
əmi arasında deyil, Xudayar bəylə Əhməd
arasında gedir və Əhməd atasından fərqli olaraq,
eşşəyin verilməsinə qətiyyən razı
deyil:
"-
Yox, vallah, heç qoymaram... Heç qoymaram getsin e... heç
qoymaram... Heç dənə də!
Bu sözləri deyə-deyə oğlan ulağın
başını qaytarırdı getsin genə həyətə. Bu heynədə Xudayar katda
oğlanın dal tərəfindən yeriyib oğlanın
kürəyindən bir ağaç...
- Köpək
oğlu köpək! Hara aparırsan eşşəyi?
Gözlərin kordur, görmürsən məni
burada? Vallahi gönünü soyaram!
Oğlan "vay-vay!" deyib qaçdı soxuldu həyətə. Xudayar katda
eşşəyi minib düzəldi şəhər yoluna"
(s.14).
Bu davanı kəndin ortasında, açıq idman
meydançasında baş tutan qeyri-bərabər
döyüş də adlandırmaq olar. Ona görə
ki, birincisi, Xudayar bəylə Əhmədin ciddi yaş fərqi
göz qabağındadır (37-38 və 7-8 yaş!), ikincisi də
dava vaxtı "Xudayar katda oğlanın dal tərəfindən
yeriyib oğlanın kürəyinə bir ağaç..."
vurur. Göründüyü kimi, Xudayar bəy heç
bir qayda-qanunu saya salmır, "qurşaqdan
aşağı", "qurşaqdan yuxarı"
anlayışlarının ona heç bir aidiyyəti yoxdu, nəyi
və necə istəyirsə, o cür də edir.
Əslində, Əhmədlə Xudayar bəy
arasındakı poetika baxımından leksik vahidlərin də
("ulaq" və "eşşək") davası gedir. Yəni
Əhmədin inadla həyətə qaytarmaq istədiyi
"eşşək" yox, "ulaq"dır və Əhməd
məhz atasının aldığı ulağa - sərvətə
sahib çıxmaq fikrindədir. Çünki Əhməd
uşaq olsa da, ulağın alınma prosesini, xüsusilə
on-on beş manat toplamaq əzabını heç
vaxt yadından çıxara bilməz. Kim bilir,
bəlkə də, ulaq, Əhməd üçün velosiped
kimi bir şey olduğuna görə Əhməd ondan
ötrü bərk-bərk dirəşir, hətta
döyülür də.
"Ulaq" söhbəti Əhməd şəhərdəki
karvansarada ikən yenə meydana çıxır. Belə ki, karvansara sahibi Kərbəlayı
Cəfər Məhəmmədhəsən əminin xırda
oğlunun eşşəyin dalısınca gəlməsini,
böyük bir dava-mərəkə qoparmasını, məcbur
olub onun qorodovoyla buradan uzaqlaşdırmasını Xudayar bəyə
həyəcanla nəql edir, eyni zamanda mövqe də bildirir:
"A kişi, Allah atana rəhmət eləsin, gəl bu
xatanı bizim başımızdan sovud! A kişi,
bu bəlanı gətirib qatmısan tövləyə, biz təngə
doyduq ki! Sən Allah, gedim ulağı çıxardım,
götür apar!
Bu
sözləri deyib güdək kişi, -
ki karvansaranın odabaşısı olsun, - istədi qayıda
karvansaranın həyətinə. Xudayar bəy onu
çağırıb saxladı:
-
Yavaş görüm, hara gedirsən? Necə bəlanı
gətirib qatmışam tövləyə? Yəqin ki, ulağ mallarnan yola getmir. Axı mənim ulağım sakit ulağdı.
Sən niyə bu sözü deyirsən?"
(s. 22).
Kərbəlayı Cəfərin şübhəli
danışığı, eşşəyi yalan söyləməklə
əldə eləmək təlaşı, qazı ilə
işbirliyinin nigarançılığı Xudayar bəyin
ürəyində narahatlıq yaradır. Şübhə,
təlaş, nigarançılıq və narahatlıq Xudayar
bəyi əməlli-başlı çaşdırır.
Xudayar bəyin karvansaraya eşşək gətirib
qatmasından Kərbəlayı Cəfər xəbərsiz
olub, həm də Kərbəlayı Cəfər bu vaxta qədər
Xudayar bəylə görüşməyib və o, eşşək
barəsində olan informasiyanı ilk dəfə Əhməddən
alıb və Əhmədə inanıb. Əgər
Kərbəlayı Cəfər "ulaq" sözünü
işlədirsə, yüzə-yüz uşağın və
Məhəmmədhəsən əminin tərəfindədir,
yəni müəyyən qədər insaf yiyəsidir.
Bu şəraitdə Xudayar bəyin ilk dəfə
"ulağ" sözünü dalbadal üç dəfə
işlətməsi isə həm özünün ağ yalanını gizlətmək, həm də
onun halalca yiyəsi olduğunu nəzərə
çarpdırmaq niyyətindən irəli gəlir. Ola bilsin
ki, bir anın içərisində Xudayar bəyin olmayan
vicdanı da oyanır, beynində eşşəyin ona məxsus
olmaması barədə təsəvvür yaranır və bu
təsəvvür qeyri-ixtiyari olaraq onun dilində
"ulaq" sözünün işlənməsinə səbəb
olur. Amma Xudayar bəy çox sürətlə
həmin təsəvvürdən uzaqlaşır,
özünü eşşəyin sahibi kimi aparır. Nə
olursa-olsun, kim hansı mövqeni nümayiş etdirirsə-etdirsin,
Kərbəlayı Cəfərin də, Xudayar bəyin də
dilində səslənən "ulağ" söhbətinin
səbəbkarı məhz Əhməddir. Yəni
karvansarada ulaq barədə gedən söhbət məhz
uşağın - Əhmədin oraya gəlişindən sonra
baş verir.
Sabahısı gün Məhəmmədhəsən əmi
özü də eşşəyin dalısınca şəhərə
gedir. O da
karvansara sahibi Kərbəlayı Cəfərlə
görüşür və onun Kərbəlayı Cəfərə
dediyi ilk söz də belə olur: "Atan rəhmətdə,
Kərbəlayı, zəhmət çək, ulağı
çıxart, aparım" (s.60). Kərbəlayı Cəfər
hirslənəndə də yenə o cür deyir: "Ay Kərbəlayı,
gəl sən Allaha bax, mənim ulağımı ver, qoyum
gedim işimə. Allah xatırına məni
avara eləmə" (s.61). Məhəmmədhəsən
əmi yalnız Kərbəlayı Cəfəri kar, eşitməz
hesab edəndə və zəvvar söhbətini salanda
"eşşək" sözünü işlədir.
Əsərdə "ulaq" ifadəsinin bir ucu da
halallığa bağlanır. Çünki mötəbər
şəxslərdən olan Kərbəlayı İsmayıl
da məhz 9 ulağa sahibdir (s. 28).
Xudayar bəyin
düşüncəsində "ulaq" deyil,
"eşşək" sözü var. Eşşək nə
qədər ki, Məhəmmədhəsən əminin
ixtiyarındadır, ziyarət ərəfəsində olan
kişinin tövləsindədir, o, daha çox ulaq kimi
görünür. Xudayar bəylə Əhmədin
davasında da Əhmədi tək qoymayan müəllif, sanki
özünü hadisə yerinə tez yetirərək
"eşşək" sözünü deyil, "ulaq"
sözünü işlətməklə uşağın tərəfində
durduğunu bəyan edir: "Bu cür ağlamağnan və
sızıldamağnan oğlan bərk-bərk ulağın
quyruğundan yapışıb, qoymurdu heyvan hərəkət
etsin".
Ulağın eşşəyə çevrilməsi
prosesi birbaşa Xudayar bəyə aiddir. Nə vaxta qədər ki,
eşşəyin ixtiyarı Məhəmmədhəsən əmidədir
və məkan Məhəmmədhəsən əminin həyətidir,
haçan ki, onun uşağı Əhməd mətndə
görünür və öz haqqını tələb edir,
onda aparıcı leksik vahid "ulaq"dır. Elə ki, ulaq Xudayar bəyin ixtiyarına keçir,
o zaman "ulaq" "eşşəyə"çevrilir.
Ən acınacaqlı və ağrılı olan budur ki, əsərin
sonunda tapılan eşşək dönüb "ulaq" ola bilmir, çünki Məhəmmədhəsən
əmi ölü kimidir və onun oğlu Əhməd də,
arvadı İzzət də artıq çoxdan ölüblər.
Məhəmmədhəsən əmi "Bir
yüngül müqəddimə"də Qəzetçi Xəlilin
dil-boğaza qoymayıb təriflədiyi kəndin yaxşı
kişilərindən biridir. Atası Hacı Rzadan
qalan varidatın əmiləri tərəfindən
dağıdılmasından sonra əvvəlcə
çarvadarlıqla, sonra isə sövdəgərliklə məşğul
olur, amma belə bir çətin vəziyyətdə olanda da
heç kəsdən köməyini əsirgəmir. Onun fitrəti yaxşılıqla yoğurulub və
tək bir arzusu var ki, o da Kərbəla ziyərətinə
getməkdir. Məhəmmədhəsən
əminin öz eşşəyi ilə ziyarətə gedə
bilməməsi süjetin inkişafını, bütöv mətnin
quruluşunu müəyyənləşdirir. Eşşəyin itməkliyi əsərin adı
kimi, mətnin də nüvəsini təşkil edir. Amma
bu hadisə bədii vasitədir və qarşıya qoyulan
ideyanın tam şəkildə ifadəçisi ola bilmir. Eşşəyi Məhəmmədhəsən
əmiyə qaytarmaqla onu düşdüyü problemlərindən
qurtarmaq mümkün deyil. Yəni mahiyyət
daha çox Məhəmmədhəsən əminin ziyarət
etmək istədiyi Kərbəla ilə - müqəddəs
yerlə və daha geniş mənada müqəddəsliklə
bağlıdır ki, hədəf də bu müqəddəsliyin
itməsidir, yaxud da itirilməsidir.
Ziyarətə
getmək üçün üç vasitə var: piyada,
eşşəklə və atla. Piyada getməyin
savabı çox olsa da, Məhəmmədhəsən əminin
yaşı buna imkan vermir. At xeyli
bahadır və atı əldə etmək olduqca çətindir.
Gücü eşşəyə çatır.
Məhəmmədhəsən əmi getmək
vasitələrindən ortada olanı - eşşəyi
seçir, bu həm cibə uyğun gəlib, həm də
onun feyzi var. Ona görə ki, atla müqayisədə ziyarətə
gedib-gəlmək xeyli vaxt aparacaq və feyz də vaxtın
uzanmağına bağlıdır. Pul
problemi, getməkliyin feyzini, eşşəyin itməkliyini bir
tərəfə qoysaq, buradakı bölgünü diqqətdən
kənara qoymaq olmaz. Bölgü belədir:
aşağı, orta və yuxarı səviyyə - piyada getmək,
eşşəklə getmək, atla getmək! Deməli, Məhəmmədhəsən
əmi daha çox orta nöqtəyə can atır, həm də
cəmiyyətdə orta bir mövqeni tutmaq, ən azı
atasından sonra itirilmiş nüfuzu bərpa etmək niyyətindədir.
Əslində, atası Hacı Rzadan qalan
var-dövlət buna imkan verirdi. Amma o,
eşşəyin itməkliyindən əvvəl əmilərinin
günahı ucbatından miras qalmış bütün
varidatını itirmiş oldu. Sonralar
çarvadarlıq etməsi, "tövləsini ortadan
yarı bölüb" dükan açması da atadan qalma
mövqeyini qaytarmaq məqsədi daşıyırdı.
Başqa bir amma ondan ibarətdir ki, cəmiyyət həyatındakı
hadisələrin gedişi onu şahmat taxtasının
piyadalar olan cərgəsinə itələyib salır. Kərbəlaya
piyada getməyə gücü çatmayan Məhəmmədhəsən
əmi əbədilik olaraq şahmat taxtasının piyadalar cərgəsində
qalır və nəinki vəzirə çevrilmək,
heç orta pilləyə qalxmağa belə taqəti
qalmır. Onun Kərbəla ziyarətini
son arzu və son ümid yerinə çevirməsi də məhz
bütün şansların itirilməsi ilə
bağlıdır. İtirilən
şansları isə qəlbi, qanı və canı ilə
ziyarətə - müqəddəsliyə bağlanan və
varlı-kasıb disharmoniyasının aşağı
qütbünü təşkil edən Məhəmmədhəsən
əminin daxilindəki paklıq və təmizlik
duyğuları əvəz edir. Bu həm də
onun yeganə təsəllisidir.
Kamran ƏLİYEV
Ədəbiyyat qəzeti.-
2019.- 2 noyabr. S. 14-15.