Fikrət
Sadıq - işıqlı adam
"Köhnə kişilər"
silsiləsindən
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin
üçüncü mərtəbəsində, otaqların
birində saçına tez qırov düşmüş, bəmbəyazsaçlı,
nəhəng cüssəli bir şair əyləşirdi. (Dostu Qabil onu
Dədə Qorquda oxşatmışdı). Şeir gətirirdilər yanına, o da oxuyub
tövsiyələrini çatdırır, məsləhətlərini
verirdi. Şeirlər xoşuna gəlirdisə,
müəllifin üzünə gülümsəyib, bir-iki kəlmə
xoş söz deyirdi. Sonralar bəyəndiyi
şeirlərin üstünü yazıb "Azərbaycan",
"Ulduz" jurnallarına göndərirdi. Bəyənmədiyi
şeirlərin müəlliflərinə gəlincə, şəxsən
mənim bir neçə dəfə gördüyüm bu idi
ki, Fikrət müəllim Mirzə Ələkbər Sabirdən
iki misra söyləyirdi: "Şeir bir gövhəri ziqiymətdir,
Salmaram vəsfi-druğ ilə onu qiymətdən". Sonra isə zarafatla deyirdi ki, sənin şeirlərin
ağacdakı kal meyvə kimidir, qoy yetişsin, onda gətirərsən.
Bu ağsaqqal şair günlərin birində yarızarafat,
amma deyərdim ki, tam ciddi səslənən bir şeir
yazdı:
Mən
sayım, sən sadala,
Gör kimlər şeir yazır?
Mühəndislər,
polislər,
Həkimlər şeir yazır.
Deputatlar,
vəkillər,
Hakimlər şeir yazır.
Elmdən
yorulanda
Şeir
yazır hacılar,
Məşədilər, mollalar.
Evin
tikilsin, millət,
Bu qədər şair olar?
Əlbəttə, istedadı varsa, həkim də, hakim də,
elmi işçi də lap molla da şeir yaza bilər, amma
ağsaqqal şairimiz şeirimizdə baş alıb gedən
kütləvi qrafomaniyaya qarşı çıxırdı.
O,
Şamaxıda doğulmuşdu. Amma Şamaxıda çox az yaşadı, orada ibtidai məktəbi bitirəndən
sonra Kürdəmirdə orta təhsilini, Bakıda isə sənət
məktəbini bitirdi. Montyor idi, evlərə işıq
çəkirdi, altı-yeddi il, Naftalanda, Tərtərdə
montyor işlədi, Sovet ordusunda xidməti borcunu yerinə
yetirdi. Sonra ADU-nun filologiya fakültəsində
təhsil aldı. Sonra isə bütün
taleyini ədəbiyyata həsr elədi.
Bu şair Fikrət Sadıq idi.
O, ədəbiyyata
"altmışıncılar" sırasında gəldi. Yaşca Anardan da, Elçindən də, Fikrət
Qocadan da, İsi Məlikzadədən də böyük idi.
Bu adları xatırlamağım əbəs
deyil. "Altmışıncılar" ədəbiyyata
təzə nəfəs gətirdilər, onların şeirləri,
hekayələri, povestləri tənqid də olundu, tərifləndi
də, amma əsas odur ki, tezliklə bu ədəbiyyatın
xarakterini müəyyənləşdirən simalara
çevrildilər. Lap əvvəldən Fikrət
Sadıq da böyük şairimiz Rəsul Rzanın qələminə
düşdü: "Fikrət Sadığın ən
yaxşı şeirləri ruhən cavan, ehtiraslı, lakin
saçına çox tez müdriklik ağı
düşmüş adamı xatırladan şeirlərdir".
Ancaq mən
bir az da geriyə qayıtmaq istəyirəm.
Fikrət Sadığın şair ömrü
özünün bir yazısında xatırlatdığı
kimi, Həsənoğlunun məşhur qəzəlinə nəzirəylə
başlanır. "O illərdə özüm də kiməsə
oxşamaq istəyirdim. İlk şeirlərimin
çoxu nəzirə idi. İşıqçı
oldum, fəhlə oldum. Doğma Azərbaycanı
qarış-qarış piyada gəzdim. Çox
şey öyrəndim. Şeir
yazırdım, amma çap eləməyə
çalışmırdım, doğrusu ürək eləmirdim".
Nəhayət, ilk şeirlər kitabı
"Cığır"da (1963) Fikrət Sadıq kiçik də
olsa, poeziyada öz cığırını açdı,
sonra bu cığır böyüdü, yola çevrildi.
Fikrət Sadıq universal şair idi. Hecada da, sərbəstdə
də, əruzda da gözəl şeirlər yazırdı.
O, xalq şeirinə və ana vəznimiz olan hecaya möhkəm
bağlı idi, qoşmaları, gəraylıları, bayatıları,
hecanın müxtəlif bölgülərində
yazdığı şeirlər dilinin sadəliyinə, fikrin,
hissin obrazlılığına görə təmiz idi, saf idi
və indinin özündə də bu saflığını,
təmizliyini hifz edir. Azərbaycan
xalçalarına həsr elədiyi bayatıları
xalça muzeylərinin divarlarında niyə asılmasın?
Bu xalça "Quba"dımı?
Gülü el-obadımı?
Bir
butası dünyaya
Tanıtdımı adımı?
Ömrünün
lap ixtiyar çağlarında - yetmiş iki yaşında
yazdığı bir gəraylı isə Fikrət
Sadığın xalq şeirinin XXI əsrdəki poetik
şedevrlərindəndir:
Döyüşdə
ölmədim, deyəm,
Bayrağı örtün üstümə.
Üstündə
son misram donmuş
Varağı örtün üstümə.
Dön
bax, illərə, aylara,
Nəyim varsa para-para.
Qara
günüm çoxdur, qara,
Torpağı örtün üstümə.
Ümidim
- yaralı bir quş,
Qolum-qanadım
qırılmış...
Üşüyürəm,
xəzəl olmuş
Yarpağı örtün üstümə.
Günəşə
baxdım bu səhər,
Bir teli mənə bəs elər.
Buluddan
süzülən o zər
Saçağı örtün üstümə.
Göylər
niyə zalım olsun,
Tale mənə zamin olsun.
Bir dərə
məzarım olsun,
Bir dağı örtün üstümə.
Sərbəst
şeirlərinə gəlincə, Rəsul Rza məktəbindən
görüb-götürdüyü dərslər yetərincə
bəs idi ki, bütün yaradıcılığı boyu o,
ustadın bu yoldakı əməyini yerə vurmadı və Rəsul
müəllimlə yanaşı, müasir sərbəst
şeirin gözəl nümunələrini yaratdı, amma bu
şeir bizim "Ədəbiyyat" dərsliklərində
nümunə kimi göstərilməsin?
Bir
ağız Osvensim fəryadı,
Bir tutam yaslı bulud.
Sonra
günəşin addım səsləri,
Sonra tufan qabağı sükut.
Dalğaların
parçalanması,
Qayaların
ovulması,
Bir də Dədə Qorqud.
Sonra Kərəm
yanğısı,
Sonra çilik-çilik sınan su.
Tanış çiçək qoxusu.
Doğma yurd.
Sonra da
bir sual:
Saçları
dağılmış dünyamızı,
Raket
ucları darayacaqmı
Yoxsa kotan dişləri?
Sonra Rodenin fikirli insanı.
Nigarançılıq.
Sonra da
sonuncu akkord -
Ümid.
Bu şeir dahi bəstəkar Qara Qarayevin musiqisindən
alınan təəssüratın poetik təzahürü idi. O zaman, elə indi də
tez-tez səslənən assosiativ şeirin ən parlaq
nümunələrindəndi. Və burada bir məqamı qeyd
edim ki, Fikrət Sadığı nə onda, nə də indi
mütləq mənada heç bir "izm"ə bağlamaq
doğru olmazdı. Axtarsan, onun poeziyasında
realizm də, romantizm də, modernizm də, simvolizm də
bir-birini təkzib etmir. Məsələn,
müstəqillik illərində yazılmış
"Kimindir" şeiri başdan-ayağa realizmdir,
çağdaş dövrümüzdə baş verən bəzi
neqativ halları əks etdirir.
Yol boyunca
düzülən bu
Uca imarətlər kimindir?
Sizindir
qardaş, sizin!
Bəs bu
giley-güzarlar,
Bu dərdlər kimindir?
Bizimdir,
qardaş, bizim!
Yetmiş yaşının ərəfəsində
şair bir sıra silsilə şeirlərini "Çox
aldadıb fələk məni" başlığı ilə
"Azərbaycan" jurnalında çap etdirdi (1999). Doğrudan da,
bu şeirlərdə doxsanıncı illərin təzadlı,
mürəkkəb, dramatik hadisələrindən doğan bir əhval-ruhiyyə
hakim idi, hətta təəssüf, hədsiz
nigarançılıq, bədbinlik çalarları da
gözdən qaçmır. Poeziyası əsasən
nikbinliklə aşılanan Fikrət Sadıq yazırdı
ki:
Çox
aldadıb fələk məni,
Hələ gözümdə yaş qalıb.
Dərd məni
çaşbaş eləyib,
Özü də lap çaşbaş qalıb.
Tək
qalmışam bu dünyada,
Nə
üz tutulası ada,
Nə
söz deyiləsi adam,
Nə yaxşı bir sirdaş qalıb.
Fikrət
Sadığın "Sevgi yağışı",
"Balıqçı və su pərisi" poemalarında
sevginin gözəlliyi və ölməzliyi ideyası romantik
pafosla ifadə olunub və vaxtilə filosof-tənqidçi
Asif Əfəndiyev bu haqda geniş söz açıb. Asif
Əfəndiyev yazırdı ki: "Fikrət
Sadığın "Sevgi yağışı" kimi
orijinal və poetik əsərdə məhəbbətin əbədiliyi
ideyasının parlaq ifadəsi, təbii assosiasiyalar, məhəbbətin
nağılvari, sirli poeziyası ifadə olunub".
Fikrət Sadığın şeirləri, poemaları
öz fəlsəfi ahəngiylə də seçilir. Əgər
şeirimizdə fəlsəfə ilə poeziyanın vəhdətindən,
daha doğrusu, fəlsəfi yönümlü şeirdən
söz açırıqsa, onun onlarca şeirləri,
poemaları mütləq xatırlanmalıdı. O, ən
sadə həqiqətləri poetik fikrin yüksəkliyinə
qaldıra bilirdi. Bircə nümunə:
Sel deyir: -
Gəlin gedək!
Torpaq dinmir.
Daş
düşünür,
Çiçək başını bulayır.
Duman
deyir: - Gəlin gedək!
Dərə dinmir.
Dağ
düşünür,
Çəmən başını bulayır.
Tufan
deyir: - Gəlin gedək!
Meşə dinmir.
Ağac
düşünür,
Budaq başını bulayır.
Hicran
deyir: - Gəlin gedək!
Ürək dinmir.
İnsan
düşünür,
Məhəbbət başını bulayır.
Bu yazıda mən F.Sadıq
yaradıcılığının (nəsrindən, kino
ssenarilərindən, publisistik yazılarından) çox
söz aça bilərəm. Amma onun şairliyi hər
şeydən öncədir. Bu şair kimi
istedadını onun Emil Verxarndan, Yanka Kupaladan, Yan Raynisdən,
Lorkadan, Yevtuşenkodan etdiyi tərcümələrdə də
gördüm. Ustad şair Məhəmmədhüseyn
Şəhriyarın dillər əzbəri olan "Azərbaycan"
şeirini isə inanmıram ki, ikinci bir tərcüməçi
belə ilhamla dilimizə çevirsin:
Səndən
uzaq düşsəm də mən, eşqin ilə
yaşayıram,
Yaralanmış
qəlbim kimi qəlbi viran, Azərbaycan!
Vətən
eşqi məktəbində can verməyi öyrənmişik,
Ustadımız
deyib heçdir vətənsiz can, Azərbaycan!
Ya rəbb,
nədir bir bu qədər ürəkləri qan etməyin,
Qolubağlı qalacaqdır nə vaxtacan, Azərbaycan?
Övladların nə vaxtadək tərkivətən olacaqdır?
Əl-ələ
ver, üsyan elə, oyan, oyan, Azərbaycan!
Fikrət Sadıq Azərbaycanın "köhnə
kişilər"indən idi. O, klassik ədəbiyyatı -
Nizamini, Nəsimini, Füzulini, Sabiri, Hadini, Səhhəti
çox sevirdi. Bütün "köhnə
kişilər"də olduğu kimi, keçmişiylə fəxr
edirdi. O, müharibə illərinin
uşağıydı: "Dava vaxtı - çörək
qıt olanda başaq yığdığım yadıma
düşdü" - o illərin mərd, el dərdiylə
yaşayan, amma ümidini itirməyən kişilərindən,
müharibədə həlak olan igidlərdən məhəbbətlə
söz açırdı. Yazıçılar
Birliyində hər hansı bir tədbirdə öz stulu
olardı və gözəl şairimiz Abbas Abdulla ilə
yanaşı oturardı. Deyərdi ki, Abbas
Borçalı elinin qayım kişilərindəndir.
Deyərdi ki, Rəsul Rza mənim ustadım olub, o, Azərbaycan
şeirində modernist təmayülünün öndəri
idi, buna görə bəziləri yazırdılar ki, Rəsul
Rza öz keçmişinə xor baxır, guya ənənədən
uzaqlaşır, amma onun kimi ənənəyə bağlı
ikinci şair tanımıram, Nəsimini, Füzulini, Sabiri onun
qədər sevən, təbliğ edən var idimi?
Fikrət Sadığa "öldü", "vəfat
etdi", ya "dünyasını dəyişdi" sözlərini
yaraşdırmıram. Çünki o, cismən torpaq altındadırsa,
torpağın üstündə - bu dünyamızda mənən
yaşayır, həmişə sevilən şeirlərilə
və ruhca sələfi olduğu Orxan Fikrətoğlunda...
Vaqif YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.-
2019.- 2 noyabr. S. 16-17.