Zadəgan
təmkini - Sara Aşurbəyli
Azərbaycan
qadını silsiləsindən üçüncü yazı
Ötən il
teatrlarımızın birində repressiya qurbanlarına həsr
olunmuş tamaşada iştirak etmişdim. Ssenaridə
"Cavid ömrü" filminin motivlərindən də
istifadə olunmuşdu. Tamaşanın kulminasyon nöqtəsində
həm Sovetlərin dağılmasını istəyib müstəqilliyə
can atan, eyni zamanda "bəlkə qarşımdakı da
satqın olar, istəklərimi eşidib məni satar"
qorxusuyla tir-tir əsən iki nəfərin söhbəti səhnədə
canlandırılırdı. Bu zaman qəflətən
ssenariyə uyğun olaraq satqınların həqiqi
simasını açmaq məqsədilə SSRİ-nin himni səsləndirilir,
üzdəniraqlar isə qorxaraq ayağa qalxır, əllərini
ürəkləri üzərinə qoyaraq "Da zdravstvuet
sozdannıy voley narodov, Edinıy, moquçiy Sovetskiy
Sayuz!" kəlmələrini dilə gətirirlər.
Bu, rejissorun, ssenari müəllifinin
səhnədə obrazının xarakterini büruzə vermək
metodu idisə, amma zalda tamam başqa bir olay da baş verirdi. Mənim diqqətimi
tamaşaçıların reaksiyası özünə
çəkdi. Sovetlərin
"şanlı" himnini eşidən "kəslər"
(bəziləri. Onlar çox idilər)
özlərindən qeyri-ixtiyari, hətta tamaşanın mahiyyətini
belə unudaraq bu kəlmələri alqışlamağa
başladılar. Bəlkə də ayağa qalxıb
eyni pafosla, eyni jestlərlə əllərini ürəkləri
üzərinə qoyub ifa da edərdilər, kim
bilir? Bir neçə saniyə öncə səhnədə
canlandırılan Əhməd Cavadın ömür-gün
yoldaşı Şükriyyənin mərdlik jesti deyəsən
unudulmuşdu? Ya da unudulmamışdı,
bilmirəm. Gurultulu alqışlar məni
pərt etmişdi. Bu əlçalmalar
nostalji hisslərdən yaranmışdımı? Yoxsa şüuraltı hərəkətə
keçmişdi? Bilmirəm. Bircə
bildiyim o idi ki, aramızda bu düşüncə sahibləri
oluncaya qədər... Nə isə... Biz isə
fədailərin xıncım-xıncım əzildiyi Sovet
mexanizmini yadımıza salaraq bəzilərinin
aldandığı zahiri parıltıya nifrət edərək
əsl ziya adamlarının, əslzadələrin aramızdan
qoparılmasının acısını ürəyimizdə
sızıldada-sızıldada yaşadacayıq.
Hələ sevimli Ümmülbanunun
(Fransada Banin kimi tanınan yazıçı - Ümmülbanu
Mirzə qızı Əsədullayeva) "Buninin sonuncu
döyüşü" avtobioqrafik əsərini oxuyunca uzun
illər Fransada yaşamasına baxmayaraq,
yazıçının keçmişini unuda bilməməsi,
yerindən-yurdundan uzaq düşməsi, qohumundan-əqrəbasından
qopması və temperamentlə, ürəyini parça-parça
edən acısı ilə rus şairi Buninə "Məni
rus qiyafəsinə bürüməyi sizə qadağan edirəm!
Eşidirsiz, qadağan edirəm! Siz mənim vətənimi
koloniyaya çevirdiniz! Sizin məşhur şairiniz Lermontovun
dost simasında dilə gətirdiyi "xış kimi bizi
çevirmək" istəyinizlə biz qətiyyən
razı deyildik. Siz əgər mənim nənəmi
görsəydiniz. O, həmişə "xristian rus
köpəklərini" görüncə necə
tüpürməsini görsəydiniz, sizə qarşı
münasibətimizin hansı həddə olmasını daha
yaxşı təyin edə bilərdiniz. Nə
mənim ailəm, nə nəslim, nə xalqım, nə də
dinim heç vaxt rus olmayıb. Mənim
şəcərəm özünün Əli-baba, Gülnar və
Leylaları ilə Şərqdən çıxıb.
Yaroslav və Tsaritsınadan yox! Bütün
bunlara rəğmən sizlərə qarşı sülh hisslərimizi
indi daha yaxşı anlamalısınız" dediyi sözlərdə
emosiya, hiddət yüksək hərarətlə hiss edilir.
Uzaq keçmişdə
atasının, həyat yoldaşının "vətən
xaini" damğası ilə kirlənən, çörəkpulu
qazanmaq üçün heç yerdə işləməsinə
icazə verilməyən Sara Balabəy qızı Aşurbəyli
Elmlər Akademiyasında bayaq yuxarıda qeyd etdiyim müstəqilliyin
dadını bilməyən, müstəmləkəçiliyi
alqışlayan, canı, qanı bizdən olub,
düşüncəsi bizdən olmayanlar tərəfindən
suçlanılırdı. O, "Sən vətən xaininin
qızısan", "Buna bax, tarix yazmaq istəyir",
"Qanı təmiz olmayanlar tarix yaza bilməz" hiddətli
kəlmələri önündə zadəgan təmkini, zadəgan
sükutu nümayiş etdirsə də, tarix elmləri doktoru,
şərqşünas Ziya Bünyadovun bu mənzərəni
görüncə hayqırması "Siz nə edirsiniz, bu
xanım böyük tarixçi alimdir" sözlərinin
önündə özünü saxlaya bilməyib ağlayaraq
zalı tərk edir.
Deyilənə görə, həyatında
kürəyinə saplanmış bıçaqlara, xəyanətlərə,
fəlakətlərə baxmayaraq, Sara Aşurbəyli təmiz
qanlı kişi qızı kimi ayaqda
dayanmağı, hər şeyə rəğmən
gülümsəməyi, hətta rəsmlərini belə rəngarəng
çəkməyi bacarırdı. Necə
böyük, qüdrətli ruha malik olasan ki, baş verənlərdən
sınmayasan. Bəlkə onu əyilməz
edən tarixi missiyası idi? Bəlkə
onun missiyasının adı Tarix idi, Azərbaycan tarixi? Axı hələ tələbə olarkən tarix dərslərini
keçənlərə qarşı daxili
küskünlüyü var idi. O, üzü-üzünə
yalan danışan, tarixi saxtalaşdıranlara, özlərindən
tarix uyduranlara nifrət edirdi. "Əgər nə
zamansa tarix yazmaq qismətim olardısa, mən onu doğru
yazardım" söyləyirdi özünə. Sonralar
"Şirvanşahlar dövləti", "Bakı şəhərinin
tarixi" və digər kitablarını yazınca, "Mütləq
Stalindən də yaz", "Mir Cəfər Bağırovu
mütləq qeyd elə", "Sovetlərdən yaz"
fikirləri onun üzərinə hücuma keçsə də,
Sara Aşurbəyli "yaxşı, yazaram" deyib, saxta olan
heç nəyi yazdığı tarix kitablarının bir sətrinə
belə buraxmır. O, tarixin üzünə ləkə gətirəcək,
ən əsası ləyaqətinə, şərəfinə,
əsilzadəliyinə, lap elə vicdanına yaraşmayan məqamları
kitablarının kandarında saxlayır. Onun
tarixi araşdırma yazılarının daxilinə nə
Stalin, nə Sovet, nə də Mir Cəfər Bağırov
keçə bilmir. Sara Aşurbəyli Azərbaycanın
saf, təmiz, tarixin şişirdilmiş liderlərindən
uzaq Azərbaycan Tarixini qələmə alır. Küləyin əksi istiqamətinə getməyi
bacarır.
13 yaşı var idi...
Tez-tez Bakı zadəganları
xeyriyyə məqsədilə pul toplamaq üçün
yığıncaqlar, müasir dillə ifadə etsək - aksiyalar
keçirərdi. Sara Aşurbəylinin anası İsmət
xanım savadlı, ziyalı Azərbaycan qadını idi.
O, rus, fars, Azərbaycan dillərini mükəmməl
bilirdi. O səbəbdən də Hacı Zeynalabdin
Tağıyevin həyat yoldaşı Sona xanımın ən
yaxın rəfiqəsi və etibarlı katibi idi. Bütün xeyriyyə tədbirlərinin protokolunu
İsmət xanım yazırdı. Günlərin
birində, belə bir tədbirdə Tağıyev 13
yaşlı Saradan "Uzundərə" rəqsini
oynamağı xahiş edir. Balaca qızcığaz
qollarını açıb "Uzundərə"ni süzüncə milyonçular onu
şabaş - pul yağışına qərq edir. Bu pullar Tağıyevin və onun kimi digər xeyriyyəçilərin
Azərbaycan naminə növbəti istəklərini həyata
keçirmək üçün lazım idi. Və bütün pullar qəpiyinə belə dəyilmədən
xalq naminə xərclənirdi. Hətta
uzaq Tatarıstandan, digər türk ellərindən
Tağıyevə məktublar gəlirdi. Kimisi
məktəb, kimisi məscid istəyirdi. Azərbaycan
zadəganları onların arzularını da ürəyində
qoymurdu. Mütləq dost əli onlara tərəf
uzanırdı.
Sara Aşurbəyli poliqlot
idi. Çox dil bilirdi. Fransız
dilini ana dili qədər mükəmməl bilirdi.
İstanbulda Müqəddəs Janna d-Ark adına
fransız Kollecini bitirən Sara xanım, Azərbaycanda
qaçaqaç dövründə, repressiyaların,
sürgünlərin tüğyan etdiyi zamanlarda bircə
fransızdilli kadrın qalmadığı bir vaxtda bu dilin
yardımıyla xilas olur. Onun "ləkəli nəsli"ni yalnız bu bilgiyə görə görməzdən
gəlirdilər. O, Pedaqoji Universitetdə fransız dilindən
dərs deməyə başlayır. Eyni zamanda rəsm
əsərlərini də sataraq dolanır. Sərgilərdən birində Sara xanımın
"Göygöl" əsərini Meksika nümayəndələri
almışdı. Deyilənə görə,
bu əsər indi də Meksika muzeylərindən birində
saxlanılmaqdadır.
Sara xanımın atası
Balabəy Aşurbəyli də olduqca ziyalı insan idi. Tiflisdə rus
gimnaziyasını bitirib iqtisad yönümlü kurs
keçmişdi. O səbəbdən də Azərbaycanda
bütün sahibkarlıq işlərinə şəxsən
özü nəzarət edirdi. Nobellərə
icarəyə heç nəyini verməzdi. Həm də Tağıyev qədər mesenat idi.
Sara xanım xatirələrində öz iqamətgahlarından
qovulmasını belə xatırlayır: "Atam Məşədi
bəy Əzizbəyova külli miqdarda pul borc vermişdi. Bunu borc saymaq olmaz. Çünki
müddətin keçməsinə baxmayaraq, verilən pul geri
istənilmirdi. Əzizbəyov da
qaytarmırdı. Bizi iqamətgahımızdan qovanda Məşədi
bəy Əzizbəyovun oğlu evimizi müsadirə edəndə
qarşısındakının kim
olduğunu yaxşı bilirdi. O bilirdi ki, biz onun atasına
külli miqdarda pul yardımı edən kişinin
qızlarıyıq. Amma bütün bunlara rəğmən
öz kobud, təhqiramiz rəftarı ilə bizi
alçaltmaqdan belə çəkinmir, bu tərzdə "təşəkkürünü"
bildirirdi. Pal-paltarımızı pəncərədən
yerə atdırırdı. Mən bir şərtlə
çıxaram ki, heç olmasa birotaqlı mənzil verilsin,
dedim. Onlar isə mənə nəm, qaranlıq,
rütubətli zirzəmini təklif etdilər. Mən belə yerlərdə yaşamağa öyrəşməmişəm
deyib onlardan uzaqlaşdım. Həyatımda
növbəti xəyanət ilə üz-üzə
qaldım".
Sara Aşurbəyli elə
digər bacıları kimi xoşbəxt qadın deyildi. Bəli, ətraflarında
olan bütün kişilər "vətən xaini" nəsli
olduqları üçün onlara yaxınlaşmırdı.
Biri, bircəciyi belə bu cəsarətdə
bulunmamışdı. Sara isə gözləri
yolda sürgündə olan həyat yoldaşını
gözləməkdə idi. Nəhayət,
o gün gəlib çatır. Mövsüm
Salamov sürgündən qayıdır. Amma
tək qayıtmır. "Sara,
tanış ol, həyat yoldaşımdır" söyləyir.
Sara məğrurcasına, "Xoşbəxt
olun" deyərək zərrə qədər məyusluğunu
hiss etdirmədən onlardan uzaqlaşır. Yenidən, ona qollarını açan elmə,
kitablarına doğru tələsir. Onlara
sığınır.
Sara Aşurbəyli
"Bakı şəhərinin tarixi",
"Şirvanşahlar dövləti" (bu əsərə
görə ardıcıl olaraq 4 böyük mükafata layiq
görülmüşdü), "Orta əsrlərdə Azərbaycan
və Hindistanın iqtisadi və mədəni əlaqələri"
kimi kitabların, onlarla araşdırma, elmi yazıların
müəllifidir. Bu tədqiqatlarına görə o, Sankt-Peterburqda tarix
elmləri namizədi, Tiflisdə tarix elmləri doktoru adına layiq görülmüşdü. Azərbaycan tarixinə, mədəniyyətinə həsr
etdiyi məqalələrinə, tədqiqatlarına görə
Azərbaycan Dövlət Mükafatı laureatı,
"Şöhrət" ordeni və respublikanın əməkdar
elm xadimi adı ilə
mükafatlandırılmışdır.
Xəzər Universitetində Sara
xanımın 90 illik yubileyi münasibətilə düzənlənmiş
tədbirdə Fəxri Doktor adını alınca, jurnalistlərin
ondan "memuar yazmaq istəyirsinizmi?" sualına qətiyyətlə
"yox" cavabını verir. Üstündən
bir daha, heç vaxt yazmaram, söyləyir. Çünki yaralarla qət etdiyi ömür yolunu
yenidən xatırlamaqla növbəti dəfə yaralanmaq istəmir.
"Şirvanşahlar dövləti"
kitabını "Əziz qardaşım, Böyük Vətən
müharibəsində həlak olmuş hərbi həkim Rəşad
Balabəy oğlu Aşurbəylinin parlaq xatirəsinə ithaf
edirəm" yazaraq, "Bakı şəhərinin
tarixi" kitabını "1937-1938-ci illər
repressiyasının qurbanı olmuş əziz atam Balabəy
Teymurbəy oğlu Aşurbəyovun nurlu xatirəsinə ithaf
edirəm" yazaraq, sanki bununla rahatlıq qazanmaq istəyir. Əslində, elə nəslinə, Nadir şah
Əfşarın şəcərəsinə, şanına,
şöhrətinə layiq kitablara imza atır. Öz tarixi missiyasını yekunlaşdıraraq
tarixiləşir. Azərbaycan tarixində
Sara Aşurbəyli imzası ilə ləkəsiz, "vətən
xaini" olmayan, həmişə vətəni
üçün can yandıran zadəgan nəslinin
adını əbədiləşdirir.
Günel
EYVAZLI
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2019.- 2 noyabr. S. 30.