Manekenlər
Samir dayıma - onun əzab çəkmiş cismində
ən xeyirxah və təmiz ürək var. Ön sözü
hekayəni oxuyub bitirəndən sonra oxumaq lazımdır.
Bu əsərin qəhrəmanı nə narkoman, nə ruhi xəstə, nə də qatildir. O, xəstədir. Bütün xəstəliklərə məruz qalıb - ona görə də bu adamın həyatı müxtəlif insanların parça-parça qırılmış ürəklərinin sınıqlarından ibarətdir. Müxtəlif adamlar - mən özüməm. Məndə həm xoşbəxtlik, həm hüzn, həm də anlama və yazıqlıq toplanıb. Həyatım dalana düşəndə bu adamlar, sanki içimə dolurlar. Bu kişi hər kəsin əksidir. Hər kəs bunda özünü tapar. Mən istəmirəm ki, sizin taleyiniz onun taleyinə oxşasın. Ancaq istərdim ki, hər kəsin sonu bu adamın axırı kimi olsun.
Mən sonun necə olacağını bilirəm. Bəs siz?
Yox? Onda bunu məbəddən gələn
işıq bilin! Vaxt donub.
Axşamdır. O, məchul nəzərlə otağın
çıxış qapısına baxırdı. Onun gözlərinin içi
sarımtıl-qırmızı rəngdə idi, sanki kapilyarları
partlamışdı. Bədəninin hər
hüceyrəsi elə bil dərin bir şırım idi.
Bu şırımların dərinliyində
sağalmaz ağrı var idi. Həyat elə
uyuşdurucu maddə kimidir. Səndən əl
çəkmir. Əvvəlcə çox
qayğısız olursan, ancaq günəşi, mavi səmanı,
yaşıl ormanları görürsən. Sonra...
ağlamağa məhkumsan, hər an cismin
hissə-hissə çürüyür, yavaş-yavaş
ölür. Bununla belə, həqiqi ölümə
çata bilmirsən. Narkomanın
ölümqabağı əzabları - içindəki
müqavimət, həyat eşqinin daha güclü
olmasıdır. Ancaq əzəl-axır
ölüm sakitcə səni öz ağuşuna alır.
Yaşamaq nəyə lazımdır? Onsuz da
axırın ölümdür.
Küçədən keçən
maşınların səsi eşidilir, onlar onun evinin
yanından vıyıltı ilə keçir, səsləri cəhənnəmə
yığılan tövbə etməmiş,
günahkarların səsləri kimi idi.
Tənhalığın ağrısı onun qəlbinə,
vücuduna tam hakim kəsilmişdi. Onun yanaqları elə bil
yanırdı, nəfəsi od
püskürürdü. O, düşündü ki, onun
xilası - ölümdür. Ancaq yox, hələ
yox. Kişi balaca qardaşını
görməlidir.
Marionet
Kişi öz evindədir. Sanki hansısa bir
qüvvə onu irəli itələyir. Elə
bil gipnoz altındadır. Yuxu -
şüuraltı dərinliklərinə daxil olmaqdır.
Reallığın təhrif olunmasıdır.
Görünür, şüuraltı sirlər hələ
tam öyrənilməmişdir.
Kişi asma güzgülərlə dolu dəhlizlə
addımladıqca, ona elə gəlirdi ki, özü də
asılmış vəziyyətdədir. Otaqdan-otağa keçdikcə
ağ parçayla örtülmüş
güzgüləri görürdü. Nədənsə, bu ağ parçalar kişiyə kəfəni
xatırladırdı. Kişi güzgüləri
sevmirdi. Ona elə gəlirdi ki,
güzgülərin öz sirli, həm də qaranlıq aləmləri
var. Kişi özü də bilmirdi ki, güzgülərin
mövcudluğu onu niyə həyəcanlandırır. Kişi öz yataq otağına keçdi. Burada da enli çarpayının
qabağındakı divardan güzgü
asılmışdı, lakin yaşadığı gerçəklikdə
onun otağında güzgü heç vaxt mövcud
olmamışdı. İndi kişinin çoxdan bəri
ayaq basmadığı bu otaqda da güzgü var idi və bu
güzgünün də üzərinə ağ
parça salınmışdı. Ona elə gəldi ki, kimsə
xəbərsiz onun evinə gəlmiş, bütün
güzgülərin üzərinə ağ
parça salmışdır. Əslində, bu kişidən
başqa bu evdə heç vaxt heç kim
yaşamamışdır, yaşaya da bilməzdi: Onun daxilini
qorxu bürümüşdü. O, güzgüdü ki, ona
baxsa, mərhum anasını, güllələnmiş
atasını, atılmış bacısını, ən
ümdəsi də özünü görə bilərdi. Bir
anda kişi güzgünün üstünə
sərilmiş ağı götürdü. Gördüyü
onu dəhşətə gətirdi. O qorxdu. O,
ayağını geri qoydu.
Güzgü onu yox, ayrı adamı göstərirdi. Kişinin
güzgüdəki əksində onun əllərindən,
ayaqlarından, boynundan ip asılmışdı. Kimsə bu ipi dartırdı. İpi,
ipi saxlayın, bir əlində də balta var idi. O,
güzgüdəki əksin gülən kuklaya bənzər
başını üzürdü.
Hə? Necə?
Baş kəsən baltanı hara gəldi vururdu. Elə zənn
etmək olurdu ki, baş yerə çırpılacaq.
O, əlini
tərpətdi.
Kişi başını yuxarı qaldırdı ki,
görsün kimdir bu cəlladı idarə edən, onun ipini
dartan. Ancaq başının üstündə qara -
qeyri-müəyyən bir şey gördü. Ürəyi sürətlə döyünməyə
başladı. Ətrafında olan əşyalar
tərpəndi. Elə bil onlar da kişini
öldürmək istəyirdilər. İndi
balta başın qalıqlarını doğram-doğram
edirdi. Başdan və boyundan axan qan onun
göz yaşlarına qarışırdı, bütün bədəni
boyu axırdı. Kəsilən
başın çənəsi tərpənirdi. Kukla axan qana baxıb gülürdü. Onun ipi dartıldıqca kukla, sanki qəhqəhə
çəkirdi. Kişi gözlərini
qırpan kimi onun vücudunu bürüyən qan, onun
ayaqları altına, sonra da bütün otaqboyu axmağa
başladı. Kişi axan qandan gözlərini
çəkib yenidən güzgüyə baxdı. Başı gicəlləndi. Baş
bədəndən ayrılırdı. Kukla
göz yaşlarına qərq olmuşdu. Kəsilmiş
başdan yaş axırdı.
Bu göz yaşları haradan idi?
Qan və göz yaşlarına qərq olan kuklaya
baxdı. Göz yaşları onun boynundan axırdı. Boyun əzələləri, damarları baltanın
ucunda idi. Bəs onda göz yaşları
haradan idi?
Kişi bir daha yuxarı baxdı. Göz
yaşları parıl-parıl parıldayan gözlərdən
axırdı. Bu, kişinin öz göz
yaşları idi. Onun hissləri bu göz
yaşının hər damlasında əks olunurdu. Marionet kukla onun özüydü. Onun axıtdığı göz yaşları həyatda
gördüyü məşəqqətin, əzabın, zillətin
nəticəsi di.
O, tərpənməyə
qorxurdu. Ehtiyat edirdi ki, addım atsa, dərhal şkafdan bir
qorxunc məxluq və ya marionet kukla çıxar, onun cismini
gerçəkdə doğraya, bəlkə də divarın
içində gizlənən əcaib kölgələr o an əzab verər, yeni hadisələrin
burulduğuna atar.
Yaxud da kuklanın başı qopub onun ayaqlarına
düşər və onun saçlarının dibindən
ilanlar sıyrılıb çıxar onun ayaqlarına, bədəninə
dırmaşar, bütün cismini dişlək-dişlək
edər. Qorxu onun bütün cismini, ruhunu bürüdü.
Kişi daxilindəki qorxunu dəf edərək ən
çətin bildiyi addımı atdı. Kişi
hoppanıb otağın mərkəzinə tullananda, əşyalar
yerlərindən tərpənib, havaya qalxdı, sonra guppultu ilə
yerə çırpıldı.
Güzgü çilik-çilik oldu. Şüşənin
cingiltisi otaqda əks-səda yaratdı. Şüşə
qırıntıları otağın hər tərəfinə
səpələndi. Qulaqlarında
eşidilən cəhənnəm səsləri. Onun bütün vücuduna hakim kəsilmişdi.
Güzgü qırıqları az qala onun
gözlərinin içinə dolacaqdı. Lakin
bu qırıqlar birdən böyüməyə
başladı. Böyüdülər və
yuxuya çevrildilər.
Plastilindən
düzəldilmiş statuet
Nəfəs alıb dayandı. Yenə nəfəs
alıb dayandı. Kişinin burnu qopdu və
havada yoxa çıxdı.
Gecədir. O, gözlərini açıb, dərindən nəfəs
aldı. Sanki kimsə onu boğurdu. İndi boğmağı dayandırdı. Ürəyi sürətlə döyünməyə
başladı. Ona elə gəldi ki,
otaqdakı əşyalar tərpənməyə
başladı. Kişi keçirdiyi həyəcandan
üzüüstə yerə sərildi. Bədəninin
hər hissəsi ona dözülməz ağrı verirdi.
Cismi əzabdan sıxılırdı. Otağın ab-havası onu sıxırdı. Cürbəcür qutular, yazılmış
kağızlar, şüşə bankalar yerə
dağıdılmışdır. Gördüyü
bu mənzərə elə bil onun həyatında yenidən
görünürdü. Ağrıdan
heç başını da tərpədə bilmirdi, gözlərinin
qapağını da qaldıra bilmirdi.
Ancaq bir anlığa nəzərlərini pəncərəyə dikdi. Bayırda məzar sükutu duyulurdu, hətta quşlar da səssiz-səmirsiz uçurdu. Sanki artıq sonu çatmış yaya vida nəğməsini oxumaq istəmirdilər. Fəqət yayın bitməsini gözləmək üçün onlar işığa doğru uçurdular. Ağaclar yavaş-yavaş tərpənirdi. Ağaclardan qırmızı-sarı yarpaqlar düşürdü. Xəfif külək onları asfalt yolla aparırdı. Yarımqaranlıq otaqda əsəbləri tarıma çəkilmiş kişi ağlamaq istəyirdi, ancaq ağlamağı bacarmırdı. Ağlamağı ancaq hiss etmə və təəssüf etmək qabiliyyətli insanlar bacarar. O isə boşluğa gömülmüş insan idi. Onun ürəyi, hissləri, düşüncələri heçliyə yuvarlanmışdı. Cismini dəri örtmüşdü, üzünü saqqal basmışdı. Onun hər bir hərəkəti otaqda qeyri-adi əşya olan tərəfə istiqamətlənirdi. Onun gözlərinə qeyri-adi görünən isə - Güzgü idi.
Torşerin işığı yerə dağılan güzgü qırıqlarına dəyib, elə bil bütün otağı işıqlandırırdı. Güzgü yox idi, onun çilik-çilik qırıntıları var idi. Döşəmədə.
Nəfəs aldı. Nəfəs verdi. Bu nədir? O, emosiyaları dondurulmuş canlı heykələ bənzəyirdi. Onu ildırım vurmuşdu, elə bil. Kişi əsəbi-əsəbi güldü. Bu gülüş az sonra ağlamağa çevrildi. O, əsən əlləriylə döşəməyə toxundu, güzgü qırıqlarına əl vurmaq istədi.
Küçədən sağa-sola şütüyən maşınların səsi gəlirdi.
O, şüşə qırıqlarına əl vurdu. Kişi yerə dirsəklənib ilan kimi sürünməyə başladı. Döşəmə ipisti idi. Az qala əllərini yandıracaqdı. Gözlərini qırpdı. Dərindən nəfəs aldı. Yenə gözlərini qırpdı. Dərindən nəfəs aldı. Güzgü qırığı əl dəyəndə dəyişməyə başladı. Şüşə, sanki atəşpərəstlərin məbədindəki alov kimi formasını dəyişirdi.
İçində bir narahatlıq vardı. Sanki nəsə ola biləcək yeni bir əzabdan, sarsıntıdan qorxurdu. Bəlkə də heç nə olmayacaqdı. Ancaq onun daxilinə müdhiş bir qorxu hakim kəsilmişdi. "Mə, p...- p ... plastilin statuet" - pıçıldadı, o.
Onun gözlərindən biixtiyar göz yaşları axmağa başladı. Bu yaşlar yanağı aşağı axdıqca, onun üzünü yandırırdı. Bu göz yaşları onun xatirələri ilə bağlı idi, ürəyi az qala yerindən qopacaqdı. Düşündü ki, əgər onun ürəyi yerindən qopmaq istəyirsə - deməli, o yaşayır, o mövcuddur. Onun əlləri tərləmişdi. Statueti əlinə götürməyə cəhd etdi. Elə bil bu statuet onu keçmişinə aparacaqdı. Onun uzaq, işıqlı keçmişinə. O, sanki zaman maşınının içərisində idi. Kişi statueti əlində sıxmaqdan qorxurdu. Qorxurdu ki, filə bənzəyən bu balaca heykəl dərhal formasını dəyişərdi. Ürəyinin sağ tərəfi sıxılmağa başladı. O, gözlərini yumdu. Əlini fiqurun başına çəkdi, qarnına toxundurdu. Əlləri lap islanmışdı.
"M" hərfi.
O, qəfildən gözlərini açdı, fiquru başıaşağı çevirdi.
Kişi balaca fiqurun qarnının üstündə cızılmış "M" hərfini görüb heyrətə gəldi. Kişinin üzünü tük basmışdı. O ağlamaq istədi, ancaq bunu bacarmadı. Kişi, ümumiyyətlə, ağlamağı bacarmırdı. Kişinin daxilindən bir inilti qopdu.
"- Mama, bu sənin üçündür, ad günün mübarək - pıçıldadı o. Sanki özü də uşağa döndü. Əlində təzə yapdığı plastilin fiquru anasına uzatdı.
- Bu nədir? - zərif səslə soruşdu anası.
- Bu balaca
fil balasıdır - sənin ad gününə hədiyyədir.
- Elə bildim
mənə qızıl boyunbağı alacaqsan. Axı hər gün atandan da, məndən də sən
pul alırdın.
- Mama, mən
bu pulları xərclədim - uşaq boğula-boğula dedi.
O, pul kimi pörtmüşdü.
- Nəyə?
- soruşdu anası.
- Mən...
Mən plastilin aldım, - uşağı
ağlamaq boğurdu.
-
Yaxşı, get - anası gülümsəməyə
cəhd etdi, lakin gülə bilmədi. Güclə eşidiləcək
tərzdə sağ ol dedi".
Oğlan öz otağına keçdi. Qapalı
qapı arxasından o, anasının ad gününə gələn
qonaqların səsini, bir-birinə dəyən qədəhlərin
cingiltisini eşidirdi. Heç kəs onun
ağlamasını eşitmirdi". Qapı
bağlı idi, göz yaşları kişinin boğazına
tıxandı.
Müqəvva
Otu sanki ölüm özü biçmişdi. Adamda elə təsəvvür
yaranırdı ki, buralara heç bir canlının
ayağı dəyməyib. Çılpaq
ağacların altına sarı-qırmızı yarpaqlar
tökülmüşdü. Ağacın
altında qırmızıya boyanmış mafə dururdu.
Meyit az qala içindən düşəcəkdi.
Elə bil ki, heç bir canlı bu
ağacların həndəvərinə gələ bilməzdi.
Bura ancaq ölülərə məxsus məkandır.
Halbuki, vaxt var idi, payızda təbiətin bu
füsunkar guşəsinə sağ adamlar da gəlirdi, təbiətdən
zövq alırdılar. Ancaq indi bu yerlərdə
alçaqlar məskunlaşmışdı. Onlar ruhsuz müqəvva idilər. Kişinin qorxudan, sanki qulaqları qopacaqdı. Biixtiyar o, qulaqlarını tutdu. O, gerçəkdən
də qulaqlarının qopmasını hiss edirdi. Ona elə gəldi ki, gözləri də öz əvvəlki
görkəmini itirir. Göz qapaqları
boşalmışdı. Mafədə olan
meyitdən dözülməz qoxu gəlirdi. Kişinin
ürəyi bulanırdı, az qala
qusacaqdı. Ağacların yanına aparan yol
iri daşlarla döşənmişdi. Kişi
ayağa qalxıb cığırın üstü ilə
addımlayanda ona elə gəlirdi ki, daşlar yerindən
qalxıb şaquli vəziyyətdə dayanırdılar.
Lakin yıxılmırdılar. Kişinin ayaqları sürüşürdü,
ancaq yıxılmırdı, müvazinətini
saxlamağı bacarırdı. Kişi bu
dağlara kor kimi baxırdı. Ürəyi
narahat idi, elə bil yerindən çıxacaqdı.Elə bil
qəsdən onun ürəyini sıxıb, qanını
çıxarmaq istəyirdilər.
Birdən
o insan siluetini gördü, kişi dərk
etdi ki, ondan başqa da bu müdhiş yerdə kimsə
canlı bir məxluq var.
Ayaqları biixtiyar kişini bu məxluqun yanına
apardı. O
bilmirdi - bu məxluqun ruhu varmı?
Kişi skamyada onun yanında əyləşdi. Yanında
oturduğu kəs heç yerindən qımıldamadı, ona
tərəf baxmadı. Kişi zənnlə ona baxdı,
qət etdi ki, yanındakı ruhu özündə olan adam deyil. Kişi ona əl vura
bilmirdi, ona toxunsaydı - ölə bilərdi, yoxa
çıxa bilərdi və ya buxarlanıb göyə
uçardı. Kişi ona bir söz deməyə
qorxurdu, ruhsuz məxluqun qalxıb onu boğmasından qorxurdu.
İstəyirdi ki, müqəvva ona bir söz desin. Fəqət o susurdu. Kişi,
sanki cəhənnəm odunda yanırdı, ürəyi
parça-parça olurdu. Elə zənn
edirdi ki, bütün cismi külə dönür - müqəvva
bir söz deməyə qadir deyildi.
Bir fiqur, sanki donmuşdu. Onun nəzərləri
boşluğa dikilmişdi. Kişidə elə
təsəvvür yaranırdı ki, bu müqəvva gün də,
ay da, illər də keçsə, yerindən tərpənməyəcək.
Gözlərini elə boşluğa zilləyib
oturacaqdır. Bəs niyə elə
bilmişdi ki, onun ruhu var? Kişi
öz-özünə nəsə danışır, əcaib-qəraib
səslər çıxarırdı. Elə
bil - dinməz-söyləməz fiqurdan bir söz eşitmək
istəyirdi. Siması olmayan fiqur isə
heç sükutu pozmurdu. Kişi qəfildən
ayağa qalxdı, balaca uşaqlar kimi ətrafa nəzər
yetirdi. Sonra səssiz-səmirsiz oturmuş
fiqura baxıb qaçdı. Arxaya baxmadan
qaçdı. Ona elə gəlirdi ki, ətrafda
olan ağaclar onun başına düşəcək. Ürəyi sıxılırdı. Havası çatmırdı. "Dayanmaq
lazım" - birdən keçirtdi fikrindən. Dayandı. Daha
üşümürdü. Qaçmaq.
Hara qaçıram? Mən əvvəli,
axırı olmayan labirintlə qaçıram, sonu yoxdur.
Kişinin ürəyi gizildədi. Güclə eşidiləcək
pıçıltıyla:
"Mama!
... mama!... mama!" - dedi.
Gözlərinə yaş dolurdu. O, başını
çevirəndə əvvəlki skamyadan xeyli aralı
skamyada ayrı bir fiqur əyləşmişdi. Kişi
artıq düz dayanmışdı, başını yuxarı
tutub Allahdan imdad istəyirdi. Allahım, mənə
kömək elə, düşdüyüm sonu yox yoldan məni
xilas elə. Səssizlik çökdü.
Yalvarışına cavab verən olmadı... Acı
tənhalıq hissi cismini bürümüşdü. O,
fiqura yaxın getmək istədi. Əlacı kəsilib
əllərini açaraq tanımadığı canlı, ya
cansız fiqurdan imdad dilənmək istədi. Bir sədəqə
kimi, təki canı bu labirintdən xilas ola.
Bu səssizlik içində kişi yenidən
yeriməyə başladı, özü də qabağa getməyə
başladı. O, ətraf sükutu atdığı
addımların səsi ilə qorxutmaq istəmirdi. Fəqət indi onu skamyalarda əyləşmiş
dilsiz-ağızsız manekenlər qorxutmurdu, nə də ki,
qara budaqları ilə pərvazlanan ağacların iri
budaqları diksindirirdi. Kişi gedirdi, nəfəsi
tıncıxırdı. Ancaq o, yenə yol
varıb irəliyə gedirdi. Qarşıda
bilmirdi onu nə gözləyir, bəlkə heç onun gələcəyi
də yoxdur.
Sürfə
mərhələsi
Kişi dərindən nəfəs aldı. Gözlərini
açdı. İşıq! Gözlərini yumdu! Gözlərini
qırpdı. İnildədi. Başını çevirdi. Yenə
də inilti. Dərindən nəfəs aldı.
Başını qaldırdı. Kəskin olaraq
başını balınca çırpdı. Ağzı sifətindən
qopub bədəni ilə sürüşə-sürüşə
döşəmənin üstünə düşdü, sonra
da qapı arasından çıxıb yox oldu. Zil qara gecə.
Yuxudan oyandı. Əlini bədənində gəzdirdi. Onun
cismi, sanki cansız idi - statuetə oxşayırdı.
Kişi insana daha az oxşamağa başlayırdı.
Keçirdiyi iztirablar onu daha çox heyvana
oxşadırdı. Vaxt elə bil fikir kimi idi. O,
reallığı dərk etməyə
başlamışdı. Artıq vaxt donmurdu. Acı
gerçəklik və gördüyü yuxular onda qorxunu dəf
edəcək bir güc yaratmışdı. Kişi
başını qaldırıb bozumtul payız səmasına
baxdı. Böyük xurma ağacının bir budağı
səmanın bir hissəsini tuturdu. Birdən ağacdan
bir xurma düşdü. Ağacda ayrı meyvə yox idi. Xurma
dığırlanıb düz minarəsində aypara olan məbədə
sarı getdi. O, sanki kişini də özüylə birgə
məbədə aparmaq istədi. Kişi arxasına baxmayaraq
xurmanın arxasınca getdi. Məbədin qapıları
açıldı. Onun gördüyü bütün əzablar,
eşitdiyi səsin müqabilində əridi, yoxa
çıxdı. Məbədin açıq qapısından
anasının səsini eşitdi. O, özünü yenidən
uşaq kimi hiss etdi. Gülümsədi. Əlində, sanki
plastilin statuetini hiss etdi. İnamla məbədin, sanki onun
üçün açılmış qapısından
içəri girdi. Bu məqamda o anladı ki, gələcək
var. Onun gələcəyi var!..
Kamran Yusifzadə
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 16 noyabr. S. 2-3.