Bu nişanda
atam...
Qəşəm
Nəcəfzadəyə
Neçə
gündür atamın hekayələrini oxuyuram.
Özünün də xəbəri yox. Çünki son bir
ili ikimiz evdə bir kompüter işlədirik. Mənim
kompüterimi oğlum xarab eləyib. Atam uşaq vaxtı
yeməyin ən yaxşı tikələrini bizə yedirdirdi.
İndi də elədir, guya yuxusu gəlir, keçir öz
otağına, yüz faiz bilirəm ki, o, kompüteri
mənə vermək üçün belə edir. Mən
də başlayıram kompüterdə onun hekayələrini
oxumağa. Deyəsən, kitab çap etdirəcək, kitaba
ad da qoyub: "O qara əyri bulud".
Atam atasını
çox sevir. Kitabın adını da atasına
yazdığı hekayədən götürüb. Hər
hekayəsini oxuyandan sonra gedib otağında atama baxıram.
Görürəm ki, şirin yuxudadır, amma elə bil yuxuda
da fikir eləyir. Üzünə kədərli bir
təbəssüm qonub, əl vurub uçurmaq
istəmirəm. Sadəcə, ayaqlarından öpüb
gəlirəm.
Atamın hər bir
hekayəsi film kimidir. Uc-uca calasan, roman olar. Bilmirəm bu
hekayələri atam nə vaxt yazıb ki, mənim
xəbərim olmayıb. Görəsən, niyə bu
hekayələri yazıb bitirəndən sonra "urra"
deyib evdə qışqırmayıb? Niyə
müsahibələr verməyib? Elə sakitcə dayanıb.
İşdən elə yorğun-arğın gəlir ki,
elə bil özünü güclə sürüyüb
gətirib evə. Nə olub? - soruşanda isə bircə
kəlmə deyib: - Yaman ağrıyıram. Vəssalam.
Uşaq vaxtı
qələmini, kitabını əlindən alardıq, indi
də kompüterini. Yazıq atam. Elə bil hamımıza
borcludur. Yorğun atam, şair atam, yazıçı atam...
Atam
müsahibələrinin birində deyir ki,
yazıçılığı atasından öyrənib.
Yəni babamdan. Babam hər şeyə bir ad qoşardı.
Dağa, düzə, qoyuna, adama... Hər şeyə
ürəyindən keçən adı verirdi. Sonra biz babam
qoyduğu adlarla yaşayırdıq, onu çağırırdıq,
dindirirdik.
Atam deyir ki,
ədəbiyyatın bir tərəfi də həyatdakı
hadisə və detalları sözlə
işarələməkdir, ad qoymaqdır. Uşaqlıqdan
biz atamın həyat nişanları və işarələri
ilə yaşayırıq.
Atamın
hekayələri əsasən, tərəkəmə
həyatından bəhs edir. Elat camaatının başına
gələn gülməli və ağlamalı
hadisələri yuxa bir dildə qələmə alıb.
Heç bir obrazında oyunbazlıq etməyib. Mən onu
yaxşı tanıyıram, istəsə də edə bilmir.
Həyatın və gedişatın üzünü necə
var, elə də köçürüb kağıza. Bəzən
isə hadisələr Bakı şəhərinin
mərkəzində cərəyan edir. Əslində, mən
bilirəm bu hadisələr atamın
təfəkküründə baş verir.
Atamın
hekayələrinin dili su kimidir, heç bir yerdə
ilişmir. Tərəkəmələrin
özünəməxsus danışıq tərzi, dili,
məişəti, toyu, toxuculuğu, folkloru, mətbəxi bu hekayələrin
enerjisini təşkil edir. Bu gün oturaq həyata
keçdiyimizdən və Kəlbəcər, Laçın
yaylaqları erməni işğalı altında olduğundan
tərəkəmə leksikonu unudulmaqdadır. Atamın
hekayələrini tərəkəmə,
bütövlükdə isə türkün
mədəniyyət arxivi adlandırmaq olar. Səhv
eləmirəmsə, Çingiz Aytmatov deyirdi ki,
"tərəkəmə" sözünün
mənası "türk mənəm" deməkdir.
Hiss edirəm ki, atam
bütün hekayələrində ağrıyır.
Bəlkə də bir evdə yaşayırıq deyə,
mən bunu daha dərindən hiss edirəm. Hər halda
atamı əzbər bilirəm. Mənim köşə və
hekayələrimin, müsahibələrimin, romanlarımın
ən kədərli məqamları atamdan keçən
təəssüratlardır. Atam yolundakı
gölməçələrin tən ortasından keçir.
Qolundan tutub saxlasaq belə, xeyri yoxdur. Anam buna görə
həmişə deyinir. Və bu detallar mənim fikrimdən
heç vaxt yayınmır. Hara getsəm, atam mənimlə
gedir. Hara getsək, atam belədir.
Hələ mən
atamın esseləri, böyüklər və uşaqlar
üçün yazdığı şeirlərdən
danışmıram. Onlar qalsın sonraya. Atam ədəbi
mühitdə olduğu kimi tanınmır. Onu qəbul etməyənlər
çoxdur. Hətta atamı mənim öz yanımda şair,
yazıçı kimi pisləyən nə qədər adam
var. Ürəyimdə bu adamların mədəniyyətsizliyinə
gülürəm.
Atamı
həmişə görməməzliyə qoyurlar. Özü
də qəsdən edirlər. Atam isə çox iradəli,
dözümlü, zəhmətkeş və həm də
çox ümidli bir insandır. Hələ bir dəfə
onun ümidsiz olduğunu, ruhdan düşdüyünü
görməmişəm. Onu aldadanlara belə ümidi var.
Əvvəllər atamın bu cür xüsusiyyətlərini
qəbul eləməkdə çətinlik çəksəm
də, sonradan anladım ki, buna səbəb onun mətnləri
imiş. Atam deyir ki, əgər sənin arxanda yazın
dayanıbsa və yaza bilirsənsə, ümidsiz ola
bilməzsən, heç vaxt intihar səni ağuşuna
çağırmaz. Onun tez-tez xatırladığım bir
fikri də var: "Yaradıcılıq adamı bütün
bəlalardan xilas edir".
Atam atasına
yazdığı "O qara əyri bulud"
hekayəsindəki aşağıdakı yer
ürəyimə çəkilmiş cızığın
yeri kimi məni hələ də göynədir: "Atam
atasını hey yada salmağa çalışırdı.
Məhz elə burda, bilmirəm niyə? Evdə bir dəfə
də olsun söhbət salmazdı. Bəlkə biz
dünyanın dibinə düşmüşük.
Bəlkə bura ən yaddaqalan yerdir. Bəlkə atam
ürəyindəkiləri danışmaq üçün
məni bura gətirib?
Atamdan soruşdum:
- Sən heç bura
- "Qaranlıq dərə"yə qoyunları otarmağa
gətirmisən?
- 1942-ci ildə.
Atamla. 1946-cı ildə atamı tutdular. Kolxoz sədri tutdurdu.
60 baş qoyun verdik, yenə buraxmadılar. O vaxtdan
gəlməmişəm bura, indi 1976-cı ilin yayında
səninlə gəldim... Sonra atam ağladı.
Əllərinin arxası ilə gözünün
yaşını silə-silə dedi ki, indi atamı tutduran
kişinin oğlu bizim kolxoz sədridir. Sən yaxşı
oxu, kolxoz sədri ol.
Niyə atam bunu
başqa vaxt demir, iki dağın arasında deyir? Bəlkə
insan ayağı az-az dəyən bu yerdə ilahi bir sirr
vardı".
Atam
xatirələrinə çox bağlıdır. Ən
çox keçmişdən yazır. Mənə elə
gəlir ki, o, xatirələrdən elm yaradır. Qaranlıq
bir meşədə insan tapıb sevinir...
Kəramət
Böyükçöl
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2019.- 16 noyabr. S. 20.