Dindarlığın
növləri: Təqlidi, təhqiqi…
Əql və
din birliyini yaratmaq mümkünmü?
Xaqani,
Nizami, Mövlana və Nəsiminin dini düşüncələrinə
nəzər salsaq görərik ki, onlar sadəcə olaraq iki
növ dindarlğa inanırdılar.
1 - Təhqiqi,
ya arifanə dindarlıq;
2 - Təqlidi,
ya ümumi dindarlıq.
Onlar
mütəkəllim və filosofların mərifətə əsasən
çatdıqları dindarlığa inanmırdılar. Ona
görə də yuxarıda qeyd etdiyim iki növ
dindarlığın ortasında yer ala biləcək mütəkəllim
dindarlığı qəbul etmirdilər. Əqlin dini
inanclarda edə biləcəyi
müdaxiləsini doğru hesab etmirdilər. Onların fikrincə,
əqlin istidlal vasitəsilə dini məsələlərdə
etdiyi müdaxilə dinsizliklə nəticələnə bilər.
Ona görə də dindar olmaq istəyən insanlara ya "əhli
təhqiq ol", ya da "əhli təqlid" ol, deyirdilər.
Bunu da qeyd edim ki, ariflərimizin dediyi "təhqiq" əqlani
axtarışla qətiyyən bir tutulmamalıdır. Onlar
"təhqiq" deyəndə həqiqətə
çatmaq, həqiqətə əsaslanmaq və həqiqətə
vasil olmağı əsas kimi nəzərdə tuturdular.
Məsələn,
Mövlana deyir:
"Təhqiq
edən ilə təqlid edən arasında fərqlər
vardır,
Təhqiq
edən Davud peyğəmbər və təqlid edən də
onun səsi kimidir".
Kimsə
təqlid edirsə, demək ki, inandığı və
güvəndiyi bir şəxsdən hansısa bir inancı əxz
edir. Digəri isə təcrübə və təhqiq vasitəsilə
hansısa bir həqiqətə çata, vasil bilir.
Mövlana
öz Məsnəvisi boyu mütəkəllimlər, filosoflar
və onların dindarlıqlarını lağa qoymuş,
onların dünya və Allaha olan baxışlarını əbəs
hesab etmişdir. Nəsimi düşüncələrində də
bu növ yanaşmalara çox rast gəlmək olar. Nəsimi
və Mövlananın fikrincə, filosoflar və mütəkəllimlərin
düşüncələri insana hansısa bir çatmaq istədiyi
məqsədin ünvanını versə də, göstərdikləri
yol o qədər uzaq və çətinliklərlə doludur
ki, həmin yolu qət etmək nə sərfəli, nə də
faydalı deyildir. Onlar belə düşünürlər ki,
peyğəmbərlərin verdiyi ünvan daha yaxın və
praktik ünvandır və filosofların təklif etdiyi yollar
mahiyyət etibarilə xoşməramlı olsa da, sərfəli
deyildir. Filosoflar insanları sualların dalanlarında o qədər
sağa-sola fırladırlar ki, insan yolunu asanlıqla itirə
və yanlış istiqamətə yönələ bilər.
Onların göstərdiyi yol o qədər uzun və məşəqqətlidir
ki, bir çox hallarda insan məqsədə
çatmamış dünyadan köçməyə məcbur
qalır və ömrü kifayət etmir.
Mövlana
Məsnəvinin beşinci dəftərində
"Kasıbın xəzinə arzusu" hekayəsində
deyir:
"Bir
kasıb kişi hər zaman Allaha dua edirdi ki, "İlahi, mənə
asan yaşaya biləcəyim həyatı qismət elə!".
Günlərin bir günü yuxuda bir ruhanini görür ki,
ona deyir: "Kağız satanlar küçəsində filan
mağazada masanın üstündə sarı bir kağız
var. O kağızı tap və onun üzərində nə
yazıbsa, əməl et ki, xəzinə sahibi ola biləsən.
Kasıb sabahısı gün yuxudan durub həmin mağazaya tərəf
qaçır. Mağazada masanın üstündə həmin
sarı kağızı tapır və oxuyur. Kağızda
yazıbmış ki, "get şəhərin filan yerində
bir ox və kaman vardır. Onları götür, oxu kamana qoy və
at, oxun düşdüyü yeri qaz və xəzinəni
götür. Kasıb həmin işi görür və oxu
uzaqlara atır. Oxun düşdüyü yerə məşəqqətlə
gedib çatsa da, həmin yeri nə qədər qazsa da,
heç bir xəzinə tapa bilmir. Kasıb kor-peşman şəkildə
evə qayıdır və Allaha çoxlu şikayətlər
edir. Gecə yuxuda bir arif şəxs ona deyir ki, "ey
kasıb, biz sənə oxu kamana qoy və at dedik, yayı
çək və oxu at demədik. Kasıb səhərisi
günü həmin yerə gedib oxu kamana qoyub yayı çəkmədən
atır. Ox ayağının altına düşür. Oxun
düşdüyü yeri qazır və xəzinəni
tapır".
Mövlananın
fikrincə, filosoflar oxu uzağa atan insanlardırlar. Digər
insanları da özlərinin getdiyi o uzun və məşəqqətli
yol ilə məqsədə doğru aparmaq istəyirlər. Peyğəmbərlər
isə tam əksinə, məqsədi bəlirləyəcək
oxu insanların ayağı altına atırlar, məqsədin
asan və səhih şəkildə əldə edə biləcəkləri
yolları onlara göstərirlər.
Mövlana
üzünü filosoflara tutub deyir:
"Ey
o kəs ki, kaman və oxu yaradıbsan,
Məqsəd
və seyd yaxındadır, amma sən çox uzağa
atıbsan".
Mövlana
belə düşünür ki, filosoflar qaçdıqca məqsəddən
daha da çox uzaqlaşırlar və fəlsəfənin
yaratdığı sufilər və mütəkəllimlər
də əsas məqsəddən xeyli uzaqdadırlar. Məqsəd
isə ayağmızın "altında", insanlara ən
yaxın olan yerdədir və insan özündən
qaçdıqca, özündən uzaqlaşdıqca məqsəddən
daha çox uzaqlaşır. Mövlana mütəkəllimlər
barəsində davam edir:
"Sözləri
zaherən tovhidə işarə etsə də,
Mahiyyətcə
çörəyin üstündəki zəhərli
tumladdılar".
Yəni
Mövlananın təbiri ilə desək, mərifətə əsaslanan
heç bir dini düşüncə nə yoxdur, nə də
olması doğru deyildir. Mütəkəllimlərin mərifət
iddiası isə yalandan başqa, bir şey deyildir. İmam Məhəmməd
Qəzzali də öz müridlərinə tövsiyə
edirdi ki, "elmi kəlam" arxasınca getməsinlər və
elmi kəlamı çaşdırıcı, təhlükəli
yol hesab edirdi. Ruminin fikrincə, mömin ya aşiq-dindar, ya da
müqəllid-dindar olmalıdır. O, möminlərə təkidlə
deyirdi ki, ya allahınıza aşiq olun ki, belə olan təqdirdə
heç bir sual və axtarış etmədən məşuqunuz
müqabilində aşiqanə şəkildə "fəna"
olmalısınız. Ya da Allahı babalarınızdan öyrəndiyiniz,
təqlid etdiyiniz kimi sevin. Bu isə Allahı məişət
səviyyəsinə qədər endirə, ilahi eşqi məişət
sevgisi, tələbi və təmini istəyi ilə əvəz
edə bilər. Məişət dindarlığının cəmiyyətə
pay verə biləcək ən böyük sistem əxlaq
prinsipləridir. Halbuki, təhqiqi dindarlıq cəmiyyətə
mənəviyyat və ruhanilik bəxş edir.
Demək
ki, bizim klassik ariflərimizin də qeyd etdiyi kimi, din və
diyanət cəmiyyətə ya
qanunlar (şəri-əxlaqi), ya da mənəviyyatı
bəxş edə bilər ki, cəmiyyətin hansı növ
dindarlıqla idarə edilməsi bunun təin olunmasında
böyük rolu vardır. Eyni zamanda yenə də
Mövlananın fikrincə, şəriətin
yaratdığı qanunlar olducqa fəri və lokal
olduqlarına görə qətiyyən ilahi sayıla bilməz.
Həmin şəri qanunların sadəcə olaraq insanlar
arasında bəzi xırda ixtilafların həll edilməsindən
başqa heç bir funksiyaları yoxdur. İbn Xəldun da Mövlana kimi
dini fiqhi də şəri qanunlar sistemi kimi görür, onun
iman, eşq və Allahla bağlı olduğuna qətiyyən
inanmırdı. İbn Xəldunun fikrincə, "peyğəmbərlər
insanların məişətini tənzimləmək
üçün göndərilməmişlər və
hansısa bir filosof-mütəkəllim belə
düşünürsə, bu onun tamamilə yanlış
yolda olduğuna işarə edir. Ona görə ki, tarix boyu
peyğəmbəri olmayan bir çox qövm və xalqlar da
mövcud olubdur ki, heç də məişətlərinin
idarə edilməsində problem yaşamayıblar".
İbn
Xəldunun sözlərindən belə çıxır ki,
camiənin idarə edilməsində təkcə dinin deyil, əqlin
də çox əhəmiyyətli rolu vardır. İqtisad,
siyasət, ailə qanunları və s. kimi problemlərin həlli
əql vasitəsilə tamamilə mümkündür və
peyğəmbərlərin gətirdikləri dinlərdən məqsəd
sadəcə olaraq o biri dünya, yəni axirət
dünyasının tənzimlənməsi idi.
Din,
təqlid vasitəsilə dindar olanlara "hüviyyət"
və təhqiq vasitəsilə dindar olanlara isə öz nəfsi
və ifrat istəklərinin idarə etməsi
gücünü, əxlaq prinsiplərini
bağışlayır. Bu isə o deməkdir ki, dinlər,
sadəcə olaraq ictimaiyyətin idarə edilməsinə
görə "orta hədd"in yaradılması
üçün göndəriliblər. Ona görə də
tarixdə tanıdığımız dindar camiələr
heç biri, mükəmməl və ideal cameələr kimi
yadda qalmayıblar.
Dini
təcrübə və dini simvollardılar təhqiq vasitəsilə
dini qəbul edənlərin əsas söykənəcək
nöqtələridirlər. Bu növ dindarlıqda sizə
örnək ola biləcək müəyyən mürşidlər,
ağsaqqallar təqdim edilərək, rəhbər təyin
edilir. Onların imanları, imanlarının gətirdiyi bərəkət
sayəsində ucaldıqları meracları,
çatdıqları məqam və mənzilətləri
insanların gözü qarşısında sərgilənir,
insanlara yol göstərən işıqlar kimi təhkim
edilirlər. Klassik Şərq arifləri başda Nəsimi (Nəimi
ilə) və Mövlana (Şəms Təbrizi ilə) olmaq
şərtilə Allaha çatmaq yolunda hansısa bir pirin rəhbər
olmasını vacib və zəruri fakt kimi hesab ediblər.
Hansı ki, saliklər onun əli ilə mərifət şəminə
sahib ola, onun getdiyi yol ilə Allaha çata və onun təlim
etdiyi düşüncələrlə məqsədə
doğru qanad aça bilirlər.
Həmin pirin mənəvi imdad və yardımı
olmadan salik heç bir mənəvi mənzil və məqama
çata bilməz.
Ona
görə də biz, bir tərəfdən amiyanə və
ümumi dindarlıqla qarşılaşırıq ki,
dünyada dindar kimi yaşayan və dini inancları olan
insanların böyük əksəriyyəti həmin növ
dindarlığın davamçılarıdırlar. Digər
tərəfdən isə xəvass və azsaylı hesab edilən
cəmiyyətlər də vardır ki, dindən əxz etdikləri
bəhrə, təqlidi dindarların əldə etdiyi bəhrə
ilə xeyli fərqlidir. Onlar təcrübə sahibləri və
seçim qüdrətinə malik olan ariflərdilər ki,
suyu axan çaydan deyil, sərəçəşmədən,
yəni çeşməni doğan mərkəzdən
birbaşa götürürlər. Hansı ki, heç bir
vasitəsiz Allaha bağlana, ilahiləşə bilirlər.
Mövlana demişkən:
"Qulağımla
xalqın imanının səsini eşidib məst oldum,
Bəs
gözümün payı haradadır? İmanın surətini
arzu və tələb edirəm".
Mövlana
hər gün eşitdiyi, hər gün müxtəlif
formalarda təbliğ olunan dindən və onun təfərrüatlarından
dolmuş və doymuş bir arif idi. Ona görə də iman və
dinin səsi deyil, surəti və surətinin
axtarışındaydı. Onun fikrincə, həqiqətə
çatmaq yalnız mahiyyətə varmaq yolu və vasitəsilə
mümkündür.
Hansısa
inanc qarşısında yəqin hissi keçirmək
insanı həmin inancı heç bir sualsız qəbul etmək
zərurətində buraxır.
Təqlidi dindarlıq insanı yəqinə
çatdırır ki, yəqin də insanın sual və
axtarış etməsinə mane olur. Halbuki, arifanə
dindarlıq insanı cuşa gətirməklə onun daha da irəli
getməsinə, həqiqətin tam özünə
çatmasına səbəb olur.
Mövlana
İbrahim peyğəmbər hekayəsində deyir:
"Yəqin,
mənə deyir ki, sükut elə,
Onu
görmək şövqü də deyir ki, yox, cuşa gəl!".
Mövlana
bizə öyrədir ki, yəqin hasil etmək və iman sahibi
olmaq təqlidi şəkildə mümkün deyildir və yəqin
ilə iman kimi hissləri yalnız təhqiq vasitəsilə
kamilləşdirmək mümkündür. Mövlana təkid
edir ki, böyük dalğanın sahilə çata bilməsi
hansısa görə bilmədiyimiz kiçik dalğaların
çabaları nəticəsində mümkün olur. Ona
görə də hər bir böyük ya cəmi müvəffəqiyyətin
arxasında müxtəlif fərd və fərdlərin tələbi,
tələbkarlığı və fəaliyyəti
dayanır. Demək ki, davamlı şəkildə tələb
etmək və tələbə çatmaq üçün
dayanmadan çalışmaq lazımdır. Halbuki, müqəllidlər,
tələb və axtarışı dayandırıb
babalarından eşitdiyi sözləri özlərinə yəqin
və iman kimi qəbul və təkrar edirlər.
Mövlana
istənilən sahədə "ifrat" etmək, həddindən
artığına can atmaq ilə müxalif olsa da, eşq
meydanında ifrata varmağı məqbul və hətta
lazımlı hesab edir. Mövlana öz təlimlərində
tövsiyə edir ki, hər gün daha da çox aşiq
olmaq, eşq dənizində daha da çox dərinə cummaq
lazımdır.
Əslində,
dinlərin, nə təhqiqi, nə də təqlidi forması
Şərq cəmiyyətini xilas yolu kimi özünü
doğrulda bilmədi. Mövlananın arifanə
dindarlığı onu Şəmsdən daha yuxarıya apara və
praktik cəmiyyətin pirinə çevirə bilmədi. Bu
iki növ dindarlıq, növündən asılı olmayaraq
eyni mərkəzə xidmət edirdilər. Hər iki növ
dindarlığın mərkəzində də Allah, onun qorxu
və ya sevgisi dayanırdı. Halbuki, cəmiyyət, daima
inkişafda olan bir ağıllı və şüurlu sistem
kimi özünü harmoniyada saxlamaqdan ötrü hər
şeydən çox özünün daxilində olan istedad və
xəllaqiyyətlərinin kəşfinə ehtiyacı
vardır. Hansı ki, o istedad və xəllaqiyyət sayəsində
özünü idarə və kontrol edə bilsin. Təcrübə
və tarix bizə göstərdi ki, dini düşüncələr
nə qədər ilahi olsalar da, belə vəhdət, təklik
və fərdiyyət üstündə qurulduqlarına görə
ümuminsani və qlobal dəyər kimi sayıla bilmədilər.
Mənə
elə gəlir ki, müasir cəmiyyətlərin
üçüncü növ dindarlığa ehtiyacı
vardır. Hansı ki, mahiyyət və məqsəd etibarilə özündən əvvəlki
dindarlıq növləri ilə fərqlənə, cəmiyyəti
daha da aktivləşdirə bilsin. Onun əxlaq prinsipləri
lokal və məhdud cəmiyyətə, müəyyən coğrafiyada
yaşayan əhalinin mədəniyyətinə məxsus
olmasın, passivlik və ölümə xidmət etməsin,
təkcə kəsrəti vəhdətin xeyrinə deyil, həm
də vəhdəti və onu simvolizə edən mərkəzi
nöqtəni kəsrətin
xeyrinə yaşada və hərəkət
elətdirə bilsin.
Sayman Aruz
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 16
noyabr. S. 21.