"Essevarı
yazılara sərbəst şeir demək olmaz"
"Sənət hücrəsi"nin
budəfəki qonağı gənc şair Ümid Nəccaridir
-
Ümid, biz demək olar ki, mütəmadi
görüşürük. Həmişə də ədəbiyyatla,
poeziya ilə bağlı uzun-uzadı söhbətlər
edirik. Gəl bu dəfə söhbətimizi yazıya
köçürək. Nə deyirsən?
- Hə,
çox yaxşı olar. Amma bir neçə dəfə buna
cəhd etmişik. Qismət bu günə imiş. Necə
deyirsiniz, elə edək.
- Bir
az özün haqqında danış. Şeirlə ilk
tanışlığın necə oldu? Bax, bu qədər
söhbətlər etmişik, heç sənə bu haqda sual
verməmişəm.
-
Bilirsinizmi, mənim atam Səməd Behrəngini, anam isə
Furuğ Fərruxzadı çox xoşlayıb. Yadıma gəlir,
Səməd Behrənginin "Ulduz və danışan
kukla" adlı bir əsəri vardı. Mən bu əsəri
8 yaşındaykən oxuyub çox təsirləndim. Ulduz mənim
uşaqlığımın ən böyük qəhrəmanı
idi. Ulduza çoxlu məktublar yazmışdım, bir gün
onu görüb məktublarını verəcəm deyə
günləri sayırdım. Atama gündə deyirdim ki,
Ulduzun sonu necə oldu? Onun yeni kitabı çıxacaqmı?
Atam bu kitabın yazarı öldüyünü mənə
heç vaxt demədi. Demədi ki, Səmədi Araz
çayında öldürdülər. Demədi ki, Ulduz Səmədin
təxəyyülünün məhsuludur. Bu yaşımda da
Ulduzu düşünəndə o illərimə
qayıdıram, xeyli kədərlənirəm. Atamın
kitabxanasında bir çox şeir kitabları var idi, Hafiz,
Nazim Hikmət, Pablo Neruda, Şəhriyar, Həbib Sahir,
Mövlana və başqaları. Mən şeir
dünyasını bu şairlərlə xoşladım.
Özümü tanıyandan yazıb-pozmağa böyük rəğbətim
olub, otağımın divarlarında həmişə əlyazmalarımı
yapışdırardım. Anamın yaddaşı çox
güclü idi, çoxlu şeirləri əzbər bilirdi, həmişə
sözü şeirlə çatdırırdı, sözlə
cəzalandırardı məni. Onun dilindən çıxan hər
şeir məni yazı dünyasına daha da
yaxınlaşdırırdı.
- Sən
avanqard şeiri təmsil edirsən. Bugünkü Azərbaycan
şeirində hansı çatışmazlıqlar var?
Bugünkü şeirimizin mənzərəsini necə
görürsən?
- Azərbaycan
poeziyasının bugünkü durumu qənaətbəxşdir,
gənc nəslin yaradıcılığına nəzər
salanda və bunları başqa ölkələrlə
müqayisə edəndə görürsən ki, Azərbaycan
poeziyası dünya poeziyasından heç də geri
qalmır. Sadəcə, bizim təqdimat qabiliyyətimiz zəifdir.
Çağdaş poeziyamızı təqdim edə bilmirik və
bir çox ədəbiyyatla məşğul olan
insanlarımız bilmirlər ki, indi dünya ədəbiyyatı
bizdən nə tələb edir. Bilmirlər biz hansı
mövqe ilə dünyaya çıxmalıyıq.
Bugünkü Azərbaycan şeirinin
çatışmazlıqları da var və bəzi problemlərlə
üz-üzədir. Mən sosial şəbəkədən
oxuyuram. Hər yazıya şeir adı verirlər. Essevarı
yazılara sərbəst şeir demək olmaz. Formanın və
yazı strukturunun nə qədər önəmi vardısa
bunların çoxu ondan bixəbərdir və
cızmaqaranı şeir adı ilə sırıyırlar.
-
Yaxşı, bəs sənin fikrincə, şeir necə
olmalıdır?
-
İnsanı öldürən yaşadığı gündəlik
təkrarlarıdır. İnsan həmişə Sizif taleyini
yaşamaqdadır. Biz təkrardan qaçmaq üçün
mübarizə aparırıq və təbii ki, sonunda bu
işdə uğur qazana bilmirik. Bu bir taledir... Bunu
yaşamağa məcburuq! Şeir o təkrarlardan
qaçmağa bir pəncərədir. Şeir oxucunu yeni
dünyayla tanış etməlidir, onu utopik dünyasına qərq
etməlidir. Məncə, şeir heç nəyə qulluq
etmir, sənətdən başqa. Sənət
üçün şeir yazılmalıdır. Şeirin nə
qədər məzmunu güclü olmalıdısa, forması
ondan da güclü olmalıdır. Şeir heç nədən
asılı olmayaraq insani dəyərlərə, estetikaya
söykənməlidir.
Mən
bu gün çalışıram yeni mövzularla, sürreal
və intertekstual yazılarla oxucuların qarşısına
çıxam, amma inandırım ki, bu yazıları
qorxa-qorxa yazıram. Oxucunun necə qarşılamasından,
qavrayış dərəcəsindən xeyli diksinirəm,
lakin sadə mətn yazmağa da meyil göstərmirəm. Bəzən
bu problemlərlə üzləşəndə saatlarla
özümlə bəhs edirəm.
-
Şairin mütləq təbi gəlməlidir ki, yazsın? Məsələn,
sirr deyilsə, sən şeiri necə yazırsan?
-
Şeir ovqatdan asılıdır. Şair istədiyi hala
köklənməyənə qədər yaza bilməz. Mənə
nəsə bir şey təsir etməlidir ki, oturub yaza biləm.
Ümumiyyətlə, depressiyalarımın pik nöqtəsində
şeir yaza bilirəm. O anların çox qəribə bir
hissi var. Sanki hər şey dayanır və sən onların
fotosunu kəlmələrlə çəkirsən. Şeir
yazılmayana qədər çox iztirab və gərginlik
çəkirsən, amma şeir yazılandan sonra səndən
xoşbəxt adam tapılmaz. Şeir xoşbəxtlikdir, lakin
yazılıb bitəndən sonra bunu hiss edə bilirsən. Yazı
prosesində zaman işıq sürəti ilə axır, yəni
sən saatın və vaxtın fərqində olmursan.
-
Ən çox hansı şairləri oxuyursan? Sənə ən
çox hansı şairlər təsir göstərib? Ya da
belə deyək, hansı şairlər sənin estetikana
uyğundur və heç onlardan təsirləndiyin olubmu?
-
Ümumiyyətlə, mən hər növdə şeir
oxuyuram. Çoxlu şairləri sevirəm. Mayakovski, Şamlu,
Attila İlhan, Jak Prever, Nizar Qəbbani, Elyot, Adonisin şeirlərini
bəyənirəm. Hələ də Hafizi, Mövlananı,
Füzulini gündəlik oxuyuram. O dediyiniz təsir mənim
şüuraltıma nüfuz edib və özümdən xəbərsiz
hansısa bir şeirimdə təzahür edə bilər. Biz,
hətta müşahidə etmədiyimiz şeylərin də
fərqində deyilik, ancaq biz istəməsək də, onlar
bizə bir xarici qüvvə kimi təsir göstərirlər.
-
Şair kimlərdənsə təsirlənməlidirmi?
-
Əlbəttə. Şair təsirlənməsə yaza bilməz.
Sən, hətta bir klassik qəzəli oxuyub onun təsirində
bir sürreal şeir də yaza bilərsən. Biz hər
gün oxuyuruq. İstər-istəməz sən onun təsirinə
düşürsən, sənin şüuraltına daxil olur,
sənin yazı rəftarını,
dünyagörüşünü, baxış
açını, estetik duyumunu dəyişir. Ona görə
də deyirlər: hər kitabı, hər yazarı oxumaq olmaz,
çünki sənin zövqünü korlaya bilər. Mən
hansısa bir kitabı oxuyanda ilk səhifələrindən o
kitab haqqında qərar verərəm. Çox olub ki, bir
kitabın neçə səhifəsini oxuyub daha davam etməmişəm,
kənara qoymuşam.
-
Yazmaq üçün nə lazımdır? İstedad, fəhm,
intuisiya, yoxsa həyat təcrübəsi?
-
Bilirsinizmi, sizin sadaladığınız bu
anlayışların hamısı yazmaq üçün
önəmli dəyərlərdir. Yazmaq üçün
birinci yerdə ruh və istedad durur. Bunların olması şərtdir.
Sənin mühiti yaxşı dərk edib onu analiz etmək
qabiliyyətin olmalıdır. Müşahidə qüvvən
güclü olmalıdır, hamıdan fərqli olaraq hadisələrə başqa
gözlə baxa bilməlisən. Belə deyək, hissiyyat
gözün iti olmalıdır. Hamının rolunu
yaşamalısan. Hə, bax, bu önəmli faktdır!
Hamını yaşamalısan, bütün düşüncələri
beynindən keçirməlisən. Bunu bacara bilən, əlbəttə
ki, böyük və diqqətəlayiq bir əsər ortaya
qoya biləcəkdir.
- Sən
danışdıqca mən şeirin gələcək taleyi
haqqında düşünürəm. Bütün dünyada,
sanki şeirin mövqeyi bir az zəifləyib. Bir neçə
il öncə "şeir öldümü?" deyirdilər.
Amma şeir yaşadı. Bu gün şeir kitabları əvvəlki
maraqla qarşılanmır. Sən şeirin gələcəyini
necə görürsən?
-
Şeir harmoniyadır, musiqidir. Musiqi isə təbiətdən
qaynaqlanır. Şeirin ölməyini kainatın ölməyi
hesab edirəm, biz ən təsirli sözləri şeir vasitəsilə
qulağımıza sırğa edirik. Şeir imkan vermir ki,
söz unudulsun. Bütün müqəddəs kitablar şeir
vasitəsilə yazılıb, inanın ki, oxuduğumuz o
sözlərə can verən lirikadır, musiqidir. Məhəmməd
peyğəmbər İslama inananlara deyirdi həmişə
"Quran"ı sovt ilə, yəni avazla oxuyun, sovt ilə
oxunan sözlər beyinə həkk olunur. Bilali-Həbəşi
öz səsilə minlərlə insanı təsirinə
aldı, İslama dəvət etdi. Ola bilər, bugünkü
günümüzdə şeirin rolu bir azca zəifləyib, bu
da modernizmin mənfi tərəflərindəndir. İnsanlar
zaman süzgəcində, texnologiya dövründə maddiyyata
meyil göstərirlər. Gündən-günə modern
dünyada insanlar soyuqqanlılaşır, daha səmimiyyətlər,
sevgilər keçmişdəki kimi deyil. Biganəlik
dalğasında insan aciz bir varlığa çevrilir. Modern
insan həmnövlərinə material kimi baxmağa sövq
edir, belə bir əsrdə yaşayırıq.
-
Arada hekayələr də yazırsan. Ola bilərmi ki, bir
gün roman yazasan?
- Mən
yazıya çox həssas yanaşıram. Noutbukumda
çoxlu hekayələrim var ki, onu çapa verməmişəm.
Məsələn, mənim "Falçı", "Bir
cüt çəhrayı rəng" hekayələrim bir
romana sığacaq əsərlərdir,
lakin mən onu qısa şəkildə yazmışam. Bir
roman yazmaq üçün beynində böyük bir hadisə
inqilabı olmalıdır. Mən o hadisəni, o
düşüncəni gözləyirəm. Təbii ki,
qeyri-adi bir roman yazmaq istərəm, amma onu yazmağa da
heç zaman tələsmirəm. Təki sağlıq olsun!
-
Bilirsən ki, ötən əsrin əvvəllərində
müxtəlif ədəbi izmlər yarandı və bu izmlərin
ətrafında şairlər toplaşdı, hər şair
öz ədəbi, estetik platformasıyla təmsil etdiyi cərəyanı
inkişaf etdirdi. Bu gün bizim ədəbiyyatımızda
varmı belə fərqli cərəyanlar?
- Bu
günümüzdə də, demək olar ki, hər bir yazar həmin
cərəyanların məhsuludur. Təəssüf olsun ki,
bu gün o qaynar mühit yoxdur və yazarlar birləşib bir
istiqaməti yürüdə bilmirlər.
Yaradıcılıq məfkurəsini müəyyənləşdirə
bilməyən yazıçılar, şairlər var. Dəstəbazlıq
başqa bir şeydir, fərqli yaradıcılıq
ideyaları ətrafında birləşmək tamam başqa
bir şeydir. Fərqli baxışların nümayəndələri,
əlbəttə, bir qrup halında öz ədəbi
platforması ətrafında birləşməlidir. Bu
günümüzdə qarmaqarışıqlıq çoxdur
ədəbiyyatımızda və xüsusi olaraq bir cərəyanı
təmsil etməklə məşğul olan yazarımız
yoxdur. Ədəbi mühitdə komanda olmağa pis baxanlar var.
Amma inanın ki, cərəyanları komandalar yaradır. Hər
bir ədəbi saytın və yaxud qəzetin özünəməxsus
sabit yazarları olmalıdır.
- Sən
tərcüməçilik fəaliyyətilə də məşğul
olursan. İran şeirinin ünlü simalarını dilimizə
çevirirsən. Eyni zamanda bu taydakı şairlərin Cənubda
tanıdılmasında xidmətlərin var. Bir az da o
taydakı ədəbi mühit haqqında danışaq.
Şeir və proza. Orda ədəbi proses necədir?
- Onu
deyə bilərəm ki, beş-altı il öncəyə
kimi Cənubun ədəbi mühiti çox aktiv idi, amma bir
neçə ildi ki, xeyli ruhdan düşmələrini
müşahidə edirəm. Bəlkə də, ola bilsin,
mediasızlıq onları təngə gətirib, onlar adi
feysbukdan da istifadə edə bilmirlər. Cənubda
yaşayıb və ədəbiyyatla məşğul olmaq
olduqca çətin bir işdir. Bircə tədbir təşkil
etmək üçün təşkilatlarımız orda
böyük problemlərlə üz-üzə qalırlar, bir
çoxlarına icazə verilmir. Nəşriyyatların
sayı gündən-günə artmaqdadır, lakin keyfiyyətdən
xəbər yoxdur, sanki bu sahəni bazara çevirmək istəyirlər.
Buna baxmayaraq, mənim orda yaşayan nəsildaşlarım bu
çətinliklərə dözüb, yazıb-yaradırlar.
- Bir
nüansı da deyim. O tayda da, bu tayda da eyni dildən, Azərbaycan
dilindən istifadə olunur. Amma o taydakı dil bir qədər
fərqlidir. Məsələn, Nasir Mənzurinin dili tamamilə
fərqlidir. Onun romanlarını oxuyanda görürsən ki,
xeyli unudulmaqda olan arxaik sözlərdən istifadə edir.
Dilin zənginləşməsi, lüğət tərkibinin
artması üçün bu leksik fonddan yararlanmaq çox
yaxşı olardı. Nə düşünürsən bu barədə?
- Bu
barədə çoxlu müzakirələrimiz olub, oranın
yazarlarının böyük əksəriyyəti təmiz
türk sözlərindən istifadə etməyin tərəfdarıdır
və çalışırlar arxaik sözləri tapıb
onları yazılarında istifadə etsinlər, ancaq
oranın fars dilində təhsil alan oxucuları bunların əsərlərini
oxuyanda heç nə başa düşmürlər, lacərəm
türkcə kitablardan zaman-zaman uzaqlaşırlar. Oranın da
dilçiləri bu sahədə çoxlu zəhmətlər
çəkir, tənqid edirlər. Amma mənə qalsa, bizim
Azərbaycan Respublikamızda Dilçilik İnstitutu bu sahədə
xeyli zəhmətlər çəkir, böyük alimlərimiz
və araşdırmaçılarımız var,
bacardığımız qədər ortaq lüğətlərdən
istifadə etməliyik.
- O
tayda bizim ədəbiyyatımıza maraq hansı dərəcədədir?
Bilirəm ki, bizim yazıçıların kitabları
mütəmadi olaraq çap olunur. Sizin, Elyar Poladın, Səid
Muğanlının bu işdə xeyli rolu var. Oxuyurlarmı
bizim ədəbiyyatımızı?
-
Bunu deyim ki, bir neçə gün öncə Təbrizdə
kitab sərgisi keçirildi. Təbrizin kitab sərgisi olduqca
böyük bir məkanda keçirilir. Neçə gün
öncə nəşriyyatların müdirləri ilə əlaqədəydik,
onlar vurğulayırdılar ki, bu il türkcə kitabların
satışı xeyli çoxalıb və onları razı
salib, bu, ədəbiyyatımızın uğuru və
sevindirici xəbərdir. Bu taydakı
yazıçıların orda çap olunan əsərlərinin
tirajı 300-500 arasındadır. Demək olar ki, oxunur, amma mən
ümid edirəm ki, bunların tirajı getdikcə artsın və
biz bunun şahidi olaq.
-
Müasir poeziyamızda öz yerini harda görürsən?
Yaradıcılığına münasibət səni qane
edirmi?
- Nə
bilim, onu ədəbi tarix göstərəcəkdir.
Bacardığım qədər mütaliə edirəm,
çalışıram, yazıram. Yazılarıma baxanda
böyük ümidlərim var, böyük arzularım
var.Yazılarım Azərbaycanın ən nüfuzlu tənqidçiləri
tərəfindən təhlil olunub və hesab edirəm, mənim
tutduğum yeri onlar bəlli edirlər. Təxmin edirəm ki,
tutduğum ədəbi mövqe məni yanlış yola
aparmayacaq. Yazılarıma bütün varlığımla həssas
yanaşıram. Təkrar təsvirlərdən və qəliblərdən,
özümü təkrarlamaqdan uzaq dururam. Bircə
yazını yüz dəfə oxuyub dəyişiklik aparıram.
Amma etiraf edim ki, heç zaman özümün
yaradıcılığımdan razı qalmamışam, həmişə
özümü qınamışam, özümdən daha
uğurlu yazılar gözləyirəm. Ümid edirəm ki,
hardasa oxucular tərəfindən bunun layiqli cavabını
alacağam və bütün çəkdiyim zəhmətlər
yerdə qalmayacaq.
-
İnşallah! Mən də buna əminəm. Sənə
yaradıcılıq uğurları arzulayıram!
Söhbətləşdi: Kənan
HACI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 16
noyabr. S. 24-25.