"Süleyman
Rüstəmin qəlbi Azərbaycandan ayrılmaz"
"Köhnə
kişilər" silsiləsindən
Otuz il bundan
əvvəl dünyasını dəyişən xalq şairi
Süleyman Rüstəm qətiyyən unudulmayıb, onun 90,
100 və 110 illik yubileyləri təntənə ilə qeyd
olunub, adına Bakıda küçə var, televiziya və
radio da onun haqqında verilişlər hazırlayıb, bir
neçə dəfə kitabları da çap olunub,
xanəndələr, muğam ifaçıları Süleyman
Rüstəmin qəzəllərini oxuyurlar. Süleyman
Rüstəmi xoşbəxt sənətkar da hesab edə bilərik.
Partiya-sovet məkanında Süleyman Rüstəmsiz
keçinə bilmirdilər. O, qurultaylarda, ən vacib
təntənəli iclaslarda çıxış edirdi, partiya
qərarlarını dəstəkləyirdi. Bir neçə
dəfə Azərbaycan Ali Sovetinin deputatı
seçilmişdi, uzun müddət Azərbaycan Ali Sovetinin
sədri vəzifəsini aparmışdı. 1945-ci ilin
sentyabrında Səməd Vurğunla birlikdə Azərbaycan
SSR Dövlət Himnini yazmışdı. Dövlət Akademik
Dram Teatrının direktoru, "Ədəbiyyat
qəzeti"nin baş redaktoru vəzifələrində
çalışmışdı. Xidmətlərinə görə
üç "Lenin" ordeni, iki "Qırmızı
Əmək Bayrağı" ordeni ilə təltif
olunmuşdu. Azərbaycan SSR Dövlət Mükafatı
laureatı idi. 1976-cı ildə Sosialist Əməyi
Qəhrəmanı kimi yüksək fəxri ada layiq
görülmüşdü.
Bir sözlə, xalq
şairi Süleyman Rüstəm Azərbaycanın sovet
dövrünün ən populyar şairlərindən biri idi.
Onun yaradıcılığında Kommunist Partiyasına, Leninə,
Stalinə, komsomola aid xeyli şeirlər var və
qətiyyən bunları inkar etmək olmaz. Vaxtilə bir
müsahibəsində etiraf etmişdi ki, o, bütün bu
şeirləri ürəyinin səsiylə yazıb, heç
kim ona sifariş eləməyib. Haqlı idi. Çünki
Süleyman Rüstəm yeni quruluşun yetirməsiydi, komsomol
sıralarında boy atmışdı. Sonralar bədii
yaradıcılığı ilə sübut etdi ki, o öz
ideallarına sadiqdir.
Süleyman
Rüstəmin partiyalı şeirləri artıq unudulub, amma
Azərbaycana, onun təbiətinə,
gözəlliklərə həsr etdiyi şeirləri,
"Cənub şeirləri", gözəl
qəzəlləri hələ də dillər əzbəridir.
Üçüncüsü, Süleyman Rüstəm
Azərbaycan sovet poeziyasının banisi idi, bunu A.Fadeyev
də, S.Vurğun da etiraf etmişdilər. A.Fadeyev Süleyman
Rüstəmi "Azərbaycan sovet poeziyasının
pioneri" adlandırmışdı. 1947-ci ildə
Səməd Vurğun yazmışdı ki: "Biz Sovet
Azərbaycanının bütün şairləri Süleyman
Rüstəm yoldaşa borcluyuq, o, xalqımıza
yabançı olan ədəbi cərəyanlara qarşı
şiddətli və mürəkkəb mübarizədə
birinci olaraq atəş xəttini yarmışdır.
Süleyman Rüstəm həqiqətən, şeirimizin
Mayakovski tipli tribunudur".
Ümumiyyətlə,
hər hansı bir şairi sosializmdə
yaşadığı və Leninə, Stalinə, sovet
beynəlmiləlçiliyinə şeirlər
yazdığı üçün günahlandırmaq olmaz.
Əlbəttə, otuzuncu illərin çox
mürəkkəb hadisələri, kommunist ideologiyasından
gələn bir sıra ifrat hallar, milli mentalitetə zidd olan
təmayüllər Süleyman Rüstəm
yaradıcılığından da yan ötməmişdi.
Gizlətmək lazım deyil ki, fəal kommunist olan şair
Süleyman Rüstəm müsavatçıları, yaxud
Məhəmməd Əmin Rəsulzadəni tənqid edən
şeirlər də yazmışdı. Bunu təkcə
dövrün, zəmanənin günahı kimi izah etmək
doğru olmazdı, bunu, ilk növbədə, gənc
şairin inamı və əqidəsi ilə yoza bilərik.
Amma özünün etirafına görə, Süleyman
Rüstəm repressiyanın tüğyan etdiyi illərdə
heç bir yazıçını güdaza verən
sənədə qol qoymamışdı. Mikayıl
Müşfiqə görə ona təklif etmişdilər ki,
bir sənədə qol çəksin, o isə bundan qəti
imtina etmişdi: "Anam Müşfiqin qarşısına
duz-çörək qoyub, məni bu işə
qarışdırmayın". Elə otuzuncu illərdə
milli musiqi alətlərinə qarşı hücum
kampaniyası başlayanda S.Rüstəm də tarın əleyhinə
bir şeir yazmışdı: "Kəs səsini, kəs
səsini, kifayətdir, sus ey tar, İstəməyir proletar
səndə çalınsın "Qatar"". Amma
vaxtında da öz səhvıini başa düşdü:
"Yox, yox, buna qane oldum, tarı səsə qoymaq olmaz, Onun
doğma ahəngindən doymaq olmaz, doymaq olmaz!".
Süleyman
Rüstəm sözsüz ki, XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatının öndərlərindən biridir. O,
poeziyamızı elə şedevr əsərlərlə
zənginləşdirib ki, bu əsərlər çap edildiyi
gündən bu çağa qədər neçə
nəslin yaddaşında yaşayır. Bir anlığa
fikirləşək ki, Süleyman Rüstəm olmasaydı XX
əsr Azərbaycan poeziyasında hansı boşluqlar və
çatlar yaranardı. Axı, Cənub həsrətini,
ikiyə bölünmüş Azərbaycanın dərdini,
harayını, fəryadını kim Süleyman Rüstəm
qədər böyük yanğı və poetik ustalıqla
əks etdirə bilərdi? Cənub mövzusunda
S.Rüstəmdən sonra da nə qədər gözəl
şeirlər, poemalar yazılıbsa, bütün bunlar
S.Rüstəm şeirinin cazibəsindən
yaranmışdır. O illərdə S.Rüstəm Cənubi
Azərbaycanı qarış-qarış gəzmişdi. Onu
Təbrizdə, Sərabda, Ərdəbildə yaxşı
tanıyırdılar. 1941-ci ilin oktyabrında təbrizli
Məhəmmədli Əbbasi "Vətən yolunda"
qəzetində yazmışdı: "Süleyman
Rüstəm duzlu və ürəyə yapışan
şeirlərlə Təbriz əhalisinin ruhi
dərdlərinə dərman verib çox bir
məhəbbətli qardaş kimi onların dərdinə
şərikdir". Söhrab Tahir isə deyirdli ki, Süleyman
Rüstəmi bütün Təbriz əhalisi
tanıyırdı. Küçəyə çıxan kimi
hamı onun pişvazına çıxırdı".
Süleyman Rüstəmin Cənub şeirləri təkcə
həsrət-ayrılıq motivlərini ifadə eləmir,
həm də bütövlük arzusunu, Azərbaycanın o
tay-bu tayının birləşmək duyğularını
əks etdirir. İndi Cənubi Azərbaycana - Təbrizə,
Ərdəbilə getmək heç bir problem doğurmur, amma
o illərdə tikanlı məftillər təkcə
əraziləri - doğma torpaqları bir-birindən
ayırmırdı, həm də qardaşları,
bacıları bir-birindən uzaq salmışdı.
Araz! Hər yaz, çəmən
birdir,
o
sahildə, bu sahildə,
Qərənfil,
yasəmən birdir,
o
sahildə, bu sahildə.
Bilirsən ki, suya
xəncər,
bıçaq
vursan da ayrılmaz,
Ürək birdir,
bədən birdir,
o
sahildə, bu sahildə.
Süleyman
Rüstəm Cənubi Azərbaycanda çox hadisələrin
şahidi olmuşdu, şeirlərində də buna kəskin
reaksiyalar bildirirdi, ilk növbədə, doğma Azərbaycan
dilinə xor baxanları bağışlamırdı:
Mən sənin
dilinə dəymirəm, cəllad,
Gəl sən də
bu ana dilimə dəymə!
Sənin də
bağın var, gülün var, çəkin,
Bağımda
əkdiyin gülümə dəymə!
"Təbrizim"
şeiri ilə başlanan bütövlük, vahid
Azərbaycan idealı ömrünün ixtiyar
çağlarında yazdığı "Şəhriyara
məktub" şeirində bir daha böyük yanğı
ilə səslənir:
Qoy söyləyim
ürəyimin sözünü,
Bir kərə də
görməmişəm üzünü,
Nigaranam, yetir
mənə özünü,
Məhəbbətin
bağrımdadır, Şəhriyar,
Mənim ürək
ağrımdadır, Şəhriyar!
Çox
təəssüf ki, Azərbaycanın bu iki böyük
şairinin görüşü baş tutmadı.
Şəhriyar Bakını, Süleyman Rüstəm isə
Şəhriyarı və bir də Təbrizi görmək
həsrətiylə dünyadan köçdülər.
Süleyman
Rüstəmin istər Böyük Vətən
müharibəsi illərində, istərsə də
sonrakı onilliklərdə yazdığı onlarla
şeirlər haqqında ürəkdolusu danışmaq olar.
Amma buna ehtiyac duymuram. "Gün o gün olsun
ki..","Ana və poçtalyon", "Qarabağ"
şeirləri, "Azərbaycana gəlsin" və onlarca
digər şeirləri, xüsusilə Xəzərə
həsr etdiyi şeirlər poeziyamızın inciləridir. O,
Dağlıq Qarabağ hadisələri zamanı ilk etiraz səsini
ucaltdı:
Qoymaram yad əli
dəysin
bağının
güllərinə,
Mən Süleyman
səninəm,
sən
də mənimsən, Qarabağ!
Vətənimsən,
Vətənimsən,
Vətənimsən,
Qarabağ!
Deyirlər ki,
qəzəl janrı Füzuliylə zirvəyə
çatdı, Əliağa Vahid isə Füzuli yadigarı
kimi qəzəl şeirinin son ustadı oldu. Bu fikirlə
mübahisə etmirik, şeirimizdə Füzuli, Nəsimi,
Seyid Əzim ənənələri yeni məcrada inkişaf
edirsə, ustadlara min rəhmət! Amma XX əsrdə
Vahidlə bir sırada Süleyman Rüstəm də
qəzələ yeni bir ahəng gətirdi:
Gələndə
məclisə mey əldə lalə şəklində,
Nigarım Aytək
olur, mən də halə şəklində...
...Sevin, sevin ki,
Süleyman, əlində cananın,
Bu qan olan
ürəyindir piyalə şəklində.
Bu, XX əsrin
qəzəlidir. Dil sadəliyi, füzuliyanə obrazlı
təfəkkür tərzi qəzəlin ruhuna hopub. 1943-cü
ildə Rəsul Rza "Süleyman Rüstəmin
qəzəlləri" adlı bir məqalə
yazmışdı. O məqalədə Süleyman
Rüstəmin qəzəllərində təkcə eşq
lirikası axtarmırdı, həm də bu
qəzəllərdə ictimai-siyasi xəttin də
aparıcı olduğunu nəzərə
çarpdırırdı.
"Ələmdən
nəşəyə" şairi kimi tanınırdı, yeni
proletar şeirinin gənc bayraqdarına çevrildiyi
illərdə Qorkinin, Mayakovskinin, Nazim Hikmətin Bakıya
gəlişi onun sənətkar kimi
püxtələşməsində böyük rol oynadı.
Bu xüsusda onun xatirələrinə müraciət edək:
"1927-ci ildə Mayakovski Bakıya gəlmişdi.
Akademiyanın akt zalında onun oxucularla görüşü
təfərrüatı ilə yadımdadır. Mayakovski
yorulmadan şeirlər oxuyur, suallara cavablar verirdi. Həmin
şeir gecəsində böyük şairimiz Cavid də
iştirak edirdi. Axırda o, dözə bilməyib mənə
sarı əyildi və dedi: "Canım, bu necə adamdır,
necə tab gətirir, dözür belə şeylərə.
Niyə hər suala cavab verir?". Proletar
Yazıçıları Cəmiyyəti oxucularla birlikdə
Maarif Evində Mayakovskinin gecəsini təşkil etmişdi.
Mayakovski bizə bir neçə şeir oxudu. Böyük
şair bütün salonu əlinə aldı. Sonra hamıya
müraciətlə: "Hər kim mənim oxuduğum
şeirləri başa düşməyib oxuya bilmirsə,
əlini qaldırsın" - dedi. Arxadan yalnız bir əl
qalxdı. Mayakovski bu adamı səhnəyə
çağırdı. Bu, bir gənc texnik idi. Mayakovski
kitabını ona verib oxumasını rica etdi. O, hıqqana-hıqqana
bir şeiri oxumağa başladı. Mayakovski onu saxladı:
"Sən əvvəlcə savadsızlığını
ləğv etməli, sonra da şeir oxumalısan" - dedi.
Texnik qızardı, camaat əl çaldı... Son
görüş çox acı, çox kədərli oldu.
Aprelin 14-ü idi. Saat on bir radələrində Moskvada
adını unutduğum bir meydançada iki gənc
həvəskar yazıçı məni saxladı: -
Bilmirsən ki, deyirlər Mayakovski özünü
öldürmüşdür? - Əvvəlcə mən bu
sözü ciddi qəbul etmədim. Onlar məni
inandırmağa çalışırdılar. Onlarla
bərabər bir həyətə girdik. Bir qapı ağzında
təcili yardım maşını dururdu. Qapıda bir
neçə şair də vardı. Onların siması
tutqundu. Mayakovskinin dəfnində Səməd Vurğun,
Mikayıl Rəfili, Osman Sarıvəlli, Əli Nazim də
iştirak etdilər".
İyirmi səkkizinci
ilin 31 may günündə Qorki xaricdən Vətənə
qayıtdı. Çox keçmədi ki, Bakıya gəldi,
bir həftə respublikamızın paytaxtında qonaq
qaldı. Bakıda olduğu günlərin birində Qorki
"Qızıl qələmlər" Cəmiyyətinin
üzvləriylə də görüşdü.
Üzünü gənclərə tutub dedi ki, yeni
ədəbiyyatı siz yaradırsınız, ancaq
gərək özünüz də dünya
mədəniyyətindən bəhrələnəsiniz. Qorki
Azərbaycan dilində bir şeir oxumağı xahiş etdi,
mən Sabirdən əzbər dedim. Sonra Abbas Səhhətin
tərcüməsində Qorkinin bir şeirini dedim".
Süleyman
Rüstəmin türkün böyük şairi Nazim
Hikmətlə tanışlığının və sonra
dostluğunun tarixi də iyirminci illərin sonlarından
başlayır. S.Rüstəm Nazim Hikmətin
"Günəşi içənlərin
türküsü" şeirlər kitabını çap
etdirdi. Onların dostluğu əllinci illərdən sonra daha
da sürəkli oldu.
Beləcə,
ustadlardın öyrənə-öyrənə Süleyman
Rüstəm ədəbiyyatda, Azərbaycanın ictimai
həyatında özü də ustada, ağsaqqala
çevrildi.
Vaqif Yusifli
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2019.- 23 noyabr. S. 8.