Bakıda
bir müəllim
Uzun
zaman idi ki, mədəsi ağrayırdı. Əvvəlki kimi
tez-tez evdən çıxmırdı, ancaq onu ziyarət edən
dostları ilə söhbətlə kifayətlənirdi. O
gün çox halsız olmasına rəğmən,
havanın xoş keçməsini fürsət bilib evdən
çıxdı. May günəşinin istiliyi kürəyinə
dəyincə rahatladı. Ağır addımlarla dostu Osman
Nuri Enginin bürosuna getdi.
Osman
Nuri malatyalı idi, məktubçu Osman deyə
tanınırdı. İstanbul bələdiyyə
jurnalını çıxardırdı. Dostunu görüncə
ayağa qalxıb yer göstərdi. Əlindəki qəzeti kədərli
bir hərəkətlə onun dizlərinin üstünə
qoydu. "Posta" qəzetinin sonuncu nömrəsində
müxbir İbrahim Haqqı zəhər kimi yazı
yazmışdı. Yazıda Osmanlı arxivindəki bəzi sənədlərin
işə yaramaz deyə kilo ilə Bolqarıstana
satılması tənqid edilirdi. Yazıya göz gəzdirincə
hiddətindən oturduğu yerdən ayağa
sıçradı. Başı dönüncə yenidən
yerinə oturdu.
"Bunlar
dəlimi olub?! Heç belə də iş olar?!" - deyə
çığırdı.
Osman
Nuri onu sakitləşdirməyə çalışsa da, əslində,
özü də çox hirslənmişdi.
"Görürsənmi,
arxivdəki sənədləri maşın-maşın qara qəpiyə
bolqarlara satırlar!".
Hönkür-hönkür
ağlamağa başladı. Ömrünü türk arxiv
işinə həsr etmişdi. Dözəmmədi.
Bütün gücsüzlüyünə rəğmən
ayağa qalxdı, ağır addımlarla qapıdan
çıxdı. Bu talanı durduracaqdı. Bir saat sonra təngnəfəs
yenidən dostunun bürosuna gəldi. Bir qucaq kağızla
geriyə dönmüşdü.
"Bunları
su qiymətinə uşaqların əlindən aldım!"
- dedi. "Tarixi sənəd də bu hala gətirilərmi?!"...
Stula çöküb ağladı. "Bu talanın mütləq
qarşısını almalıyam!" - deyərək yerindən
səndələyə-səndələyə qalxıb evinə
getdi. Ertəsi gün dönəmin baş naziri İsmət
İnönüyə məktub yazdı. Məktubda tarixi sənədlərin
vacibliyindən bəhs etdi.
"Möhtərəm
Paşam!
O sənədlərin
içində Vyana səfərinə aid
parçalanmış yol xərcləri dəftəri,
dünyanın sadəcə üç muzeyində olan
uyğurca açar, Niş qalasına aid yazılar, Şeyx
Qalibin övladlarına verilən fərman kimi vacib sənədlər
təsadüfən mənim əlimə keçənlərdir.
Bir fikirləşin, Paşam, bu vəsiqələr belə,
ürəyinizi yandırmağa yetərlidir".
Baş
nazirin ona cavab yazdığı bəlli deyil, amma türk mədəniyyətinə
vurulmuş bu zərbəni təkbaşına və o xəstə
halı ilə az da olsun həfiflətməyi
bacarmışdı. Sadəcə İnönüyə deyil,
Türk Tarixi Cəmiyyətinə, Bolqar-Türk Cəmiyyətinə
dəfələrlə baş vurması nəticəsində
İstanbul Dəftərdarlığı Xəzinə dairəsindən
Bolqarıstana satılan 400 sandıqlıq sənədin 51
çuvalını Türkiyəyə geri aldırdı.
Ayrıca olaraq, sənədlərin qorunması mövzusunda
bir qanun hazırlanmasına nail oldu.
Bu
kitab aşiqi və çalışqan adam 1883-cü ildə
Boluda dünyaya gələn Müəllim Cevdət idi.
Babası Səid Əfəndi Nişdə bir təkkənin
şeyxi idi. 1877-ci ildə müharibə üzündən
Boluya geri dönmüş və Müəllim Cevdət də
orada dünyaya gəlmişdi. Uşaqlığı, gəncliyi
Boluda keçmişdi. Atası Məhmət Səid Əfəndi
sərxoş bir əsgər idi və həmişə
anasına işgəncə edirdi. Bu hadisənin də onun
üzərində çox pis təsiri olmuşdu. Bir an
öncə həyata atılaraq anasına kömək etmək
istəyirdi. İstanbula getdi. Əvvəlcə hüquq
fakültəsinə, sonra da Müəllim məktəbinə
qəbul oldu. Müəllim məktəbini birinciliklə
bitirdi. Tələbəlik illərində öz üzərində
çalışaraq ərəbcə, farsca, almanca,
fransızca öyrənmişdi.
Müəllim
Cevdət bir müddət Darüşşafaka və Robert
Kollecində müəllimlik etdi. Robert Kollecində dərs deyərkən
müsəlman tələbələrin kilsəyə
aparılmasının şiddətlə əleyhinə idi.
Çox keçmədən təzyiqlər nəticəsində
oradan ayrılmağa məcbur qaldı və tələbələrə
individual dərs verməyə başladı. Dərslərini
açıq havada, ağac altında, su kənarlarında
verirdi. "Əziz Nəhir" adını verdiyi İstanbul
Körfəzini uzun-uzun seyr etməkdən böyük zövq
alardı. Əsəbi, səbirsiz, bir o qədər də
dürüst idi. Heç ailə qurmamışdı, tək
yaşayırdı. Ən böyük sevdası kitab toplamaq
idi. "Sahaflar çarşısı"nda onu tanımayan
yox idi. Yeyəcək, üst-baş almaz, əlinə keçən
bütün pulları kitablara verərdi.
1907-ci
ildə Hacı Zeynalabdin Tağıyevdən bir teleqraf
alır. Bu xeyriyyəçi iş adamı Müəllim Cevdəti
Bakıya dəvət etməkdədir. İslam Xeyriyyə Cəmiyyətinin
qurduğu Füyuzati Darül-Müəllim məktəbində
müəllimlik edəcəkdi. Bəlkə də Əhməd
Ağaoğlu kimi Azərbaycan türklərindən olan
dostları onu mərhum Tağıyevə tövsiyə
etmişdilər.
Müəllim
Cevdət heç tərəddüd etmədən pasportunu
alıb bir alman gəmisiylə əvvəlcə Batuma, oradan
Tiflis yoluyla Bakıya gedir. O, anasına yazdığı məktubunda
Hacı Zeynalabdin Tağıyevlə görüşündən
belə bəhs edir:
"Hacı
Zeynalabdin Tağıyevin evinə getdim. Ev desəm yalan olar,
bir saray. Bəyoğlunun ən böyük otelləri elə
bəzəkli və mükəmməl deyil.
Qapıçıya özümü tanıtdıqdan sonra əfəndinin
yanına qalxdım. Buralarda bizimki kimi əl öpmək adəti
yoxdur. İslam qanunlarına görə, yalnız müsahafa
edirlər. Mən bunu oraya gedincə əlini verməsindən
anladım.
İstanbulda
ikən Bakı müsəlmanlarında bu gözəl
müsahafa sünnəti-şərifəsindən xəbərim
var idi. Oturub söhbət etdik. Məni sevdi. Mənim nə
üçün gətirildiyimi, Bakıda maarifin
inkişafı naminə məni bu işlərə rəhbərlik
etmək üçün Darül-Müəlliminə müdir
etmək istədiyini söylədi. Sonra məni
qalacağım yerə göndərdi. Çox gözəl!
Darül-Müəllimin içində bir otaq. Məktəb də
yeni tikilmiş. Bütün xərclər Hacı əfəndiyə
aid. Şəhər də çox gözəl! İstanbulda
belə böyük, təmiz küçələr yoxdur.
Şəhər xalqının dörddəüçü
müsəlman, bir qismi rusdur. Dilləri Anadolu türkcəsi
kimidir. Əlhəmdülillah, islam mərkəzindəyəm".
Müəllim
Cevdətin ilk dönəmlər işi olduqca çətindir.
Çünki o vaxta qədər təhsil ya rusdilli məktəblərdə
verilmiş, ya da farsca klassik mədrəsələrdə.
İlk dərsinə Bakının önəmli şəxsiyyətlərindən
başqa, yaşı yetmişi haqlamış o dövrün
din xocası Hacı Mirzə Turab da gəlir. Müəllim
Cevdət iştirakçıların hüzurunda dərs
proqramını açıqlayır və dərslərin
içində "Türkcə dil məlumatı" fənnini
də elan edər. O anda din xocası ayağa qalxıb:
"Türk dili nədir ki, hələ bir məlumatı da
olsun?!" - deyə bağırır. "Dil məlumatı
sadəcə ərəbcə öyrədilə bilər. O dərsi
proqramdan atacaqsan!".
Müəllim
Cevdət bu cəhalət qarşısında
çaşqınlıq keçirdir. O toplantıda iştirak
edən Əhməd Ağaoğlu müdaxilə edir:
"Əfəndim, rus məktəblərində rus
qrammatikası öyrədirlər, hər dilin qrammatikası
vardır!" - deyə etirazını bildirir.
Xoca
da bütün hiddətini onun üstünə salır.
"Sus,
cahil hərif, sən bizi rusmu edəcəksən?" - deyə
bağırır.
Ətrafındakı
müridləri də onu dəstəkləyincə Əhməd
Ağaoğlu ilə birlikdə hamı qorxudan səsini
çıxarmır.
Müəllim
Cevdət gənc, atılqan, cəsur və ən pisi də,
çox əsəbi biriydi. İstanbul kimi qarışıq
şəhərdə belə, heç bir gücün
qarşısında susmamışdı. Hacı Mirzə Turabın
cahilliyi ona yer etsə də, səsini
çıxarmamağı seçir. Darül-Müəllim, yəni
Müəllim məktəbi açılan kimi müdirliyindən
qalan boş vaxtlarında yaşadığı ölkə
haqda məlumat toplayır. Əvvəlcə Bakı, sonra
bütün Azərbaycan ərazisində yaşayan xalqlar, dinlər,
məzhəblər, təriqətlər, varlılar,
qruplaşmalar, təşkilatlar, "qabadayılar - şəhər
lotuları", hətta işçi təşkilatları
haqqında məlumat toplayır. Ölkədə müxtəlif
azınlıq millətlərdən başqa, yüzdəotuz
sünniyə qarşı yüzdəyetmiş şiə məzhəbinə
mənsub insanların yaşadığını, onların
da öz aralarında qruplara ayrıldıqlarını öyrənir.
Bütün bunları araşdırdıqdan sonra görəcəyi
işlərin təhlükəyə girməməsi
üçün o məlumatların işığında bir
strategiya hədəfləyir. Çox keçmədən
hazırladığı plan işləməyə
başlayır, istədiyi bütün fənlər dərs
proqramına salınır və məktəbin ulduzu
parıldamağa başlayır. Məktəbin uğurundan
yazdığı məktubların birində belə bəhs
edir:
"Şiəlik
sünnilik üzündən bir-birinə əl verməyən
xalqın uşaqları bir arada oxumağa başladı!".
Bu
çalışqan müəllim bir il içində o qədər
sevilir ki, Bakıdakı gənclərin çoxu onun ləhcəsini
təqlid edərək danışmağa, onun kimi geyinib
başlarına fəs taxaraq gəzməyə başlarlar. Hətta
balaca uşaqlar belə bu qırmızı fəsli, cib
saatlı İstanbul müəllimini elə sevərlər ki,
harada görsələr arxasınca düşüb
qaçarlar.
Müəllim
Cevdət Bakıda çıxan qəzetlərə yazı
yazır, hətta dil kursuna girərək rusca öyrənir.
Fürsət tapıb Rusiyaya səfər edir, məşhur rus
yazıçısı Tolstoyla görüşür. Orada rus
pedaqogikası üzərində tədqiqatlar aparır.
Çox
keçmədən Bakıdakı Müəllim Cevdət
sevgisi və onun gənclər üzərindəki təsiri
Çar məmurlarının diqqətini çəkir, onu təhlükəli
insan kimi ölkədən xaric edirlər. Amma aradan 70-80 il
keçsə də nə o birillik müəllimlik, nə də
müdirliyini etdiyi Müəllim məktəbi əsla
unudulmadı. Onun arxasınca fəslə qaçan uşaqlar
onu bir əfsanə kimi sonra gələn nəslə də
danışmağa davam etdilər.
Müəllim
Cevdət Bakıdan xaric edildikdən sonra Fransaya gedir. Cenevrə
və Parisdə tədqiqatlar aparır, ünlü sosioloq Emil
Durkheimın konfranslarına qatılır. 1910-cu ildə
İstanbula geri dönür. Müxtəlif məktəblərdə
müəllimlik edir, kitablar yazır. Haqsız təzyiqlərə
qarşı duruşu, əsəbiliyi onun xəstələnməsinə
səbəb olur. 1935-ci il dekabrın 3-də 52 yaşında
İstanbulda həyata vəda edir. Məzarı Edirnekapı
Şəhidliyindədir.
Orxan ARAS
Ədəbiyyat qəzeti.-
2019.- 23 noyabr. S. 10.