Əlahəzrət gündəlik
Gündəlik xüsusi janrdır.
Heç də bütün yazıçılar gündəlik
yazmayıb. İ.Turgenevin, C.Məmmədquluzadənin, Ə.Haqverdiyevin, M.Qorkinin gündəliyi yoxdur.
Lev Tolstoy inanırdı ki, əsl həyat
zamandan kənarda, deməli, yaddaşdan kənarda mövcuddu. Ona görə də gündəlik vasitəsilə
həyatının dəyişməsinə,
ömrünün uzadılmasına ümid bəsləyirdi.
Lev Tolstoy gündəliyinin evdəkilərin əlinə
keçəcəyindən və "redaktə"yə
məruz qalacağından
qorxurdu. Onu ya Çertkovun
yanında gizlədirdi,
ya da Tula bankında saxlayırdı.
Bədii əsərlərini
kim harda
çap edir etsin, qonorarlarını alıb yesinlər - umurunda deyildi. Amma gündəlik uğrunda şir kimi döyüşürdü.
M.Prişvində oxunası maraqlı bir şey varsa,
o da gündəlikləridir.
Kafka fenomenini açmaq
üçün, onun
ruhsal, psixoloji yaşantılarını anlamaq
üçün dünya
onun gündəliklərini
oxuyur və şərh edir.
Nobelçi yazar Tomas Mann gündəlik
yazmağa iki dəfə cəhd edib. Hər dəfə də
gündəliklərini yandırmaq,
məhv etmək fikrinə düşüb.
Hitler hakimiyyətə gələndə yazıçı
Münheni tərk edir, yazıçının
kiçik oğlu Qolo atasının əlli dəftərlik gündəliyini ailə sürücüsü ilə
vağzala çatdırmaq
istəyir, amma gestapo idarəsinin əlinə keçir.
Yalnız güclü vəkilin
tutub gündəlikləri
gizlicə İsveçrəyə
apartdırmaq mümkün
olur.
1944-cü ilin iyununda
T.Mann dəftərləri
evin arxasındakı bağçada zir-zibil yandırılan sobaya atır. Amma nəyisə qoruyub
saxlamaq olur. Bu, dördqat iplə bağlanmış, qırmızı
surğucla möhürlənmiş
qalın paketdən ibarət 32 dəftərlik,
beş min səhifəlik əlyazma idi. Sonralar 1918-1921-ci illəri əhatə edən dörd qeyd dəftəri də
ortaya çıxır.
Üç paketin üstünə bu sözlər yazılmışdı:
"Daily notes from 1933-1951, without literary value, but not to be opened bu anybody before 20 years after my death"
(1931-1951-ci illərin gündəlik
qeydləri ədəbi
dəyərə malik
deyil, mənim ölümümdən 20 ildən
tez olmadan heç kim açmasın). Doğrudan da, bu qeyd dəftərləri elə bir estetik
əhəmiyyət kəsb
etmir. Fikrim oxuculara aydın olsun deyə, gündəlikdən iki-üç
nümunə gətirirəm:
"...Axşam saat altıda Luqanoya gəlib çatdıq. Xoşgörümlü mehmanxana, sadə
- italyan üslubunda idarə edilir, amma məni komfortun çatışmazlığı,
xırda-para rahatsızlıqlar
üzür. Əsəblərim gərginləşib.
İlk gecəni
Herman Hessegildə keçirdik. Nömrədə yataq dəsti xoşagəlməzdir, isti
su yoxdur.
Üzümü qırxdım, əynimi dəyişdim. Yeməkxanada nahar, sakit və hüzurlu ortam. Xanımlar, qocalar. Forel, fazan,
babat şərab.
Sonra
Fulda ilə oyun salonunda siqar, ədəbiyyat Akademiyasında
baş verən ağlasığmaz, dəhşətli
situasiya haqqında bir neçə saatlıq söhbət.
Vaqner haqqında məqaləmin vərəqlərini
ona oxumağa verdim...
Reyxstaqın yandırılması haqqında şərəfsiz və
qrotesk saxtakarlıq...
(27 mart 1933-cü il)".
"Nahardan öncə d-r Faustu yazmağa başladım" (23 may 1943-cü il).
"Aydın hava. Bu gün
on ikinin yarısında
"Doktor Faustus"un sonuncu sözlərini yazdım. Yenə - hadisədir. Amalfi-drayv boyunca
gəzinti. Katya məni
təbrik etdi. Hansı əsasla? Mənəvi uğurumu ən
azı özümdə
etiraf edirəm. Poçt, demək olar ki, yox
idi... "Dul
Kliko" şampanı
ilə şam yeməyi. Şubertın "Qış səyahəti".
Çox yorulmuşam,
hədsiz həyəcanlanmışam"
(29 yanvar 1947-ci il).
Göründüyü kimi, bu gündəliklər quru, soyuq qeydlərdən
(az qala A.Blokun gündəliklərinə
bənzəyir) ibarətdir,
ədəbiyyatla, yaradıcılıqla bağlı
mübhəm fikirlərini
paylaşmır. Romanlarının "ağırtaxtalı", çoxmənalı,
bəzən kinayəli
üslubundan əsər-əlamət
yoxdur. Sadəcə
yaşlı alman kişisinin məişət narazılıqlarıdır.
Vaxtlı-vaxtında yemək yeyir,
şampan, şərab
içir, musiqiyə qulaq asır, gəzib-dolaşır, əsər
yazır, daha nə istəyir? Havadan, yorğunluqdan şikayət
edir. Evin bütün yükü də arvadının çiynindədir...
T.Mann yaxşı
bilirdi ki, vaxt gələcək, onun qələmindən çıxan hər cümlə, hər söz oxunacaq. Ədəbiyyatşünaslar, psixoanalitiklər onun gündəliyində yazıçının "gizlinlərini"
axtaracaqlar.
Gündəlik alman yazıçısı
Ernest Yungerin əsas ədəbi janrı idi. O, ömrünün sonuna
qədər gündəlik
yazdı və onları müxtəlif adlar altında qruplaşdırıb nəşr
etdi: "Yarpaqlar və daşlar", "Birinci Paris gündəliyi",
"Qafqazdan qeydlər",
"İkinci Paris gündəliyi",
"Bağlar və küçələr".
E.Yunger bu qeydləri ustalıqla salnamə statusundan bədii ədəbiyyat, fəlsəfi mətn statusuna keçirə bildi. Hətta bəzi qeydlər
bütöv əsər
təsiri bağışlayır.
30-cu illərdə Yunger
yuxularını da gündəliyə yazıdı...
Bütün müharibəni səngərdə,
qospitalda gündəliyində
qeydlər aparmaqla keçirib və qəti inanırdı ki, gündəlik "içimizin
yolunu müəyyənləşdirmək
tələbatını ödəyir.
İnsan - özü ilə başbaşa qalır - burda sakral nəsə var": Məsləhət
görürdü ki,
"gündəlik yazmağa
erkən başlayıb,
ölüm gününə
qədər çatdıra
bilsən yaxşıdır".
Azərbaycan ədəbiyyatında gündəliyə iki yazıçı ciddi, məsuliyyətli janr kimi yanaşıb: Yusif Vəzir Çəmənzəminli və
Xəlil Rza Ulutürk.
Yusif Vəzirin
Azərbaycan və rus dillərində iki gündəliyi mövcuddur.
Gənc Yusifin təhtəlşüur
dialoqlarının, mübhəm
sirlərinin, ilk çılğın
eşq xatirələrinin
saxlancıdır. İlk qələm təcrübələrini
- şeir və hekayələrini də etibar etdiyi yazı aktıdır.
1917-ci ildə rus dilində
qələmə aldığı
"Minuta dlya sebya" adlı qeyd dəftəri də
Yusif Vəzirdə gündəlik yazmaq ehtirasının sönmədiyini
bildirir!
İ.Qutqaşınlının "Səfərnamə"si gündəlik
formasında yazılıb. Öz aramızda
qalsın, "Rəşid
bəy və Səadət xanım"
hekayəsindən daha
çox xoşum gəlir.
Sovet dövründə
İ.Şıxlının cəbhə gündəlikləri
dəfələrlə "Kerç sularında" adı altında çap edilib.
Söz-söhbət gəzir ki, Xəlil Rza Ulutürk 300 cilddən artıq gündəlik yazıb. Gündəlik janr kimi onun strateji yaradıcılıq
və yaşam proqramına daxil idi.
Firəngiz xanım Ulutürk onlardan bir neçəsini
kitab şəklində
nəşr etdirib. Bu gündəliklərdə, prof.
N.Şəmsizadənin təbiri
ilə desək, "Xəlil Rza Ulutürk öz zəmanəsinin ədəbi-siyasi,
mənəvi-ideoloji, milli-əxlaqi
anafomiyasını yaratmışdır".
Güman edirəm ki, Yusif Səmədoğlunun
gündəlikləri tam şəkildə
çap olunsa,
90-cı illərin ictimai-siyasi
həyatının çox
gizlinləri açılacaq. Və Yusif
Səmədoğlu ruhunun
obrazını görəcəksiniz.
"Gündəliyimdə tənəffüslərin müddəti
artır. Yazmağa da
daha hövsələm
qalmayıb.
Bu zəmanədə gərək
özünü həmişə
arsızlığa vurasan. Ayıq beyinlə
yaşamaq qeyri-mümkündür.
"Qətl günü"nü
yenidən oxumaq. Kirlikir üçün
darıxmışam". (16.IV///.1996)
"Köhnə fikirlərdən,
düşüncələrdən ayrıla bilmirəm. Yaddaşım durulur, amma yadıma
yaxşı şey sala bilmirəm. Yenə qayıdıram 90-cı illərə.
"Ən qəribəsi
də budur ki, çox şeirləri ölümlə
o dünyaya aparmaq istəmirəm. Yəqin
ki, eqoistlikdəndir...
Təki romanımı qurtara bilim. Romanımı qurtarsam, şübhəsiz
ki, ürəyimi boşaltmış olacam.
(2.XI. 1987)".
Qadın gündəlikləri ədəbiyyatın
xüsusi növü kimi ayrıca söhbətin mövzusudu. Qadınlar gündəliyi,
adətən, çətinliklə
yazırlar. (Yazının həcmi bu haqda geniş
müzakirə açmağa
imkan vermir). Bəlkə qadın yazar hardasa sərt, amansız, yəni "kişi" olmalıdır?!
Zinaida Gippius kimi. "Blokada gündəliyi"nin müəllifi Olqa Berqolts kimi.
Mədinə Gülgünün gündəliklərini
təsəvvür etmək
istəyirəm...
"Şəbəkə" gündəliyi çıxandan
sonra elə bilirdim ki, gündəlik
bir janr kimi öləcək. Bu yaxınlarda eşitdim ki, Vaqif Səmədoğlunun
da gözdən-qulaqdan
gizli saxladığı,
artıq mistik mətnə çevrilmiş
gündəlikləri var. Nüşabə
xanım Babayeva-Vəkilova
bəzi hissləri çap etməyə hazırlaşır. Əminəm
ki, çox maraqlı ədəbi hadisə olacaq...
Rüstəm Kamal
Ədəbiyyat qəzeti.-
2019.- 23 noyabr. S. 19.